BACK TO
TOP
Οργανωτικά

Σε ίδιες δυνάμεις θα στηριχτεί η αναδιοργάνωση ΠΑΣΕΓΕΣ

Σε γενική συνέλευση, τακτική αυτή τη φορά, μάλλον μέσα στον Ιούνιο θα κριθεί το μέλλον της τριτοβάθμιας συνεταιριστικής οργάνωσης, όπως προέκυψε από τη ζύμωση του President, στην οποία συμμετείχαν δεκάδες εκπρόσωποι και πρόεδροι συνεταιριστικών οργανώσεων και επιχειρήσεων, αλλά απείχαν στο σύνολό τους, όσοι παραιτήθηκαν από το συμβούλιο το τελευταίο χρονικό διάστημα.

Νόμο συν/σμών χωρίς κρατική παρέμβαση θέλει η ΠΑΣΕΓΕΣ

3
0

Προς αυτή την κατεύθυνση, οι περισσότεροι εκ των συμμετεχόντων έξεφρασαν την πεποίθησή τους ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ πρέπει και θα παραμείνει παρά τις δύσκολες ώρες που πέρασε και περνάει στηριζόμενη πλέον στα μέλη και τις οργανώσεις που την αποτελούν.

Παράλληλα έπεσαν στο τραπέζι διάφορες προτάσεις για το πώς μπορεί να γίνει βιώσιμη η οργάνωση, δεδομένων των χρεών και των υποχρεώσεών της προς εργαζόμενους κ.λπ., αλλά και των οφειλών του κράτους έναντί της.

Στην αναγκαιότητα ισχυρής κεντρικής συνεταιριστικής οργάνωσης που θα αφουγκράζεται και θα εκπροσωπεί τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και τους αγρότες, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, για τα επόμενα 30 χρόνια τουλάχιστον, εστίασε και ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ Τζανέτος Καραμίχας, τοποθετούμενος σχετικά με το θέμα του επαναπροσδιορισμού δομής και λειτουργίας της συνομοσπονδίας. Κατά τον ίδιο η συνομοσπονδία πρέπει ν' απαλλαγεί από τα οικονομικά βάρη και να συνεχίσει να λειτουργεί και στο μέλλον, χωρίς να εξαρτάται οικονομικά από το υπουργείο.

«Το χρονικό πλαίσιο τίθεται αντικειμενικά από την πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, όπως αυτή καταγράφεται στην πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου», τόνισε επί του θέματος ο κ. Καραμίχας.

Στα πλαίσια αυτά, όπως ανέφερε, σύντομα θα πραγματοποιηθούν συναντήσεις του Δ.Σ. της ΠΑΣΕΓΕΣ με τις πιο εύρωστες οικονομικά Συνεταιριστικές Οργανώσεις, προκειμένου να καταγραφούν οι παρατηρήσεις τους και στην συνέχεια, αφού δημιουργηθούν συγκεκριμένες προτάσεις να τεθούν προς συζήτηση στην επόμενη Τακτική Γενική Συνέλευση της οργάνωσης.

Nωρίτερα το AgroNews έγραφε:

Με καταδίκη του 4384 άρχισε η σύσκεψη των συνεταιριστών

Με την συμμετοχή δεκάδων εκπρόσωπων συνεταιριστικών οργανώσεων, από όλη την Ελλάδα, ξεκίνησαν οι εργασίες της πανελλαδικής σύσκεψης που συγκάλεσε η ΠΑΣΕΓΕΣ για την Τετάρτη 25 Μαΐου στην Αθήνα, με βασικό αντικείμενο τις εξελίξεις στον συνεταιριστικό χώρο εξαιτίας του νέου νόμου για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς, καθώς και για τις επιπτώσεις του νέου ασφαλιστικού – φορολογικού νόμου στους παραγωγούς.

Η σύσκεψη πραγματοποιείται σε αίθουσα του Ξενοδοχείου President, ενώ στο πλαίσιό της πραγματοποιείται ενημέρωση προς τους παρευρισκομένους από την νομική υπηρεσία της ΠΑΣΕΓΕΣ για τις βασικές διατάξεις του νέου νόμου 4384/2016.

Στην συνέχεια θα απαντηθούν ερωτήσεις και ακολουθήσει διάλογος για θέματα σχετικά με το νέο νόμο.

Αποφάσεις για αναδιοργάνωση

Ακολούθως θα συζητηθεί το δεύτερο βασικό θέμα της σύσκεψης που θα αφορά το τι μέλλει γενέσθαι, τόσο για το συνεταιριστικό κίνημα όσο και για την ΠΑΣΕΓΕΣ, που είναι η βασική κεντρική έκφραση των αγροτικών συνεταιρισμών «παρ΄ όλο που πολλοί επιχείρησαν να την καταργήσουν, αρχής γενομένης από τον πρωθυπουργό», όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, κ. Τζανέτος Καραμίχας στην έναρξη της σύσκεψης.

Στους συμμετέχοντες διανεμήθηκε συνοπτικό σημείωμα με τις παρατηρήσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ επί του νόμου 4384, το οποίο έχει ως εξής: 

O νόμος, με τον οποίο επιχειρείται ο άκρατος παρεμβατισμός του κράτους στη λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών, κατ’ εξακολούθηση υπεισέρχεται ανεπίτρεπτα στην αυτονομία των συνεταιρισμών (νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου με εμπορική ιδιότητα) , αντίθετα με το πνεύμα των διατάξεων του άρθρου 12 παρ 4 του Συντάγματος, καθώς εν προκειμένω το Κράτος παραλείπει να μεριμνά για την ανάπτυξη των συνεταιρισμών, εφόσον οι ρυθμίσεις του συνεπάγονται αντικίνητρα συμμετοχής στα όργανα διοίκησης τους, κατά παράβαση και του άρθρου 22 Διεθνούς Συμφώνου Ν. Υόρκης (ν.2462/1997). Άλλωστε οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του δεν απαντώνται σε καμία διάταξη νομοθεσίας μας για νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου με εμπορική ιδιότητα, ούτε στην ειδική νομοθεσία για τους υπόλοιπους συνεταιρισμούς της χώρας (αστικοί συνεταιρισμοί του ν. 1667/1986) και αντιβαίνουν όλες τις διεθνείς συνεταιριστικές αρχές (Σύσταση 193 ΔΟΕ του ΟΗΕ) των οποίων την τήρηση -αντιφατικά- επικαλείται η ίδια η αιτιολογική έκθεση του νόμου

Βασικές διατάξεις του νόμου: 

  1. Οι πρόεδροι των δύο συμβουλίων μπορούν να εκλεγούν μόνο για δύο (2) συνεχόμενες θητείες. Τονίζεται ότι η παραπάνω διάταξη αποτελεί τόσο κώλυμα εκλογιμότητας κατά το άρθρο 17 παρ 8 περίπτωση γ , όσο και λόγος έκπτωσης κατά το άρθρο 17 παρ 8. Επομένως με κακή διατύπωση ο νόμος εννοεί ότι,
    • α) δεν μπορεί να εκλεγεί μέλος στο διοικητικό και εποπτικό συμβούλιο του ΑΣ πρόσωπο το οποίο έχει ήδη διατελέσει πρόεδρος για δύο συνεχόμενες θητείες στα παραπάνω όργανα και επομένως κωλύεται να θέσει υποψηφιότητα για εκλογή του ως μέλος Δ.Σ και του Ε.Σ. για τρίτη συνεχόμενη (με τις δύο θητείες που διετέλεσε Πρόεδρος Δ.Σ. ή Ε.Σ.) θητεία του ίδιου οργάνου.
    • β) κατά τη γνώμη μας πρώτη από τις δύο συνεχόμενες θητείες λογίζεται η θητεία που προκύπτει από τις πρώτες αρχαιρεσίες που διεξάγονται από την θέση σε ισχύ του ν.4384/2016, δηλαδή τις εκλογές που διεξάγονται μετά την 26-04-2016, εφόσον ο Υπουργός ΑΑΤ στην Ολομέλεια δήλωσε ότι, οι θητείες θα είναι «μέχρι δύο συνεχόμενες, από τώρα και στο εξής…
  2. Με τη νέα ρύθμιση του άρθρου 16 παρ 7 του νόμου, η ευθύνη του Διοικητικού Συμβουλίου επεκτείνεται «ανεπίτρεπτα» και στα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου και προσομοιάζει με την ευθύνη «ομορρύθμων εταίρων» καθώς πλέον ορίζεται εκ των προτέρων ότι ευθύνονται  προσωπικά  και εις ολόκληρον έκαστος για κάθε ζημιά που προκάλεσαν στον ΑΣ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Προκαλεί απορίες πως η ευθύνη των απλών μελών του συνεταιρισμού είναι περιορισμένη μέχρι το ύψος της μερίδας τους ενώ για τα μέλη του Δ.Σ.(και ιδίως για τα μέλη του Ε.Σ. τα οποία δεν ασκούν διαχείριση)  θεσπίζεται εκ των προτέρων η επέκταση της προσωπικής ευθύνης μέχρι και στο σύνολο της ατομικής περιουσίας κάθε μέλους.
  3. Απαιτείται συνοπτικό επιχειρησιακό πλάνο διάρκειας τριών (3) ετών για τη λειτουργία του Αγροτικού Συνεταιρισμού, που περιγράφει τις δραστηριότητες του σε συγκεκριμένους τομείς παραγωγής, τις ποσότητες που πρόκειται να διαχειριστεί, τις προγραμματισμένες δράσεις και τυχόν επενδυτικά σχέδια που προτίθεται να αναλάβει για την υλοποίησή του(άρθρο 20 παρ 2 περιπτ γ) η υποβολή του οποίου ενδέχεται να προκαλέσει προστριβές με το δίκαιο του ανταγωνισμού, καθώς η εμπορική εμπιστευτικότητα ,όσον αφορά τις μεθόδους και τους στόχους του ΑΣ για την υλοποίηση τους, δεν είναι εγγυημένη.  Επομένως οι συνεταιρισμοί θα υπόκεινται σε έλεγχο σκοπιμότητας ,δραστηριοτήτων και περιορισμό αυτών κατά τη βούληση του Υπουργείου (μέσω της έγκρισης ή μη του επιχειρησιακού πλάνου..) συνακόλουθα  οδηγώντας σε συνεταιρισμούς κρατικούς ελεγχόμενους και κατευθυνόμενους σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων τους και όχι απλά υποκείμενους σε έλεγχο νομιμότητας .
  4. Μπαίνουν φραγμοί στη συναλλακτική δραστηριότητα του συνεταιρισμού με τους τρίτους(άρθρο 23 παρ 2 δεύτερο εδάφιο) υποχρεώνοντάς τους καταστατικά να καθορίζουν τον όγκο των συναλλαγών του συνεταιρισμού με τους τρίτους σε σχέση με τα μέλη του. Δεν υπάρχει στην ελληνική νομοθεσία ίδια ή παραπλήσια διάταξη για νομικό πρόσωπο με εμπορική ιδιότητα και δραστηριότητα.
  5. Επιβάλλεται συνεταιριστική εκπαίδευση μέσω κρατικού Ταμείου που θα χρηματοδοτείται κατά κύριο λόγο από τους ίδιους τους συνεταιρισμούς (άρθρο 16 παρ 13 και άρθρο 39 παρ 3). Ειδικότερα επιβάλλει στους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς να διατίθεται για την εκπαίδευση και επιμόρφωση των μελών του ΑΣ, από το υπόλοιπο των πλεονασμάτων του ποσοστό τουλάχιστον δύο τοις εκατό (2%), το οποίο αποτελεί παράλληλα πόρο για το κρατικό Ταμείο Συνεταιριστικής Εκπαίδευσης.  Όποιος δεν επιμορφωθεί κατά τα παραπάνω (δηλαδή από το κρατικό Ταμείο Συνεταιριστικής Εκπαίδευσης) δεν θα μπορεί να θέτει υποψηφιότητα στους συνεταιρισμούς . Πρέπει να τροποποιηθεί η διάταξη ούτως ώστε αφενός να μην αποτελεί κώλυμα εκλογιμότητας(κατάργηση υποχρεωτικότητας) αφετέρου να προωθείται η συνεταιριστική εκπαίδευση μέσω του καταστατικού με την παροχή κινήτρων προς την λήψη εκπαίδευσης.
  6. Ορίζεται μέχρι πότε θα πρέπει να εγγράφονται νέα μέλη πριν τις αρχαιρεσίες(άρθρο 7 παράγραφος 1 εδάφιο τέταρτο), ενώ θα έπρεπε να υπάρχει απλή πρόβλεψη για σχετική ρύθμιση στο καταστατικό
  7. Καθορίζεται πως θα αποφασίζεται η απαλλαγή από την απόδοση του 80% της παραγωγής (άρθρο 8 παράγραφος 4 ) ενώ θα έπρεπε να αφήνεται ο καθορισμός της απαραίτητης απαρτίας και πλειοψηφίας στο καταστατικό
  8. Καθίσταται υποχρεωτικό για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς με περισσότερα από πεντακόσια (500) μέλη , εφόσον συγκροτήσουν αντιπροσωπευτική γενική συνέλευση,   η αντιπροσωπευτική γενική συνέλευση να αποτελείται από τετρακόσια (400) μέλη – άρθρο 12 παράγραφος 7 (!!), το οποίο είναι πρακτικά ανεφάρμοστο και ανώφελο. Πρόκειται για ανεπίτρεπτη παρέμβαση και η ρύθμιση πρέπει να αφεθεί στο καταστατικό. Να ληφθεί υπόψη ότι ο τεράστιος Ολλανδικός συνεταιρισμός Friesland έχει μέλη 15.000 κτηνοτρόφους παραγωγούς και αντιπροσωπευτική Γενική Συνέλευση 110 μελών.
  9. Ορίζεται ο  τρόπος επιλογής Γενικών Διευθυντών εξαντλητικά (άρθρο 16 παρ 11), ενώ σε κανένα μόρφωμα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (ούτε στους αστικούς συνεταιρισμούς του ν. 1667/1986) δεν απαντάται στην ελληνική νομοθεσία παρόμοια ρύθμιση, δηλαδή ο τρόπος επιλογής του Γενικού Διευθυντή κατά τρόπο εξαντλητικό καθώς αποτελεί εσωτερικό θέμα αναγόμενο στη στάθμιση του επιχειρηματικού συμφέροντος του συνεταιρισμού εάν θα προσλάβει Διευθυντή ή όχι για την εύρυθμη λειτουργία του συνεταιρισμού και με ποια κριτήρια.
  10. Οι διατάξεις για υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης(πόθεν έσχες) διατηρούνται και επεκτείνονται στους ΚΑΣ ,ΚΕΑΣ και στις ΑΕΣ(άρθρο 16 παρ 12) . Δεν είναι κατανοητή η σκοπιμότητα της διάταξης αφού δεν υπάρχει διαχείριση δημοσίου χρήματος.
  11. Υποχρεώνονται οι γυναίκες-μέλη του συνεταιρισμού να υποβάλουν υποψηφιότητα στο Δ.Σ. και Ε.Σ. προκειμένου το Δ.Σ. και Ε.Σ. να έχει νόμιμη σύνθεση(άρθρο 17 παρ 1 τελευταίο εδάφιο)
  12. Καθορίζεται η σταυροδοσία στο 1/3 (άρθρο 17 παρ 3), δηλαδή επί 10 μελών μπορούν να τεθούν 3 σταυροί ενώ σε συνεταιρισμό με το ελάχιστο 3 μέλη Δ.Σ. 1 σταυρός , επομένως προκύπτει φανερά η πρόθεση δημιουργίας Διοικητικών Συμβουλίων με περιορισμένη αντιπροσωπευτικότητα.
  13. Για την απόκτηση ΑΦΜ, οι συνεταιρισμοί υποχρεούνται σε βεβαίωση εγγραφής στο Μητρώο ΥπΑΑΤ (άρθρο 20 παρ 2)
  14. Υποχρεώνεται το Δ.Σ. να συγκαλεί Γ.Σ. μέσα σε έξι μήνες εάν το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων πέσει κάτω από το 1/5 του συνεταιριστικού κεφαλαίου (άρθρο 26 παρ 2). Πρόκειται για διάταξη δανεική από το δίκαιο των Α.Ε. της οποίας είναι απαράδεκτη η μεταφορά για λόγους συνεταιριστικών αρχών, δεδομένου ότι ο συνεταιρισμός δεν είναι κεφαλαιουχική εταιρεία και δεν έχει προσδιορισμένο κεφάλαιο, ούτε στο κείμενο του νόμου διευκρινίζεται ο όρος «ίδια κεφάλαια»
  15.  Με νομοθετική εξουσιοδότηση επιτρέπεται στους Υπουργούς Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να διατάσουν την μετατροπή … κατά το δοκούν…. των αναγκαστικών συνεταιρισμών και των Ενώσεων τους σε ΑΣ  κατόπιν έκδοσης καταδικαστικής απόφασης ή προς εφαρμογή εθνικής νομοθεσίας  ( που θα κριθεί από τους ίδιους; )  (άρθρο 32 παράγραφος 1). Η ΠΑΣΕΓΕΣ για λόγους αρχής και συνεταιριστικής δεοντολογίας είναι καταρχήν ενάντια στους αναγκαστικούς αγροτικούς συνεταιρισμούς. Πλην όμως, στην περίπτωση των υφιστάμενων σήμερα από πολλών ετών αναγκαστικών συνεταιρισμών και Ενώσεων τους θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το εθνικό συμφέρον που επιβάλλει τη διατήρηση τους, δεδομένου ότι άπτονται εθνικών συνόρων.
  16. Εισάγονται ως νέα μορφώματα «Συλλογικής Οργάνωσης του Αγροτικού Χώρου» στο άρθρο 31 οι Κλαδικοί Αγροτικοί Συνεταιρισμοί και Κλαδικοί Εθνικοί Αγροτικοί Συνεταιρισμοί χωρίς να καθορίζεται σε ποιο βαθμό διαφέρουν από τις ΕΑΣ και ΚΕΣΕ του ν.2810/2000 ;
  17. Καταργούμενες διατάξεις (κατάργηση των άρθρ. 33 ν.2810/2000 και άρθρ. 7 ν.4015/2011). 

Με την κατάργηση των παραπάνω άρθρων που ρυθμίζουν την λειτουργία και τις δραστηριότητες της ΠΑΣΕΓΕΣ ως της μοναδικής εθνικής , ιδεολογικής  και συντονιστικής οργάνωσης των συνεταιριστικών οργανώσεων επιχειρείται από καθαρή πολιτική σκοπιμότητα να τεθεί σε αμφιβολία η αναγνωρισμένη επί 80 σχεδόν χρόνια εκπροσώπηση των συνεταιριστικών οργανώσεων στον εθνικό χώρο, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη ζημία που θα προκαλέσει στις αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις και τους συνεταιρισμένους αγρότες η έλλειψη νομοθετημένης εκπροσώπησης τους. Παρά τα όσα αντίθετα υποστηρίζονται στην αιτιολογική έκθεση η ΠΑΣΕΓΕΣ ιδρύθηκε και λειτούργησε βάσει του άρθρου 85 του ν. 602/1915 (όπως ρητά επιβεβαιώθηκε με το άρθρο 4 Α.Ν. 389/1945) και πάντα με τις ίδιες δραστηριότητες και ιδεολογικό σκοπό.

 Πέραν τούτου και ανεξάρτητα από τις διατάξεις των εθνικών νόμων διαχρονικά,   η ΠΑΣΕΓΕΣ αναγνωρίζεται διεθνώς επί σειρά δεκαετιών ως το μοναδικό εθνικό νομικό πρόσωπο που εκπροσωπεί τα μέλη της-συνεταιριστικές οργανώσεις και τους συνεταιρισμένους αγρότες-παραγωγούς στα υπερεθνικά όργανα.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία