BACK TO
TOP
Δενδροκηπευτικά

Δείκτης πρωίμισης στο επιτραπέζιο η Νεμέα

Ως βασική παράµετρος που επηρεάζει τις δοµές στην αγορά του επιτραπέζιου σταφυλιού, εξελίσσεται η δηµιουργία νέου πολλαπλασιαστικού υλικού, που έρχεται κυρίως να επιµηκύνει την περίοδο εµπορίας, να βάλει τάξη στην πιστοποίηση και επιπλέον να φέρει λύσεις για την αυξανόµενη διεθνή ζήτηση σε κόκκινες και µαύρες ποικιλίες, σύμφωνα με δημοσίευμα της Agrenda.

Δείκτης πρωίμισης στο επιτραπέζιο η Νεμέα

2
0
Μία από αυτές τις προσπάθειες αποτελεί το Πρόγραµµα ∆ιασταύρωσης Επιτραπέζιου Σταφυλιού, του ισραηλίτικου κρατικού ινστιτούτου Volcani, τα αποτελέσµατα του οποίου παρουσίασε στο Λεόντιο της Νεµέας, ο στρατηγικός επενδυτής και υπεύθυνος για τη Μεσογειακή Λεκάνη, όµιλος Fresca. Σύµφωνα µε το ∆ηµήτρη Σπανό, Source Manager της Mack Ltd, µέλος του οµίλου Fresca, τον οποίο συνάντησε η Agrenda στα πλαίσια συζήτησης για τις προοπτικές συνεργασίας µε εκπροσώπους της αιγυπτιακής εταιρείας παραγωγής και εµπορίας αγροτικών προϊόντων Daltex στις 20 Σεπτεµβρίου «οι πρώτες εµπορεύσιµες ποικιλίες που αναπτύχθηκαν µέσω του πρότζεκτ είναι η λευκή Prime και η κόκκινη Red Prime (Star Light). Η Prime αποτελεί την πρωιµότερη ποικιλία του κόσµου. Η Starlight είναι παραλλαγή της Prime και αυτή τη στιγµή παράγεται σε µεγάλες ποσότητες στη Νότια Αφρική και επεκτείνετε. Πέρυσι ξεκίνησε η µεγαλύτερη φύτευση Star Light στην Αίγυπτο µε 70.000 φυτά. Η Prime είναι τουλάχιστον 6 βδοµάδες πρωιµότερη της Thompson»



Αναφορικά για τον τρόπο µε τον οποίο διαµορφώνουν οι εξελίξεις στον τοµέα του πολλαπλασιστικού υλικού τον ελληνικό αµπελώνα, ο κ. Σπανός ανέφερε ότι «πρέπει να βρει τρόπους να διευρύνει την περίοδό του, όχι µόνο στις λευκές ποικιλίες, αλλά να µπορεί να εξάγει από τα τέλη Ιουνίου, λευκές κόκκινες και µαύρες µέχρι τα µέσα Νοεµβρίου. Πρέπει να διαλέξει τις σωστές ποικιλίες». Πριν 10 χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία η ζήτηση ήταν 80% για λευκές, 20% κόκκινες, αλλά αυτή τη στιγµή καταναλώνει 60% κόκκινες, 35% λευκές και 5% µαύρες. Και εκεί έχουµε µία απώλεια πωλήσεων. Επειδή προφανώς έχουµε µόνο µία µόνο λευκή, µόνο τη Σουλτανίνα, την Thomson, υποστήριξε ο ίδιος.

Οι παραγωγοί κυρίως πρέπει να στραφούν στις εξαγωγές οι οποίες γίνονται µόνο µε πιστοποιηµένο υλικό, εδώ η αγορά πέφτει, ανέφερε από την πλευρά του ο Γιάννης Κανάκης, γεωπόνος και διαχειριστής του φυτωρίου Φασουλή όπου έγινε η παρουσίαση και έχουν φυτευτεί πειραµατικοί αµπελώνες στα πλαίσια του πρότζεκτ. Παράλληλα τόνισε τη σηµασία της πρωιµότητας γιατί όπως είπε για παράδειγµα στην Κόρινθο για καλύτερη ποιότητα όψιµη ήταν χαµηλότερες οι τιµές από τα πρώιµα χαµηλότερης ποιότητας από την Καβάλα. Όλα είναι θέµα τάιµινγκ». Ενδεικτικό της δύναµης που έχει µία αξιόλογη ποικιλία είναι το γεγονός ότι η Crimson έβαλε αµπέλια σε περιοχές όπως στο Λιτόχωρο και κάτω από τον Όλυµπο





«Ποικιλίες µε κόστος 15 λεπτά το κιλό»

Στο πρόγραµµα του Volcani είναι ριζικά διαφορετικό από τα άλλα προγράµµατα που λειτουργούν σήµερα. Οι νέες ποικιλίες που διατίθενται στους καλλιεργητές δεν έχουν περιορισµούς εµπορίας. ∆εδοµένου ότι οι εταίροι του έργου περιλαµβάνουν επίσης παραγωγούς από όλο τον κόσµο, τα χαρακτηριστικά της κάθε ποικιλία που αναπτύσσεται αντανακλούν επίσης τις προτεραιότητες που βάζει ο καθένας για το χωράφι του. Εν ολίγοις, το πρόγραµµα αναπτύσσει ποικιλίες που χρειάζονται λιγότερο νερό, µυκητοκτόνο, λίπασµα, φυτοπροστατευτικά και λιγότερη εργασία, αλλά χωρίς κανένα συµβιβασµό σε βασικά χαρακτηριστικά όπως γεύση, τραγανότητα, brix, σχήµα και απόδοση. «Εµάς ο στόχος µας είναι να επιλέξουµε ποικιλίες που χρειάζονται πολύ λιγότερες παρεµβάσεις. ∆ηλαδή, αν η Σουλτανίνα έχει ένα κόστος 35 λεπτά το κιλό αυτή τη στιγµή, εµείς κοιτάµε να πάµε σε ποικιλίες που έχουν 15 και 18 λεπτά το κιλό κόστος», ανέφερε στην Agrenda ο κ. Σπανός

Η μαύρη χρειάζεται ολόκληρο το χρόνο

Μιλώντας σε σχετική εκδήλωση που έγινε στα Φυτώρια Φασουλή στη Νεµέα, ο ∆ρ. Avi Perl που έχει αναπτύξει τη µεγαλύτερη γενετική τράπεζα παγκοσµίως και αποτελεί το µυαλό πίσω από το πρότζεκτ, ανέφερε ότι οι ποικιλίες που βγαίνουν στο εµπόριο είναι πολλές αλλά δεν είναι πάντα αυτό που θέλει ο κλάδος. «Όλοι ακόµα ψάχνουν, την µία ποικιλία που θα κάνει την ουσιαστική διαφορά», ανέφερε στην παρουσίασή του. Αναφορικά µε το πιο σηµαντικό στοιχείο σε µία ποικιλία αυτό είπε ότι είναι η γεύση. «Γενικότερα για αυτό το χαρακτηριστικό η ζήτηση στην ευρωπαϊκή αγορά αυξάνεται και στο απώτερο µέλλον το ίδιο για συµβεί και στην αµερικανική αγορά», υποστήριξε ο ∆ρ. Perl

Στην αναζήτηση για νέες ποικιλίες τώρα, η κόκκινη αποτελεί προτεραιότητα. Η Crimson αποθηκεύεται και στα δύο ηµισφαίρια, οπότε µία καλή πρώιµη κόκκινη και στα δύο ηµισφαίρια θα αποτελούσε πρόκληση για τα αποθηκευµένα Crimson. Επίσης οι µεσοπρώιµες και οι όψιµες κόκκινες ποικιλίες έχουν αγορά

Στη µαύρη, αν και µιλάµε για µία µικρότερη αγορά, χρειάζεται να υπάρχει ολόκληρο το χρόνο. ∆εν υπάρχουν πολύ καλές µαύρες ποικιλίες, ενώ προτιµούνται όσες έχουν µοσχάτο ή φρουτώδες άρωµα.

Στις λευκές ποικιλίες τώρα, δεν υπάρχουν προτεραιότητας εκτός και αν πρόκειται για κάτι το ειδικό. Πολλές νέες ποικιλίες βγήκαν πρόσφατα, µε τις Sugarone και Thompson να προτιµούνται από τους εισαγωγείς. Χρειαζόµαστε όµως νέες ποικιλίες για να τις αντικαταστήσουµε, κατέληξε ο ∆ρ. Perl

Μειώνεται η δύναμη των Ελλήνων εξαγωγέωνΠεπεισµένος ότι η Ελλάδα πρέπει να βρει µία κόκκινη ποικιλία, όψιµη και µία µεσοπρώιµη µαζί µε τη Σουλτανίνα, εµφανίστηκε ο Γιώργος Μπιτσάκος ο οποίος έχει αναλάβει τη θέση του τεχνικού υπεύθυνου στην Ελλάδα, στην Τουρκία και στην Αίγυπτου της πολυεθνικής αλυσίδας λιανεµπορίου, Tesco.
Πιστοποιηµένο υλικόΠαράλληλα αναφερόµενος στην ανταγωνιστικότητας του ελληνικού αµπελώνα, ο κ. Μπιτσάκος εξέφρασε τον προβληµατισµό του για την έλλειψη πιστοποιηµένων ποικιλιών προς εξαγωγή: «Οι Ισπανοί έχουν λευκό Superior, έχουν Flame, Rally, SNFL, ITUM ενός Ισπανικού ινστιτούτου (ηµικρατικός φορέας που δεν πουλάνε τις ποικιλίες έξω). Έχουν ποικιλίες από όλους τους breeders από την Καλιφόρνια. Είναι αρκετά βήµατα µπροστά. Ξεκίνησαν αυτή η διαδικασία 10-15 χρόνια πριν. Το ίδιο και οι Ιταλοί». Όσον αφορά τη ζήτηση αυτή τη στιγµή είναι αυξανόµενη, τουλάχιστον στη Μεγάλη Βρετανία, γιατί έχουν γυρίσει όλοι από τις διακοπές, έχουν ξεκινήσει τα σχολεία και το λευκό της Ισπανίας έχει τελειώσει, άρα η ζήτηση για το λευκό το ελληνικό είναι αυξηµένη

Ιδιωτικές ποικιλίεςΤην ανησυχία του για τη συνεχώς συρρικνωµένη εξαγωγική περίοδο της χώρας εξέφρασε τέλος ο κ. Σπανος, λέγοντας ότι είναι συνεχώς συρρικνωµένη. «Πριν µία 10ετία-20ετία η ελληνική περίοδος ήταν 3 µήνες. Αυτή τη στιγµή είναι ενάµιση µήνες το πολύ. Η πρώτη αιτία είναι ότι την περίοδο του Σεπτέµβρη-Οκτώβρη δεν υπήρχε άλλο διαθέσιµο σταφύλι στο µεσογειακό χώρο, όψιµο. Αυτό την τελευταία δεκαπενταετία άλλαξε αυτό σταδιακά. Πρώτα µε τις φυτεύσεις πολλών χιλιάδων εκταρίων Crimson στην Ισπανία.

Ειδικά την τελευταία 7ετία, έχει αλλάξει ακόµα πιο σηµαντικά γιατί, εταιρείες εµπορίας φρούτων από την Ισπανία και την Ιταλία έχουν επενδύσει στην αγορά γης και στην καλλιέργεια ιδιωτικών ποικιλιών από προγράµµατα των ΗΠΑ. Έχουν επενδύσει εν ολίγοις στην ιδία παραγωγή». Τι είναι ιδιωτικές ποικιλίες; «Είναι δηλαδή όταν ένα ίδρυµα επενδύει στην τεχνολογία και φτιάχνει µε διασταυρώσεις µία ποικιλία, και αυτή τη δίνει µε συµβόλαιο µε κάποια δικαιώµατα φύτευσης στους παραγωγούς. Αυτό που συµβαίνει στην Ισπανία είναι ότι πολύ µεγάλες εταιρείες επένδυσαν τροµερά µεγάλα κεφάλαια στην αγορά γης και πήραν και µία περίοδο αποκλειστικότητας αυτών των ποικιλιών και αυτό οδήγησε στο γεγονός το ότι την περίοδο τη δικιά µας συνεχίζουν να έχουν διαθέσιµες κόκκινες και λευκές ποικιλίες.

Αυτό έχει ως αποτέλεσµα µέχρι στιγµής, η διαπραγµατευτική δύναµη των ελλήνων εξαγωγέων στο σταφύλι να είναι φθίνουσα γιατί έχουν να αντιµετωπίσουν έναν ανταγωνισµό από την Ισπανία, ο οποίος µπορεί να διαθέσει στις µεγάλες ευρωπαϊκές αγορές σταφύλια τουλάχιστον δύο χρωµάτων µπορεί και τρία από τις αρχές Ιουλίου µέχρι τα τέλη Νοεµβρίου. Ενώ ο δικός µας Έλληνας εξαγωγέας µπορεί να διαθέσει ας το πούµε µέσα Αυγούστου µε τέλος Σεπτεµβρίου. Προφανώς δηλαδή ο Ισπανός θα είναι προτιµητέος γιατί έχει ένα µεγαλύτερο εύρος παραγωγής και χρωµάτων και ποικιλιών, και έχει µία δελεαστικότερη πρόταση από τους Έλληνες εξαγωγείς
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία