BACK TO
TOP
Business

Τα capital controls «έσπασαν» την εφοδιαστική αλυσίδα

Σήμα κινδύνου από το Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος για τους τραπεζικούς ελέγχους.

Η έλλειψη ρευστότητας έβαλε «φρένο» στη δυναμική των εξαγωγών

1
0

Η διάρρηξη της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας είναι το κύριο πρόβλημα των εξαγωγικών επιχειρήσεων, που έχει προκύψει ως επίπτωση στο πλαίσιο των capital controls. Και αυτό γιατί η ελληνική οικονομία έχει πολύ μικρό βαθμό αυτάρκειας, λιγότερο από 20%, κάτι που σημαίνει ότι περίπου το 80% των α’ υλών κι ενδιάμεσων προϊόντων, που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή, είναι εισαγόμενα. Με τα σημερινά δεδομένα δε, από τη στιγμή κατά την οποία οι περισσότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις αγοράζουν πρώτες & βοηθητικές ύλες και υλικά συσκευασίας από το εξωτερικό, τα προβλήματα θα συνεχίσουν να υπάρχουν και θα μεταφέρονται και στις εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Στις επισημάνσεις αυτές προέβη ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και εξέπεμψε «SOS» για την ανάγκη χαλάρωσης των capital controls για το ελληνικό εξαγωγικό εμπόριο, μιλώντας στο πλαίσιο της ενημερωτικής εκδήλωσης με θέμα «Κινήσεις επιβίωσης ελληνικών επιχειρήσεων, στο πλαίσιο των capital controls», που διοργάνωσε η Eurofast Global (Greece) στη Θεσσαλονίκη, την Τετάρτη, 22 Ιουλίου 2015.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των εμβασμάτων εξωτερικού, από το ΣΕΒΕ αναφέρεται ότι το μέτρο αποτελεί σίγουρα θετικό βήμα, ωστόσο «αναμένουμε τις προϋποθέσεις και τον τρόπο εφαρμογής της νέας διαδικασίας. Επίσης αναγκαίος είναι ο άμεσος προσδιορισμός του τρόπου και η επιτάχυνση εφαρμογής της πρόβλεψης στη νέα ΥΑ για πληρωμή τιμολογίων εξωτερικού μέχρι του ποσού των 100.000 ευρώ».

Αίτημα του ΣΕΒΕ είναι ακόμη ο επανακαθορισμός των ορίων ανάληψης από λογαριασμούς εξωστρεφών επιχειρήσεων (παραγωγών, εξαγωγέων, μεταφορέων) για τη διευθέτηση των καθημερινών αναγκών και την κάλυψη επιχειρηματικών εξόδων στο εξωτερικό (επιχειρηματικές αποστολές, συναντήσεις, εκθέσεις, επιτόπιες επισκέψεις για παροχή τεχνικών υπηρεσιών για προϊόντα που έχουν εξαχθεί,  δαπάνες μεταφοράς, κτλ).

Επιπλέον, κατά το ΣΕΒΕ η αποκατάσταση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων είναι αναγκαία και στο πλαίσιο αυτό αναφέρεται ενδεικτικά η ανάγκη αποκατάστασης της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων μέσω του προγράμματος ΟΑΕΠ-Εξωστρέφεια: θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα άμεσης υπογραφής των συμβάσεων ενεχυρίασης μεταξύ συνεργαζόμενων τραπεζών και εξαγωγικών επιχειρήσεων για κάθε συναλλαγή ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα το πολύ χρήσιμο αυτό πρόγραμμα ασφάλισης-χρηματοδότησης του Οργανισμού.

 Κρίσιμα θέματα τα οποία θα πρέπει, επίσης, άμεσα να επιλυθούν κατά το ΣΕΒΕ είναι:

-Οι επιταγές που έχουν λήξει ή πρόκειται να λήξουν στο διάστημα 30/6 έως 30/7. Είναι επιτακτική ανάγκη να δοθεί και άλλος χρόνος, τουλάχιστον ενός μήνα, ώστε να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

-Η κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών.

-Η επιβάρυνση σταλιών – αποθήκευτρων. Χιλιάδες containers παραμένουν στα λιμάνια της χώρας και επιβαρύνονται με αποθήκευτρα. Ο ΣΕΒΕ έχει ήδη ζητήσει από την ΟΛΘ ΑΕ να αντιμετωπίσει με επιείκεια το θέμα, ώστε η επιβάρυνση των επιχειρήσεων να είναι η μικρότερη δυνατή. 

-Το πρόβλημα των μεταφορών. Η συρρίκνωση των εισαγωγών εξαιτίας των capital controls έχει επιβαρύνει σημαντικά τις εξαγωγές. Διότι, πέραν της απαίτησης των μεταφορέων για πληρωμή τους με μετρητά (για πληρωμή πετρελαίου, κ.λ.π.), έχει αυξηθεί κατακόρυφα το κόστος μεταφοράς εξαγόμενων προϊόντων, καθώς δεν υπάρχουν φορτία προς επιστροφή. Θα πρέπει για το διάστημα που διαρκεί αυτή η ανωμαλία, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Μεταφορών και Ναυτιλίας, να αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι για τη μεταφορά των εμπορευμάτων π.χ. χρησιμοποίηση φορτηγών τρίτων χωρών.

Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί πλήττει ανεπανόρθωτα την αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων και της χώρας με ανυπολόγιστες συνέπειες στην οικονομία και την απασχόληση.

Καταλήγοντας ο ΣΕΒΕ σημειώνει ότι εκπέμπει SOS για την χαλάρωση των capital controls για τις εισαγωγικές-εξαγωγικές επιχειρήσεις και την άμεση αποκατάσταση της ομαλότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τονίζει μάλιστα ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να δίδεται απόλυτη προτεραιότητα στις εξαγωγικές επιχειρήσεις που είναι οι μόνες μαζί με τον τουρισμό και τη ναυτιλία που φέρνουν συνάλλαγμα στην χώρα μας.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία