BACK TO
TOP
Τεχνικές Branding

Αύξηση στις εξαγωγές τους πρώτους εννέα μήνες του 2016

Βελτίωση των μεγεθών των εξαγωγών, αλλά και αύξηση των εισαγωγών και του εμπορικού ελλείμματος καταγράφεται σε επίπεδο 9μήνου 2016, χάρη κυρίως στην αναθέρμανση του εξωτερικού εμπορίου κατά τον περασμένο Σεπτέμβριο, καταγράφει ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ).

Οι εξαγωγές των νωπών οπωροκηπευτικών

3
0

Συγκεκριμένα, η μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά το μήνα Σεπτέμβριο είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστούν στο -3,7% οι απώλειες που καταγράφονται στη συνολική αξία των εξαγωγών από τις αρχές του έτους (στα 18,31 δις ευρώ, από 19,02 δις ευρώ του 9μήνου του 2015). Αξίζει να σημειωθεί ότι στο 8μηνο του 2016 η συνολική αξία των εξαγωγών υποχωρούσε κατά -6,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Ακόμα καλύτερη είναι η εικόνα σε επίπεδο εξαγωγών χωρίς πετρελαιοειδή, καθώς στο 9μηνο του έτους καταγράφεται πλέον αύξηση κατά 1,2% (ή κατά 157,9 εκατ. ευρώ), σε σχέση με πέρυσι. Στο 8μηνο του έτους η αξία των εξαγωγών χωρίς πετρελαιοειδή υποχωρούσε κατά -0,3%.

Οι συνολικές εξαγωγές της Ελλάδας καταγράφουν αύξηση κατά 1,5% προς τις χώρες της ΕΕ, ενώ υποχωρούν κατά -9,9% προς τον υπόλοιπο κόσμο. Το μερίδιο των χωρών της Ένωσης αυξάνεται στα επίπεδα του 57,1% έναντι ποσοστού 42,9% των Τρίτων Χωρών (από 54,1% και 45,9% το πρώτο 9μηνο του 2015 αντίστοιχα).

Για να καταστεί σαφής η εμφατικότητα της ανόδου του περασμένου Σεπτεμβρίου, θα πρέπει να τονιστεί ότι για πρώτη φορά την τελευταία 2ετία, όλοι οι κλάδοι των προϊόντων εμφάνισαν θετικά πρόσημα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, καταγράφοντας μάλιστα στην πλειοψηφία τους διψήφια ποσοστά ανόδου.

Ωστόσο, χαρακτηριστικό των πιέσεων που είχαν δεχθεί οι ελληνικές εξαγωγές από τις αρχές του έτους, είναι το γεγονός ότι με βάση τα στοιχεία σε επίπεδο 9μηνου, οι 6 στους 10 κλάδους καταγράφουν ακόμη απώλειες. Οι κλάδοι των τροφίμων και των ποτών-καπνού παραμένουν πρωταγωνιστές, ενώ διατηρείται δυναμική που έχουν αναπτύξει οι κλάδοι μηχανημάτων και διάφορων βιομηχανικών προϊόντων.

Αν και τα στοιχεία των εξαγωγών (χωρίς πετρελαιοειδή) προοιωνίζουν για νέο ιστορικό ρεκόρ σε επίπεδο αξίας κατά δεύτερο συνεχόμενο έτος και άνω των 18 δις ευρώ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι μέχρι σήμερα επιδόσεις περιλαμβάνουν συγκρίσεις με περυσινές περιόδους μη κανονικότητας στο εξωτερικό εμπόριο της χώρας, όπως ήταν ειδικά το τρίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος του 2015, λόγω της επιβολής κεφαλαιακών ελέγχων στο τραπεζικό σύστημα.

Αντίστοιχα, η εικόνα του εξωτερικού εμπορίου της χώρας εξακολουθεί να επηρεάζεται ακόμη από τις διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου, τις εκτιμήσεις για την πορεία της ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου, σε συνάρτηση και με τις πολιτικές εξελίξεις στις ΗΠΑ, καθώς και με επιμέρους συνθήκες σε κρίσιμες αγορές-στόχους για τα ελληνικά προϊόντα (Βρετανία, ευρωζώνη, Μέση Ανατολή κτλ.).

Σύμφωνα, πάντως, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ελληνικές εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών θα είναι ο βασικός πυλώνας της οικονομικής ανάκαμψης του 2017, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 3,6% την επόμενη χρονιά (και κατά 4% το 2018). Μάλιστα, η Κομισιόν εκτιμά ότι συνολικά οι εισαγωγές της ΕΕ θα τρέξουν ταχύτερα από ότι οι ευρωπαϊκές εξαγωγές το 2017, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα ελληνικά προϊόντα που κατευθύνονται σε ποσοστό άνω του 65% στις αγορές των κρατών-μελών.

Σε επίπεδο 9μηνου 2016, η Ιταλία εξακολουθεί να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη 2η θέση παραμένει στη σχετική κατάταξη η Γερμανία. Ακολουθούν στην 3η θέση η Κύπρος και στην 4η η Βουλγαρία, οι οποίες από το αντίστοιχο περσινό 9μηνο αναρριχήθηκαν κατά μία θέση (ήταν σε 4η και 5η αντίστοιχα). Αντίθετα, η Τουρκία, ελέω πετρελαιοειδών υποχωρεί κατά 2 θέσεις και βρίσκεται 5η πλέον στην κατάταξη. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν κατά σειρά το Ηνωμένο Βασίλειο (από 7η θέση), οι ΗΠΑ (από 6η), ο Λίβανος (από 9η), η Ρουμανία (από 11η) και η Αίγυπτος (από 8η).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, πέραν της ήδη αναφερθείσας μικρής αύξησης προς την Ε.Ε. (1,5%), καταγράφεται μια οριακά μεγαλύτερη άνοδος προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης κατά 1,7%. Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του G7 (-3,5%), ενώ μεγάλες ποσοστιαίες μειώσεις παρατηρούνται στις εξαγωγές προς τις χώρες του Κόλπου (-27,9%), τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC (-11,8% και, προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας-ΟΣΕΠ (-11,8%). Στην αντίθετη κατεύθυνση, πολύ μεγάλη αύξηση των εξαγωγών παρατηρείται προς τις αναδυόμενες BRICS (26,2%), κυρίως λόγω της ανόδου των εξαγωγικών επιδόσεων προς την Κίνα και τη Βραζιλία.

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η συνολική μείωση, οφείλεται στην συνεχιζόμενη πτωτική πορεία των εξαγωγών καυσίμων (κατά -15%). Σημαντικά μειωμένες εμφανίζονται και οι εξαγωγές πρώτων υλών (-8%) και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα (κατά -16,3%), ενώ οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν πλέον το 44,9% των συνολικών εξαγωγών, παραμένουν ουσιαστικά αμετάβλητες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό 9μηνο (0,1%). Στον αντίποδα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες κατά 7,2%,

Όσον αφορά στις εισαγωγές, η αναθέρμανση της εμπορικής δραστηριότητας το Σεπτέμβριο, οδήγησε σε διακοπή της πτωτικής τους τάσης. Σε επίπεδο 9μήνου, οι συνολικές εισαγωγές της χώρας εμφανίζονται στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (0,1%), στα 31,24 δις ευρώ έναντι 31,21 δις του 9μηνου του 2015. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, οι εισαγωγές εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες κατά 9,9% (ή κατά 2,2 δις περίπου), σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, λόγω κυρίως αυξημένων εισαγωγών πλοίων και μηχανημάτων τους προηγούμενους μήνες.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών των κινήσεων ήταν να αυξηθεί το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου κατά 6,1%, στα 12,93 δις ευρώ (από 12,19 δις ευρώ στο 9μηνο του 2015). Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου αυξήθηκε κατά σχεδόν 18,2%.




Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες

Αρνητικό είναι το πρόσημο των εξαγωγικών επιδόσεων της χώρας στο πρώτο 9μηνο του 2016, καθώς στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου καταγράφηκε μείωση των εξαγωγών κατά -3,7%, στα 18.313,4 εκ. €  από 19.020,2 εκ. € το αντίστοιχο 9μηνο του 2015. Η μείωση αυτή οφείλεται στις πτωτικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς τις Τρίτες Χώρες. 

Αναλυτικότερα κατά περιοχές, η αύξηση κατά 1,7% (από 7.245 εκ. € σε 7.367,3 εκ. €) των εξαγωγών προς την Ευρωζώνη (18), που απορρόφησε το 40,2% των συνολικών εξαγωγών στο εξεταζόμενο 9μηνο, προκύπτει από την ενίσχυση των αποστολών προς όλους τους βασικούς πελάτες ελληνικών προϊόντων-μέλη της Ευρωζώνης. Μοναδική εξαίρεση σε αυτή τη γενική τάση, είναι η Ιταλία –που όμως παραμένει η κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- που εμφανίζει μείωση κατά -5,4% (από 2.248,7 εκ. € σε 2.126,9 εκ. €).

Οι αυξήσεις που κατέγραψαν οι υπόλοιποι βασικοί πελάτες ελληνικών προϊόντων στην Ευρωζώνη είναι οι ακόλουθες (σε σειρά με κριτήριο την αξία των εξαγωγών): προς τη Γερμανία κατά 4,1% (από 1.396,6 εκ. € σε 1.454,2 εκ. €), προς την Κύπρο κατά 7,3% (από 1.038,3 εκ. € σε 1.114,1 εκ.), προς την Ισπανία κατά 2% (από 519,8 εκ. € σε 530,2 εκ.), προς τη Γαλλία κατά 2,7% (από 507,9 εκ. € σε 521,8 εκ. €), προς την Ολλανδία κατά 23,2% (από 374,1 εκ. € σε 461 εκ. €) και προς το Βέλγιο κατά 0,3% (από 269,4 εκ. € σε 270,1 εκ. €).

Από τις εξαγωγικές επιδόσεις προς τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης, αξίζει να αναφερθούν η μεγάλη αύξηση των αποστολών προς τη Σλοβενία (από 124,6 εκ. € σε 161,1 εκ. €), οι αυξήσεις  των εξαγωγών προς την Αυστρία (από 146 εκ. € σε 154 εκ. €) και την Πορτογαλία (από 113,6 εκ. € σε 121,6 εκ. €) και στην αντίθετη κατεύθυνση, οι σημαντικές μειώσεις των αποστολών προς Μάλτα (-12,1%, από  170,4 εκ. € σε 179,8 εκ. €), προς Φινλανδία (-11,8%, από 133 εκ. € σε 117,3 εκ. €) και προς  Σλοβακία (-16,1%, από 68,2εκ. € σε 57,2 εκ. €).

Όσον αφορά στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές αυξήθηκαν προς αυτές κατά 1,1% και ανήλθαν στα 3.083,5 εκ. € από 3.049,3 εκ. €. Οι δύο κυριότεροι προορισμοί ελληνικών αποστολών στην εν λόγω κατηγορία χωρών, εμφανίζουν μειώσεις, Συγκεκριμένα, η Βουλγαρία εμφανίζει μείωση των εξαγωγών κατά -4,4% (από 938 εκ. € σε 896,4 εκ. €) και το Ην. Βασίλειο καταγράφει μείωση -2,5% (από 812,6 εκ. € σε 792,4 εκ. €). Οι υπόλοιπες χώρες εμφανίζουν ανοδικές τάσεις με εξαίρεση τη μείωση των εξαγωγών προς την Κροατία (από 68,6 εκ. € σε 64,7 εκ. €).

Αναλυτικά (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών) η Ρουμανία καταγράφει αύξηση 5,9% (από 525 εκ. € από 555,8 εκ. €), η Πολωνία σημαντική αύξηση 10,5% (από 253,3εκ. € σε 280 εκ. €), ακολουθεί η Τσεχία με αύξηση 3,2% (από 148,8 εκ. € σε 153,5 εκ. €), η Σουηδία με σημαντική αύξηση 8,6% (από 132,9 εκ. € σε 144,4 εκ. €), η Δανία με άνοδο 10,6% (από 92,1 εκ. € σε 101,9 εκ. €) και τέλος η Ουγγαρία με μεγάλη αύξηση 21,1% (από 78 εκ. € σε 94,5 εκ. €).

Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν αξιοσημείωτη μείωση για το πρώτο 9μηνο του 2016, της τάξης του -12,8%. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι παρατηρείται σημαντική συρρίκνωση των ελληνικών εξαγωγών προς τον κυριότερο προορισμό της εν λόγω κατηγορίας χωρών, την Τουρκία. Οι εξαγωγές προς αυτήν μειώθηκαν κατά -30,9% (σε 886,2 εκ. € από 1.281,5 εκ. €), η οποία με αυτή την επίδοση περιορίζεται στην 5η θέση (από την 3η που κατείχε στο αντίστοιχο περσινό 9μηνο) στον κατάλογο των κυριότερων προορισμών ελληνικών αποστολών.

Προς τις υπόλοιπες χώρες που καταγράφουν αξιοσημείωτα μερίδια στις συνολικές εξαγωγές, παρατηρούνται μεικτές τάσεις. Αναλυτικά, με σειρά κατά αξία εξαγωγών: Οι εξαγωγές προς την πΓΔΜ μειώνονται κατά -7,4% (σε 409,8 εκ. € από 442,6 εκ. €), προς το Γιβραλτάρ αυξάνονται 1,5% (σε 318,6 εκ. € από 313,9 εκ. €), ομοίως προς Αλβανία (7,5%, σε 278,6 εκ. € από 259,1 εκ. €) και Σερβία (8,3%, σε 170 εκ. € από 153,1 εκ. €). Στην αντίθετη κατεύθυνση, οι εξαγωγές προς τη Ρωσία μειώνονται κατά -4,6% (σε 149,8 εκ. € από 157 εκ. €),  ανοδικά κινούνται οι αποστολές προς την Ελβετία (6,1%, σε 106,1 εκ. € από 100 εκ. €) και τέλος μεγάλη είναι η μείωση στις εξαγωγές προς Μαυροβούνιο (-13,3%, σε 83,9 εκ. € από 96,8 εκ. €).

Η σημαντική (κατά -11,3%) υποχώρηση των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 1.130,1 εκ. € σε 1.002,8 εκ. €), οφείλεται στις πτωτικές τάσεις προς τους δύο από τους τρεις προορισμούς της εν λόγω περιοχής. Ξεχωρίζει προφανώς, η μεγάλη μείωση -14,7% των ελληνικών αποστολών προς τις ΗΠΑ, στα 771,6 εκ. € από 904,9 εκ. € το πρώτο 9μηνο του 2015. Ελαφρά μειωμένες παρουσιάζονται οι εξαγωγές προς τον Καναδά κατά -3,4% (από 105 εκ. € σε 101,4 εκ. €) ενώ αυξημένες (8,1%) αυτές προς το Μεξικό (από 120,1 εκ. € σε 129,8 εκ. €).

Οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξάνονται κατά πολύ ποσοστιαία το πρώτο 9μηνο του 2016 (+42,7%) και ανήλθαν στα 227,8 εκ. € από 159,6 εκ. € το αντίστοιχο 9μηνο του 2015. Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στην πολύ μεγάλη αύξηση των αποστολών προς τη Βραζιλία (από 29,6 εκ. € στα 87,7 εκ. €), αλλά και στις αυξήσεις προς τη Χιλή (από 6,9 εκ. € στα 21,4 εκ. €) και προς Μπαχάμες (από 30 εκ. € στα 34,3 εκ. €). Αντίθετα, οι εξαγωγές προς τον μέχρι πρότινος κυριότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τον Παναμά, μειώθηκαν στα 69 εκ. € από 75,3 εκ. € το 9μηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2015.

Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν μικρή μείωση κατά -1,4% (από 1.875,4 εκ. € σε 1.619,4 εκ. €). Στη συγκεκριμένη περιοχή παρατηρούνται πολύ σημαντικές μεταβολές από χώρα σε χώρα και κατά το πρώτο 9μηνο 2016, γεγονός που δείχνει ότι συνεχίζεται η γενικότερη ρευστότητα στην πολιτική και οικονομική κατάσταση των εν λόγω χωρών. Για την ακρίβεια, από τις 9 χώρες που αποτελούν τους κυριότερους πελάτες ελληνικών προϊόντων στην περιοχή, οι τέσσερις εμφανίζουν ανοδικές τάσεις των εξαγωγών και οι άλλες πέντε πτωτικές με τις μεταβολές σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις να είναι πολύ μεγάλες. 

Πιο συγκεκριμένα, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το 9μηνο Γενάρης-Σεπτέμβριος του 2016, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή εμφανίζεται πλέον –αντί για την Αίγυπτο- ο Λίβανος με πολύ μεγάλη αύξηση των αποστολών κατά 30,1% (στα 735,6 εκ. € από 565,4 εκ. €). Στη 2η θέση πέρασε η Αίγυπτος με την αξία των εξαγωγών να μειώνεται κατά πολύ (-20,3%) και να διαμορφώνεται στα 569,1 εκ. € (από 714 εκ. €). Μεγάλη μείωση της τάξης του -38,1% εμφανίζει η Σ. Αραβία (στα 336,9 εκ. € από 543,9 εκ. €).

Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων προς τη Λιβύη διπλασιάζονται (στα 239,3 εκ. € από 119,4 εκ. €), ενώ σημαντική αύξηση σημειώνουν οι αποστολές προς το Ισραήλ  (+43,6%, στα 199,4 εκ. € από 138,8 εκ. €). Σημαντική μείωση καταγράφεται προς τα Ην. Αρ. Εμιράτα (-18,2%, στα 164,7 εκ. € από 201,2 εκ. €) ενώ στάσιμες εμφανίζονται οι εξαγωγές προς την Αλγερία (στα 136,8 εκ. € από 135,5 εκ. €). Ο κατάλογος των σημαντικότερων πελατών για ελληνικά προϊόντα της περιοχής Μ. Ανατολή & Β. Αφρική κλείνει με δύο πολύ μεγάλες μεταβολές: Τον υπερτριπλασιαμό των εξαγωγών προς το Μαρόκο (στα 73,5 εκ. € από 21,8 εκ. €) και τον υποδιπλασιασμό των εξαγωγών προς την Τυνησία από τα 139,8 εκ. € στο πρώτο 9μηνο του 2015 στα μόλις 72,1 εκ. € το αντίστοιχο 9μηνο του 2016.

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ. Ανατολής ) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος του 2016 εμφάνισαν μείωση της τάξης του -15,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό 9μηνο. Ανήλθαν στα 785,9 εκ. € από 928,6 εκ. €. Από τις 8 χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, μόνο η Κίνα εμφανίζει αύξηση –και μάλιστα πολύ μεγάλη- και οι υπόλοιπες επτά σαφείς πτωτικές τάσεις.

Αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή αναδεικνύεται για το πρώτο 9μηνο του 2016 η Κίνα με αύξηση 35,9% (από 167,2 εκ. € σε 227,2 εκ. €). Στη 2η θέση πλέον είναι η Σινγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία επίσης αυξήθηκαν 37,4% (από 108,6 εκ. € σε 149,3 εκ. €) και ακολουθεί η Ν. Κορέα –η οποία αποτελούσε τον κυριότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στο αντίστοιχο πρώτο 9μηνο του 2015- με πολύ μεγάλη υποχώρηση -75,3% (από 246,3 εκ. € σε 60,9 εκ. €).

Ακολουθούν κινούμενες πτωτικά οι εξαγωγές προς την Ινδία (-2,1%, από 47,5 εκ. € σε 46,5 εκ. €), προς τη Γεωργία (-18%, από 54,8 εκ. € σε 44,9 εκ. €), προς το Χονγκ Κονγκ, (-41,3%, από 74,7 εκ. € σε 43,9εκ. €), προς την Ιαπωνία (-6,9%, από 40,4 εκ. € σε 37,6 εκ. €) και προς την Ινδονησία (-22,5%, από 40,7 εκ. € σε 31,5 εκ. €). Ειδική αναφορά αξίζει να γίνει στις εξαγωγικές επιδόσεις ελληνικών προϊόντων προς την Ταϊβάν, οι οποίες συρρικνώθηκαν στα μόλις 8,4 εκ. € το πρώτο 9μηνο του 2016, από 57 εκ. € το αντίστοιχο 9μηνο του 2015, αλλά και στην τεράστια αύξηση των εξαγωγών προς το Τουρκμενιστάν, στα 29,7 εκ. € από μόλις 4,9 εκ. € το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2015.

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το  9μηνο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2016 σημείωσαν μεγάλη ποσοστιαία μείωση -23,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, και παραμένουν πολύ χαμηλές σε αξία, αφού ανήλθαν στα 91,1 εκ. € από 118,9 εκ. €. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν: από τη μία οι πολύ μεγάλες μειώσεις των εξαγωγικών επιδόσεων προς την Κένυα (από 27,6 εκ. € σε μόλις 6,1 εκ. €) και προς τη Νιγηρία (από 27 εκ. € σε 15,1 εκ. €), καθώς και η αύξηση των εξαγωγών προς τη Δημ. της Ν. Αφρικής (από 34,3 εκ. € σε 38,7 εκ. €), η οποία καθίσταται πλέον ο κυριότερος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή.

Οι χαμηλές σε αξία ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν μείωση -10,5% (από 112,4 εκ. € σε 100,6 εκ. €). Η μείωση αυτή αφορά κυρίως στις εξαγωγές προς την Αυστραλία κατά -11,7% (από 103,4 εκ. € σε 91,3 εκ. €) ενώ αυτές προς τη Ν. Ζηλανδία αυξήθηκαν οριακά από 9 εκ. € σε 9,3 εκ. €.

Τέλος, οι ελληνικές εξαγωγές που αφορούν στους Εφοδιασμούς Πλοίων, εμφανίζονται σχεδόν μηδενισμένες. Συγκεκριμένα στα πλοία με σημαία τρίτων χωρών στα 4,2 εκ. € από 111,3 εκ. €. Ο βασικός λόγος για αυτές τις πολύ μεγάλες μειώσεις (όχι ο μοναδικός) είναι ο περιορισμός της αξίας των πετρελαιοειδών, ο οποίος οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Όσον αφορά προς τα πλοία με σημαία κράτους της ΕΕ καταγράφηκαν ελάχιστης αξίας εξαγωγές για το πρώτο 9μηνο του 2016.

 

Οι εισαγωγές

 

Όσον αφορά στις εισαγωγές, παρατηρείται στασιμότητα για το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2016, κατά 0,1% και η αξία τους διαμορφώθηκε σε 31.244,9 εκ. €, από 31.211,2.798,5 εκ. € κατά το πρώτο 9μηνο του 2015.

Αυξημένες (4,6%) καταγράφονται οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε παρόμοια επίπεδα (+4,2%) κινούνται οι εισαγωγές από τις 17 χώρες της Ευρωζώνης, την ώρα που οι εισαγωγές από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ κινούνται λίγο περισσότερο ανοδικά κατά 6%.

Σημαντικές είναι οι μειώσεις που καταγράφονται για τις εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) της τάξης του -14,9% και αυτές από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική της τάξης του -17,6%. Πτωτικά κινούνται για το 9μηνο του  2016 οι εισαγωγές από τις χώρες της Β. Αμερικής -1,8%) και από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (-9,9%).

Αντίθετα, αυξητική ήταν η τάση των εισαγωγών, από τις χώρες της Ασίας (πλην Μ. Ανατολής) κατά +14,2%, από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) κατά +3,2% και από τις χώρες της Ωκεανίας (+27,4%).       

 

Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία του 9μήνου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η μικρή μείωση (-3,7%) των ελληνικών εξαγωγών οφείλεται κυρίως στη μεγάλη υποχώρηση των εξαγωγών καυσίμων κατά -15%. Πτωτικά σε υψηλά ποσοστά κινούνται και οι εξαγωγές πρώτων υλών (-8%) και της κατηγορίας είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένες κατά κατηγορίες (-16,3%). Ουσιαστικά αμετάβλητες (+0,1%) εμφανίζονται οι εξαγωγές των βιομηχανικών προϊόντων, ενώ αυξημένες κατά 7,2% ήταν οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων. 

Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, η αύξηση (7,2%) των εξαγωγών, σε 4.174,7 εκ. € από 3.895,5 εκ. €, οφείλεται στην ενίσχυση των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» η οποία εμφανίζει αύξηση κατά 9,8% και απορροφά το 17,1% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, με την αξία τους να διαμορφώνεται σε 3.130,1 εκ. € από 2.849,5 εκ. €. αλλά και στην άνοδο (10,9%) των εξαγωγών της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» στα 540,8 εκ. € από 487,6 εκ. €. Αντίθετα, μειωμένες  (-9,8%) εμφανίζονται οι εξαγωγές της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» (σε 503,8 εκ. € από 558,3 εκ. €), δηλαδή κατά κύριο λόγο των εξαγωγών ελαιολάδου που υποχωρούν μετά την εντυπωσιακή περσινή άνοδο.

Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων παραμένουν αμετάβλητες 0,1% με την αξία τους να ανέρχεται σε 8.222 εκ. € το πρώτο 9μηνο του 2016, από 8.212,4 εκ. € κατά το αντίστοιχο 9μηνο του 2015. Μειωμένες παρουσιάζονται οι εξαγωγικές επιδόσεις της μεγαλύτερης υποκατηγορίας βιομηχανικών προϊόντων «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» κατά -6,9% (σε 2.913,9 εκ. € από 3.131 εκ. €), ενώ οριακά πτωτικά (-0,4%) κινούνται και οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» (σε 2.000,6εκ. € από 2.009,5 εκ. €).

Αντίθετα, αυξημένες εμφανίζονται οι εξαγωγές των άλλων δύο υποκατηγοριών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές, οι εξαγωγές της υποκατηγορίας  «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» έχουν άνοδο 6,3% (σε 1.917,5 εκ. € από 1.803,2 εκ. €) και αυτές της υποκατηγορίας «διάφορα βιομηχανικά είδη» αυξάνονται κατά 9,6% (σε 1.390 εκ. € από 1.268,7 εκ. €). 

Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, αναφέρθηκε ήδη η μεγάλη μείωση των εξαγωγών καυσίμων κατά -15% (σε 4.901,8 εκ. € από 5.766,5 εκ. €), οι οποίες κατά το 9μηνο του 2016, καταλαμβάνουν μερίδιό 26,8% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από 30,3% το αντίστοιχο περσινό 9μηνο. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν μείωση (-8%) και ανήλθαν σε 622,3 εκ. € από 676,5 εκ. €. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» εμφανίζουν μεγάλη ποσοστιαία μείωση -16,3% (σε 392,7 εκ. € από 469,2 εκ. €).

Όσον αφορά στις εισαγωγές, η διατήρησή τους ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα (από 31.211,2 εκ. € σε 31.244,9 εκ. €) κατά το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, οφείλεται στο ότι η μεγάλη μείωση των εισαγωγών καυσίμων κατά -25,5% (σε 6.430,3 εκ. € από 8.628,2 εκ. €), ουσιαστικά καλύφθηκε από τη μεγάλη αύξηση κατά 12% στις εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν, στο 9μηνο του 2016, το 62,5% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών. Φυσικα, εξακολουθούν να είναι η σημαντικότερη κατηγορία εισαγωγών, και ανήλθαν σε 19.533,6 εκ. € από 17.441,8 εκ. €.

Πιο αναλυτικά για τα βιομηχανικά προϊόντα, η κυριότερη υποκατηγορία «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» παρουσιάζει πολύ μεγάλη αύξηση των εισαγωγών κατά 23,6% (σε 7.004,5 εκ. € από 5.665,8 εκ. €). Μικρότερη αύξηση (+1,3%) παρατηρείται στις εισαγωγές της υποκατηγορίας «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» στα 5.069,4 εκ. € από 5.002,8 εκ. €, ενώ σημαντικά ενισχυμένες καταγράφονται οι εισαγωγές της κατηγορίας «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» κατά 10,5%, στα 3.803,3 εκ. € από 3.441,2 εκ. € και της κατηγορίας «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 9,7%, στα 3.656,3 εκ. € από 3.332 εκ. €.

Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων σημείωσαν άνοδο μεταξύ των δύο εξεταζόμενων 9μήνων (+4,9%), στα 4.482,8 εκ. € από 4.274,7 εκ. €. Η αύξηση, οφείλεται στην ενίσχυση των εισαγωγών (+4,4%) της μεγαλύτερης υποκατηγορίας αγροτικών προϊόντων «τρόφιμα & ζώα ζωντανά» στα 3.848,4 εκ. € από 3.685,4 εκ. €. Σημαντικά αυξημένες παρουσιάζονται και οι εισαγωγές της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» κατά 15,4% (σε 459,2 εκ. € από 398 εκ. €), ενώ αντίθετα σημαντική μείωση καταγράφεται για τις εισαγωγές της υποκατηγορίας «λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» κατά -8,4% (σε 175,1 εκ. € από 191,3 εκ. €).

Πτωτικά κινούνται και οι εισαγωγές των της κατηγορίας «πρώτες ύλες» κατά -6,4%, στα 764,1 εκ. € από 816,2 εκ. €, ενώ το μερίδιό τους στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών έφτασε στο 2,4%.

Τέλος, οι εισαγωγές της πολύ χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» συρρικνώθηκαν κατά -32,5% (στα 34 εκ. € από 50,4 εκ. €).


Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία