BACK TO
TOP
Διαρθρωτικά Μέτρα

Αλλαγές στις συνδεδεμένες συζητά το Συμβούλιο Γεωργίας

Το ζήτημα της προαιρετικής συνδεδεμένης στήριξης, όπως αυτό περιλαμβάνεται στον «Κανονισμό Omnibus», σύμφωνα με το οποίο θα επιτρέπεται στα κράτη μέλη να επανεξετάζουν τις εθνικές τους αποφάσεις κάθε έτος, αναμένεται να συζητηθεί στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας της ΕΕ που συνεδριάζει τη Δευτέρα 3 Απριλίου στο Λουξεμβούργο.

Παράταση δηλώσεων ΟΣΔΕ ως τον Ιούνη εξετάζει η Κομισιόν

5
1

Ακόμη, αναφορικά με το ίδιο ζήτημα, στο τραπέζι των συζητήσεων του Συμβουλίου αναμένεται να συζητηθούν και πρόσθετες τροποποιήσεις στην προαιρετική συνδεδεμένη όσον αφορά τα προϊόντα για τα οποία μπορεί να χορηγηθεί συνδεδεμένη στήριξη, στην πρόσθετη στήριξη για τις πρωτεϊνούχες καλλιέργειες, και στη μεθοδολογία αντιμετώπισης τυχόν υπερβάσεων των ποσοτικών ορίων που έχουν οριστεί για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις.

Ένα άλλο εκκρεμές ζήτημα το οποίο θα τεθεί επί τάπητος αφορά στο καθεστώς των νέων γεωργών, για το οποίο οι περισσότερες αντιπροσωπίες υποστηρίζουν την πρόταση της Προεδρίας να απορριφθούν οι τροποποιήσεις που προτείνει η Επιτροπή και να διατηρηθεί η ισχύουσα κατάσταση, ενώ άλλες θεωρούν ότι η πρόταση  της Επιτροπής θα επέφερε χρήσιμη απλούστευση.

Ακόμη αναφορικά με τη διάταξη για τους ενεργούς γεωργούς, όλες οι αντιπροσωπίες υποστηρίζουν την ευελιξία που θα επιφέρει το νέο άρθρο 9 παράγραφος 7.

Οι εν λόγω αλλαγές βρίσκονται στο συνολικότερο πλαίσιο αλλαγών που προτείνει η Κομισιόν με τον Κανονισμό Omnibus που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Οκτώβριο του 2016 ως ένα μέρος του πακέτου αναθεώρησης του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) της Ε.Ε.

Αναλυτικότερα η έκθεση της Προεδρίας για την πορεία των συζητήσεων σχετικά με την πρόταση «Omnibus» αναφέρει:

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέβαλε την πρόταση «Omnibus» στις 14 Σεπτεμβρίου 2016.

Η πρόταση εντάσσεται στην αναθεώρηση του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου (ΠΔΠ) και περιλαμβάνει τροποποιήσεις σε συνολικά δεκαπέντε υφιστάμενες νομικές πράξεις, μεταξύ των οποίων και οι τέσσερις βασικές πράξεις για τη θέσπιση του ισχύοντος νομικού πλαισίου για την Κοινή Γεωργική Πολιτική (ΚΓΠ): ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1305/2013 (αγροτική ανάπτυξη), ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1306/2013 («οριζόντιος» κανονισμός), ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 (άμεσες ενισχύσεις) και ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 (κοινή οργάνωση αγοράς).

Όσον αφορά τις γεωργικές διατάξεις, η εφαρμοστέα νομική βάση είναι τα άρθρα 42 και 43 παράγραφος 2 της ΣΛΕΕ.

Η παρούσα πρόταση συνιστά το δεύτερο στάδιο της υπό εξέλιξη διαδικασίας απλούστευσης της ΚΓΠ. Έπεται πληθώρας τροποποιητικών εγχειρημάτων για την απλούστευση των κατευθυντήριων γραμμών της Επιτροπής, καθώς και του παράγωγου δικαίου. Στόχος της απλούστευσης είναι η ελάφρυνση του φόρτου και η διευκόλυνση του έργου τόσο των γεωργών όσο και των εθνικών και περιφερειακών αρχών.

Οι συζητήσεις έως σήμερα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το γεωργικό σκέλος της πρότασης στην Ειδική Επιτροπή Γεωργίας (ΕΕΓ) στις 26 Σεπτεμβρίου 2016 και στο Συμβούλιο Γεωργίας και Αλιείας στις 10 Οκτωβρίου 2016. Στη συνέχεια, η ΕΕΓ εξέτασε λεπτομερώς την πρόταση σε εννέα συνολικά συνεδριάσεις (τέσσερις υπό σλοβακική Προεδρία και πέντε υπό μαλτέζικη Προεδρία).

Η συμβιβαστική δέσμη της Προεδρίας, η οποία περιέχεται στο έγγραφο 7527/1/17 REV 1, εξετάστηκε από την ΕΕΓ επανειλημμένως, με αποτέλεσμα την ευρεία συμφωνία.

Η συμβιβαστική δέσμη περιλαμβάνει σχεδόν όλες τις τροποποιήσεις που πρότεινε η Επιτροπή (σε ορισμένες περιπτώσεις με συντακτικές αλλαγές), καθώς οι περισσότερες αντιπροσωπίες συμφωνούν πως αυτές οι τροποποιήσεις θα επιφέρουν απλούστευση.

Εντούτοις, η πρόταση της Επιτροπής να καταργηθεί ο λεγόμενος κανόνας «50/50» για την κατανομή των μη ανακτήσιμων παράτυπων πληρωμών απορρίφθηκε από σχεδόν όλες τις αντιπροσωπίες. Ως εκ τούτου, δεν περιλήφθηκε στη συμβιβαστική δέσμη.

Τα βασικά εκκρεμή ζητήματα

Πολλά βασικά εκκρεμή ζητήματα αφορούν τον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 (άμεσες ενισχύσεις).

Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει το ζήτημα της προαιρετικής συνδεδεμένης στήριξης (άρθρα 52 και 53). Όλες οι αντιπροσωπίες μπορούν να δεχθούν το συμβιβαστικό κείμενο που πρότεινε η Προεδρία για το άρθρο 52. Οι περισσότερες αντιπροσωπίες μπορούν να δεχθούν τη συμβιβαστική διατύπωση για το άρθρο 53, το οποίο θα επιτρέπει στα κράτη μέλη να επανεξετάζουν τις εθνικές τους αποφάσεις κάθε έτος. Εντούτοις, ορισμένες αντιπροσωπίες και ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θεωρούν την τροποποίηση υπερβολικά μεγάλο βήμα, που δεν θα συνιστούσε απλούστευση.

Επιπλέον, αρκετές αντιπροσωπίες υποστηρίζουν πρόσθετες τροποποιήσεις στην προαιρετική συνδεδεμένη στήριξη όσον αφορά: (i) τα προϊόντα για τα οποία μπορεί να χορηγηθεί συνδεδεμένη στήριξη, (ii) την πρόσθετη στήριξη για τις πρωτεϊνούχες καλλιέργειες, και (iii) τη μεθοδολογία αντιμετώπισης τυχόν υπερβάσεων των ποσοτικών ορίων που έχουν οριστεί για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις.

Ωστόσο, αρκετές άλλες αντιπροσωπίες και ο εκπρόσωπος της Επιτροπής αντιτίθενται στην προσθήκη οποιασδήποτε τέτοιας τροποποίησης στη συμβιβαστική δέσμη, επικαλούμενοι ιδίως συνέπειες σε επίπεδο ΠΟΕ.

Ένα άλλο εκκρεμές ζήτημα αφορά το καθεστώς των νέων γεωργών. Οι περισσότερες αντιπροσωπίες υποστηρίζουν ή μπορούν να δεχθούν την πρόταση της Προεδρίας να απορριφθούν οι τροποποιήσεις που προτείνει η Επιτροπή και να διατηρηθεί η ισχύουσα κατάσταση. Ωστόσο, ορισμένες αντιπροσωπίες εκφράζουν δυσαρέσκεια, θεωρώντας ότι η πρόταση  της Επιτροπής θα επέφερε χρήσιμη απλούστευση και θα πρέπει τουλάχιστον να διατηρηθεί ως  επιλογή. Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής αντιτίθεται στον προαιρετικό χαρακτήρα των προτεινόμενων αλλαγών, καθώς έτσι θα επεκτεινόταν περαιτέρω και χωρίς να είναι απαραίτητο ο μακρύς κατάλογος των επιλογών εφαρμογής.

Το τρίτο εκκρεμές ζήτημα αφορά τη διάταξη για τους ενεργούς γεωργούς. Όλες οι αντιπροσωπίες υποστηρίζουν την ευελιξία που θα επιφέρει το νέο άρθρο 9 παράγραφος 7. Οι περισσότερες αντιπροσωπίες μπορούν επίσης να υποστηρίξουν το νέο άρθρο 9 παράγραφος 8, βάσει του οποίου η διάταξη για τους ενεργούς γεωργούς καθίσταται προαιρετική από το 2018. Εντούτοις, ορισμένες αντιπροσωπίες δεν υποστηρίζουν την τελευταία διάταξη, προτιμώντας να διατηρηθεί εναρμονισμένη προσέγγιση για όλα τα κράτη μέλη.

Το τελευταίο εκκρεμές ζήτημα όσον αφορά τις άμεσες ενισχύσεις είναι το αίτημα ορισμένων αντιπροσωπιών για μια προσθήκη στο άρθρο11, ώστε να είναι σαφές ότι τα κράτη μέλη μπορούν να αλλάξουν τις αποφάσεις τους σχετικά με την επιβολή ανώτατου ορίου σε ορισμένες άμεσες ενισχύσεις. Ο εκπρόσωπος της Επιτροπής επισήμανε ήδη ότι η Επιτροπή θα μπορούσε να εκδώσει δήλωση που να επιβεβαιώνει ότι αυτή η δυνατότητα υπάρχει ήδη.

Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση εδώ.

Αξιολόγηση των Περιοχών Οικολογικής Εστίασης

Στο Συμβούλιο αναμένεται ακόμη να συζητηθούν και τα σχετικά με την εφαρμογή της Περιοχής Οικολογικής Εστίασης (ΠΟΕ) στο πλαίσιο του καθεστώτος πράσινων αμέσων ενισχύσεων, βασισμένο σε Έκθεση της Επιτροπής η αξιολογεί τη πρόοδο της εφαρμογής των ΠΟΕ. Σύμφωνα με την Έκθεση η Επιτροπή δεν προτείνει την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 με αύξηση του ποσοστού των ΠΟΕ.

Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν και παρουσιάζονται στην Έκθεση από 19 κράτη μέλη,  υποδεικνύουν  ότι κατά το 2016 σημειώθηκε αμελητέα μεταβολή στον τρόπο εφαρμογής του συστήματος τόσο από τις εθνικές αρχές όσο και από τους γεωργούς, οι οποίοι κατά κανόνα ικανοποίησαν την υποχρέωση όπως και κατά το 2015.

Αναλυτικότερα στα συμπεράσματα της Έκθεσης αναφέρεται ότι:

Το 2016 ήταν το δεύτερο έτος εφαρμογής της υποχρέωσης σχετικά με τις ΠΟΕ. Τα στοιχεία που  έχουν  συγκεντρωθεί  μέχρι  τούδε  από  τα  19  κράτη  μέλη  υποδεικνύουν  ότι,  κατά  το δεύτερο έτος, σημειώθηκε αμελητέα μεταβολή στον τρόπο εφαρμογής του συστήματος τόσο από τις εθνικές αρχές όσο και από τους γεωργούς, οι οποίοι κατά κανόνα ικανοποίησαν την υποχρέωση όπως και κατά το πρώτο έτος. Ως αποτέλεσμα, δεν υπήρξε καμία σχεδόν αλλαγή στο ποσοστό της γης υπό ΠΟΕ, στις συνολικές εκτάσεις που δηλώθηκαν ως ΠΟΕ από τους γεωργούς και στο μερίδιο διάφορων τύπων ΠΟΕ στις εν λόγω εκτάσεις.

Το συνολικό ποσοστό των δηλωμένων ΠΟΕ σε αρόσιμη γη είναι σχεδόν διπλάσιο από το ποσοστό του 5% που απαιτείται σε επίπεδο εκμετάλλευσης. Τούτο έχει επιτευχθεί χάρη στην εξάρτηση κατά κύριο λόγο από παραγωγικές και δυνητικά παραγωγικές ΠΟΕ:

καλλιέργειες που  έχουν  ικανότητες  δέσμευσης  του  αζώτου,  εμβόλιμες  καλλιέργειες  και  γη  υπό αγρανάπαυση. Άλλες ΠΟΕ, περιλαμβανομένων των χαρακτηριστικών τοπίου, είχαν μικρή συνεισφορά στις συνολικά δηλωμένες ΠΟΕ.

Όπως προκύπτει από αναλύσεις, τα οφέλη των τύπων ΠΟΕ για το περιβάλλον δεν εξαρτώνται μόνο από την ποσότητα, αλλά και από την ποιότητα, και συνδέονται με ειδικές προϋποθέσεις και απαιτήσεις διαχείρισης, όπως:

τύπος εδαφοκάλυψης για γη υπό αγρανάπαυση, διάφορα μείγματα καλλιεργειών για εμβόλιμες  καλλιέργειες  και  ομάδες  καλλιεργειών  για  καλλιέργειες  που  έχουν ικανότητες δέσμευσης του αζώτου,

καθεστώτα χορτοκοπής, περίοδοι διατήρησης και χρήση χημικών ουσιών,ποικιλία δομής της βλάστησης για χαρακτηριστικά τοπίου, τοποθεσία και διάσταση των ζωνών ανάσχεσης.

Οι αλλαγές στο παράγωγο δίκαιο σε σχέση με την οικολογική μέριμνα που επί του παρόντος επιδιώκει η Επιτροπή συνιστούν σημαντικό βήμα προς καλύτερες πρακτικές διαχείρισης, σε συνδυασμό με:

i) την απαγόρευση της χρήσης φυτοπροστατευτικών προϊόντων σε (δυνητικά) παραγωγικές ΠΟΕ,

ii) τη διασαφήνιση και τον καθορισμό περιόδων διατήρησης για τύπους ΠΟΕ, και

 iii) τον εξορθολογισμό των απαιτήσεων που μπορεί να αποτρέπουν τους γεωργούς από το να αξιοποιούν ορισμένες από τις πλέον ευεργετικές για το περιβάλλον ΠΟΕ, κυρίως χαρακτηριστικά τοπίου και ζώνες ανάσχεσης.

Η  Επιτροπή  θα  εξακολουθήσει  να  εξετάζει  το  ζήτημα,  μεταξύ  άλλων,  στο  πλαίσιο  της επερχόμενης  αξιολόγησης  της  οικολογικοποίησης.  Η  παρούσα  έκθεση  αναμένεται  να αποτελέσει χρήσιμη συνεισφορά στην εν λόγω αξιολόγηση, η οποία θα εξετάζει όλες τις πτυχές της οικολογικοποίησης, περιλαμβανομένων των ΠΟΕ. Στη συνέχεια, η αξιολόγηση θα ληφθεί  υπόψη  στην  επόμενο  στάδιο  εκσυγχρονισμού  και  απλούστευσης  της  ΚΓΠ, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η συνεισφορά της στην εκπλήρωση των 10 προτεραιοτήτων της Επιτροπής και των στόχων για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Υπό το φως των ανωτέρω, η Επιτροπή δεν προτείνει την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1307/2013 με αύξηση του ποσοστού των ΠΟΕ.

Διαβάστε ολόκληρη την Έκθεση εδώ

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

03-04-2017 09:47Pehlivan amet ahmet

Veos agrotis

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία