BACK TO
TOP
Profi

Γενετική ελίτ από ελληνικές ποικιλίες

Ροδάκινα, µήλα ή κεράσια εγχώριων ποικιλιών, τα οποία θα ανήκουν σε µια γενετική… ελίτ, απαλλαγµένα από ασθένειες και µε ενισχυµένες τις ιδιαιτερότητες, που τα έχουν κάνει ήδη να ξεχωρίζουν στην αγορά όπως είναι η γεύση, τα πλούσια οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τους, το ζωηρό χρώµα και άλλα, φέρνει σύντοµα η επιστηµονική έρευνα στην Ελλάδα.

Γενετική ελίτ από ελληνικές ποικιλίες

3
0
Σχετικό εγχείρηµα βρίσκεται σε εξέλιξη από τις αρχές του 2014, στο πλαίσιο προγράµµατος βιοµηχανικής έρευνας µε χρηµατοδότηση από τη Γενική Γραµµατεία Έρευνας– Τεχνολογίας και στοχεύει στη δηµιουργία ενός δικτύου για την αξιοποίηση της βιοπιοκιλότητας και τη βελτίωση της ποιότητας των ελληνικών οπωροφόρων δέντρων, µε σκοπό την παραγωγή φρούτων που θα αποδίδουν και καλύτερο εισόδηµα στον παραγωγό. «Προσπαθούµε, µέσα από τρεις ελληνικές ποικιλίες, οι οποίες είναι τα ροδάκινα Λεµονάτα Βόλου, τα κεράσια ποικιλία Μπακιρτζέικα και τα µήλα ποικιλία Πιλαφά, να αποµονώσουµε κάποιους συγκεκριµένους κλώνους, µε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, να τους εξυγιάνουµε, να δούµε τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των καρπών και τί παραπάνω προσφέρουν στους καταναλωτές», εξηγεί στην Agrenda η δρ Κατερίνα Γρηγοριάδου. Στόχος, σύµφωνα µε την επιστήµονα, που  συναντήσαµε στην έκθεση Freskon, είναι τα ιδιαίτερα αυτά στοιχεία, που θα αποµονωθούν, να πολλαπλασιαστούν στο εργαστήριο και κατόπιν να διαδοθούν, το δυνατό περισσότερο, στους παραγωγούς και να προωθηθεί η εµπορία τους µέσα από έρευνα αγοράς µε υψηλότερη προστιθέµενη αξία

«Το ενδιαφέρον σε αυτή την περίπτωση είναι ότι και οι τρεις οι ποικιλίες τυγχάνουν πολλή µεγάλης αποδοχής από τους καταναλωτές. Τα ροδάκινα Λεµονάτα Βόλου, απορροφώνται στην αγορά του Βόλου και έχουν τιµές που κυµαίνονται µεταξύ 3 και 5 ευρώ το κιλό, πολύ υψηλότερη απ’ ό,τι στα συνηθισµένα ροδάκινα», τονίζει η συνοµιλήτριά µας και σηµειώνει πως «το ίδιο συµβαίνει µε τα µήλα ποικιλίας Πιλαφά και τα Μπακιρτζέικα κεράσια, που έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως µεγάλο µέγεθος, τραγανή υφή και λίγο όξινη γεύση και αυτό αρέσει στις αγορές του εξωτερικού»

Στους περίπου 15 µήνες που πέρασαν από την έναρξη του προγράµµατος αποµονώθηκαν και µελετήθηκαν συγκεκριµένοι κλώνοι. «Βρήκαµε ότι κάποια δέντρα  έχουν καλύτερα χαρακτηριστικά και αυτά τα πήραµε, τα εξυγιάναµε, ώστε να µην έχουν ιώσεις, ασθένειες κ.λπ.», αναφέρει η κυρία Γρηγοριάδου και διευκρινίζει ότι «τα δέντρα αυτά πολλαπλασιάστηκαν και έχουµε ήδη δηµιουργήσει τη µητρική φυτεία, το υλικό, δηλαδή, που θα διατηρηθεί και θα χρησιµοποιηθεί για περαιτέρω γενετική βελτίωση».

Δύσκολη χρονιά για το μήλο αλλά κρατήθηκαν τα ισχυρά brand
Τις βάσεις για να ανοίξει νέες «παρτίδες» σε αγορές όπου µέχρι στιγµής δεν είχε παρουσία είτε η εµπορική του δραστηριότητα ήταν ισχνή, έθεσε, στη διάρκεια της έκθεσης φρούτων και λαχανικών Freskon, ο Αγροτικός Συνεταιρισµός Ζαγοράς Πηλίου, ανοίγοντας πρόσθετες προοπτικές σε µια χρονιά που κυλά δύσκολα για το ελληνικό µήλο
«Μας επισκέφθηκαν στελέχη αλυσίδων σούπερ µάρκετ από τη Βουλγαρία, τη Ρουµανία, τη Σερβία, την πΓ∆Μ, αλλά κι εισαγωγείς από την Αίγυπτο, την Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Εµιράτα και βλέπω σοβαρές πιθανότητες να αναπτυχθούν κάποιες νέες συνεργασίες ειδικά στη Μέση Ανατολή», τόνισε στην Agrenda ο γενικός διευθυντής του Συνεταιρισµού ∆ιονύσης Βαλασσάς. Σύµφωνα µε τον ίδιο και η αγορά των Βαλκανίων είναι ένας ζωτικός χώρος για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά, όπως διευκρίνισε, «οι καταναλωτές εκεί, ακόµη δεν έχουν την οικονοµική δύναµη να αγοράζουν προϊόντα πρώτης κατηγορίας ποιότητας. Πολλοί που έδειξαν ενδιαφέρον, συζήτησαν την προοπτική µεικτών φορτίων, δηλαδή από µικρές ποσότητες για πολλά διαφορετικά προϊόντα»

To εµπάργκο πίεσε τις τιµέςΑναφορικά µε την εξέλιξη της εµπορικής σεζόν που «τρέχει» για το ελληνικό µήλο ο κ. Βαλασσάς παραδέχθηκε πως «είναι δύσκολη», αλλά διευκρίνισε ότι τα αξιόπιστα προϊόντα, όπως είναι το σήµα «Ζαγορίν», γενικά µπόρεσαν να κρατηθούν. Στην περίπτωση του Συνεταιρισµού, ο οποίος το 2014 είχε µια από τις µεγαλύτερες παραγωγές, µε 13 εκατ. κιλά, ήδη περί τα 11 εκατ. κιλά έχουν διοχετευτεί στην αγορά και τα υπόλοιπα αναµένεται να φύγουν έως το τέλος Ιουνίου, µε µια δίµηνη καθυστέρηση. «Οι αιτίες σχετίζονται µε το εµπάργκο της Ρωσίας, που έφερε στις αγορές πλεόνασµα προσφοράς µήλων και πίεσε τις τιµές» εξηγεί και σηµειώνει πως «κατά µέσο όρο και εµείς πουλήσαµε µε περίπου 15% - 20% χαµηλότερα από ό,τι πέρυσι». Αυτό σηµαίνει πως και για τα 650 µέλη της οργάνωσης η εκκαθάριση θα βγάλει ανάλογα µικρότερο εισόδηµα, µε τις τιµές για τα µεγάλα µήλα να είναι στα 76 λεπτά, για τα µεσαία στα 40 και για τα µικρά στα 30 λεπτά το κιλό
Υπό την «οµπρέλα» του Συνεταιρισµού καλλιεργούνται σχεδόν 8.500 στρέµµατα και πολλά µέλη πλέον προχωρούν σε αναφυτεύσεις, πηγαίνοντας σε συστήµατα πυκνής φύτευσης µε µικρό υποκείµενο, που αυξάνουν την παραγωγικότητα και την ποιότητα

Μεγάλες προσδοκίες από τα κιτρινόσαρκα ακτινίδιαΗ ενασχόληση µε τις κιτρινόσαρκες ποικιλίες ακτινιδίου, όµως, απασχολεί σοβαρά και την εταιρεία Ζεύς Ακτινίδια, καθώς διαβλέπει ότι υπάρχουν θετικές προοπτικές για το προϊόν στην αγορά. Όπως επισηµαίνει στην Agrenda η κ. Χρ. Μανώση η επιχείρηση από την Πιερία κατά τα τελευταία 2-3 χρόνια έχει αποταθεί σε ερευνητικά κέντρα στη γειτονική Ιταλία και χρηµατοδοτεί συστηµατικά την έρευνα γύρω από την ανάπτυξη τέτοιων ποικιλιών και ήδη έχουν βρεθεί 2-3 ενδιαφέρουσες περιπτώσεις. Για τα κιτρινόσαρκα ακτινίδια το ενδιαφέρον των καταναλωτών, είναι ισχυρό και εκδηλώνεται κυρίως από τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας,  όπου η καταγεγραµµένη ζήτηση, υπερτερεί σηµαντικά της υπάρχουσας προσφοράς. Φέτος, η Ζεύς Ακτινίδια διαχειρίστηκε περί τους 4.500 τόνους προϊόντος και τα περισσότερα εξήχθησαν στο εξωτερικό

Μαζί ερευνητές και ιδιωτικός τομέαςΓια την υλοποίηση του ερευνητικού προγράµµατος, που ολοκληρώνεται στο τέλος Ιουλίου του 2015, έχουν συµπράξει ιδιωτικές εταιρείες µε διακεκριµένα µέλη της επιστηµονικής κοινότητας. Συντονιστής έχει αναλάβει η εταιρεία παραγωγής πολλαπλασιαστικού υλικού «Βίτρο Ελλάς» και συµµετέχουν ακόµη τα Φυτώρια Γκλαβάκη, η Arcafroz, η οποία κάνει την παραγωγή, συντήρηση και εµπορία των µήλων Πιλαφά, η Ευρωφάρµ, η Franklin Covey, η DMS που ασχολείται µε την έρευνα αγοράς και το µάρκετινγκ των προϊόντων και η Nova Cert, µε αντικείµενο στην πιστοποίηση τους. Μετέχουν επίσης ως εκπρόσωποι ερευνητικών φορέων, ο Γιώργος Νάνος από το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, ο Νότης Αργυρίου από το ΕΚΕΤΑ κι ο Σταύρος Βέµος από το Γεωπονικό Πανεπιστήµιο Αθηνών.
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία