BACK TO
TOP
Ελαίας Καρπός

Οι καιροί επιβάλλουν ζώνες για βιοκαλλιέργεια

Ειδική φροντίδα χρειάζεται το ελληνικό ελαιόλαδο για να προωθηθεί τυποποιηµένο στην αγορά, σύµφωνα µε την Ειρήνη Βασιλάκη, γενική διευθύντρια και υπεύθυνη δηµοσίων σχέσεων του Κτήµατος Βασιλάκη. Για την κυρία του Μιραµπέλλο προστασία ελαιόλαδου σηµαίνει καταπολέµηση του δάκου, ορθές καλλιεργητικές τακτικές και οικονοµικά κίνητρα για τους παραγωγούς, ελέγχους στην έκθλιψη του ελαιόκαρπου, την αποθήκευση και την τυποποίηση του λαδιού, αλλά και εθνικού χαρακτήρα πρωτοβουλίες για την προβολή και την προώθησή του στη διεθνή αγορά

Οι καιροί επιβάλλουν ζώνες για βιοκαλλιέργεια

5
0
Η ίδια προτείνει να κηρυχθούν βιολογικής καλλιέργειας ολόκληρες περιοχές µε ελαιώνες, όπως είναι το Μιραµπέλλο όπου οι αγρότες καλλιεργούν κυρίως ελιές. Όπως επισηµαίνει, οι πωλήσεις του βιολογικού λαδιού διαρκώς αυξάνονται.

Μπορούµε να βάλουµε θετικό πρόσηµο στη φετινή ελαιοπαραγωγική χρονιά;Ναι, µετά την εξαιρετικά δύσκολη παραγωγική χρονιά 2013 – 2014 και βέβαια βάζουµε θετικό πρόσηµο στη φετινή, καθώς οι ποσότητες και οι ποιότητες του ελαιόλαδου που παράχθηκε φέτος ήταν εξαιρετικές. Κυρίως όµως επειδή οι ελαιοπαραγωγοί είδαν να αµείβεται ο κόπος τους, καθώς και οι τιµές που δίνονται στους αγρότες είναι πολύ καλές. Ξέρετε, ο κόπος των παραγωγών πρέπει να αµείβεται για να ενθαρρύνονται να παράγουν αρκετό και ποιοτικό προϊόν. Θα ήταν θετικό οι ίδιες τιµές να διατηρούνταν και τις επόµενες παραγωγικές περιόδους.

Η χρονιά πάει καλά στο θέµα των τιµών κυρίως λόγω της µείωσης στη διεθνή παραγωγή ελαιόλαδου. Τι θα γίνει όµως όταν αυξηθεί ξανά;Το Μάιο θα διαπιστώσουµε σε µεγάλο βαθµό το ύψος της αναµενόµενης παραγωγής, από την ανθοφορία των ελαιόδεντρων που θα υπάρξει στις ελαιοπαραγωγικές χώρες. Μπορούµε να κάνουµε προβλέψεις, µε την επιφύλαξη των καιρικών συνθηκών. Οι νοτιάδες, οι ανεµοθύελλες, το χαλάζι, οι παγετοί, µεταβάλλουν τις αρχικές προβλέψεις. Σχετικά µε το θέµα των τιµών, η Ελλάδα µε τις ποσότητες που διαθέτει και το ρόλο που έχει στη διεθνή αγορά, δεν µπορεί να τις επηρεάσει. Αυτό είναι αλήθεια. Όµως το ελληνικό ελαιόλαδο έχει ποιοτικού χαρακτήρα ιδιαιτερότητες και είναι δυνατόν να κατακτήσει µεγαλύτερο µερίδιο στη διεθνή αγορά. Αρκεί να υπάρξουν κάποιες προϋποθέσεις.
Ποιες λοιπόν είναι οι  προϋποθέσεις για την προώθηση στην αγορά του ελληνικού ελαιόλαδου;Η βασική προϋπόθεση είναι µία. Το ελληνικό ελαιόλαδο χρειάζεται να προστατευτεί. Εννοώ να προστατευθεί σε όλα τα επίπεδα. Καταρχήν από το δάκο της ελιάς, ώστε να είναι υψηλές οι παραχθείσες ποσότητες και ακόµα περισσότερο αναβαθµισµένες οι ποιότητες. Το σύστηµα της δακοπροστασίας που ακολουθείται εδώ και χρόνια κατά κοινή οµολογία χρειάζεται σηµαντικές αλλαγές για να γίνει περισσότερο αποτελεσµατικό. Ακούµε εδώ και πολύ καιρό ότι το σύστηµα αυτό θα αλλάξει, όµως δεν έχουν γίνει βήµατα.  Το ελαιόλαδο προστατεύεται επίσης όταν οι αγρότες είναι εκπαιδευµένοι να ακολουθούν τις σωστές καλλιεργητικές τακτικές. Εµείς ως Κτήµα Βασιλάκη διαθέτουµε γεωπονικό τµήµα και δίνουµε τις απαραίτητες συµβουλές στους 3.500 ελαιοκαλλιεργητές µε τους οποίους συνεργαζόµαστε ώστε να παράγουν ποιοτικό ελαιόλαδο. Αυτό θα µπορούσε να γίνει σε επίπεδο χώρας από τις δηµόσιες υπηρεσίες. Οι αγρότες χρειάζονται επιστηµονική και τεχνική υποστήριξη, για να µπορέσουν να διαθέσουν στην αγορά ποσότητες και ποιότητα. Και βέβαια όπως είπαµε χρειάζονται και ενθάρρυνση σε επίπεδο τιµών. Το ελαιόλαδο χρειάζεται επίσης προστασία και σε επίπεδο έκθλιψης του ελαιοκάρπου, αποθήκευσης, τυποποίησης και εµφιάλωσης, ώστε να διατηρείται η ποιότητά του. Ξέρουµε ότι η ποιότητα είναι το διαβατήριο για τις διεθνείς αγορές. Υπάρχουν αρκετές εταιρείες του χώρου που το έχουν κατανοήσει πολύ καλά και προσέχουν το προϊόν. Θα είχε όµως µεγάλο ενδιαφέρον να γίνονταν έλεγχοι συνολικά στον κλάδο της τυποποίησης του προϊόντος, να γίνονταν συστηµατικοί έλεγχοι στις εγκαταστάσεις όλων των επιχειρήσεων του χώρου.

Ξέρουµε ότι είναι σχετικά εύκολο να παραχθεί ένα ποιοτικό προϊόν, όµως το δύσκολο είναι να προωθηθεί στη διεθνή αγορά µε τη µορφή του τυποποιηµένου…Ναι, σίγουρα είναι δύσκολο! Κι ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη, δηλαδή δεν µπορούν να αλλάξουν τα πράγµατα µόνο οι δραστηριότητες των συνεπών εταιρειών του χώρου. Σε ένα ταξίδι µου στο Παρίσι εντυπωσιάστηκα από την προβολή του µαροκινού ελαιόλαδου που γινόταν στο αεροδρόµιο. Υπήρχαν σταντ, µπάνερς, διάφοροι τρόποι προβολής των ελαιόδεντρων του Μαρόκου και του ελαιόλαδου αυτής της χώρας. Περνούσαν στους επισκέπτες όλη τη διαδικασία, από το δέντρο και τον καρπό µέχρι το λάδι και την κατανάλωση. Υπάρχουν πολλοί τρόποι προβολής του συναλλαγµατοφόρου, εθνικού προϊόντος της χώρας µας, που θα µπορούσαν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις του κλάδου. Θα ήταν πολύ καλύτερα τα πράγµατα για εµάς, εάν εφαρµόζονταν.
Ελπίζω η νέα κυβέρνηση να κατανοήσει την ανάγκη διαµόρφωσης συγκεκριµένης πολιτικής για την αύξηση της παραγωγής, την προβολή και την προώθηση του προϊόντος. Αυτή η πολιτική χρειάζεται να ξεκινά από τη δακοπροστασία και να καταλήγει στην κατανάλωση του ελαιόλαδου.

Ποιοι είναι οι πιο αποτελεσµατικοί τρόποι για µία εταιρεία να προωθήσει το προϊόν της στη διεθνή αγορά. Οι εκθέσεις, οι διµερείς επαφές, το διαδίκτυο;Όλοι οι τρόποι έχουν τη δική τους συµµετοχή σε αυτή τη διαδικασία. Αρχικά η επιχείρηση χρειάζεται να εντοπίσει την αγορά «στόχο». Στη συνέχεια πρέπει να κάνει µία σοβαρή έρευνα αγοράς για να διαπιστώσει τις ιδιαιτερότητές της.
Ο σωστός τρόπος προσέγγισης φέρει αποτελέσµατα. Επίσης χρειάζεται να δουλέψουν πολύ οι υπεύθυνοι της εταιρείας που θα έχουν αναλάβει αυτό το project, να αξιοποιούν µε ισορροπία όλα τα µέσα όπως εκθέσεις, διαδίκτυο, διµερείς επαφές και άλλα. Αρχικά οι παραγγελίες είναι µικρές κι αυτό είναι επόµενο. Όταν όµως οι πελάτες µένουν ικανοποιηµένοι, οι πωλήσεις σταδιακά αυξάνονται. Η αγορά επιβραβεύει
την ποιότητα.
Υπάρχει ζήτηση στο βιολογικό ελαιόλαδο;Ναι, οι πωλήσεις βιολογικού ελαιόλαδου στη διεθνή αγορά διαρκώς αυξάνονται. Εµείς, ως εταιρεία, εξάγουµε τα προϊόντα µας σε 20 χώρες κι έχουµε επαρκή εικόνα. Το προϊόν αυτό πάει πολύ καλά. Είναι όµως κρίµα που δεν αυξάνονται αντίστοιχα και οι βιολογικές καλλιέργειες. Μεγάλο πρόβληµα στην αύξηση των βιολογικών καλλιεργειών ελιάς είναι ο πολυτεµαχισµένος αγροτικός κλήρος. Όµως το πρόβληµα αυτό µπορεί να λυθεί αν ολόκληρες περιοχές παράγουν βιολογικό λάδι.
Χρειάζεται να δοθούν κίνητρα στους παραγωγούς για να συµµετέχουν σε µία τέτοια διαδικασία. Εµείς, για παράδειγµα, στο Μιραµπέλλο, έχουµε τους ελαιώνες σχεδόν µονοκαλλιέργεια. Έτσι, είναι σχετικά εύκολο να γίνει βιολογικός, µεγάλο µέρος του ελαιώνα της περιοχής µας.
Μπορούµε να ξεκινήσουµε πιλοτικά από ανάλογες περιοχές και πιστεύω ότι µε τους κατάλληλους χειρισµούς  θα έχουµε εξαιρετικά αποτελέσµατα.

Η Κρήτη δεν φηµίζεται για την παραγωγή επιτραπέζιας ελιάς, αλλά εσείς διακινείτε στην αγορά αυτό το προϊόν. ∆εν είναι όµως «χοντρολιά»…Είναι µία άλλη ποικιλία, η «µουρατολιά». Πρόκειται για σπάνια ποικιλία που υπάρχει στην περιοχή µας, το Μιραµπέλλο. Σε κάθε εκατό κορωνέικες ελιές, υπάρχει µόνο µία «µουρατολιά», δηλαδή οι ποσότητες που διαθέτουµε είναι µικρές.
Αυτή η ποικιλία βρώσιµης ελιάς έχει µία ιδιαίτερη, εξαιρετική γεύση. Αξιοποιούµε µία οικογενειακή συνταγή µε λάδι, ξύδι, αλάτι, νερό και βότανα. ∆εν έχουµε γραµµή βιοµηχανικής παραγωγής. ∆ιαθέτουµε όµως ειδικό χώρο για αυτή την εργασία που γίνεται µε τα χέρια. Η βρώσιµη ελιά της συγκεκριµένης ποικιλίας
είναι εξαιρετική!

Σύντοµο βιογραφικόΗ Ειρήνη Βασιλάκη ανήκει στην 5η γενιά της ελαιοπαραγωγικής οικογένειας, κόρη του σηµερινού προέδρου του ∆.Σ. Μανώλη Βασιλάκη. Είναι γενική διευθύντρια και υπεύθυνη δηµοσίων σχέσεων και αποτελεί τη διάδοχη κατάσταση µαζί µε την αδερφή της Γεωργία και το σύζυγό της Γιώργο Μαρή. Τα παιδικά της χρόνια κύλησαν στους ελαιώνες του κτήµατος και βίωσε την παραγωγή του εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου.  Συνολικά το Κτήµα Βασιλάκη διαθέτει 220 στρέµµατα µε ελαιώνες, µέρος των οποίων είναι βιολογικής καλλιέργειας. Είναι απόφοιτος σχολής διοίκησης επιχειρήσεων ιδιωτικού κολλεγίου και γνωρίζει άριστα την αγγλική γλώσσα. Μεταξύ των καθηκόντων της είναι ο συντονισµός των ξεναγήσεων στο επισκέψιµο ελαιουργείο του Κτήµατος.
Οικογενειακή παραγωγή από το 1865
Από το 1865 η οικογένεια Βασιλάκη παράγει ποιοτικό ελαιόλαδο στο κτήµα της που βρίσκεται στο Μιραµπέλλο Λασιθίου Κρήτης. Οι παραδοσιακοί, δοκιµασµένοι µέθοδοι καλλιέργειας και συγκοµιδής που σέβονται τον καρπό και το περιβάλλον, σε συνδυασµό µε τις σύγχρονες εγκαταστάσεις έκθλιψης, τυποποίησης και αποθήκευσης, εγγυώνται την ανώτερη ποιότητα, την εκλεκτή γεύση και τη διατηρησιµότητα των πολύτιµων θρεπτικών αξιών
Το Κτήµα Βασιλάκη προσφέρει µεγάλη γκάµα εξαιρετικά παρθένων και βιολογικά εξαιρετικά παρθένων ελαιολάδων σε πολλά διαφορετικά ελκυστικά δοχεία και µεγέθη, καθώς και παραδοσιακά τοπικά προϊόντα, όπως επιτραπέζιες ελιές και τσικουδιά, που διατίθενται στην ελληνική και σε πολλές χώρες του εξωτερικού
Έχει αναπτύξει πλήρες σύστηµα ιχνηλασιµότητας. Οι καταναλωτές µπορούν να ακολουθήσουν on line το «ταξίδι» του ελαιόκαρπου από τον αγρό και τον παραγωγό που προήλθε, τις ηµεροµηνίες έκθλιψης, χηµική ανάλυση, πρώτες ύλες συσκευασίας µέχρι και το τελικό σηµείο πώλησης µέσω ειδικού κωδικού που υπάρχει στις συσκευασίες (LOT Number)
Συνέντευξη στην Πέλλα Λασηθιωτάκη από το περιοδικό el Φεβρουαρίου 2015

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία