BACK TO
TOP
Διαρθρωτικά Μέτρα

Τέλη καλοκαιριού η πρόσκληση της Απονιτροποίησης

Σήμερα υπογράφτηκε η πρόσκληση για το Κομφούζιο, μέχρι τέλη Ιουλίου τα Σχέδια Βελτίωσης και τέλη καλοκαιριού θα βγει η πρόσκληση της απονιτροποίησης. Αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας Κοινοτικών Πόρων Χαράλαμπος Κασίμης, κατά τη διάρκεια της 3ης Επιτροπής Παρακολούθησης των Προγραμμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, που διεξάγεται στο Ναύπλιο, στην οποία συζητείται η πορεία της υλοποίησης των Προγραμμάτων.

Τέλη καλοκαιριού η πρόσκληση της Απονιτροποίησης

3
0

Επιπλέον, όσον αφορά το Μέτρο 9 (Ομάδες Παραγωγών) η προκήρυξη θα βγει τον Σεπτέμβριο και μάλιστα τονίστηκε ότι οι δικαιούχες Ομάδες θα πληρώνονται με την επίτευξη των στόχων τους.

Τέλος, σχετικά με το Μέτρο 17-Συνεργασία, όπως ανακοίνωσε η προδημοσίευση θα βγει τον Νοέμβριο.

«Στρατηγική μας επιλογή είναι να επενδύσουμε στη συνεργασία μας με τις περιφέρειες στην υλοποίηση των προγραμμάτων. Η αποκεντρωμένη εφαρμογή βοηθά στην απλούστευση της γραφειοκρατίας. Το αποτέλεσμα θα είναι ένας μόνιμος σχεδιασμός, που δεν θα περιορίζεται μόνο σε αυτή την προγραμματική περίοδο» τόνισε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου, από το Ναύπλιο, τονίζοντας την ανάγκη να επισπευτούν οι διαδικασίες και να γίνει μεγαλύτερη προσπάθεια στην υλοποίηση των επιμέρους μέτρων.

Εν τω μεταξύ, σε άτυπη ενημέρωση ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου αναφέρθηκε στα εξής θέματα:

1. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία για την προστασία της αγροτικής περιουσίας, που είναι στα χέρια των εκκαθαριστών της κακής ΑΤΕ, για την οποία θα περάσουν νόμο ως τα τέλη του έτους. Όπως εξήγησε ο υπουργός, οι παραγωγοί εφόσον συνεχίζουν την αγροτική τους δραστηριότητα, δεν θα έχουν την κυριότητα της περιουσίας τους, αλλά θα μείνει στην κατοχή τους για να την καλλιεργούν, αρκεί να ανταποκρίνονται στα λειτουργικά της έξοδα.

Αντίθετα, αυτοί που δεν συνεχίζουν την αγροτική τους δραστηριότητα, το υπουργείο θα εξετάσει τις δυνατότητες αξιοποίησής της.

Το ζήτημα αυτό αφορά 600 συνεταιρισμούς και 40.000-45.000 αγρότες.

 

2. Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία κύρωσης των δασικών χαρτών, ενώ μέχρι τέλος Ιουλίου θα «τρέχουν» οι παρατάσεις στις σχετικές προθεσμίες για υποβολή αντιρρήσεων από την πλευρά των αγροτών.

Σύμφωνα με τον υπουργό, για τους αγρότες που θα υποβάλλουν αντίρρηση, το υπουργείο θα ελέγχει αν τα τελευταία 3 χρόνια για αυτή τη γη έχει υποβληθεί ΟΣΔΕ για να μη γίνονται αιτήματα αποχαρακτηρισμού από «καταπατητές», όπως τους χαρακτήρισε.   

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι τον Σεπτέμβριο θα αρχίσουν να κυρώνονται οι χάρτες, οπότε από κει και πέρα όσοι αγρότες δεν έχουν υποβάλλει αντιρρήσεις θα έχουν πρόβλημα, καθώς το υπουργείο δεν θα μπορεί να κάνει τίποτα άλλο.

«Στόχος είναι ο αποχαρακτηρισμός των δασικών εκτάσεων να συνοδεύεται με τους αντίστοιχους κοινοτικούς πόρους που προκύπτουν. Δεν θέλουμε ο αγροτικός χώρος να αποτελέσει άλλοθι για όσους θέλουν να κάνουν καταπατήσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Επισημαίνεται ότι οι εκτάσεις που πρέπει να αποχαρακτηριστούν αποτελούν το 10% του συνόλου των αγροτικών εκτάσεων.

Αυτό σημαίνει ότι όσοι δεν έχουν δηλώσει τις καλλιέργειές τους την τελευταία τριετία ώστε να λάβουν επιδοτήσεις και παράλληλα δεν έχουν πιστοποιήσει με τον τρόπο που προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος ότι οι εκτάσεις τους είναι αγροτικές, πληρώνοντας μάλιστα και το ανάλογο τίμημα, βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο οι εκτάσεις τους να μην μπορούν να καλλιεργηθούν, δηλαδή να θεωρηθούν δασικές.


3. Μετά τον Σεπτέμβριο δεν θα υπάρχει πλέον το πρόβλημα της τεχνικής λύσης των βοσκοτόπων, καθώς θα γίνει νέα κατανομή σε επίπεδο Δήμων. Το ζητούμενο, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι να γίνει σωστή και ολοκληρωμένη καταγραφή του ζωικού πληθυσμού, καθώς σήμερα «δεν έχουμε την κανονική εικόνα του ζωικού πληθυσμού της χώρας», όπως είπε.

Ο υπουργός ανέφερε επίσης ότι «Θα υπάρξει ενδιάμεση αναθεώρηση της ΚΑΠ με βελτίωση του ορισμού του βοσκότοπου, όπως έχουμε ζητήσει μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία. Θα προβλέπεται ότι στους βοσκότοπους θα συμπεριλαμβάνονται και εκτάσεις με ξυλώδη βλάστηση. Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που έχουμε από τον Ευρωπαίο Επίτροπο Φιλ Χόγκαν, θα κλείσει το θέμα τον Σεπτέμβριο, οπότε και δεν θα χρειαζόμαστε πλέον την τεχνική λύση. Κι αυτό γιατί θα έχουμε άλλα 8,5-9 εκατ. στρέμματα επιλέξιμα για επιδότηση. Τουλάχιστον σε επίπεδο περιφερειών δεν θα έχουμε πρόβλημα.»


Εισήγηση του προέδρου Χαράλαμπου Κασίμη

Καλημέρα,

κύριε Υπουργέ

κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ,

κύριε Υφυπουργέ,

κύριοι Περιφερειάρχες και κύριοι αντιπεριφερειάρχες

(κύριε Γενικέ Γραμματέα του Υπουργείου

κύριε Γενικέ Γραμματέα ΕΣΠΑ

κύριοι Γενικοί Γραμματείς Υπουργείων ή αγαπητοί συνάδελφοι των άλλων Υπουργείων και του Υπουργείου μας),

κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, (και ιδιαίτερα κε Alexander Bartovic, που για πρώτη φορά μετέχετε σε Επιτροπή Παρακολούθησης του ΠΑΑ καθώς αναλάβατε πρόσφατα καθήκοντα Προϊσταμένου της αρμόδιας για την Ελλάδα Γεωγραφικής Μονάδας της DG AGRI),

κύριοι Δήμαρχοι,

αγαπητοί εκπρόσωποι όλων των υπηρεσιών και φορέων,

αξιότιμοι προσκεκλημένοι,

Κυρίες και κύριοι,

σας καλωσορίζω στις εργασίες της 3ης Συνεδρίασης της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020 και σας ευχαριστώ όλους για τη συμμετοχή σας.

Συνεπείς στη δέσμευσή μας για την εξαμηνιαία τακτική επικοινωνία μας, βρισκόμαστε σήμερα εδώ φιλοξενούμενοι στο Ναύπλιο και την Αργολίδα, μια ιδιαίτερα παραγωγική - αγροτική περιοχή της χώρας, για να επικοινωνήσουμε την πορεία προόδου του προγράμματος και τις νεότερες εξελίξεις σε σχέση με την προηγούμενη επιτροπή παρακολούθησης του Δεκεμβρίου.

Η προσπάθειά μας αυτή εντάσσεται, όπως είχα επισημάνει και στην προηγούμενη επιτροπή, στον συνολικότερο κυβερνητικό σχεδιασμό μας να θέσουμε την αγροτική ανάπτυξη και τον πρωτογενή τομέα της χώρας, στο επίκεντρο ενός ουσιαστικού δημοσίου διαλόγου που θα οδηγήσει στην υιοθέτηση μιας εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής για τον αγροτικό τομέα, κινητοποιώντας δημιουργικά τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου και αξιοποιώντας τις επενδυτικές και άλλες χρηματοδοτικές δυνατότητες του νέου ΠΑΑ.

Μιας νέας εθνικής στρατηγικής που θα επενδύει στην ποιότητα και την ταυτότητα των ελληνικών προϊόντων και θα απαντά στις μεγάλες προκλήσεις, και προϋποθέσεις θα έλεγα, που αφορούν στο κόστος παραγωγής, στην προστιθέμενη αξία και την εξωστρέφεια των αγροτικών μας προϊόντων και γενικότερα θα συμβάλλει ουσιαστικά στη σταθερή μετατόπιση προς ένα νέο παραγωγικό πρότυπο, για το οποίο έχω επανειλημμένα αναφερθεί στις δημόσιες τοποθετήσεις μου.

Ο ρόλος του νέου ΠΑΑ σε αυτή την πορεία μπορεί και πρέπει να είναι καθοριστικός, όπως καθοριστική είναι και η δική σας συνεισφορά καθώς στην Επιτροπή Παρακολούθησης του προγράμματος, εσείς εκπροσωπείτε το σύνολο των βασικών συντελεστών που στηρίζουν τον αγροτικό τομέα και την αγροτική ανάπτυξη της χώρας.

Αποτιμώντας τα πρώτα βήματα του νέου προγράμματος, θεωρώ ότι η συνεργασία μας έχει ήδη αποδώσει καρπούς. 

Όπως είχα επισημάνει και στη προηγούμενη Επιτροπή Παρακολούθησης, το πρώτο έτος εφαρμογής του ΠΑΑ, το 2016, ήταν το έτος όπου δρομολογήθηκαν ουσιαστικά όλες οι απαιτούμενες προπαρασκευαστικές διοικητικές ενέργειες, αφενός μεν για την ένταξη και πληρωμή των ανειλημμένων υποχρεώσεων στη νέα προγραμματική περίοδο, αφετέρου δε για την διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου εφαρμογής των μέτρων και δράσεων του νέου Προγράμματος και την άμεση υλοποίησή του (νέο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου, νέο Οργανόγραμμα Ειδικών Υπηρεσιών, εκχώρηση πόρων και αρμοδιοτήτων στις Περιφέρειες και σε λοιπούς ενδιάμεσους φορείς διαχείρισης, ανάπτυξη ΟΠΣΑΑ, έγκριση κριτηρίων επιλογής μέτρων, κοκ.).

Στο δεύτερο έτος εφαρμογής, το 2017, η μέριμνά μας έχει μετατοπισθεί πλέον, στις προκηρύξεις των επιμέρους μέτρων και δράσεων του προγράμματος, με προτεραιότητα σε εκείνα τα μέτρα που έχουν σημαντικό αναπτυξιακό χαρακτήρα και ως εκ τούτου χρηματοδοτική βαρύτητα, και που δεν είναι άλλα από τα επενδυτικά μέτρα του νέου ΠΑΑ.

Και στη κατεύθυνση αυτή μπορώ να πω ότι μέχρι σήμερα έχουμε κάνει σημαντικά βήματα όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί, και το λέω αυτό συγκρίνοντας την πρόοδο και με τη προηγούμενη προγραμματική περίοδο.

Θα αναφερθώ επιγραμματικά στα μέτρα που έχουμε προκηρύξει καθώς η πρόοδος και ο προγραμματισμός των νέων προκηρύξεων θα παρουσιαστούν αναλυτικότερα στη συνέχεια. Το κάνω αυτό γιατί τόσο σε πολιτικό όσο και σε επικοινωνιακό επίπεδο επιχειρείται συχνά η δημιουργία μιας εικόνας καθυστέρησης που δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στην πραγματικότητα. Η πολιτική και η κριτική πρέπει να αντλεί από δεδομένα, να έχει τεκμηρίωση.

Μέχρι σήμερα λοιπόν έχουμε προκηρύξει:

• Το μέτρο των νέων γεωργών ύψους 241 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει εκχωρηθεί στις Περιφέρειες, και για το οποίο εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον με την υποβολή 14.700 περίπου αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους και με την αξιολόγηση των αιτήσεων να ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες ώστε να ακολουθεί η έγκριση των δικαιούχων και η πληρωμή της α΄ δόσης της ενίσχυσης.

• Συνδεδεμένη με αυτό το μέτρο είναι και η προκήρυξη των σχεδίων βελτίωσης που θα ακολουθήσει και θα αξιοποιήσει με επενδύσεις το δυναμικό των νέων ανθρώπων που θα εγκατασταθούν στη γεωργία. Το μέτρο αυτό έχει επίσης εκχωρηθεί στις Περιφέρειες με συνολικό Π/Υ 353 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη ενώ έχει ήδη γίνει σχετική προδημοσίευσή του. 

• Επίσης, προκηρύχθηκε το μέτρο της μεταποίησης αγροτικών προϊόντων για επενδύσεις άνω των 600 χιλ. ευρώ με δημόσια δαπάνη 120 εκατ. ευρώ, προσφέροντας δυνατότητες επένδυσης σε όλους τους τομείς μεταποίησης και εμπορίας της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, ενώ για πρώτη φορά προκηρύσσουμε και τη δράση που αφορά σε τομείς εκτός του παραρτήματος Ι της συνθήκης (επεξεργασία καπνού, ζυθοποιία, αιθέρια έλαια, προϊόντα κυψέλης, πυρηνελαιουργεία, αποστάγματα, βαμβάκι, προϊόντα θρέψης, κοσμετολογίας και διατροφής, κλπ) με προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ. Θα ακολουθήσουν οι προκηρύξεις και για επενδυτικά σχέδια μεταποίησης κάτω των 600 χιλ. ευρώ από τις Περιφέρειες και τα τοπικά προγράμματα LEADER, τα οποία έχουν εκχωρηθεί σε αυτές, με διαθέσιμους πόρους που θα ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ.

• Η προτεραιότητα άλλωστε να προκηρύξουμε το CLLD/LEADER και να ολοκληρώσουμε σε συνεργασία με τις Περιφέρειες, εντός του 2016 την επιλογή και κατανομή πόρων ύψους 360,6 εκατ. ευρώ για το ΠΑΑ και το ΕΠΑλΘ στα επιμέρους τοπικά προγράμματα έγινε στη βάση του σχεδιασμού μας να έχουμε εντός του 2017 προκηρύξεις από τις Ομάδες Τοπικής Δράσης. Θα ήθελα εδώ να τονίσω ότι για πρώτη φορά σε σχέση με το παρελθόν, οι διαδικασίες αυτές ολοκληρώθηκαν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, μόλις στο πρώτο έτος εφαρμογής του ΠΑΑ, ενώ συνολικά με την Υπουργική Απόφαση εγκρίθηκαν 31 πολυταμειακά τοπικά προγράμματα και 18 μονοταμειακά (16 ΕΓΤΑΑ και 2 ΕΠΑΛΘ). Ήδη οι πρώτες ΟΤΔ έχουν ολοκληρώσει την αναμόρφωση των προγραμμάτων τους στη βάση των κατανεμηθέντων πόρων, ώστε το συντομότερο δυνατόν, με την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου και του πληροφοριακού συστήματος, να προβούν σε προκηρύξεις προς τους ενδιαφερόμενους τόσο για ιδιωτικές όσο και για δημόσιες επενδύσεις.

Βεβαίως, και στα υπόλοιπα μέτρα του προγράμματος υπάρχει πρόοδος με προκηρύξεις και προδημοσιεύσεις, καθώς

• Για τη στήριξη της γεωργικής δραστηριότητας στις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές της χώρας προκηρύξαμε για δεύτερη χρονιά το μέτρο της εξισωτικής αποζημίωσης με 240 εκατ. ευρώ, στηρίζοντας τους παραγωγούς στις περιοχές αυτές.

• Προκηρύχθηκε το μέτρο της Βιολογικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας, με συνολική δημόσια δαπάνη 443 εκατ. ευρώ, με τα γνωστά προβλήματα που όμως με τροποποιήσεις στα κριτήρια ένταξης θα επαναπροκηρύξουμε. Να σημειώσουμε όμως ότι έχει ήδη γίνει η αξιολόγηση και ένταξη για την φυτική παραγωγή με ύψος Π/Υ 223 εκατ. ευρώ.

• Προκηρύχθηκε το μέτρο για τους Γενετικούς Πόρους στη κτηνοτροφία με 17 εκατ. ευρώ και σύντομα ολοκληρώνεται η αξιολόγηση.

• Ενεργοποιήθηκε το μέτρο της Κατάρτισης των Νέων Γεωργών το πρόγραμμα κατάρτισης 12.000 Νέων Γεωργών με 10,2 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη, ώστε να διασφαλιστεί η επαγγελματική ικανότητα και επάρκεια των νέων απασχολούμενων στον πρωτογενή τομέα, μέτρο το οποίο ήδη υλοποιείται ανά την επικράτεια.

• Προκηρύσσεται εντός των ημερών το μέτρο του ΠΑΑ γνωστό ως comfusio (εφαρμογή της μεθόδου σεξουαλικής σύγχυσης των μικρολεπιδόπτερων), με 15 εκατ. ευρώ και το οποίο αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στην ποιοτική αναβάθμιση των προϊόντων καλλιεργειών ροδακινιάς, νεκταρινιάς, βερικοκιάς στις οποίες θα εφαρμοστεί αλλά και στη προστασία του περιβάλλοντος.

• Κατανεμήθηκαν πόροι ύψους 39 εκατ. ευρώ στις Περιφέρειες και ενημερώθηκαν εγγράφως για την προκήρυξη του μέτρου της αγροτικής οδοποιίας.

• Έχει προδημοσιευτεί το μέτρο της νιτρορρύπανσης και αναμένεται η προκήρυξή του μετά το καλοκαίρι.

• Ολοκληρώθηκε η διαβούλευση της υπουργικής απόφασης του μέτρου για την ενίσχυση και ενθάρρυνση σύστασης Ομάδων και Οργανώσεων Παραγωγών σε συνέχεια της έκδοσης του αντίστοιχου θεσμικού πλαισίου για την αναγνώρισή τους και με την ολοκλήρωση και του πληροφοριακού συστήματος θα είμαστε σε θέση να προκηρύξουμε το μέτρο.

• Αναφορικά με δράσεις του νέου ΠΑΑ που αφορούν σε ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις νερών, σημαντική εξέλιξη στη κατεύθυνση ικανοποίησης της σχετικής αιρεσιμότητας αποτελεί η έκδοση από το ΥΠΕΚΑ της ΚΥΑ τιμολόγησης νερού.

• Τέλος, σοβαρή και ουσιαστική προετοιμασία γίνεται σε συνεργασία με τις Περιφέρειες και στο μέτρο της Συνεργασίας για τη προώθηση της καινοτομίας. Θα θυμάστε ότι στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς πραγματοποιήσαμε με επιτυχία το πρώτο συνέδριο για την καινοτομία όπου καταγράφηκαν οι νέες τάσεις, τα πεδία ενδιαφέροντος και οι προοπτικές ανάπτυξης συνεργασιών και δικτύωσης του πρωτογενή τομέα στη χώρα, ενώ εφέτος τον Μάιο η χώρα μας φιλοξένησε το ετήσιο πανευρωπαϊκό συνέδριο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Καινοτομίας (EIP). Ήδη, στο πλαίσιο ενεργοποίησης του μέτρου για τη χρηματοδότηση συμπράξεων καινοτομίας έχουμε ξεκινήσει από κοινού με τις Περιφέρειες, εκτεταμένη διαβούλευση, με την αρχή να έχει γίνει στην ΑΜΘ και τη Δυτική Ελλάδα.

Συνοπτικά, το σύνολο της δημόσιας δαπάνης των μέτρων του νέου ΠΑΑ που έχουν προκηρυχθεί ανέρχεται σε 1,7 δις ευρώ περίπου (το 28% του ΠΑΑ), ενώ οι προσκλήσεις νέων μέτρων και οι ανειλημμένες υποχρεώσεις ανέρχονται σε 3 δις ευρώ, δηλαδή στο 50% της δημόσιας δαπάνης του προγράμματος σε μόλις 18 μήνες από την έγκρισή του.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να αναφερθώ και στις πληρωμές του ΠΑΑ 2014-2020 μέχρι σήμερα, καθώς στην προηγούμενη επιτροπή παρακολούθησης δεν είχε ακόμη κλείσει το πρώτο έτος εφαρμογής του προγράμματος.

Για το 2016 λοιπόν, πρώτη χρονιά εφαρμογής του ΠΑΑ 2014-2020, οι πληρωμές ανήλθαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα σε 650 εκατ. ευρώ δημόσια δαπάνη (566,8 εκατ. ευρώ κοινοτική συμμετοχή).

Και επειδή πολύς λόγος γίνεται για την απορρόφηση του ΠΑΑ, να σας πω ότι η συγκεκριμένη επίδοση για το 2016 με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε. κατατάσσει την χώρα στην 17η θέση μεταξύ των 28 Κρατών Μελών ήτοι απορρόφηση πάνω από το 12% ξεπερνώντας χώρες που είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα (ουσιαστικά ένα χρόνο νωρίτερα) την υλοποίηση του ΠΑΑ 2014-2020.

Μαζί δε με την προκαταβολή του προγράμματος ύψους 188,7 εκατ. ευρώ, στη χώρα έχουν εισρεύσει κοινοτικοί πόροι μέχρι σήμερα που αντιστοιχούν σε απορρόφηση της τάξης του 17,6 %.

Εκτιμούμε ότι στη διετία 2016-2017 οι πληρωμές του νέου ΠΑΑ θα φτάσουν το 1,5 δις ευρώ δημόσια δαπάνη, δηλαδή στο 25% του προγράμματος.

Και βεβαίως αν στις καλές αυτές επιδόσεις προσθέσουμε και την επίδοση του 2015 που ήταν η καλύτερη του συνόλου της προγραμματικής περιόδου 2007-2013 αγγίζοντας σε Δημόσια Δαπάνη τα 780 εκατ. ευρώ, θα έχουμε στη  τριετία 2015-2017 πληρωμές που θα φτάνουν στα 2,2 δις ευρώ δημόσια δαπάνη, πόροι που κατευθύνθηκαν στην ελληνική οικονομία και στον πρωτογενή τομέα ειδικότερα.

Εκτός από τις προκηρύξεις και τις πληρωμές, σημαντική εξέλιξη επίσης αποτελεί η πρόοδος που υπήρξε στη κατεύθυνση προετοιμασίας ενεργοποίησης των χρηματοδοτικών εργαλείων για την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων που υλοποιούν επενδύσεις στο πλαίσιο του προγράμματος, καθώς ανατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η εκπόνηση της κανονιστικά προβλεπόμενης ex ante μελέτης για την επιλογή των καταλληλότερων χρηματοδοτικών μέσων στήριξης των επενδύσεων του ΠΑΑ.

Θα ήταν επίσης παράλειψή μου να μην αναφερθώ στις προσπάθειες που καταβάλλονται και στις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης σχετικά με το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), μέσω του οποίου γίνεται η υλοποίηση όλων των δράσεων του ΕΣΠΑ (τομεακές, περιφερειακές, διακρατικές) που αφορούν σε κρατικές ενισχύσεις και επιχειρηματικότητα. Ευελπιστούμε ότι πολύ σύντομα και μέσα από την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της Τεχνικής Βοήθειας στην αύξηση του προσωπικού που χειρίζεται το ΠΣΚΕ αλλά και μέσα από τη συνεργασία, όπως ανακοινώθηκε, με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) θα επιταχυνθεί η ανταπόκριση του συστήματος στις πραγματικά εξαιρετικά αυξημένες απαιτήσεις τόσο του ΠΑΑ, όσο και των άλλων προγραμμάτων.

Κυρίες και κύριοι,

Όλα τα παραπάνω αποτελέσματα επιβεβαιώνουν την μεγάλη προσπάθεια που έχει καταβληθεί σε ενάμιση χρόνο από την έγκριση του νέου προγράμματος, προσπάθεια που αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία αν αναλογιστούμε τις συνθήκες υπό τις οποίες καταβάλλεται σε όρους θεσμικής, διοικητικής και τεχνικής υποστήριξης.

Αυτό όμως που θα ήθελα κυρίως να μας απασχολεί σε όλη αυτή τη προσπάθεια και την πορεία που θα κάνουμε την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, και δεν θα κουραστώ να το επαναλαμβάνω, είναι η ουσιαστική υλοποίηση της αναπτυξιακής στρατηγικής του ΠΑΑ και η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεών του. Υπό τις παρούσες συνθήκες, δεν υπάρχουν πλέον δεύτερες ευκαιρίες, ιδιαίτερα για ένα τομέα όπως ο πρωτογενής που με πολλά προβλήματα αλλά και μεγάλες προοπτικές, καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναπτυξιακή ανασυγκρότηση της ελληνικής υπαίθρου μετά από την παρατεταμένη ύφεση των τελευταίων ετών και εντός ενός έντονα διεθνοποιημένου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος.

Σε κάθε βήμα μας λοιπόν θα πρέπει να λαμβάνουμε τις αποφάσεις εκείνες που υπηρετούν τους στόχους του προγράμματος και συνεισφέρουν στην επίτευξή τους, μακριά από μικροπολιτικές, μικροσυντεχνιακές, ή άλλες επιδιώξεις, μακριά από άγονες αντιπαραθέσεις και κριτικές εντυπώσεων, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους έλληνες παραγωγούς που προσδοκούν από όλους μας ουσιαστική συμπαράσταση στο καθημερινό τους αγώνα για προκοπή και πρόοδο.

Κλείνοντας, θα ήθελα και πάλι να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας σήμερα εδώ και να σας ζητήσω να εντείνουμε ακόμη περισσότερο τις προσπάθειές μας, καθώς η φετινή χρονιά είναι ιδιαίτερα κρίσιμη ως προς την ενεργοποίηση των μέτρων του νέου προγράμματος.

Τέλος, θα ήταν παράλειψή μου να μην ευχαριστήσω τα στελέχη της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης που επιμελήθηκαν την όλη προετοιμασία και διοργάνωση της σημερινής Επιτροπής Παρακολούθησης.


Το Δελτίο τύπου του υπουργείου

Αποστόλου: Δεν συγκρινόμαστε με το παρελθόν, βάζουμε τον πήχη ψηλά

Την Αργολίδα επισκέφθηκε τη Δευτέρα 19 Ιουνίου ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου, όπου είχε σύσκεψη με φορείς και εκπροσώπους των αγροτών, παρουσία του προέδρου του ΕΛΓΑ Φάνη Κουρεμπέ, σχετικά με την αντιμετώπιση των μεγάλων ζημιών που επέφερε το χαλάζι στην περιοχή.


Ο υπουργός έδωσε εντολή για ταχεία καταγραφή των ζημιών από τις υπηρεσίες του ΕΛΓΑ έτσι ώστε να πληρωθούν οι δικαιούχοι αγρότες το ταχύτερο δυνατόν και δήλωσε ότι θα εξεταστεί το ενδεχόμενο να υποβληθεί φάκελος ΠΣΕΑ για πιθανές ζημιές που δεν καλύπτονται από τον ΕΛΓΑ.

Ο κ. Αποστόλου παραβρέθηκε στη συνέχεια στην έναρξη της 3ης Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 που πραγματοποιήθηκε στο Ναύπλιο.

Στο χαιρετισμό του ο υπουργός κάλεσε τα στελέχη του ΠΑΑ να κάνουν ότι είναι δυνατόν για να προχωρήσει με ταχύτητα το Πρόγραμμα. Όπως είπε χαρακτηριστικά:

«Είμαστε σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους που πέρασε αυτή η χώρα και η ευθύνη όλων μας, από την πολιτική ηγεσία μέχρι τον κάθε εργαζόμενο, είναι να κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να ξεφύγουμε από τη στενωπό.

Δεν πρέπει να μας αρκεί, να συγκρινόμαστε με το παρελθόν και να διαπιστώνουμε επιτυχίες (που πράγματι έτσι είναι, έχουμε στο ΠΑΑ πορεία πολύ καλύτερη από το παρελθόν).

Δεν είναι όμως αυτό  το βασικό κριτήριο. Το κριτήριο είναι αν ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες των καιρών, στις προσδοκίες των πολιτών και στο δικό μας στρατηγικό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση.

Εμείς οι ίδιοι να  βάζουμε τον πήχη… και να τον βάζουμε ψηλά. Όχι εκεί που ήταν στο παρελθόν. Πολύ ψηλότερα. Γιατί η δουλειά μας δεν είναι να κερδίσουμε τις εντυπώσεις στον πολιτικό ανταγωνισμό.

Αυτό, τις περισσότερες φορές, είναι εύκολο… Δουλειά μας είναι να υπηρετήσουμε τον πολίτη. Να πάμε τα πράγματα μπροστά.

Οι καιροί είναι διαφορετικοί, οι ανάγκες είναι επιτακτικότερες και η κοινωνία της υπαίθρου περιμένει, όπως περιμένει το ξερό χώμα τη βροχή, τους πόρους του ΠΑΑ για να σταθεί στα πόδια της, να δουλέψει και να προοδεύσει».

 

Ο χαιρετισμός του υπουργού στην 3η Επιτροπή Παρακολούθησης ΠΑΑ 2014-2020

Κυρίες και Κύριοι, αγαπητοί συνεργάτες

Όλοι όσοι βρισκόμαστε σήμερα εδώ , στη 3η  συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του ΠΑΑ 2014-2020, δεν μπορούμε να μείνουμε απλοί παρατηρητές της συγκυρίας που διαμορφώνεται μετά    την πρόσφατη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ, με την οποία, όλοι παραδέχονται πλέον ότι ανοίγει ο δρόμος για την έξοδο της χώρας μας στις αγορές   και το τέλος των μνημονίων.

Ταυτόχρονα, βέβαια όλοι γνωρίζουν ότι  αυτό θα συμβεί , αν   με όλες μας τις  δυνάμεις   υπηρετήσουμε την  ανάπτυξη.

Είναι ο μόνος  δρόμος  που μπορεί να σταθεροποιήσει την πορεία της χώρας προς μια περίοδο θετικών προοπτικών μετά την κρίση και τη βαθιά ύφεση που κατέστρεψε-εξαφάνισε  περίπου το 25% του ΑΕΠ.

Σ΄ αυτή τη προσπάθεια ο αγροτικός χώρος οφείλει να πρωταγωνιστήσει ..Η ελληνική γη κρατάει σταθερές οικονομικές αξίες και η  παραγωγική της δραστηριότητα  μπορεί να σηκώσει το  μεγάλο βάρος της οικονομικής ανάκαμψης της χώρας μας .

Είναι  ενθαρρυντικό ότι αυτή τη νέα πραγματικότητα, τη συνειδητοποιούν ολοένα και περισσότερο, το πολιτικό προσωπικό της χώρας, ο επιχειρηματικός κόσμος και οι επενδυτές και κυρίως οι ίδιοι οι παραγωγοί,.

Ποιο εργαλείο έχουμε εμείς ως Υπουργείο για να στηρίξουμε αυτή τη προσπάθεια ;  Το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης  .

Κρίνεται λοιπόν επιτακτική η ουσιαστική αξιοποίηση των πόρων του Προγράμματος, στη βάση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την αγροτική ανάπτυξη,

που θα έχει σαφή στόχευση και θα απαντά στις προκλήσεις της εποχής, το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον και τα χρόνια διαρθρωτικά προβλήματα και παθογένειες του πρωτογενή τομέα της χώρας μας.

Τι έχουμε κάνει στον ενάμιση χρόνο εφαρμογής του;  Έχουμε κάνει πολλά... Θα μπορούσαμε περισσότερα.

Πρέπει όμως να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι δεν επιχειρούμε μέσα σε ένα συνηθισμένο περιβάλλον.

Είμαστε σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους που πέρασε αυτή η χώρα και η ευθύνη όλων μας, από την πολιτική ηγεσία μέχρι τον κάθε εργαζόμενο, είναι να κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για να ξεφύγουμε από τη στενωπό.

Δεν πρέπει, να μας αρκεί, να συγκρινόμαστε με το παρελθόν και να διαπιστώνουμε επιτυχίες, που πράγματι έτσι είναι.  Έχουμε στο ΠΑΑ πορεία πολύ καλύτερη από το παρελθόν.

Δεν είναι όμως αυτό  το βασικό κριτήριο. Το κριτήριο είναι αν ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες των καιρών, στις προσδοκίες των πολιτών και στο δικό μας στρατηγικό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση.

Εμείς οι ίδιοι να  βάζουμε τον πήχη… και να τον βάζουμε ψηλά. Όχι εκεί που ήταν στο παρελθόν. Πολύ ψηλότερα. Γιατί η δουλειά μας δεν είναι να κερδίσουμε τις εντυπώσεις στον πολιτικό ανταγωνισμό.

Αυτό, τις περισσότερες φορές, είναι εύκολο… Δουλειά μας είναι να υπηρετήσουμε τον πολίτη. Να πάμε τα πράγματα μπροστά.

Οι καιροί είναι διαφορετικοί, οι ανάγκες είναι επιτακτικότερες και η κοινωνία της υπαίθρου περιμένει, όπως περιμένει το ξερό χώμα τη βροχή, τους πόρους του ΠΑΑ για να σταθεί στα πόδια της, να δουλέψει και να προοδεύσει.

Περιμένουν, για παράδειγμα, οι αγρότες το γεωπόνο, τον κτηνίατρο , το σύμβουλο εφαρμογών  να τους συνδράμει στην προσπάθειά τους.

Άρα πρέπει να ενεργοποιήσουμε τάχιστα το θεσμό των  αγροτικών συμβούλων …

Έχουμε - ένα άλλο παράδειγμα - ζημιές σε όλη τη χώρα. Άρα πρέπει να ενεργοποιήσουμε τάχιστα τις δυνατότητες που δίνει το   ΠΑΑ για την αποκατάσταση υποδομών κ.λ.π… δεν πρέπει να μείνουν εκτός παραγωγικής διαδικασίας για πολύ χρόνο αυτές οι μονάδες που  μπορούν να αποκατασταθούν .

 Να πω ένα ακόμα παράδειγμα: Περιμένουν πολλοί κάτοικοι της υπαίθρου να ξεκινήσουν τα leader για να πραγματοποιήσουν τα επενδυτικά σχέδιά τους που κατά κανόνα δίνουν νέες προοπτικές στους τοπικούς πόρους.

Υποχρέωσή μας λοιπόν είναι να τρέξουμε για να βγουν οι προκηρύξεις το ταχύτερο δυνατόν.

Δεν αναφέρομαι στην προηγούμενη ημέρα όχι γιατί θέλω να αποφύγω τον απολογισμό , αλλά γιατί προέχει η στόχευση .

Οφείλω όμως να πω ότι τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ικανοποιητικά καθώς έχει ενεργοποιηθεί σημαντικό μέρος του προγράμματος.

Θα σταθώ μόνο   στη στρατηγική μας επιλογή να επενδύσουμε στη συνεργασία μας με τις Περιφέρειες της χώρας, εκχωρώντας σε αυτές σημαντικές αρμοδιότητες αλλά και πόρους που φτάνουν το 37% των πόρων του Προγράμματος.

Πρόκειται για μια σημαντική πρωτοβουλία και τομή στην εφαρμογή της αγροτικής πολιτικής για τη χώρα που εδράζεται στη πεποίθησή μας ότι πρέπει να εμπιστευθούμε τις Περιφέρειες στην υλοποίηση πολιτικών που τις αφορούν άμεσα και συμβάλουν στην ανάπτυξη και την πρόοδό τους.

Η αποκεντρωμένη εφαρμογή του νέου ΠΑΑ αφενός διασφαλίζει τη συμμετοχή, αποδοχή και συναίνεση των τοπικών κοινωνιών στην υλοποίηση σημαντικών αναπτυξιακών παρεμβάσεων,  αφετέρου συμβάλει στην μείωση της γραφειοκρατίας, την απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών προς όφελος των πολιτών και των δικαιούχων των προγραμμάτων.

Προσδοκούμε ότι  αποτέλεσμα της επιλογής μας αυτής θα είναι η δημιουργία ενός μόνιμου, ενιαίου και αποτελεσματικού μηχανισμού, μέσω του οποίου Υπουργείο και Περιφέρειες θα συνεργάζονται στο σχεδιασμό και την εφαρμογή πολιτικών για την αγροτική ανάπτυξη,  με στόχο το συγκέρασμα των χωρικών στρατηγικών προτεραιοτήτων των Περιφερειών με τις εθνικές στρατηγικές επιλογές του  Υπουργείου.

Ο σχεδιασμός μας βέβαια αυτός  δεν περιορίζεται στα χρονικά πλαίσια της προγραμματικής περιόδου δεδομένου ότι πιστεύουμε στις δυνατότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης και επιθυμούμε το μονιμότερο χαρακτήρα τέτοιων παρεμβάσεων.

Κυρίες και Κύριοι,

Διανύουμε μια κρίσιμη χρονική περίοδο που ιδιαίτερα για τον αγροτικό τομέα, χαρακτηρίζεται από έντονη μεταβλητότητα και από συνθήκες, οικονομικές και κοινωνικές, που καθιστούν αναγκαία την προσήλωση όλων μας στην υλοποίηση της στρατηγικής του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης,  που έχουμε σχεδιάσει, ώστε να μην απολέσουμε την τελευταία μας ευκαιρία να αλλάξουμε προσανατολισμό στο παραγωγικό μας και αναπτυξιακό μας σύστημα.

 Ο δρόμος είναι μακρύς και οι δυσκολίες μεγάλες αλλά η ανάγκη να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των παραγωγών και των κατοίκων των αγροτικών περιοχών της χώρας τόσο μεγάλες που δεν αφήνουν περιθώρια αποτυχίας ή εφησυχασμού.

Κλείνοντας θέλω να σας ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες σας και να σας ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά για τη προσφορά σας στον αγροτικό χώρο.


Δελτίο τύπου του υπουργείου μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η 3η Συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020, που πραγματοποιήθηκε στο Ναύπλιο, στις 19 Ιουνίου 2017.

Στη Συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης προέδρευσε ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Κοινοτικών Πόρων Χαράλαμπος Κασίμης. 


Στη Συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης παραβρέθηκαν και απηύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Ευάγγελος Αποστόλου, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βασίλειος Κόκκαλης, κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι του νομού Αργολίδας κ.κ. Γκιόλας Ανδριανός και Μανιάτης, ο Πρόεδρος ΕΝ.Π.Ε. κ. Αγοραστός, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης και  ο Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Alexander Bartovič.

Στις εργασίες της Επιτροπής  συμμετείχαν εκπρόσωποι φορέων που συνδέονται με τον αγροτικό χώρο, οικονομικοί και κοινωνικοί φορείς, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και εκπρόσωποι υπηρεσιών που εμπλέκονται στην υλοποίηση των μέτρων/δράσεων του ΠΑΑ 2014-2020, ως Ενδιάμεσοι Φορείς Διαχείρισης και οι οποίοι συμβάλουν  στο σχεδιασμό του Προγράμματος με τους καλύτερους δυνατούς όρους διαφάνειας και αποδοτικής χρήσης των πόρων του.

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Ευάγγελος Αποστόλου,  κήρυξε την έναρξη των εργασιών της 3ης Συνεδρίασης Επιτροπής Παρακολούθησης αναφέροντας ότι το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης αποτελεί το βασικότερο αναπτυξιακό εργαλείο στη βάση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την αγροτική ανάπτυξη, με σαφή στόχευση, το οποίο απαντά στις προκλήσεις της εποχής και το διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον υλοποίησης μιας σειράς μέτρων πολιτικής, που στοχεύουν στην ανάταξη της ελληνικής αγροτικής οικονομίας και στον αναπροσανατολισμό του παραγωγικού και αναπτυξιακού προτύπου. Σχετικά με την υλοποίηση του ΠΑΑ 2014-2020 σχολίασε ότι τα πρώτα αποτελέσματα είναι πολύ ικανοποιητικά καθώς έχει ενεργοποιηθεί σημαντικό μέρος του Προγράμματος, επιτυχία που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στη στρατηγική επιλογή του Υπουργείου να επενδύσει στη συνεργασία με τις Περιφέρειες της χώρας, εκχωρώντας σε αυτές σημαντικές αρμοδιότητες αλλά και πόρους που φτάνουν το 37% των πόρων του Προγράμματος.

Ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βασίλειος Κόκκαλης, τόνισε την ανάγκη δημιουργικού διαλόγου με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ο οποίος έχει ήδη ξεκινήσει και φαίνονται τα αποτελέσματα του καθώς και την ιεράρχηση των αναγκών σε αυτές που εξυπηρετούν τόσο τοπικές ανάγκες όσο και την εθνική στρατηγική του Προγράμματος. Προϋπόθεση όλων είναι η δομική αναδιάρθρωση του πρωτογενή τομέα και η προσέλκυση νέων καθώς και η αξιοποίηση νέων μεθόδων και τεχνολογιών.  Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης θα πρέπει να εδράζει σε πραγματικές ανάγκες, αναπτυξιακές επενδύσεις και ισόρροπη ανάπτυξη και όχι  να αποτελεί επιδοματική πολιτική. 

Ο Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Alexander Bartovič τόνισε ότι η εφαρμογή του Ελληνικού Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης βρίσκεται σε εξέλιξη και πλησιάζει τον μέσο όρο απορρόφησης της ΕΕ. Ωστόσο, όπως και με κάθε πολύπλοκο Πρόγραμμα όπως αυτό, παραμένουν αρκετές προκλήσεις και αυτές πρέπει να αντιμετωπιστούν από τις ελληνικές αρχές συνεχίζοντας τις σημαντικές προσπάθειές τους. Το ΠΑΑ 2014-2020 είναι ένα τα πιο μεγάλα και εξελιγμένα Προγράμματα, σε επίπεδο ΕΕ.

Κατά την εισαγωγική του ομιλία ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης κ. Χαράλαμπος Κασίμης τόνισε ότι οι εργασίες της Επιτροπής Παρακολούθησης εντάσσονται  στο συνολικότερο κυβερνητικό σχεδιασμό ώστε να τεθεί η αγροτική ανάπτυξη και ο πρωτογενής τομέας της χώρας στο επίκεντρο ενός ουσιαστικού δημοσίου διαλόγου που θα οδηγήσει στην υιοθέτηση μιας εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής για τον αγροτικό τομέα, κινητοποιώντας δημιουργικά τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου και αξιοποιώντας τις επενδυτικές και άλλες χρηματοδοτικές δυνατότητες του ΠΑΑ 2014-2020. Η εθνική στρατηγική θα επενδύει στην ποιότητα και την ταυτότητα των ελληνικών προϊόντων και θα απαντά στις μεγάλες προκλήσεις, που αφορούν στο κόστος παραγωγής, στην προστιθέμενη αξία και την εξωστρέφεια των αγροτικών μας προϊόντων και γενικότερα θα συμβάλει ουσιαστικά στη σταθερή μετατόπιση προς ένα νέο παραγωγικό πρότυπο.

Τα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης ενημερώθηκαν σχετικά με την πορεία υλοποίησης του ΠΑΑ 2014-2020, το μελλοντικό σχεδιασμό υλοποίησης προκηρύξεων του Προγράμματος, την ετήσια έκθεση υλοποίησης 2017 (έτους εφαρμογής 2016), συμπεριλαμβανόμενης της αξιολόγησης προόδου των δεικτών υλοποίησης του προγράμματος, την τροποποίηση ορισμένων κριτηρίων επιλογής μέτρων /δράσεων του ΠΑΑ, τη 2η υποβολή της πρότασης 1ης τροποποίησης του προγράμματος και τέλος την πρόοδο κάλυψης των εκ των προτέρων αιρεσιμοτήτων.

Η 3η συνεδρίαση, ολοκληρώθηκε αφού προηγουμένως αναπτύχθηκαν διεξοδικά, από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Παρακολούθησης, τα συμπεράσματα και οι αποφάσεις της συνάντησης και προγραμματίστηκε η επόμενη συνάντηση της Επιτροπής Παρακολούθησης για το 4ο τρίμηνο 2017.


Αγοραστός: Να προκηρυχθούν κατά προτεραιότητα οι δράσεις της μεταποίησης και τα έργα νερού   

Να προχωρήσουν αμέσως οι προκηρύξεις και οι δημοπρατήσεις των έργων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-20, ζήτησε ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός στην ομιλία του σήμερα στην 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του ΠΑΑ 2014-20 στο Ναύπλιο.


«Πρέπει να πάμε πολύ γρήγορα, αυτό είναι κάτι παραπάνω από αναγκαιότητα γιατί τα δεδομένα αλλάζουν ταχύτατα και γιατί πρέπει να έχουμε απορροφήσει τους πόρους ώστε να είμαστε σε πλεονεκτική θέση όταν θα γίνει ανακατανομή των πόρων λόγω του Brexit», επισήμανε ο κ. Κ. Αγοραστός επανακαταθέτοντας την πρότασή του για «παραγωγική επανάσταση με αιχμή τον αγροδιατροφικό τομέα».

«Παραγωγική επανάσταση τώρα διαφορετικά η Ελλάδα θα συρρικνωθεί και θα περιθωριοποιηθεί τις επόμενες δεκαετίες», υπογράμμισε ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ και πρόσθεσε: «Η διεθνής οικονομία είναι αμείλικτη. Για να υπάρχεις πρέπει να είσαι ανταγωνιστικός. Εμείς ως Ένωση Περιφερειών Ελλάδας συνεισφέρουμε στην παραγωγή με τεκμηριωμένες δράσεις και λόγο επισημαίνοντας τις λύσεις που χρειάζεται επειγόντως μία χώρα σε κρίση».

Για το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-20 ο κ. Κώστας Αγοραστός:

-Έκρινε επιβεβλημένο «η γενναία και σωστή απόφαση της εκχώρησης του 37,4%, δηλαδή 1 δις 732 εκατ. ευρώ, του Προγράμματος στις Περιφέρειες να εκφρασθεί άμεσα στις προκηρύξεις και δημοπρατήσεις των έργων. Χρειάζεται ταχύτητα και δράση», προέτρεψε και συνέχισε: «Ως Ένωση Περιφερειών, από την πρώτη στιγμή, συνεργαζόμαστε με υπευθυνότητα και με σοβαρότητα γιατί άλλωστε προερχόμαστε από αγροτικές περιοχές και έχουμε εικόνα και ήχο του τι συμβαίνει στον αγροτικό τομέα».

-Ετάχθη υπέρ της αύξησης του προϋπολογισμού για έργα νερού μέσω της αξιοποίησης των κονδυλίων της ρήτρας αναθεώρησης του ΕΣΠΑ (ιδίως των 370 εκατομμυρίων ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης που θα διατεθούν σε έργα υποδομών) καθώς και της προκήρυξης άμεσα των σχετικών έργων. «Πρέπει να προκηρύξουμε επειγόντως τα έργα νερού γιατί το νερό είναι το blue chip της εποχής μας, είναι η ίδια η ζωή, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και σε λίγα χρόνια θα έχουμε και πρόβλημα ερημοποίησης. Πρέπει αμέσως να προχωρήσουμε σε δημοπρατήσεις και για ν’ αυξηθεί η παραγωγικότητα του αγροτικού τομέα και για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας», σημείωσε.

-Ζήτησε ν’ αυξηθεί ο προϋπολογισμός της αγροτικής οδοποιίας επισημαίνοντας ότι είναι πάρα πολύ χαμηλός. «Όταν ο προϋπολογισμός είναι μόλις 20 εκατομμύρια ευρώ για αγροτική οδοποιία σ’ όλη την Ελλάδα, περισσότερες στρεβλώσεις και εντάσεις δημιουργεί, παρά λύσεις δίνει», τόνισε ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ και πρόσθεσε: «Πρέπει να αυξηθεί ο προϋπολογισμός κατά 40% γιατί βάσει των δεδομένων συγκριτικών στοιχείων των μέχρι σήμερα δημοπρατήσεων οι εκπτώσεις ανέρχονται σε ποσοστό  άνω του 60%. Άρα, για να επιτευχθεί απορροφητικότητα της τάξης του 100%, πρέπει να γίνουν προκηρύξεις της τάξης του 140% του προϋπολογισμού της πρόσκλησης. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα πετύχουμε περισσότερα έργα, περισσότερες θέσεις εργασίας, μεγαλύτερη ικανοποίηση στους αγρότες».

-Εξέφρασε τη βούληση των Περιφερειών να προκηρύξουν άμεσα τις δράσεις της μεταποίησης γιατί, όπως είπε, «οι επενδύσεις θα συμβάλλουν στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας του αγροδιατροφικού τομέα και τον εθνικό πλούτο». Παράλληλα, εξέφρασε την αντίθεσή του στο ενδεχόμενο να προχωρήσουν οι δράσεις της μεταποίησης μέσω του LEADER. «Εμείς με τις υπηρεσίες μας, τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, κινούμαστε πολύ γρήγορα, όπως αποδείχθηκε και στο πρόγραμμα για τους νέους αγρότες», τόνισε.

-Εξέφρασε την αντίθεσή του στην ανισότητα αξιολόγησης από Περιφέρεια σε Περιφέρεια για την ένταξη νέων αγροτών στο υπομέτρο 6.1 του ΠΑΑ.

Στην ομιλία του και με αφορμή τις εκτεταμένες ζημιές από τα καιρικά φαινόμενα στην αγροτική παραγωγή, ο κ. Κ. Αγοραστός πρότεινε ν’ αλλάξει ο Κανονισμός του ΕΛΓΑ γιατί «διαφορετικά θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα. Επισκέπτομαι όλη την Ελλάδα, συνομιλώ καθημερινά με πολλούς αγρότες και σας το επισημαίνω με έμφαση», είπε απευθυνόμενος στον παριστάμενο Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου.

Τατούλης: Κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας του ΠΑΑ 2014-2020 η εξειδίκευσή του ανά Περιφέρεια

Την ανάγκη εξειδίκευσης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014 – 2020 ανά Περιφέρεια πρόταξε ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης στην τοποθέτησή του στην 3η Επιτροπή Παρακολούθησης του ΠΑΑ στο Ναύπλιο τη Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017, δηλώνοντας χαρακτηριστικά «Δεν μπορείς αυτή τη στιγμή να πας με οριζόντιες πολιτικές για να δημιουργήσεις κίνητρα για μια ευρεία ανταγωνιστικότητα και για τη δημιουργία καλών πρακτικών, που θα ανεβάσει τον πήχη της ανταγωνιστικότητας από Περιφέρεια σε Περιφέρεια, από θεσμικό παράγοντα σε θεσμικό παράγοντα, από τους ίδιους τους αγρότες, κτηνοτρόφους και αλιείς που είναι οι υποδοχείς αυτού του προγράμματος».


Ο κ. Τατούλης χαρακτήρισε λάθος την εκχώρηση του προγράμματος σε μια οριζόντια λογική, γιατί αυτό περιορίζει τις δυνατότητες που έχει η κάθε δομή ώστε ανταγωνιστικά και ολοκληρωμένα να δει τις δικές της προτεραιότητες.

Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου αναφέρθηκε επίσης στην ενδογενή αδυναμία των προγραμμάτων που δεν είχαν στοχεύσεις ούτε ποσοτικές, ούτε ποιοτικές και δεν υπάρχει ένας κανόνας αξιολόγησης της προσπάθειας. «Οι αναθεωρήσεις των προγραμμάτων συνεπάγονται ότι υπάρχει ένας τέτοιος μηχανισμός που αξιολογεί συνεχώς την πορεία του προγράμματος και διορθωτικά παρεμβαίνει με συγκεκριμένες στοχευμένες πολιτικές για να διορθώσει αυτές τις αδυναμίες».

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Τατούλης στη μέριμνα που θα πρέπει να ληφθεί για τους ανθρώπινους πόρους. «Θα πρέπει να προσληφθούν ανθρώπινοι πόροι που θα ενισχύσουν αυτό το πρόγραμμα» δήλωσε σχετικά και πρόσθεσε ότι θα πρέπει να υπάρξουν κίνητρα ένταξης στο πρόγραμμα του νέου προτύπου της οργάνωσης των αγροτών. «Θα πρέπει οι ομάδες παραγωγών ή αυτό που έχει σχεδιάσει το ΥΠΑΑΤ να έχει ένα κίνητρο για να κατευθυνθεί στην υλοποίηση μιας τέτοιας πολιτικής. Αυτή τη στιγμή άλλωστε έχει ένα πλεονέκτημα η χώρα μας. Να μπορέσει να ενσωματώσει και να αφομοιώσει μια νέα γενιά επιστημόνων και να τους εντάξει στην αγροτική επιχειρηματικότητα».

Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου έθεσε επίσης το ζήτημα της μόχλευσης των ιδιωτικών πόρων στο πρόγραμμα της αγροτικής ανάπτυξης, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι θα πρέπει να γίνει με συγκεκριμένες εφαρμοσμένες πολιτικές. «Δεν μπορούμε να κάνουμε αποσπασματική χρήση ενός προγράμματος, χωρίς ολοκληρωμένη πολιτική για την ανάπτυξη του χώρου που θέλουμε να απευθυνθούμε. Για παράδειγμα, δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη των εσπεριδοειδών, των κηπευτικών και των θερμοκηπιακών καλλιεργειών χωρίς να έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για αυτά».

«Ως ΕΝΠΕ συμφωνήσαμε από την πρώτη στιγμή. Δεν μιλάμε για μαξιμαλιστικά έργα, τα οποία δεν είναι ολοκληρωμένα και δεν προσφέρουν υπηρεσίες στην αγροτική ανάπτυξη. Θα πρέπει σε αυτό το θέμα να έχουμε ένα ολοκληρωμένο διαχειριστικό μοντέλο. Πολλά από αυτά τα έργα κατά τη γνώμη μου θα μπορούσαν να κινηθούν και ως έργα ΣΔΙΤ. Οι κατηγορίες ότι με τον τρόπο αυτό ιδιωτικοποιούνται τα νερά δεν ευσταθούν σε καμία χώρα της Ευρώπης. Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να κινητοποιήσουμε πολλούς πόρους με αποτέλεσμα να έχουμε χαμηλότερο κόστος στον αγρότη και καλύτερη συντήρηση και λειτουργία αυτών των έργων υποδομής που πρέπει να κάνουμε» δήλωσε στη συνέχεια ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου.

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, σύμφωνα με τον κ. Τατούλη, είναι μια περιφέρεια που στηρίζεται στην αγροτική της οικονομία. «Η εκτίμηση είναι ότι η προσπάθεια που πρέπει να γίνει για τη βελτίωση της αγροτικής οικονομίας είτε στην παραγωγή, είτε στην τυποποίηση ή μεταποίηση, κάνοντας χρήση των «cluster» που προσπαθούμε να δημιουργήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση, η ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας θα δημιουργήσει μια υπεραξία στο αυξανόμενο τουριστικό προϊόν της Περιφέρειάς μας».  

Ο κ. Τατούλης συσχέτισε τέλος την εφαρμογή του ΠΑΑ με το βασικό στόχο της Συνθήκης της Λισαβόνας για την ενίσχυση της εδαφικής και κοινωνικής συνοχής, τονίζοντας ότι «Η ανάπτυξη του αγροτικού προγράμματος για την Πελοπόννησο έχει το βασικό στοιχείο της αντιμετώπισης της ερημοποίησης που μας απειλεί ευθέως πλέον, δεδομένου του τεράστιου δημογραφικού προβλήματος της υπαίθρου».

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία