BACK TO
TOP
Συνεντεύξεις

Όσο καλός και να ‘ναι κάποιος δεν κερδίζει την αγορά μόνος του

Ιδιαίτερη ζήτηση έχουν το µπρόκολο και το κουνουπίδι τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στις αγορές του εξωτερικού τα τελευταία 4-5 χρόνια λόγω της αύξησης των δηµοσιευµάτων σχετικά µε τις ευεργετικές ιδιότητές τους για την υγεία.

Όσο καλός και να ‘ναι κάποιος δεν κερδίζει την αγορά μόνος του

3
0
Αυτό επισήµανε –µεταξύ άλλων- ο παραγωγός Γιάννης Τσιούτσιος, που καλλιεργεί στο Νέο Περιβόλι Λάρισας κηπευτικά, βιοµηχανική ντοµάτα, κριθάρι, σκληρό σιτάρι και ρίγανη και προσπαθεί να διαθέσει µόνος του τα προϊόντα του στο εξωτερικό, καθώς, όπως λέει ο ίδιος, έτσι οι παραγωγοί µπορούν να αποκοµίσουν όφελος από την καλλιέργειά τους. Επιπλέον, όπως τονίζει, «µε τις οµάδες παραγωγών µπορούµε να επιβιώσουµε και να ανοιχτούµε στο εξωτερικό δεδοµένου ότι οι ξένοι πελάτες ζητάνε µεγάλες ποσότητες και σταθερό εφοδιασµό όλο το χρόνο».  

Ποια είναι η τάση των ξένων αγορών;  Είναι προφανές ότι εδώ και µία πενταετία – τετραετία τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα το µπρόκολο και το κουνουπίδι έχουν µεγάλη ζήτηση, ίσως λόγω των όσων έχουν γραφτεί τα τελευταία χρόνια για το καλό που κάνουν στην καρδιά και γενικότερα στην υγεία. Επίσης, τα αρωµατικά φυτά –συµπεριλαµβανοµένης της ρίγανης- πιστεύω ότι θα πάνε καλά στο εξωτερικό.
Αντιµετωπίζετε προβλήµατα στη διάθεση των προϊόντων;Βέβαια. Ένας παραγωγός µόνος του δεν µπορεί να καλύψει τις παραγγελίες του στο εξωτερικό. Για παράδειγµα, δεν µπόρεσα να καλύψω µία παραγγελία ενός µήνα από τη Ρωσία για κηπευτικά, καθώς ακόµα και όλα να τα µάζευα σε µία ηµέρα, και πάλι δε θα φτάνανε. Αντιθέτως, όµως, µία οµάδα παραγωγών ή ένας συνεταιρισµός θα είχε τη δύναµη να ικανοποιήσει τη ζήτηση µίας µεγάλης ευρωπαϊκής αλυσίδας σούπερ µάρκετ
Γι’ αυτό πιστεύω ότι πρέπει να κάνουµε οµάδες παραγωγών για να ανοιχτούµε στο εξωτερικό, και βέβαια να διαθέτουµε τα προϊόντα εµείς οι ίδιοι. Λόγου χάρη, η τιµή για το µπρόκολο στον έµπορο κυµαίνεται στα 70-90 λεπτά, ενώ αν το διαθέτει ο ίδιος ο παραγωγός στη λαϊκή ή στο σούπερ µάρκετ, µπορεί να πάρει έως και 1,50 ευρώ το κιλό. Βέβαια, τα σούπερ µάρκετ πληρώνουν µε τετράµηνη επιταγή.  Τα προβλήµατα  διάθεσης συχνά εξαρτώνται από τον καιρό. Για παράδειγµα, εάν έχουµε ένα φθινόπωρο αρκετά ζεστό, κάποιες πρώιµες ποσότητες µπρόκολου, κουνουπιδιού και µαρουλιού µπορεί να µείνουν αδιάθετες λόγω της µειωµένης ζήτησης που προκύπτει από τη θερµοκρασία.

Ποιο είναι το µεγάλο σας ατού;Το µεγάλο µου πλεονέκτηµα στη πώληση των προϊόντων είναι ο µεγάλος όγκος παραγωγής, µε αποτέλεσµα να µπορώ να ικανοποιήσω τις απαιτήσεις µεγάλων ελληνικών αλυσίδων σούπερ µάρκετ. ∆εδοµένου ότι ο παραγωγός δεν µπορεί να κάνει τίποτα για να µειώσει το κόστος εισροών (ενοίκιο γης, λιπάσµατα, φυτοφάρµακα, καύσιµα, ∆ΕΗ, νερό,  πολλαπλασιαστικό υλικό, φορολόγηση, εργατικά), το µόνο που αποµένει είναι να µεγιστοποιήσει τον όγκο παραγωγής ανά στρέµµα, για το οποίο βέβαια χρειάζεται και σύµµαχο τον καιρό

Πόσο εύκολη είναι η πρόσβαση σε προγράµµατα και ρευστότητα;Πρόβληµα αποτελεί η γραφειοκρατεία για όσους θέλουν να χρησιµοποιήσουν επενδυτικά προγράµµατα και η έλλειψη ρευστότητας, καθώς οι τράπεζες δίνουν πάρα πολύ δύσκολα δάνεια για να κάνει κανείς συσκευαστήριο π.χ. Για παράδειγµα, λόγω αυτού του προβλήµατος το 90 % των παραγωγών φέτος αναγκάστηκε να πουλήσει το σιτάρι στα αλώνια 18 – 20 λεπτά και τώρα δεν µπορεί να επωφεληθεί από τον διπλασιασµό της τιµής του.

Πιστεύετε ότι η νέα ΚΑΠ µπορεί να συµβάλει στη βελτίωση των συνθηκών για τους αγρότες; Κατά τη γνώµη µου οι επιδοτήσεις θα πρέπει να στοχεύουν στους πραγµατικούς αγρότες και όχι στους αγρότες του καναπέ. Να διευκρίνισουµε ότι οι επιδοτήσεις που παίρνουν οι αγρότες δεν στοχεύουν στο καλύτερο εισόδηµά µας αλλά σκοπός είναι να φτάσει φτηνό το προϊόν στα χέρια του καταναλωτή

Τι θα προτείνατε στους συναδέλφους σας;Εγώ µπορώ να µιλήσω για τους αγρότες της περιοχής µου, του νοµού Λάρισας. Κατά τη γνώµη µου, δεν πρέπει να ‘µαστε κολληµένοι στο βαµβάκι, το καλαµπόκι και το σιτάρι, αλλά να στραφούµε και σε άλλες καλλιέργειες (κηπευτικά, αρωµατικά φυτά, επιτραπέζια αµπέλια), καθώς βαµβάκι και καλαµπόκι έχουν µεγάλες απαιτήσεις σε νερό και στην περιοχή ειδικά τα τελευταία 10 χρόνια υπάρχει πάρα πολύ έντονη έλλειψη νερού. Γι’ αυτό, πολλοί ήταν οι παραγωγοί στην περιοχή, που σταµάτησαν να καλλιεργούν βαµβάκι, καλαµπόκι και τεύτλα και στράφηκαν στα δηµητριακά.

Εσείς γιατί εγκαταλείψατε την καλλιέργεια βαµβακιού και καλαµποκιού;Τα τελευταία χρόνια διαπίστωσα ότι  το βαµβάκι και το καλαµπόκι δεν µου αποφέραν κέρδη αλλά µε ζηµιώσανε. Γι’ αυτό, το λόγο έκανα στροφή στα κηπευτικά. Επίσης, τα  τελευταία χρόνια µετά από κάποια πειράµατα στη καλλιέργεια της ρίγανης διαπίστωσα ότι µπορεί να µου αποφέρει κέρδη σε ικανοποιητικά  επίπεδα καθώς, όπως είπαµε, η ζήτηση στην αγορά για  το προϊόν είναι µεγάλη, και φύτεψα 250 στρέµµατα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Γιάννης Τσιούτσιος είναι 34 χρονών. Γεννήθηκε και µένει στο Νέο Περιβόλι Λάρισας όπου τελείωσε το Λύκειο. Είναι 3ης γενιάς αγρότης και όπως λέει ο ίδιος, «µέχρι σήµερα δεν το ‘χει µετανιώσει που ασχολήθηκε µε τη γεωργία». Είναι καλλιεργητής 15 χρόνια. Φέτος καλλιεργεί 600 στρέµµατα κριθάρι και σιτάρι 150 στρέµµατα βιοµηχανική ντοµάτα, 20 στρέµµατα επιτραπέζιο αµπέλι, 250 στρέµµατα ρίγανη και 150 στρέµµατα λάχανο, µπρόκολο, κουνουπίδι, µαρούλι,  πράσο, κινεζικό λάχανο, όπου τα διαθέτει κατόπιν συµβολαίου σε µεγάλη ελληνική αλυσίδα σούπερ µάρκετ

Συνέντευξη στη Μαρία Κρόκου από το 473ο φύλλο της Agrenda

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία