BACK TO
TOP
Πιστοληπτικά

Τελεσίγραφο Μαράντου στους οφειλέτες της πρώην ΑΤΕ

Επιστολές-τελεσίγραφα που δίνουν μέχρι δέκα μέρες προθεσμία σε αγρότες δανειολήπτες της πρώην Αγροτικής Τράπεζας να εξοφλήσουν «κόκκινα» δάνεια χιλιάδων ευρώ, στέλνει ο ειδικός εκκαθαριστής της τράπεζας, Νίκος Μαράντος.

Τελεσίγραφο Μαράντου στους οφειλέτες της πρώην ΑΤΕ

1
0

Σε περίπτωση που δεν προσέλθουν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους, ο κ. Μαράντος ενημερώνει τους «οφειλέτες» αγρότες ότι θα δώσει τα στοιχεία τους σε εισπρακτικές εταιρείες, τρομοκρατώντας τους δανειολήπτες και τις οικογένειές τους. Πρόκειται για χιλιάδες δανειολήπτες, που περίμεναν μία ρύθμιση των χρεών τους σε δόσεις, με νομοθεσία από το υπουργείο Οικονομικών, αλλά αυτή δεν έχει έρθει ακόμα, με αποτέλεσμα οι τόκοι να τρέχουν.

Η επιστολή Μαράντου προς τους οφειλέτες αναφέρει τα εξής:

Σας ενημερώνουμε ότι η οφειλή σας από τη σύμβαση 526-2004-00060-ΧΧΧ (Αριθμός Λογαριασμού Κάρτας…..) παρουσιάζει καθυστέρηση πλέον των 2170 ημερών για το ποσό των 29.563, 49 ευρώ, το οποίο εξακολουθεί να εκτοκίζεται με επιτόκιο υπερημερίας.

Καθώς ο λογαριασμός σας παραμένει σε ληξιθπρόθεσμη κατάσταση άνω των 10 ημερών, σας ενημερώνουμε ότι η ΑΤΕ υπό ειδική εκκαθάριση θα διαβιβάσει τα δεδομένα σας σε μία από τις ακόλουθες εταιρείες ενημέρωσης, δηλαδή είτε την First call, είτε τη Mellon,είτε την Cycle Credit είτε την Matrix.

Οι εταιρείες αυτές λειτουργούν σύμφωνα με το Ν 3758/2009, όπως εκάστοτε ισχύει, και είναι εγγεγραμμένες στο οικείο μητρώο όπως ο νόμος ορίζει.

Η εταιρεία που θα επιλέξει η ΑΤΕ υπό ειδική εκκαθάριση θα αναλάβει την περαιτέρω ενημέρωσή σας και τη διαπραγμάτευση του χρόνου, του τρόπου και των λοιπών όρων αποπληρωμής της ληξιπρόθεσμης οφειλής σας.

Σε περίπτωση που έχετε ήδη καταβάλλει το παραπάνω ποσό, αγνοείστε την υπενθύμιση αυτή και σας ζητούμε συγγνώμη για την ενόχληση.    

 

Η διαδικασία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές

Να σημειωθεί ότι η υπό εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα ανήκει στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Στήριξης και τα κριτήρια μεταφοράς των δανείων ήταν η ληξιπροθεσμία και ο χρόνος καθυστέρησης πληρωμής, σύμφωνα με την απόφαση 4/27-7-2012 της Επιτροπής Πιστωτικών Θεμάτων της Τράπεζας της Ελλάδος.

Ο καθορισμός τέτοιων κριτηρίων είχε ως συνέπεια οφειλέτες της πρώην ΑΤΕ να ανήκουν στην Τράπεζα Πειραιώς για τα ενήμερα δάνειά τους, αλλά και στην υπό εκκαθάριση τράπεζα ακόμη και για μία μικρή καθυστέρηση σε κάποιο άλλο δάνειό τους. Με την απόφαση αυτή θεωρήθηκαν υπερήμερα, δάνεια με μικρή καθυστέρηση ή που περιστασιακά βρέθηκαν σε καθυστέρηση λόγω προσωρινής αδυναμίας πληρωμής.

Για χιλιάδες αγρότες τα δάνεια που πήγαν σε εκκαθάριση θεωρούνται στο σύνολό τους ληξιπρόθεσμα και απαιτητά και επιβαρύνονται με επιτόκια υπερημερίας, ενώ δεν υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης ή διακανονισμού των οφειλών αυτών.

Η παρακράτηση του συνόλου των επιδοτήσεων, όπως είναι φυσικό, θα δημιουργήσει θέμα επιβίωσης για χιλιάδες αγροτικές οικογένειες που περιμένουν την επιδότηση για να καλύψουν παλαιές υποχρεώσεις, αλλά και ανάγκες του χειμώνα.

Παράγοντες της τραπεζικής αγοράς επισημαίνουν ότι σε αυτήν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ευθύνη έχει και η πρώην ΑΤΕ, επειδή κατά την 27/7/2012, ημέρα που τέθηκε σε εκκαθάριση, είχε σε εκκρεμότητα χιλιάδες αιτήματα ρύθμισης. Ανάλογη τύχη είχαν και οι υποθήκες που είχαν γραφτεί, δεδομένου ότι διασφαλίζουν δάνεια του ίδιου δανειολήπτη που πήγαν όμως σε διαφορετικά πιστωτικά ιδρύματα.

Χέρι σε επιστροφές φόρου ακόμα και για μη ληξιπρόθεσμα χρέη

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Οικονομικών επιστρατεύει το μέτρο των προληπτικών κατασχέσεων ποσών εκ μέρους της Εφορίας για οφειλές προς το Δημόσιο ακόμα κι αν αυτές δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες.

Το υπουργείο «πατάει» πάνω σε διάταξη νόμου του 2011 η οποία επιτρέπει τον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό ποσών που δικαιούνται οι φορολογούμενοι με χρέη προς το Δημόσιο που δεν έχουν εξοφληθεί, έστω κι αν αυτά δεν είναι ληξιπρόθεσμα.

Την πρακτική της εφορίας επιβεβαίωσε αρχικά μέσω… twitter κι αργότερα μέσω συνέντευξής του στο ΑΠΕ--ΜΠΕ o Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Χ. Θεοχάρης αναγνωρίζοντας ωστόσο ότι ο νόμος στην τωρινή του μορφή είναι άδικος και χρήζει διορθώσεων.

Στα ποσά στα οποία δύναται η Εφορία να βάλει «χέρι» συγκαταλέγονται επιστροφές φόρου, όπως το αγροτικό πετρέλαιο και οι επιστροφές ΦΠΑ, κάτι που παραδέχεται στη συνέντευξή του (βλ. παρακάτω) ο κ. Θεοχάρης. Άλλωστε πρόκειται για κάτι που έχει πράξει στο παρελθόν το υπουργείο Οικονομικών, ωστόσο το πρόβλημα τώρα είναι οξύτερο. 

Ωστόσο, πρέπει να υπογραμμισθεί ότι δεν μπορεί να γίνει παρακράτηση επιδοτήσεων δεδομένου ότι:

α) Οι αγροτικές επιδοτήσεις είναι κοινοτικές και ως τέτοιες, σύμφωνα με τις κοινοτικές ντιρεκτίβες, δεν μπορούν να κατασχεθούν εις χείρας τρίτων. 

β)Οι επιδοτήσεις αυτές δίνονται μέσω του ΟΠΕΚΕΠΕ.
  
Αντίθετα, η Εφορία μπορεί να βάλει χέρι στα "χρήματα" των επιδοτήσεων μόνο αφότου τα χρήματα αυτά έχουν κατατεθεί στους λογαριασμούς των δικαιούχων.

Τι λένε ο νόμος και η σχετική εγκύκλιος

Σύμφωνα με τον κ. Θεοχάρη, το επίμαχο άρθρο είναι το «άρθρο 11 ν. 3943/31-3-11 αλλάζει το αρ. 83 ΚΕΔΕ: "συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη" όχι ληξιπρόθεσμα».

Η συγκεκριμένη διάταξη είχε θεσπιστεί με στόχο να μπει φρένο στις επιστροφές ΦΠΑ οι οποίες έμπαιναν σε ρύθμιση για τμηματική καταβολή ληξιπρόθεσμου ΦΠΑ, λάμβαναν φορολογική ενημερότητα, εισέπρατταν το ΦΠΑ αλλά στη συνέχεια δεν πλήρωναν τους υπόλοιπους φόρους τους.

Στο άρθρο 11 του νόμου ορίζεται ότι «βέβαιη και εκκαθαρισμένη χρηματική απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου, η οποία αποδεικνύεται με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή δημόσιο έγγραφο, συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη αυτού προς το Δημόσιο». Μάλιστα, στην αμέσως επόμενη παράγραφο αναφέρεται πως «ο συμψηφισμός μπορεί να διενεργείται και αυτεπάγγελτα με πράξη του προϊσταμένου της ίδιας υπηρεσίας».

Στη σχετική εγκύκλιο που εκδόθηκε τον Ιανουάριο του 2012, αναφέρεται ότι «προτείνονται σε συμψηφισμό ή συμψηφίζονται αυτεπάγγελτα τα χρέη που είναι βεβαιωμένα στο εν στενή εννοία Δημόσιο με απαιτήσεις του οφειλέτη που προέρχονται από το εν στενή εννοία Δημόσιο (π.χ. Υπουργείο, 401 - Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, 424 – Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσ/νίκης κ.λπ.),εφόσον υφίστανται κατά τον ίδιο χρόνο».

Δεν συμψηφίζονται σε καμία περίπτωση απαιτήσεις κατά του Δημοσίου με οφειλές που είναι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. υπέρ τρίτων (π.χ. υπέρ ΝΑΤ, ΝΠΔΔ, τράπεζας κ.λπ.).

Επίσης, δεν συμψηφίζονται οφειλές προς το Δημόσιο με απαιτήσεις του οφειλέτη κατά Ο.Τ.Α. (Δήμοι, Περιφέρειες), ΝΠΔΔ, ΟΠΑΔ, Δημοσίων Επιχειρήσεων, Νοσοκομείων που έχουν μορφή ΝΠΔΔ κ.λπ. καθ' όσον δεν υφίσταται αμοιβαιότητα.

Οφειλές προς το Δημόσιο που υπόκεινται σε συμψηφισμό

Σε συμψηφισμό υπόκεινται:

α) Οι βεβαιωμένες οφειλές είτε είναι ληξιπρόθεσμες είτε όχι.

β) Οι βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 6 του Κ.Ε.Δ.Ε., όπως τροποποιήθηκε με την παράγραφο 5 του άρθρου 67 του ν. 3842/2010 (ΦΕΚ 58Α΄).

γ) Οι βεβαιωμένες οφειλές που για οποιονδήποτε λόγο καταβάλλονται τμηματικά (είτε με διευκόλυνση τμηματικής καταβολής, είτε με νομοθετική ρύθμιση, είτε με διοικητική πράξη).

δ) Οι παραγεγραμμένες οφειλές, οι οποίες αντιτάσσονται σε συμψηφισμό για μία τριετία από τη συμπλήρωση της παραγραφής τους. Σε περίπτωση που εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος έχει συντελεστεί η διαγραφή των οφειλών, λόγω παραγραφής, αυτές αναβιώνουν προς τούτο κατά τις διατάξεις του άρθρου 119 Π.Δ. 16/1989 (ΦΕΚ 6Α΄) «Κανονισμός Λειτουργίας των Δ.Ο.Υ.».

Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός επί βεβαιωμένων οφειλών στο Δημόσιο

Σε περίπτωση που υφίστανται βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο (Δ.Ο.Υ. ή Τελωνείο), ληξιπρόθεσμα ή μη, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση ή σε διευκόλυνση τμηματικής καταβολής ή τελούν σε αναστολή και από τα στοιχεία που υπάρχουν αποδεικνύεται η απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου (π.χ. αν υφίσταται τίτλος επιστροφής, αν ο οφειλέτης αιτείται χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας από το Δημόσιο ή γνωστοποιεί την απαίτησή του κατά του Δημοσίου ο ίδιος ή η εκκαθαρίζουσα αρχή) ο συμψηφισμός ενεργείται αυτεπάγγελτα από τον προϊστάμενο της υπηρεσίας.

Όταν η απαίτηση (εκτός των τίτλων πληρωμής που υφίστανται στις Δ.Ο.Υ.) εκκαθαρίζεται ή πρόκειται να πληρωθεί από άλλη υπηρεσία του Δημοσίου (Δημόσιο με τη στενή του όρου έννοια), ο συμψηφισμός ζητείται με έγγραφο του προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. στην οποία είναι βεβαιωμένη η οφειλή.

Επισημάνσεις:

α) Στην περίπτωση πληρωμής ποσών από το Δημόσιο δεν εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας όταν υφίστανται οφειλές σε αυτό, αλλά υποχρεωτικά διενεργείται αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, κατά τα ανωτέρω.

β) Ο συμψηφισμός, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, διενεργείται και για τις περιπτώσεις όπου ο δικαιούχος απαλλάσσεται από την προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας ή ο τίτλος επιστροφής του έχει ποσό μικρότερο των 1.500 ευρώ για την είσπραξη του οποίου δεν απαιτείται αποδεικτικό ενημερότητας.

γ) Όταν υφίστανται οφειλές και δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις διενέργειας συμψηφισμού αυτών με απαίτηση του οφειλέτη (π.χ. από Δήμο) τότε χορηγείται κατά περίπτωση είτε αποδεικτικό ενημερότητας είτε βεβαίωση οφειλής, κατά τις διατάξεις του άρθρου 28 ν. 3943/2011 (ΦΕΚ 66Α΄).

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία