BACK TO
TOP
Τεχνικές Branding

Μικρό το όφελος καταναλωτή από το γάλα 7 ημερών

Μόλις 6 λεπτά το λίτρο ήταν τελικά το «όφελος» για τον καταναλωτή από το «νόμο Χατζηδάκη» για την επέκταση της διάρκειας ζωής του φρέσκου γάλακτος από τις 5 στις 7 ημέρες.

Κερδίζουν τζίρους τα γαλακτοκομικά παρά την πτώση της κατανάλωσης

1
0
Μάλιστα το συνολικό ποσοστό μείωσης της τελικής τιμής στο ράφι (5,08%) προκύπτει ότι είναι χαμηλότερο από εκείνο της μείωσης που υπέστησαν οι τιμές παραγωγού (πάνω από 10%). Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ακόμα και αυτή η μικρή μείωση της τιμής λιανικής ήρθε ως αποτέλεσμα της «συμφωνίας κυρίων» για «ψαλίδισμα» που επιδίωξε το φθινόπωρο του 2014 η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με τις γαλακτοβιομηχανίες παρά της υιοθέτησης της περιβόητης «εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ»

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) που πραγματοποίησε μελέτη για την εξέλιξη της τιμής του γάλακτος με βάση τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών e-prices της Γεν. Γραμματείας Εμπορίου (στοιχεία από μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ», η μέση τιμή του φρέσκου γάλακτος 1 λίτρου για το προϊόν με πλήρες λιπαρά μειώθηκε κατά 5,08% από 1,23 € σε 1,17 € από τον Ιούνιο 2014 έως τον Ιανουάριο 2015, ενώ το προϊόν με μειωμένα λιπαρά κατά 4,12% από 1,21 € ας 1,16 €. Τιμές που, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, «είναι οι χαμηλότερες που έχουν παρατηρηθεί στην Ελλάδα την τελευταία τριετία 2012-2015 που εξετάζει η μελέτη».

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι στο ίδιο διάστημα οι τιμές παραγωγού έχουν μειωθεί από τα 45 λεπτά/κιλό στα 42 λεπτά/κιλό, δηλαδή σε ποσοστό 13,5%.

Στο μεταξύ η τιμή του προϊόντος μακράς διάρκειας, ύστερα από μία μικρή πτώση, παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη. Εξαιτίας αυτής της εξέλιξης (μείωση στην τιμή του φρέσκου γάλακτος, σχεδόν σταθερή τιμή γάλακτος μακράς διάρκειας) η διαφορά τιμής ανάμεσα στο φρέσκο πλήρες γάλα και στο μακράς διάρκειας αυξήθηκε από 10,7% τον Ιούνιο του 2014 σε 14,3% τον Ιανουάριο του 2015.

 

Κέρδισε μερίδια το φρέσκο γάλα

Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από στοιχεία της Nielsen το 2014 οι πωλήσεις στην αγορά γάλακτος στην Ελλάδα παρουσίασαν μείωση της τάξης του 4.4%, η οποία εν μέρει οφείλεται στη μείωση της τιμής και εν μέρει στη μείωση της κατανάλωσης. Επίσης σύμφωνα με διαχρονικά στοιχεία της IRI φαίνεται ότι έως και το 2013 οι πωλήσεις της αγοράς φρέσκου γάλακτος υποχωρούσαν έναντι των πωλήσεων του γάλακτος υψηλής παστερίωσης με αποτέλεσμα τη συνεχή υποχώρηση του μεριδίου του φρέσκου γάλακτος στην αγορά, τάση που αναστράφηκε το 2014 (στοιχεία ως τον Σεπτέμβριο 2014).

Συγκεκριμένα, το 2013 ο όγκος (σε λίτρα) των πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος μειώθηκε κατά 4,6% σε σχέση με το 2012 και του γάλακτος υψηλής παστερίωσης αυξήθηκε κατά 4,2%. Αντίθετα την περίοδο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2014 ο όγκος (σε λίτρα) των πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος αυξήθηκε κατά 2,0% σε σχέση με το 2012 και του γάλακτος υψηλής παστερίωσης μειώθηκε κατά 7,4%.

 

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΙΕΛΚΑ έχει ως εξής:

 

«Το ΙΕΛΚΑ πραγματοποίησε μελέτη για την εξέλιξη της τιμής του γάλακτος με βάση τα στοιχεία που παρέχει το παρατηρητήριο τιμών e-prices της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου  (στοιχεία τιμών από μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ). Τα ευρήματα της μελέτης δείχνουν ότι υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για αποκλιμάκωση τιμών από την ημερομηνία υιοθέτησης των προτάσεων του ΟΟΣΑ  για επέκταση της διατηρισιμότητας του φρέσκου γάλακτος (Ιούνιος 2014) έως και τον Ιανουάριο του 2015.

Όπως φαίνεται στο σχήμα 1 και στον πίνακα 1 (με βάση 16 κωδικούς προϊόντων) η μέση τιμή του φρέσκου γάλακτος 1 λίτρου για το προϊόν με πλήρες λιπαρά μειώθηκε κατά 5,08% από 1,23 € σε 1,17 € από τον Ιούνιο 2014 έως τον Ιανουάριο 2015, ενώ το προϊόν με μειωμένα λιπαρά κατά 4,12% από 1,21 € ας 1,16 €. Οι τιμές αυτές είναι οι χαμηλότερες που έχουν παρατηρηθεί στην Ελλάδα την τελευταία 3ετία 2012-2015 που εξετάζει η μελέτη. Παράλληλα φαίνεται πως η τιμή του προϊόντος μακράς διάρκειας ύστερα από μία μικρή πτώση η τιμή του παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητη. Εξαιτίας αυτής της εξέλιξης (μείωση στην τιμή του φρέσκου γάλακτος, σχεδόν σταθερή τιμή γάλακτος μακράς διάρκειας) η διαφορά τιμής ανάμεσα στο φρέσκο πλήρες γάλα και στο μακράς διάρκειας αυξήθηκε από 10,7% τον Ιούνιο του 2014 σε 14,3% τον Ιανουάριο του 2015.

Στο πλαίσιο της μελέτης εξετάστηκε αν η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι αποτέλεσμα κάποιας διεθνούς τάσης. Συγκρινόμενη η εξέλιξη της τιμής φρέσκου γάλακτος στην Ελλάδα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή γαλακτοκομικών σε Ελλάδα και Ευρωζώνη, προκύπτει ότι η τιμή του φρέσκου γάλακτος στην Ελλάδα κινείται σαφώς χαμηλότερα σε σχέση τόσο με το σύνολο των γαλακτοκομικών στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρωζώνη. Συγκεκριμένα, από τον Ιούνιο του 2014 ως τον Ιανουάριο του 2015, οι τιμές των γαλακτοκομικών στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 0,71%, στην Ευρωζώνη κατά 1,07% έναντι μείωσης 5,08% για το φρέσκο γάλα στην Ελλάδα.

Τα οφέλη από την αλλαγή στη νομοθεσία αφορούν κυρίως την μείωση των επιστροφών στις γαλακτοβιομηχανίες φρέσκου γάλακτος από τα σουπερμάρκετ, αλλά και τα χιλιάδες άλλα σημεία πώλησης λόγω λήξης της διάρκειας ζωής οι οποίες αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό κόστος, την μείωση του κόστους συλλογής και διακίνησης του γάλακτος, λόγω και της ευρείας γεωγραφικής διασποράς των σημείων πώλησης.

Την ίδια στιγμή θα πρέπει να σημειωθεί ότι όπως προκύπτει από στοιχεία της Nielsen το 2014 οι πωλήσεις στην αγορά γάλακτος στην Ελλάδα παρουσίασαν μείωση της τάξης του 4.4%, η οποία εν μέρει οφείλεται στη μείωση της τιμής και εν μέρει στη μείωση της κατανάλωσης. Επίσης σύμφωνα με διαχρονικά στοιχεία της IRI φαίνεται ότι έως και το 2013 οι πωλήσεις της αγοράς φρέσκου γάλακτος υποχωρούσαν έναντι των πωλήσεων του γάλακτος υψηλής παστερίωσης με αποτέλεσμα τη συνεχή υποχώρηση του μεριδίου του φρέσκου γάλακτος στην αγορά, τάση που αναστράφηκε το 2014 (στοιχεία ως τον Σεπτέμβριο 2014). Συγκεκριμένα, το 2013 ο όγκος (σε λίτρα) των πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος μειώθηκε κατά 4,6% σε σχέση με το 2012 και του γάλακτος υψηλής παστερίωσης αυξήθηκε κατά 4,2%. Αντίθετα την περίοδο Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2014 ο όγκος (σε λίτρα) των πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος αυξήθηκε κατά 2,0% σε σχέση με το 2012 και του γάλακτος υψηλής παστερίωσης μειώθηκε κατά 7,4%».

Γιάννης Τσατσάκης

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία