BACK TO
TOP
Διαρθρωτικά Μέτρα

Oι αρμοδιότητες Leader στην Eιδική Yπηρεσία Eφαρμογής

Στην Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 εκχωρούνται οι αρμοδιότητες ελέγχου του προγράμματος Leader, σύμφωνα με τροποποιητική απόφαση που υπογράφουν ο υπουργός Οικονομίας, Γεώργιος Σταθάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Ευάγγελος Αποστόλου.

Oι αρμοδιότητες Leader στην Eιδική Yπηρεσία Eφαρμογής

2
0
Αναλυτικότερα, πρόκειται για την με αριθμό 10389 ΚΥΑ, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1218/Β/23.6.2015, σύμφωνα με την οποία τροποποιείται η με αριθ. πρωτ. 401/10.03.2010 (355/Β΄/30.03.2010) κοινή υπουργική απόφασή όπως τροποποιήθηκε με τις με αριθμ. 6102/02.05.2012 (1473/Β΄/03.05.2012 και 24958/28.11.2013 (3060/Β΄/02.12.2013) κοινές υπουργικές αποφάσεις σχετικά με το πλαίσιο εφαρμογής του Άξονα 4 «Προσέγγιση LEADER» του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007−2013, (εφεξής κοινή υπουργική απόφαση 401/10.03.2010 όπως ισχύει) ως εξής

Άρθρο 1

Τροποποίηση του Άρθρου 2

Το άρθρο 2, παράγραφος 3 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «3. Για τη διαχείριση όλων των θεμάτων που αφορούν στην εφαρμογή του τοπικού προγράμματος αποφασίζει η "Επιτροπή Διαχείρισης Προγράμματος LEADER" (εφεξής ΕΔΠ LEADER), μετά από σχετική εκχώρηση του αρμοδίου οργάνου της ΟΤΔ. Οι οικονομικοί και κοινωνικοί εταίροι, καθώς και άλλοι εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών της περιοχής παρέμβασης πρέπει να αποτελούν τουλάχιστον το 50% της σύστασης της ΕΔΠ LEADER, ενώ φορείς που εξυπηρετούν συμφέροντα του δημόσιου τομέα της περιοχής παρέμβασης, ανεξάρτητα από τη νομική τους μορφή, πρέπει να αποτελούν τουλάχιστον το 30%. Η ΕΔΠ LEADER μπορεί να συμπίπτει με το όργανο διοίκησης της ΟΤΔ (πχ το Διοικητικό Συμβούλιο), εφόσον αυτό καλύπτει την αναγκαία σύσταση σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Η ΕΔΠ LEADER δεν μπορεί να εκχωρεί περαιτέρω τις αρμοδιότητές της σε άλλα πρόσωπα ή σε άλλα συλλογικά όργανα. Κάθε τροποποίηση της σύστασης της  ΕΔΠ LEADER εγκρίνεται από την ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020.»

Άρθρο 2

Τροποποίηση του Άρθρου 19

Το άρθρο 19, παράγραφος 13 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «13. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να τηρούν πλήρη φάκελο του έργου στον οποίο να περιέχονται:

    η αίτηση ενίσχυσης, ο φάκελος υποψηφιότητας, η απόφαση έγκρισης της ΟΤΔ, η Απόφαση Ένταξης της ΕΥΕ ΠΑΑ−Ανταγωνιστικότητα, η σύμβαση με την ΟΤΔ,

    οι εγκεκριμένες μελέτες,

    οι βεβαιώσεις και άδειες νομιμότητας υλοποίησης και λειτουργίας,

    τα έγγραφα που αφορούν τις διαδικασίες δημοπράτησης και σύναψης συμβάσεων,

    οι επιμετρήσεις από τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου (ή τεχνική υπηρεσία), καθώς και αποδεικτικά στοιχεία υλοποίησης άυλων ενεργειών,

    τα πρωτότυπα εξοφληθέντα δικαιολογητικά έγγραφα των δαπανών, τα οποία φέρουν υποχρεωτικά την ειδική σφραγίδα της ΟΤΔ,

    τα Αιτήματα Πληρωμής του δικαιούχου και τα Πρακτικά Διοικητικού Ελέγχου της ΟΤΔ (προκαταβολών και δαπανών),

    αποδεικτικό είσπραξης του ποσού της οικονομικής ενίσχυσης (εντολή της ΟΤΔ προς την τράπεζα συνεργασίας για τη μεταφορά του ποσού της οικονομικής ενίσχυσης, συνοδευόμενο με την κίνηση λογαριασμού δικαιούχου), οτιδήποτε άλλο σχετίζεται με την υλοποίηση του έργου.»

Άρθρο 3

Τροποποίηση του Άρθρου 20

1. Το άρθρο 20, παράγραφος 2 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «2. Η ΟΤΔ διενεργεί διοικητικούς ελέγχους σε όλα τα αιτήματα πληρωμής δαπανών των δικαιούχων του

μέτρου 41 σύμφωνα με τα άρθρα 24 και 28 στ παράγραφος 2 του Καν. (ΕΚ) 65/2011. Ο διοικητικός έλεγχος που διενεργεί η ΟΤΔ περιλαμβάνει την επαλήθευση της παράδοσης των συγχρηματοδοτούμενων προϊόντων και υπηρεσιών, της αληθούς πραγματοποίησης των δαπανών που περιλαμβάνει το αίτημα πληρωμής, την επαλήθευση της ολοκληρωμένης ενέργειας σε σχέση με την ενέργεια για την οποία ζητήθηκε και χορηγήθηκε η ενίσχυση. Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο της ΟΤΔ, συγκροτείται με απόφαση της ΕΔΠ LEADER επιτροπή με την ονομασία: «Επιτροπή πιστοποίησης έργων LEADER». Αρμοδιότητες της επιτροπής στο πλαίσιο αυτό είναι κυρίως:

    ο διοικητικός έλεγχος των αιτημάτων πληρωμής δαπανών των δικαιούχων με βάση τα πρωτότυπα παραστατικά, λοιπά δικαιολογητικά και στοιχεία τεκμηρίωσης,

    η επιτόπια επίσκεψη στο χώρο υλοποίησης του έργου σε κάθε αίτημα πληρωμής δαπανών, εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί δαπάνες για κατασκευαστικές εργασίες, προμήθεια και εγκατάσταση μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού,

    ο διοικητικός έλεγχος των αιτημάτων προκαταβολών των δικαιούχων,

    η σύνταξη των Πρακτικών Διοικητικού Ελέγχου Προκαταβολών και Δαπανών, στα οποία αποτυπώνονται τα αποτελέσματα του διενεργηθέντος ελέγχου,

    η συμπλήρωση και υποβολή στην ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020 των Δελτίων Παρακολούθησης των έργων.»

2. Το άρθρο 20, παράγραφος 10 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «10. Η πληρωμή δαπανών υπολογίζεται με βάση τις επιλέξιμες δαπάνες και το ποσοστό ενίσχυσης. Το υποβληθέν αίτημα πληρωμής δαπανών του δικαιούχου εξετάζεται και καθορίζονται τα ποσά που είναι επιλέξιμα για ενίσχυση. Εφόσον, μεταξύ του ποσού δημόσιας δαπάνης (x) που αιτείται ο δικαιούχος και του ποσού δημόσιας δαπάνης (y) που κρίνεται επιλέξιμο να του καταβληθεί κατά την εξέταση του αιτήματος πληρωμής, υπάρχει διαφορά άνω του 3% του (y), τότε εφαρμόζεται μείωση στο ποσό (y).

Το ποσό της μείωσης ισούται με τη διαφορά μεταξύ αιτούμενου και επιλέξιμου ποσού δημόσιας δαπάνης (x – y) και τελικά καταβάλλεται στο δικαιούχο ποσό (z) = y – (x−y). Η παραπάνω μείωση δεν εφαρμόζεται εφόσον ο δικαιούχος μπορεί να αποδείξει ότι δεν ευθύνεται για την προσθήκη του μη επιλέξιμου ποσού.

Επιπλέον, εφόσον διαπιστωθεί, κατά την εξέταση του αιτήματος πληρωμής δαπανών, ότι ο δικαιούχος έχει υποβάλει ψευδή στοιχεία εκ προθέσεως, το έργο αποκλείεται από την ενίσχυση του ΕΓΤΑΑ. Αν έχουν καταβληθεί ποσά, αυτά ανακτώνται σύμφωνα με τη διαδικασία ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθεισών δαπανών. Επιπλέον, ο δικαιούχος αποκλείεται από τη λήψη ενίσχυσης στο πλαίσιο του ίδιου μέτρου για το ημερολογιακό έτος της διαπίστωσης και το επόμενο. (Άρθρο 30, παρ. 2 του Καν. (ΕΚ) 65/2011). Στην περίπτωση που έχει δοθεί προκαταβολή, το ποσό της προκαταβολής αφαιρείται από την αναλογούσα δημόσια δαπάνη.»

3. Το άρθρο 20, παράγραφος 11 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «11. Μετά τη σύνταξη του Πρακτικού Διοικητικού Ελέγχου Προκαταβολής ή Δαπανών, η ΟΤΔ καταβάλλει χωρίς καθυστέρηση και χωρίς παρακράτηση ή οικονομική επιβάρυνση την αναλογούσα δημόσια δαπάνη στο δικαιούχο. Η τράπεζα συνεργασίας πιστώνει το λογαριασμό του δικαιούχου από τον ειδικό λογαριασμό που διατηρεί η ΟΤΔ για τα μέτρα 41 και 421, μετά από σχετική εντολή της ΟΤΔ.

Ο λογαριασμός του δικαιούχου δηλώνεται στη σύμβαση που έχει υπογράψει με την ΟΤΔ και στο αίτημα πληρωμής.

Ειδικά στην περίπτωση έργων που δικαιούχοι είναι υπηρεσίες του Δημοσίου Τομέα, η καταβολή του εγκεκριμένου ποσού δύναται να διενεργείται από την ΟΤΔ στο όνομα του δικαιούχου, με πίστωση απ’ ευθείας στον τραπεζικό λογαριασμό του αναδόχου που εκτελεί το έργο. Σε αυτές τις περιπτώσεις στην αίτηση πληρωμής του δικαιούχου θα πρέπει να αναγράφεται ότι η πληρωμή του ποσού θα γίνεται στον τραπεζικό λογαριασμό του αναδόχου και η αίτηση να συνοδεύεται από τις Πιστοποιήσεις των εκτελεσθεισών εργασιών, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία δημοσίων έργων. Μετά την είσπραξη του ποσού, ο ανάδοχος οφείλει να προσκομίσει στο δικαιούχο τη σχετική απόδειξη είσπραξης στο όνομα του δικαιούχου και ενημερώνεται σχετικά η ΟΤΔ.».

4. Στο άρθρο 20 η παράγραφος 12 διαγράφεται

5. Το άρθρο 20, παράγραφος 14 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «14. Για το μέτρο 41 η ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020 διενεργεί δειγματοληπτικό διοικητικό έλεγχο επί των διοικητικών ελέγχων των αιτημάτων πληρωμής των δικαιούχων που έχει πραγματοποιήσει η ΟΤΔ, σύμφωνα με τις διατάξεις του συστήματος εποπτείας το οποίο προβλέπεται στο άρθρο 33 28 στ του Καν (ΕΚ) 65/2011 και την υπουργική απόφαση με αριθμ. 1577/2010 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.».

Άρθρο 4

Τροποποίηση του Άρθρου 21

Το άρθρο 21, παράγραφος 1 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «1. Για τα μέτρα 421 και 431 οι διοικητικοί έλεγχοι επί των αιτημάτων πληρωμής που αναφέρονται στο άρθρο 24 του Καν (ΕΚ) 65/2011, πραγματοποιούνται από την ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020. Τα αποτελέσματα του ελέγχου αποτυπώνονται σε Πρακτικό Διοικητικού Ελέγχου Δαπανών. Στις περιπτώσεις διοικητικών ελέγχων του 431 όπου τα αποτελέσματα του ελέγχου πιστοποιούν στο ακέραιο το αίτημα πληρωμής, το πρακτικό Διοικητικού Ελέγχου καλύπτεται από τη σχετική Απόφαση Έγκρισης Χρηματοδότησης.»

Άρθρο 5

Τροποποίηση του Άρθρου 24

1. Το άρθρο 24, παράγραφος 1 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «1. Για όλα τα μέτρα του τοπικού προγράμματος η ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020 διενεργεί δειγματοληπτικούς επιτόπιους ελέγχους στις ΟΤΔ και στους δικαιούχους των έργων σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα άρθρα 25 & 26 του (ΕΚ) 65/2011 και το ΣΔΕ του ΠΑΑ. Οι έλεγχοι αυτοί πραγματοποιούνται, στο μέτρο του δυνατού, πριν από την πραγματοποίηση της τελευταίας πληρωμής του έργου. Οι ελεγχόμενες δαπάνες αντιστοιχούν σε ποσοστό τουλάχιστον 4% της δημόσιας δαπάνης που δηλώθηκε στην Επιτροπή ανά έτος και σε ποσοστό τουλάχιστον 5% της δημόσιας δαπάνης που δηλώθηκε για ολόκληρη την περίοδο προγραμματισμού.»

2. Το άρθρο 24, παράγραφος 2 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «2. Οι επιτόπιοι έλεγχοι πραγματοποιούνται προκειμένου να επαληθευθεί η ορθή υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου, καθώς και η τήρηση κάθε αναληφθείσας υποχρέωσης και δέσμευσης της ΟΤΔ και του δικαιούχου. Ειδικότερα το περιεχόμενο των επιτόπιων ελέγχων καθορίζεται στο άρθρο 26 του Καν (ΕΚ) 65/2011. Οι επιτόπιοι έλεγχοι καλύπτουν όλες τις αναλήψεις υποχρεώσεων και τις δεσμεύσεις του δικαιούχου που μπορούν να ελεγχθούν τη στιγμή της επίσκεψης.»

3. Το άρθρο 24, παράγραφος 4 αντικαθιστάται ως ακολούθως: «4. Η ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020 πραγματοποιεί εκ των υστέρων ελέγχους σε έργα καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης μεταξύ ΟΤΔ και αντίστοιχου δικαιούχου. Οι έλεγχοι αυτοί πραγματοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 29 του (ΕΚ) 65/2011 και το ΣΔΕ του ΠΑΑ. Κάθε ημερολογιακό έτος πραγματοποιούνται εκ των υστέρων έλεγχοι που καλύπτουν τουλάχιστον το 1% των επιλέξιμων δαπανών των έργων, που είχαν τελική πληρωμή το αμέσως προηγούμενο έτος. Οι εκ των υστέρων έλεγχοι στηρίζονται σε ανάλυση των κινδύνων και των οικονομικών επιπτώσεων των διαφόρων έργων, υπομέτρων ή μέτρων. Οι ελεγκτές που πραγματοποιούν τους εκ των υστέρων ελέγχους δεν πρέπει να έχουν εμπλακεί σε ελέγχους πριν από τις πληρωμές για το ίδιο έργο.»

Άρθρο 6

Τελικές Διατάξεις

1. Σε οποιοδήποτε σημείο της κοινής υπουργικής απόφασης αναφέρεται η φράση «ΕΥΕ ΠΑΑ – Ανταγωνιστικότητα» αυτή αντικαθιστάται με το «ΕΥΕ ΠΑΑ 2014−2020».

2. Κατά τα λοιπά ισχύει η με αριθ. πρωτ. 401/2010 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 355/Β΄/2010) κοινή υπουργική απόφαση όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με τις με αριθμ. 6102/02.05.2012 (1473/Β΄/03.05.2012) και 24958/28.11.2013 (3060/Β΄/02.12.2013) κοινές υπουργικές αποφάσεις.

Αναλυτικότερα η 4η Τροποποίηση των Προγραμμάτων Leader

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία