BACK TO
TOP
Επιχειρηματικά Projects

Σκέψου εναλλακτικά και βγες στο διαδίκτυο για «δανεικά»

Το crowdfunding άρχισε να κάνει την εμφάνισή του μαζί με τα πρώτα σημάδια της οικονομικής καταιγίδας, που σήμερα βρίσκεται σε πλήρη «ανάπτυξη». Αυτές οι πλατφόρμες διαδικτυακής χρηματοδότησης ουσιαστικά ζητούν από αγνώστους εθελοντές χρήματα για να υλοποιήσουν τις ιδέες τους –γιατί τα χρήματα στερεύουν σε αντίθεση με τις ιδέες.

Σκέψου εναλλακτικά και βγες στο διαδίκτυο για «δανεικά»

5
1

Μία από τις γηραιότερες πλατφόρμες στην ιδιότυπη αυτή χρηματοδότηση είναι η kickstarter.com, η οποία ξεκίνησε το 2009 και ως σήμερα έχει βοηθήσει πάνω από 29.000 σχέδια να δουν το δρόμο της υλοποίησης. Η λειτουργία της είναι απλή και στηρίζεται στο ομαδικό πνεύμα και την αλ- ληλεγγύη. Ο οποιοσδήποτε έχει μια ιδέα αλλά καθόλου χρήματα μπορεί να την παρουσιάσει στην kickstarter, ορίζοντας ένα ποσό προς χρηματοδότηση και την ημερομηνία λήξης της πρότασής του. Το επόμενο βήμα είναι οι επισκέπτες της σελίδας, και εν δυνάμει επενδυτές του, να πειστούν και σε αυτή την κατεύθυνση βοηθάει η ανταμοιβή τους με κάποια υλική «δωροδοκία». Με αυτό τον τρόπο ο καθένας μπορεί να χρηματοδοτήσει μια ιδέα, και μάλιστα με όποιο ποσό ο ίδιος επιθυμεί. Εφόσον περάσει το χρονικό διάστημα που ο εμπνευστής της ιδέας έχει δηλώσει ότι πρέπει να συλλέξει τα απαιτούμενα χρήματα και αυτό δεν έχει γίνει, τότε επιστρέφονται τα χρήματα αυτόματα. Αν πάλι έχει συγκεντρώσει τουλάχιστον το ποσό που έχει ορίσει, τότε υποχρεούται να κάνει ό,τι έχει υποσχεθεί για τους επενδυτές του.

Κάνοντας μια διαδικτυακή βόλτα στην kickstarter πέφτει κάνεις πάνω σε ένα project που έχει το όνομα «Βοήθησε την Κέα να γράψει ιστορία». Η ιδέα αφορά την προσπάθεια μιας Καλιφορνέζας κατοίκου του νησιού,της της Μάρσι Μάγιερ, να «αναστήσει» ένα προϊόν που δέσποζε κατά το παρελθόν στην εμπορική δραστηριότητα του νησιού. Ο λόγος για το βελανίδι, το οποίο οι κάτοικοι χρησιμοποιούσαν είτε ως ζωοτροφή, είτε τα διακινούσαν στην αγορά για τη βυρσοδεψία και τη βαφή των δερμάτων. Με την ανακάλυψη και επικράτηση των χημικών όμως τα βελανίδια έχασαν την εμπορική τους αξία, την οποία ήρθε η Μάγιερ να αναζωογονήσει με τη βοήθεια της kickstarter.

Το εν λόγω project λοιπόν αφορά μια ολόκληρη καμπάνια ανάδειξης του βελανιδιού και των πιθανών χρήσεών του μέσω του διαδικτύου, και στέφθηκε με επιτυχία αφού στην καταληκτική του ημερομηνία, την 1η Ιουλίου δηλαδή, είχε συγκεντρώσει τα χρήματα που ζητούσε για χρηματοδότηση, και μάλιστα με περίπου 3.100 ευρώ παραπάνω.

Η Μάγιερ όμως δεν είναι η πρώτη φορά που στρέφεται στην kickstarter, αφού την αρχή είχε κάνει λίγο καιρό πριν όταν το 2011 ζήτησε, και πήρε, χρηματοδότηση για να αγοράσει ένα αποφλοιωτή βελανιδιών.

Σκοπός της ήταν να πείσει οικογένειες του νησιού να μαζέψουν τα βελανίδια τους και να προμηθεύσουν εργαστήρια βυρσοδεψίας στη Γερμανία, από τα οποία είχε εξασφαλίσει παραγγελίες 12 τόνων.

Και μάλλον τα κατάφερε αν κρίνουμε από το γεγονός πως τα βελανίδια απέσπασαν και καλή τιμή και διπλάσια παραγγελία για το προσεχές έτος.

Και αυτής της πρώτης προσπάθειας εκμετάλλευσής του βελανιδιού ακολούθησε η «επιχείρηση Χαμάδα», που στοχεύει στην εναλλακτική διαχείρισή του βρίσκοντας νέες χρήσεις, όπως η παραγωγή αλευριού και καλλυντικών, προσελκύοντας πιθανούς επενδυτές και εκπαιδεύοντας- μυώντας και άλλους στον κόσμο του βελανιδιού.

Και ιδέες με αγροτικό προσανατολισμό στρέφονται στην ελληνική εκδοχή του
Η επένδυση μέσω crowdfunding έπιασε Ελλάδα
Αν λοιπόν οι πλατφόρμες χρηματοδότησης, όπως το kickstarter, απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε φτωχά πλην ανήσυχα πνεύματα, τότε στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με τη βασιλεία της έλλειψης ρευστού μάλλον βρίσκουν πρόσφορο έδαφος.

Κάτι τέτοιο θα είχαν στο μυαλό τους και οι εμπνευστές της ελληνικής εκδοχής του crowdfunding, το κατά κόσμον groopio.com. Το groopio ακολουθεί τα πρότυπα των αντίστοιχων πλατφορμών του εξωτερικού φιλοξενώντας ιδέες προς χρηματοδότηση από κάθε τομέα είτε πρόκειται για ένα εγχείρημα που αφορά την τέχνη –άλλωστε η τέχνη αποτέλεσε την πρωταρχική «επενδυτική ύλη» αυτών των διαδικτυακών μορφών χρηματοδότησης- είτε εγχείρημα από οποιοδήποτε άλλο τομέα, συμπεριλαμβανομένου ακόμη και του φιλανθρωπικού.

Η πιο σημαντική όμως ομοιότητα της εγχώριας πλατφόρμας με τις πρωτοδιδάξασες του εξωτερικού αποτελεί η πρώτη τους ύλη, το ομαδικό πνεύμα δηλαδή. Άλλωστε αυτή ακριβώς η διάσταση της λειτουργίας του groopio επικοινωνείται και από το ίδιο του το όνομα, το οποίο προέρχεται από τη φράση «ποιώ group». Συλλογικότητα και «ισχύς εν τη ενώσει» είναι επομένως οι βασικές αρχές των δημιουργών του, Δημήτρη Αναγνώστου και Ειρηναίου Φιλιππίδη.

Και κάπως έτσι το groopio δίνει χείρα βοηθείας σε πρωτότυπες ιδέες, όπως είναι το project με το όνομα «Ραδίκι», το οποίο μάλιστα έληξε στις 24 Ιουλίου έχοντας εκπληρώσει τον στόχο των 3.700 ευρώ και με το παραπάνω, αφού συγκέντρωσε το ποσό των 3.900 ευρώ τελικά. Το «Ραδίκι» προϋπήρχε σαν δραστηριότητα, αλλά κατέφυγε στο groopio για να επεκτείνει τις δράσεις του.

Η φιλοσοφία που διακατέχει το «Ραδίκι» συνοψίζεται μάλλον στη φράση «απεταξάμην τα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα», κι αυτό γιατί η δράση που κάλεσε, και κέρδισε, τη χρηματοδότηση στοχεύει στη διατήρηση των ντόπιων ποικιλιών κηπευτικών. Οι ντόπιες ποικιλίες σήμερα έχουν πλέον αντικατασταθεί από υβρίδια, τα οποία κερδίζουν έδαφος λόγω της αποδοτικότητάς τους, ωστόσο, χρειάζονται περισσότερη ανθρώπινη παρέμβαση και χημικές μεθόδους επεξεργασίας για να ευδοκιμήσουν.

Με φόντο λοιπόν την κυριαρχία των υβριδίων και την εξάρτηση που δημιουργεί η χρήση τους, αφού δεν αναπαράγονται με τα ίδια χαρακτηριστικά αν φυτευτούν δεύτερη χρονιά, το «Ραδίκι» ξεκίνησε την προσπάθεια διατήρησης των ντόπιων ποικιλιών με το σπανάκι και τη ρόκα. Για να επεκτείνει όμως τη δράση του και σε όλα τα καλοκαιρινά κηπευτικά, όπως η ντομάτα, τα κολοκύθια και οι μελιτζάνες, ζήτησε τη διαδικτυακή βοήθεια του groopio.

Έτσι, το «Ραδίκι» βρήκε τα χρήματα για να επενδύσει στο μικρό ψυγείο και τον εξοπλισμό καλλιέργειας, για να πληρώσει το προσωπικό και να υδροδοτήσει τα χωράφια. Και τώρα καλείται να αποπληρώσει τους επενδυτές του με τις ανταποδόσεις που είχε υποσχεθεί, οι οποίες αφορούν από ένα κουτί με άγρια βότανα για τους «μικρομέτοχους» ή ένα καφάσι με φρούτα ή ελαιόλαδο για τους μικρομεσαίους παίκτες μέχρι τη δημιουργία ενός κήπου ή την τριήμερη εκδρομή για τους πιο «εύπορους» επενδυτές.

Άλλο ένα εγχείρημα όμως στο groopio είχε αγροτικό προσανατολισμό, αποδεικνύοντας έτσι την επιτακτική ανάγκη αναζωογόνησης και λήψης επενδυτικών μέτρων στο γεωργικό τομέα. Ο «Αγροναυτόκηπος» μπορεί να μην κατάφερε ως την καταληκτική ημερομηνία να μαζέψει τα χρήματα που επιθυμούσε, ωστόσο κέρδισε σε πρωτοτυπία.

Ο «Αγροναυτόκηπος» έχει υλοποιηθεί σαν ιδέα, η οποία υπάγεται στις δράσεις της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Βιομόνοια και πρόκειται για ένα συνεργατικό λαχανόκηπο στον Ασωπό Μονεμβασιάς που στοχεύει στην υιοθέτηση καλλιεργειών φιλικών προς το περιβάλλον με τη χρήση ντόπιων ποικιλιών σπόρων, αλλά και την ίδρυση τράπεζας σπόρων που θα υποστήριζε ένα δίκτυο ανταλλαγής.

Νεανικά και καινοτομικά επιχειρηματικά σχέδια
Η πλατφόρμα χρηματοδότησης που «επισκιάζει» το ΕΣΠΑ
Με δεδομένη τη διάδοση των πλατφόρμων χρηματοδότησης, και δη στους δύσκολους οικονομικά καιρούς, δεν προκαλεί έκπληξη πως το παιχνίδι «χοντραίνει» με πλατφόρμες που χρηματοδοτούν ολόκληρες επιχειρήσεις. Μια τέτοια πλατφόρμα «τρέχει» στη χώρα μας εδώ και τρία χρόνια από μια ομάδα νέων ανθρώπων, και το όνομα αυτής Openfund.

Το Openfund λοιπόν, μολονότι ελληνικής καταγωγής, αναζητεί κεφάλαια από Έλληνες αλλά και ξένους επενδυτές, ιδιώτες ή φορείς. Η αρχική χρηματοδότηση κυμαίνεται μεταξύ 30.000 - 50.000 ευρώ, ενώ το ίδιο αποσπά 15% ποσοστό της νεοσυσταθείσας εταιρίας.

Βασικό μέλημά της αποτελεί να αποτελέσει τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο μεταξύ καινοτομικών υπό σχεδιασμό εταιριών και ενδιαφερόμενων επενδυτών, ενώ φροντίζει για την πιο οργανωμένη εκπλήρωση της λειτουργίας της διαθέτοντας επιχειρηματικούς συμβούλους με τεχνογνωσία και εμπειρία στους υπό εξέταση κάθε φορά τομείς δραστηριοποίησης των επιχειρηματικών σχεδίων.

Οι εμπνευστές της ελληνικής αυτής ηλεκτρονικής πηγής επιχειρηματικής χρηματοδότησης, Γιώργος Τζιραλής και Γιώργος Κασσελάκης, έχουν δώσει την ευκαιρία σε οκτώ ως τώρα επιχειρήσεις να βγουν στο στίβο της αγοράς.

Έναν στίβο που δεν προσέλκυσε μόνο Έλληνες φιλόδοξους επιχειρηματίες και επενδυτές, αλλά και ξένους, όπως για παράδειγμα από τη Ρωσία ή τη Σλοβακία.
Κι αυτό το γεγονός, της προσέλκυσης ξένων ενδιαφερόμενων, ίσως να οφείλεται στα κριτήρια- αρχές του Openfund, το οποίο θέτει σαν προϋποθέσεις ένταξης στον επενδυτικό του κόσμο η προτεινόμενη εταιρεία να προσφέρει προϊόντα προηγμένης τεχνολογίας, λογισμικού ή τελευταίας γενιάς εφαρμογές αλλά και να ανταποκρίνονται στη διεθνή αγορά.

Έτσι, βρήκαν χρηματοδότηση εταιρείες όπως η Taxibeat που μέσω μιας εφαρμογής για το iPhone παρουσιάζει τα ταξί που είναι διαθέσιμα κοντά στην περιοχή που βρίσκεται ο ενδιαφερόμενος, ή όπως η Fashinating που αποτελεί μια ηλεκτρονική πύλη για τη μόδα που φτιάνει το στιλιστικό προφίλ των επισκεπτών της.

Ούτε ο τομέας όμως των τροφίμων ξέφυγε των επενδυτικών βλέψεων του Openfund, κι έτσι χρηματοδοτήθηκε η επιχείρηση με το όνομα Gourmet Origins από τον Miquel Ros και τον Alex Wareing.

Η Gourmet Origins ξεκίνησε από το Λονδίνο έχοντας όραμά της να αποτελέσει μία ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα καλύπτει την αυξανόμενη ζήτηση για εξεζητημένα είδη διατροφής.

Έτσι, η Gourmet Origins διακρίνοντας το αυξημένο ενδιαφέρον της αγοράς για ποιοτικά ανώτερα τρόφιμα παρέχει όλες τις πληροφορίες για τρόφιμα, παραγωγούς , εκδηλώσεις, συνταγές και οτιδήποτε άλλο μπορεί να ενδιαφέρει τους απανταχού «καλοφαγάδες».

Το funding κατά της φτώχειας
Μπορεί η ηλεκτρονική χρηματοδότηση να παίρνει κυρίως τη μορφή του crowdfunding με τη χρηματοδότηση ιδεών μικρού ή μεγάλου επενδυτικού μεγέθους, ωστόσο δεν λείπει και η μορφή με το μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Η φύση του crowdfunding, όπως έχει αναφερθεί, βασίζεται ούτως ή άλλως στην αλληλεγγύη, ωστόσο τη φιλανθρωπική του εκδοχή χαρακτηρίζει μια λίγο διαφοροποιημένη λειτουργία.

Πλατφόρμες, όπως η kiva.org, έχουν έναν εχθρό να πολεμήσουν, και αυτός ακούει στο όνομα φτώχεια. Τα project λοιπόν που χρηματοδοτούνται υπό τη μορφή δανείων δεν χρειάζεται να υπακούν σε καινοτομικές και δημιουργικές επιταγές, μπορούν απλά να ζητάνε χρήματα για την αγορά ρουχισμού και φαγητού, γι’ αυτό και έχουν μεγάλη ανταπόκριση από αναπτυσσόμενες χώρες που «παραδοσιακά» μαστίζονται από τη φτώχεια. Και πάλι όμως δεν αποκλείονται από τη χρηματοδότηση οι επιχειρηματικές ιδέες, ειδικά εφόσον συνδράμουν στο επισιτιστικό ζήτημα. Έτσι, υπό αναμονή είναι ακόμη το project του Nugzar από τη Γεωργία, ο οποίος επιθυμεί να λάβει χρηματοδότηση για να μπορέσει να αγοράσει κοτόπουλα και να ξεκινήσει μία φάρμα, μιας και τα τραπεζικά ιδρύματα του αρνήθηκαν τη δανειοδότηση

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

25-02-2013 10:32pasxalitsa

crowdfunding

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία