BACK TO
TOP
Δικαιώματα

Όλοι μαζί και ο Παπαδόπουλος χώρια στα ιστορικά δικαιώματα

Σε συνάρτηση με τις πολιτικές εξελίξεις και το ενδεχόμενο διεξαγωγής εθνικών εκλογών εντός του 2018 αναμένεται να «τρέξουν» οι διαδικασίες για την ενοποίηση των δικαιωμάτων ενιαίας ενίσχυσης, δηλαδή για την κατάργηση των λεγόμενων ιστορικών δικαιωμάτων σε εθνικό επίπεδο, όπως προκύπτει από τις συζητήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια ειδικής σύσκεψης πολιτικών στελεχών και τεχνοκρατών στις διαχειριστικές αρχές του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου.

Όλοι μαζί και ο Παπαδόπουλος χώρια στα ιστορικά δικαιώματα

4
1

Παρ’ ότι την αφορμή έδωσε η πρώτη παρουσίαση στοιχείων μελέτης για την Κοινή Αγροτική Πολιτική, η οποία έχει ανατεθεί στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, τον τόνο των συζητήσεων έδωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου, ο οποίος, κινούμενος αυστηρά στη γραμμή του Μαξίμου, μίλησε για την ανάγκη άμεσης και γενναίας αναθεώρησης του ισχύοντος μέχρι σήμερα τρόπου υπολογισμού των δικαιωμάτων, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η μετάβαση σε ένα πιο παραγωγικό μοντέλο.

Επί της ουσίας, αυτό το οποίο τίθεται μετ’ επιτάσεως από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, όπως τουλάχιστον αυτή εκφράζεται στο πρόσωπο του υπουργού, είναι η κατά το δυνατόν ταχύτερη και πλήρης κατάργηση των ιστορικών δικαιωμάτων, έτσι ώστε να διευκολυνθεί η θέση των νέων και νεοεισερχόμενων στο αγροτικό επάγγελμα και να επιταχυνθεί η συγκρότηση σε ορατό χρόνο μιας νέας γενιάς αγροτών, που θα ανταποκρίνονται στα κελεύσματα των καιρών.

Κοντά με την άποψη του υπουργού τάχθηκε η συντριπτική πλειοψηφία της κοινοβουλευτικής (Βράντζα, Αραχωβίτης κ.α.) και κομματικής εκπροσώπησης του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αντίθετος σ’ αυτή την προοπτική δήλωσε ο βουλευτής Λάρισας Νίκος Παπαδόπουλος, ο οποίος επιχειρεί απ’ ότι φαίνεται να εκφράσει κατά κάποιο τρόπο τους παραδοσιακούς αγρότες του θεσσαλικού κάμπου και κατόχους ιστορικών δικαιωμάτων, οι οποίοι φυσικά και διαφωνούν με τις προωθούμενες ρυθμίσεις.

Στη διπλωματική γλώσσα κινήθηκαν για μια ακόμη φορά οι προσεγγίσεις του κ. Χανιώτη, ο οποίος επεσήμανε τον κίνδυνο της απώλειας ενισχύσεων μέσα από το άνοιγμα μιας τέτοιας διαδικασίας, μιας και οι στρεμματικές ενισχύσεις που απολαμβάνει η χώρα μας συνεχίζουν να κινούνται πολύ πιο πάνω από τον αντίστοιχο κοινοτικό μέσο όρο (53 ευρώ στην Ελλάδα έναντι 22,3 ευρώ στην ΕΕ).

Τέλος, από την πλευρά των επιστημόνων και τεχνοκρατών που καταπιάνονται με τις αναλύσεις της ισχύουσας κατάστασης και τις προτάσεις για τη νέα ΚΑΠ, ανάμεσα στα στοιχεία που τονίστηκαν είναι ότι στην Ελλάδα το μέσο εισόδημα των μικρών αγροτών ενισχύεται κατά 53% από τις επιδοτήσεις, ενώ και των μεγάλων αγροτών ενισχύεται κατά 47% από τους κοινοτικούς πόρους. Την ίδια ώρα, βέβαια, το 22% των αγροτών (δηλαδή οι πιο μεγάλοι) απολαμβάνει το 67% του συνόλου των ενισχύσεων.

Με βάση τα παραπάνω, πάντως, η κυβερνητική γραμμή για την επόμενη ημέρα στα δικαιώματα της ΚΑΠ δεν προδιαγράφεται με σαφήνεια, καθώς και η εικόνα στις τάξεις των αγροτών είναι διαφορετική και οι θέσεις μεταξύ των εχόντων την πολιτική ευθύνη για τη διαχείριση της κατάστασης διίστανται.

 

Νωρίτερα το Agronews έγραφε

Δεν βλέπουν νωρίτερα από το 2023 μεταρρύθμιση της ΚΑΠ οι Ιρλανδοί 

Πληθαίνουν οι φωνές που εκτιμούν ότι η μεταρρύθμιση της ΚΑΠ του 2020 θα μπορούσε να μετατεθεί μέχρι το 2023, κάτι που έχει ήδη επισημάνει η εφημερίδα Agrenda και το Agronews, σταχυολογώντας τις απόψεις εμπειρογνωμόνων και ανώτατων στελεχών της Κομισιόν.


Ο αναπληρωτής Γραμματέας του τμήματος Γεωργίας της Ιρλανδίας Μπρένταν Γκλείσον.

Όπως και να ‘χει οι Βρυξέλλες κόπτονται να καταρτιστεί το τελικό κείµενο προτάσεων, που θα δηµοσιοποιηθεί από την Επιτροπή πιθανότατα στις 29 Νοεµβρίου, ωστόσο βάση της εκτίμησης που διατύπωσε ο αναπληρωτής Γραμματέας του τμήματος Γεωργίας της Ιρλανδίας Μπρένταν Γκλείσον η δυνατότητα να μεταρρυθμιστεί σημαντικά η ΚΑΠ ως το 2020 θεωρείται ως «πολύ δύσκολη», υποστηρίζοντας ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να μετατεθεί το 2023.

Πάντως, σε διαρρέον έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας (Γ∆ AGRI), που πρώτη παρουσίασε η Agrenda,  για το νέο µοντέλο που φιλοδοξεί να οδηγήσει σε µια απλούστερη ΚΑΠ, όλες οι ενισχύσεις της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής µετά το 2020 θα περνούν µέσα από τα στρατηγικά σχέδια των κρατών-µελών και θα καθορίζονται από τα αποτελέσµατα που παράγουν αφήνοντας παράλληλα επαρκή περιθώρια στις εθνικές κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν τις ιδιαιτερότητές του αγροτικού τους τοµέα.

Το έγγραφο, υποστηρίζει την αύξηση της επικουρικότητας και την  αποµάκρυνση από τις προσεγγίσεις «από την κορυφή προς τη βάση» και των «ενιαίων µεγεθών» αναγνωρίζοντας τις ανάγκες του διαφοροποιηµένου γεωργικού και κλιµατικού περιβάλλοντος της Ένωσης.

Αναφορικά με τις δυσκολίες που προκύπτουν στο δρόμο για την αναθεώρηση της ΚΑΠ, ο Ιρλανδός Γκλείσον σε πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής του Oireachtas τόνισε  ότι οι διαπραγματεύσεις για το Brexit, οι ευρωπαϊκές εκλογές και η λήξη της θητείας της σημερινής Επιτροπής αποτελούν κρίσιμα σημεία που ενισχύουν την άποψή του, όπως και το ότι η ΕΕ έχει τώρα και άλλες νέες πολιτικές προτεραιότητες όπως το μεταναστευτικό και η ασφάλεια. «Είναι πιθανό να καταλήξουμε σε μια σειρά ευρέων αρχών πριν γίνει γνωστό ποιος θα είναι ο προϋπολογισμός, αλλά είναι δύσκολο να εισέλθουμε σε συγκεκριμένες νομοθετικές προτάσεις πριν υπάρξουν κάποια θέση για ό, τι προτείνεται σε άλλους τομείς. Όλα αυτά θα εξαρτηθούν τουλάχιστον εν μέρει των προτάσεων του Brexit και ασφαλώς τουλάχιστον από τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων εξόδου όπου θα αποφασιστεί η μελλοντική οικονομική απαλλαγή».

 

Προϋπολογισμός

Επίσης κατά τη συνάντηση, ο Γκλείσον υπογράμμισε τις βασικές απειλές για τον τρέχοντα προϋπολογισμό της ΚΑΠ  καθώς όπως είπε «Δεν γνωρίζουμε ποιες θα είναι οι οικονομικές ρυθμίσεις όταν το Ηνωμένο Βασίλειο εγκαταλείψει την ΕΕ, το οποίο είναι ένας από τους μεγαλύτερους καθαρούς συνεισφέροντες στον προϋπολογισμό στα 10 δισ. ευρώ.».


Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

15-11-2017 20:48Κώστας

Βρε αφήστε τα ιστορικά δικαιώματα ως έχουν. Τι σας πειράζει έτσι όπως είναι διαμορφωμένα. Ήδη το σύστημα έχει ισορροπήσει, μετά από δεκαπέντε περίπου χρόνια που ισχύουν. Αυτοί που τα έχουν, συνήθισαν πλέον να εισπράττουν δυο φορές το χρόνο τον μποναμά της Ε.Ε. και ξέρετε ότι κατά τον Αριστοτέλη, η συνήθεια είναι η δευτέρα φύσις του ανθρώπου. Μετά από τόσα χρόνια έχουν γίνει πλέον θεσμός-καθεστώς, έτσι εύκολα νομίζετε ότι μπορούν να διαφοροποιηθούν; Στεναχωριέμαι όταν σκέφτομαι τον φίλο μου στην Κρήτη. Από τότε που τον γνώρισα πριν 12-13 χρόνια και τον ρώτησα ανάμεσα στα άλλα τι δουλειά κάνει, ατάραχος και με πολύ φυσικό τρόπο, μου απάντησε ότι η δουλειά του είναι να παίρνει επιδοτήσεις. Πώς θα ζήσει ο φίλος μου, που τόσα χρόνια τώρα έχει ξεχάσει πώς είναι η δουλειά; Από το πρωί μέχρι το βράδυ στο καφενείο με λίγα χωραφάκια ίσα ίσα να βγάζει το λαδάκι του. Πώς θα ζήσει τώρα κύριοι, τον εξωθείτε στα άκρα. Υπάρχουν υποχρεώσεις, παιδιά, αυτοκίνητα που κινούνται χάρις στις επιδοτήσεις, τι θα γίνουν όλα αυτά; Πάντα εξυμνούσε τον Κώστα τον Καραμανλή. Είχε μεγάλη υποχρέωση σε αυτόν και τον θεωρούσε ευεργέτη του. Πριν δοθούν τα ιστορικά δικαιώματα δηλ. έως το 2005 που οι επιδοτήσεις δίνονταν βάσει της παραγωγής, τότε που στα πράγματα ήταν το ΠΑΣΟΚ, διπλοτριπλοζυγίζονταν τα προϊόντα για να εμφανίζεται μεγάλη παραγωγή και να εισπράττονται μεγάλες επιδοτήσεις. Στα μετέπειτα χρόνια ούτε ζυγίζονταν τα προϊόντα αλλά δήλωνε ο κάθε ένας ότι ήθελε. Μάλιστα οι «έξυπνοι» παραγωγοί μπορούσαν να εμφανίζουν τεράστιες ποσότητες με την αιτιολογία ότι χάριζαν σε ιδιώτες τα προϊόντα τους, αναγράφοντας τα ΑΦΜ όσων υποτίθεται προμήθευαν, που δεν ήταν άλλοι από συγγενείς τους, εξ αίματος και εξ αγχιστείας. Το αποτέλεσμα ήταν οι «τολμηροί» παραγωγοί να εισπράττουν τεράστιες ενισχύσεις κι ας αγόραζαν για το σπίτι τους τα προϊόντα που υποτίθεται πως παρήγαγαν. Και ήρθαν οι εκλογές του 2004 που τις κέρδισε πανηγυρικά η ΝΔ και ο Κώστας Καραμανλής. Το γλυκό ήρθε και έδεσε. Αντί να ελέγξει ως όφειλε τις παρανομίες και να βάλει μια τάξη στο πανηγύρι που είχε στηθεί, ήρθε και νομιμοποίησε την απάτη των προηγούμενων. Δημιούργησε τα λεγόμενα εκτατικά δικαιώματα και ο κάθε παραγωγός πήρε ως δικαίωμα το Μ.Ο. της ψεύτικης, στις πλείστες των περιπτώσεων, παραγωγής που δήλωσε τα τελευταία χρόνια. Ο Καραμανλής δηλ. ήρθε και νομιμοποίησε την απάτη, έτσι χωρίς έλεγχο, υπακούοντας στα κελεύσματα της άρχουσας αγροτικής τάξης και όσων είχαν συνηθίσει να βουτάνε βαθιά το χέρι στις κοινοτικές ενισχύσεις. Με αυτό τον τρόπο δημιουργήθηκαν τα ιστορικά δικαιώματα που άλλαξαν το χαρακτήρα του αγροτικού επαγγέλματος, γιατί το μετέτρεψαν σε κλειστό επάγγελμα. Τα δικαιώματα έγιναν όπως τις μετοχές που μπορούσες να τα πουλήσεις, να τα μεταβιβάσεις, να τα αγοράσεις. Κανείς δεν είχε πλέον δυνατότητα να ενταχθεί στο αγροτικό επάγγελμα, γιατί δεν του χορηγούνταν δικαιώματα και ήταν ασύμφορη μια τέτοια ενασχόληση. Αποτέλεσμα; Τα ολλανδικά , γερμανικά, κ.ά. προϊόντα να κατακλύζουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ και η ελληνική παραγωγή να συρρικνώνεται. Να λοιπόν γιατί ο φίλος μου θεοποίησε τον Καραμανλή: του έδωσε τη δυνατότητα να εισπράττει τις παχυλές ενισχύσεις του, χωρίς να φοβάται κανέναν έλεγχο. Για τους λόγους αυτούς ο φίλος μου και οι όμοιοι του φωνάζουν: Κάτω τα χέρια από τις ενισχύσεις. Καμιά περικοπή. Τα ιστορικά δικαιώματα είναι περιουσιακό μας στοιχείο και δεν έχετε δικαίωμα να μας το αφαιρέσετε. Αλέξη, πάρε θέση, θα αφήσεις το φίλο μου να πεινάσει; Αμαρτία δεν είναι;

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία