BACK TO
TOP
Fresher

Στο διεθνές γίγνεσθαι το ελληνικό αβοκάντο

Ραγδαία αύξηση έχει παρουσιάσει η καλλιέργεια του ελληνικού αβοκάντο τα τελευταία 4-5 χρόνια, µε βασικό κέντρο παραγωγής τα Χανιά, όπως καταµαρτυρούν και τα αριθµητικά στοιχεία:

Στο διεθνές γίγνεσθαι το ελληνικό αβοκάντο

2
0
Σύµφωνα µε τον Νεκτάριο Καβουρλάκη, ειδικό επιστήµονα στο Ινστιτούτο Ελιάς και Υποτροπικών Φυτών Χανίων, τα τελευταία 3-4 χρόνια έχουν φυτευτεί περίπου 10.000 στρέµµατα αβοκάντο κυρίως στα Χανιά, όπου το 2000 καλλιεργούνταν 3.600 στρέµµατα. Επίσης, φέτος φυτεύτηκαν πάνω από 15.000 δέντρα στα Χανιά, όπως λέει στο Fresher ο Ευτύχιος Τρικουνάκης πρόεδρος της Οµάδας Παραγωγών Εσπεριδοειδών και Υποτροπικών «Κορµός», της µεγαλύτερης που ασχολείται µε το αβοκάντο στην περιοχή.

Ωστόσο, η τάση αυτή δεν εγείρει ανησυχίες στους παραγωγούς δεδοµένης της ζήτησης που έχει το προϊόν πλέον τόσο στην ευρωπαϊκή αγορά όσο και στην ελληνική, οι οποίες είναι ελλειµµατικές στο προϊόν, µε το 50% της ευρωπαϊκής να καλύπτεται από την κεντρική και Λατινική Αµερική, το Μεξικό, τη Χιλή, τη νότια Αφρική και την Κένυα. Γενικότερα, «για έναν επαγγελµατία αγρότη είναι καλύτερο να βρίσκεται σε ένα κέντρο παραγωγής, καθώς οι αγοραστές του εξωτερικού, που θέλουν αβοκάντο 12 µήνες το χρόνο, προτιµούν όσο το δυνατό λιγότερους προµηθευτές σε κάθε κωδικό», εκτιµά ο κ. Τρικουνάκης.

Στην εν λόγω στροφή οδήγησαν από τη µία οι σταθερά υψηλές τιµές παραγωγού και η ζήτηση για το προϊόν τα τελευταία χρόνια και από την άλλη, η παρότρυνση από ∆ιευθύνσεις Αγροτικής Οικονοµίας και άλλους φορείς. Σηµειωτέον ότι φέτος τα περισσότερα αβοκάντο, από την αρχή της συγκοµιδής τους, τον Οκτώβριο, έχουν πουληθεί έναντι 1,20-1,30 ευρώ το κιλό στον παραγωγό, ενώ, όπως µας λέει ο κ. Τρικουνάκης, η µέση τιµή για το προϊόν ήταν πάντα γύρω στο 1 ευρώ.

Μάλιστα, «τα τελευταία χρόνια η ζήτηση αυξάνεται ετησίως, καθώς εκτός από τη Β. Ευρώπη, που ήταν γνωστό το προϊόν, την τελευταία τετραετία αρχίζουν να το µαθαίνουν και στην Ανατολική», επισηµαίνει ο Γιώργος Κάτσουρας, ιδιοκτήτης της εταιρείας Creta Taste, που έχει εντάξει από το 2005 και το αβοκάντο στο χαρτοφυλάκιο των φρούτων που τυποποιεί και εµπορεύεται.  Ωστόσο, τη δεκαετία του ‘80 εκριζώθηκαν ή ξεράθηκαν αρκετά φυτά, που είχαν φυτευτεί λόγω ανεπαρκούς ζήτησης.
Τα πατήματα του προϊόντος Ανατρέχοντας στο παρελθόν, η καλλιέργεια ξεκίνησε το 1965 στα Χανιά, όταν το Ινστιτούτο Υποτροπικών και Ελαίας του νοµού Χανίων την έφερε πιλοτικά, έκανε φυτεύσεις σε ορισµένα κτήµατά του και άρχισε να παρατηρεί την καλλιέργεια προκειµένου να αποκτήσει τεχνογνωσία. Στη συνέχεια, το ’80, µέσω επιδοτούµενων προγραµµάτων αναδιάρθρωσης καλλιεργειών και φύτευσης αβοκάντο, µπήκαν αρκετές χιλιάδες στρέµµατα. Ωστόσο, σύµφωνα µε τον κ. Τρικουνάκη, το προϊόν δεν µπορούσε να απορροφηθεί, καθώς οι καταναλωτές δεν το γνώριζαν ούτε στην Ελλάδα ούτε, γενικότερα, στις ευρωπαϊκές αγορές, µε αποτέλεσµα να ακολουθήσουν αρκετές εκριζώσεις. Σε αυτό οδήγησαν, όπως συµπληρώνει ο κ. Τρικουνάκης, και η απουσία των απαιτούµενων ελέγχων από πλευράς πολιτείας προκειµένου να διαπιστωθεί αν συνεχίζεται η καλλιέργεια ή εγκαταλείφθηκε.
Η ανιούσα πορεία ξεκίνησε από το ’90 και µετά, όταν η τότε Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισµών Χανίων άρχισε να κάνει εξαγωγές Fuerte στην Αγγλία και Hass στη Γαλλία, ενώ από το 2000-2005 άρχισαν να προβάλλονται οι θρεπτικές αξίες του.
Χρονιά-σταθµός ήταν το 2000 µε τη δηµιουργία αποκλειστικής σειράς συσκευασίας για τα αβοκάντο από τη ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ Α.Ε., που ασχολείται µε την τυποποίηση και εµπορία φρούτων από το 1989, µε την επωνυµία CRETA STAR, και αποτελεί την πρώτη εταιρεία που επένδυσε στο εµπόριο των αβοκάντο.
«Βλέπαµε ότι το αβοκάντο έχει µέλλον στο εξωτερικό και ότι ευδοκιµεί στην περιοχή», τονίζει ο Γιώργος Αντωνάκης, ιδιοκτήτης της επιχείρησης.
Πλέον «όσοι δεν έχουν, φυτεύουν και όσοι είχαν, τα διπλασιάζουνε», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Τρικουνάκης. Όσον αφορά την Οµάδα Παραγωγών Εσπεριδοειδών και Υποτροπικών «Κορµός», πλέον το αβοκάντο αποτελεί το 40-50% του διακινούµενου προϊόντος, ενώ στην αρχή της δηµιουργίας της, το 2007, κάλυπτε ένα µικρό ποσοστό του τζίρου και το 70% της διακινούµενης ποσότητας ήταν πορτοκάλια Μέρλιν. Στόχος της Οµάδας είναι «να πιάσει τόπο στην ευρωπαϊκή αγορά το προϊόν, κάτι που επιτυγχάνεται κάθε χρόνο όλο και περισσότερο, να δίνει το παρόν της σε εκθέσεις, και να χρησιµοποιεί όλες τις ποσότητες, καθώς για όλα τα µεγέθη υπάρχουν αγορές».
Μικρότερο το κόστος Ανάµεσα στα θετικά της καλλιέργειας είναι η πολύ µικρότερη καταπολέµηση ζιζανίων σε σχέση µε άλλες, καθώς, όπως λένε οι παραγωγοί, κάτω από το αβοκάντο δεν αναπτύσσονται ζιζάνια λόγω της σκιάς του, ενώ λόγω του επιφανειακού ριζικού συστήµατος δε χρειάζεται οργώµατα και δεν εµφανίζει προβλήµατα µε έντοµα. Βέβαια, οι παραγωγοί θα πρέπει να προσέχουν το έδαφος να είναι διαπερατό, καθώς η κατακράτηση, αλλά και η έλλειψη νερού, ξεραίνουν τα δέντρα, ενώ θα πρέπει να αποφεύγουν τη φύτευση αβοκάντο σε µέρη που φυσάει δυνατός άνεµος. Βέβαια, οι παραγωγοί ξέρουν τα παραπάνω εµπειρικά, καθώς αντιµετωπίζουν πρόβληµα µε την έλλειψη κάποιου φορέα ενηµέρωσης για τα µέρη που µπορεί να φυτευτεί το αβοκάντο, τον τρόπο καλλιέργειας κτλ
Πρωταγωνιστής στην Ισπανία το αβοκάντο «∆υναµική ανάπτυξη γνωρίζει το αβοκάντο τα τελευταία χρόνια», τονίζει στην ιστοσελίδα Freshplaza ο Ramón Rey, διευθυντής µάρκετινγκ της εταιρείας Eurobanan. «Το αβοκάντο είναι το πρωταγωνιστικό προϊόν µας αυτή τη στιγµή. «Η επιτυχία δεν είναι µυστικό: κάνουµε προωθητικές ενέργειες, γευσιγνωσίες, ηµέρες γαστρονοµίας µε κορυφαίους σεφ», προσθέτει ο  Rey. Η εταιρεία φυτεύει αβοκάντο σε Ισπανία, Πορτογαλία και Κανάρια Νησιά

«Στα Κανάρια Νησιά παράγεται ίσως το καλύτερο αβοκάντο παγκοσµίως λόγω του ότι είναι ηφαιστειογενή νησιά», λέει ο Ramón Rey. Τα αβοκάντο της Eurobanan κυκλοφορούν µε την ετικέτα Isla Bonita. «Το προϊόν έχει ενσωµατωθεί στην ισπανική διατροφή και αναπτυσσόµαστε µε διψήφια ποσοστά τα τελευταία 5 χρόνια», καταλήγει ο ίδιος
Από το περιοδικό Fresher Νοεμβρίου 2015
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία