BACK TO
TOP
Συνεντεύξεις

Το καμποτάζ δεν βοηθά τη διακίνηση ελληνικών αμνοεριφίων, λέει ο Μανόλης Τιτομιχελάκης

Πριν από έξι χρόνια, κτηνοτρόφοι από όλη την Κρήτη ένωσαν τις δυνάµεις τους και έβαλαν ένα µεγάλο στοίχηµα, να πετύχουν συµφέρουσες τιµές παραγωγού στα αµνοερίφια αλλά και να προσφέρουν στους καταναλωτές ένα υγιεινό και ασφαλές κρέας. Όµως στο δρόµο τους βρίσκουν συνεχώς τοίχο, σύµφωνα µε τον πρόεδρο του Συνεταιρισµού Κρητικά Μιτάτα.

Το καμποτάζ δεν βοηθά τη διακίνηση ελληνικών αμνοεριφίων, λέει ο Μανόλης Τιτομιχελάκης

4
0
«Ενδιαφερθήκαµε να κατεβάσουµε τριφύλλι από τις Σέρρες, το καµποτάζ όµως δεν επιτρέπει να έρθουν σε κοντέινερ συγκεκριµένα ελληνικά προϊόντα. Χύθηκαν ποταµοί αίµατος να ελευθερωθεί η Μακεδονία, να ενωθεί η Κρήτη και η Ελλάδα και έρχονται και µας χωρίζουν. Μου λένε ότι µε κοντέινερ οι 28 τόνοι για να κατέβουν θέλουν 300 ευρώ, µε αµάξι θέλει 2.000 ευρώ για 18 τόνους. Η διαφορά είναι τεράστια», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ Τιτοµιχελάκης και συµπληρώνει: «∆εν µπορούµε να λέµε ότι έχουµε ελεύθερη αγορά αλλά να έχουµε το καµποτάζ που δεν ξέρουµε ποιους προστατεύει, τι εξυπηρετεί»

Σε ποια επίπεδα βρίσκονται οι τιµές παραγωγού στο αρνί εν όψει του Πάσχα;Οι τιµές παραγωγού για µας ήταν αναµενόµενο ότι δεν θα αυξηθούν. Εµείς θεωρούµε εδώ ότι δεν υπάρχει ελεύθερη αγορά αλλά εκβιάζουν πάντα τον παραγωγό για χαµηλές τιµές, δεν σέβονται το κόστος παραγωγής. Πώς θα δώσουν υψηλότερες τιµές, πώς θα το καταφέρουµε, δε γίνεται. Μας εκβιάζουν στην ουσία κάθε µέρα µε τα εισαγόµενα αρνιά, δεν ξέρει κανείς αυτή τη στιγµή τι ποσότητα µπαίνει στην Ελλάδα, αν είναι το 30% ή 40% από τα διακινούµενα αρνιά, είναι ανεξέλεγκτα τα πράγµατα. Έρχονται από Ρουµανία, Σκόπια, γιατί η Βουλγαρία πιστεύω ότι δεν έχει ποσότητες
∆εν µπορείς να καταφέρεις υψηλή τιµή. Όπου και να πας βλέπεις µπροστά σου ένα τοίχο. Λένε «τόσο αγοράζω». Η αγορά είναι αυτή, είναι δέκα µε δεκαπέντε σηµεία που πρέπει να πας να πουλήσεις, δεν έχει να πας αλλού. ∆ε θα σου δώσει κανείς ένα ευρώ παραπάνω
Ο παραγωγός στην Κρήτη στην καλύτερη περίπτωση να πάρει 4,20 ευρώ το κιλό. Πέρσι ήταν λίγο πιο ψηλά, ανάµεσα στο 4,20 µε 4,70 ευρώ. Κάθε χρόνο βλέπουµε από 30 ως 50 λεπτά πιο κάτω, πού θα πάει αυτό
Όσο αφορά στα άλλα κρέατα, η τιµή στο ζυγούρι κυµαίνεται στην Κρήτη από 2,5 ως 2,8 ευρώ και στο κατσίκι έχουµε περίπου ίδια µε το αρνί
Το κόστος παραγωγής πού κυµαίνεται;Ο πρόεδρος του παραρτήµατος Κρήτης του ΓΕΩΤΕΕ, Αλέκος Στεφανάκης, έχει εκπονήσει µία µελέτη που δείχνει ότι το κόστος παραγωγής ανά αρνί υπερβαίνει τα 6 ευρώ και πουλάµε 4,20. Για αυτό καταστραφήκαµε. ∆εν είναι δικαιολογία ότι ο κόσµος δεν έχει λεφτά. Αν σέβονταν τον κόσµο, θα έπρεπε να του «πουλήσουν» ποιότητα. Από τις άλλες χώρες δεν αγοράζουν πιο φθηνά, το λένε για να εκβιάσουν την ντόπια παραγωγή. Οι αποκλίσεις των τιµών δεν είναι τροµερές
Στον καταναλωτή, όµως, φτάνει πιο φθηνό το ξένο αρνί από ό,τι το ελληνικό;Πόσο ξένο θα πουληθεί ξέρει κανείς; Είδατε καµία ταµπέλα ότι αυτό το αρνί είναι ρουµάνικο, σκοπιανό; ∆εν ξέρουµε τι ποιότητα είναι, αν είναι κατεψυγµένο. Για µας µας είναι άγνωστης προέλευσης κρέατα. Αφού δεν πωλούνται «Ρουµανίας» και «Βουλγαρίας». Το κράτος οφείλει να διασφαλίσει ότι δε θα «βαφτιστούν» ελληνικά. Όµως, το κράτος έχει διαλύσει όλες τις κτηνοτροφικές υπηρεσίες στην Ελλάδα, ποιος θα κάνει τους ελέγχους; ∆εν υπάρχει το απαιτούµενο προσωπικό.
Αν πάτε στην Κτηνιατρική Υπηρεσία Ηρακλείου, θα κλαίτε. Κάποιοι φταίνε και πρέπει να λογοδοτήσουν για αυτό
Θεωρείτε πως αν γίνει άρση του καµποτάζ, θα µειωθεί και το κόστος παραγωγής σας;Εµείς, για παράδειγµα, ενδιαφερθήκαµε να κατεβάσουµε τριφύλλι από τις Σέρρες επειδή έχουν πάρα πολύ έντονο πρόβληµα στη φυτική παραγωγή, δεν µπορούν να πουλήσουν τριφύλλια και άχυρα, είναι στις αποθήκες αυτή τη στιγµή. Οι τιµές είναι πολύ καλές, όταν δεν µπορούν να πουλήσουν κι εκείνοι. Ο φθηνότερος τρόπος για να κατέβει ένα προϊόν σήµερα είναι το κοντέινερ. Να σκεφτείτε ότι από τη Γαλλία που έχουµε επαφή για κάποια προϊόντα, το κόστος µεταφοράς µε πεντέµισι µέρες ταξίδι είναι γύρω στα 700 ευρώ. Φανταστείτε από την Καβάλα ή τη Θεσσαλονίκη, πόσο θα θέλει να έρθει ένα κοντέινερ εδώ
∆εν µπορούµε να λέµε ότι έχουµε ελεύθερη αγορά αλλά να έχουµε το καµποτάζ που δεν ξέρουµε ποιους προστατεύει, τι εξυπηρετεί
Στις µεταφορές, βλέπουµε τα φορτηγά τα δικά µας να περιµένουν µια βδοµάδα να µπουν στα καράβια για να κατέβουν εδώ. ∆εν τους κατεβάζουν στο Ηράκλειο, τους κατεβάζουν στα Χανιά. Ο,τι θέλουν κάνουν
Ποιες κινήσεις έχετε προγραµµατίσει να κάνετε;Το καµποτάζ δεν επιτρέπει να έρθουν σε κοντέινερ συγκεκριµένα ελληνικά προϊόντα. Θα πάω στον Περιφερειάρχη Κρήτης και θα του ζητήσω να βρει λύση. Η Κρήτη καταστράφηκε, την ίδια στιγµή καταστρέφεται και η Λάρισα και ειδικά η Μακεδονία. Χύθηκαν ποταµοί αίµατος να ελευθερωθεί η Μακεδονία, να ενωθεί η Κρήτη και η Ελλάδα και έρχονται και µας χωρίζουν
∆εν ξέρει κανείς ποιος ευθύνεται.
Οι πρώτοι που το βρίσκουµε µπροστά µας είναι τα Κρητικά Μιτάτα. ∆εν έχω ακούσει κάτι αντίστοιχο. Μου λένε ότι 300 ευρώ θα φτάνουν οι 28 τόνοι να κατέβουν κάτω, µε αµάξι θέλει περίπου 2.000 ευρώ για 18 τόνους. Η διαφορά είναι τεράστια
∆εν µπορούµε να ταΐζουµε 40 λεπτά το τριφύλλι και να πουλάµε τα αρνιά 4 ευρώ. Το κράτος πρέπει να επέµβει, να µας προστατεύσει. ∆εν µπορεί να προστατεύει κάτι που δεν ξέρουµε τι είναι. Με ενδιαφέρει να κατέβουν φθηνά τριφύλλια, άχυρα, καλαµπόκια. Αλλιώς, ας πουλάµε 6 ευρώ, που είναι το κόστος παραγωγής
Ποια είναι η ιστορία των Κρητικών Μιτάτων; Πόσοι παραγωγοί τα πλαισιώνουν;Είµαστε 185 µέλη από όλη την Κρήτη, κυρίως από το Ηράκλειο, αλλά έχουµε µέλη από Χανιά, Ρέθυµνο και Λασίθι. Ιδρυθήκαµε το 2011 µε σκοπό να βρούµε καλύτερες τιµές στα αρνιά. Ξεκινήσαµε µία προσπάθεια µε τις εξαγωγές, πήγαµε πάρα πολύ καλά. ∆υστυχώς, οι καταστάσεις στη Β. Αφρική, τη Λιβύη, δε µας επιτρέψαν να το συνεχίσουµε αλλά είµαστε σε επαφή για κάτι πολύ µεγάλο εκεί κάτω. Ήδη, µε έχουν ειδοποιήσει ότι έχουν πάρει διάφορες εγκρίσεις, µε πολύ καλύτερες τιµές από ο, τι είναι στην Ελλάδα αλλά και µε ένα τεράστιο ανταγωνισµό από τη Ρουµανία και την Ισπανία. Γι’ αυτό λέµε ότι είναι βασικό να πέσει το κόστος παραγωγής και να κερδίσουµε τις εξαγωγές
Πιστεύουµε ότι θα πρέπει ο καταναλωτής να έχει επιλογή στην Ελλάδα. Βρήκαµε τον τρόπο να ταυτοποιήσουµε το αρνί της Κρήτης και να µπορεί να επιλέξει ανάµεσα σε ένα ανώνυµο και ένα επώνυµο αρνί, να µπορεί να το βάλει στο τραπέζι του άφοβα, µε ασφάλεια. Να µην αναρωτιέται από πού είναι. ∆υστυχώς, βρήκαµε πολύ «τσιµέντο αρµέ» µπροστά µας. Κανείς δε δέχεται ότι πρέπει να έχει επιλογή ο καταναλωτής στο αρνί, όπως σε πολλά προϊόντα, όπως τα τυριά, τα µακαρόνια, όλα τα τρόφιµα. Ο καταναλωτής επιλέγει τι θα βάλει στο τραπέζι του.
Στο αρνί δε δέχτηκε κανείς να κάνει αυτό που προτείναµε, να διαφοροποιηθεί η τιµή στην κατανάλωση στη λιανική και µέσω της διαφήµισης να τραβήξουµε τον κόσµο, αν µπορούσαµε να τον πείσουµε. ∆υστυχώς, δεν το δέχεται κανένα σούπερ µάρκετ. Μπορεί να το κάνει σε οποιοδήποτε προϊόν, στο αρνί δεν το κάνει. Αυτό είναι φοβερό.

Εξαγωγές γίνονται τώρα;«Από το 2014 και µετά λόγω των καταστάσεων στη Λιβύη, δεν έγιναν ξανά. Τώρα, όµως, είµαστε σε επαφή, έχουν δηµιουργηθεί ισχυρές φιλίες εκεί, δέχονται ότι το κρητικό αρνί υπερέχει από όλα τα εισαγόµενα και τα δικά τους και πιστεύω ότι θα έχουµε σύντοµα αποτελέσµατα. Για την Ευρώπη, σαν Μιτάτα δεν έχουµε στείλει πουθενά στην Ευρώπη
Τώρα, γίνεται µια προσπάθεια προς τη µεριά της Γαλλίας, έχουµε ήδη µια παραγγελία µικρής ποσότητας, δεν µπορούµε να τη στείλουµε λόγω µεταφορικών. Ο συνεργάτης µας είπε ότι σύντοµα θα αυξήσει την παραγγελία για να µπορεί να µεταφερθεί µε πιο µικρό κόστος . Μιλάµε για αρνιά, κατσίκια και ζυγούρια και οι τιµές µπορεί να είναι και ένα ευρώ παραπάνω για τον παραγωγό της Κρήτης απ’ όσα παίρνει σήµερα

ΒιογραφικόΟ Μανώλης Τιτοµιχελάκης κατάγεται από την Αγία Βαρβάρα της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου. Ασχολείται ενεργά µε τη κτηνοτροφία από την ηλικία των 17 ετών. Είναι ιδρυτικό µέλος των Κρητικών Μιτάτων και από τις πρώτες αρχαιρεσίες, το 2011, εξελέγη πρόεδρος του ∆ιοικητικού Συµβουλίου του συνεταιρισµού, θέση που κατέχει µέχρι σήµερα.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία