Με μια πρώτη ματιά, θα πίστευε κανείς ότι κάναμε ευκαιριακές επιλογές στη διάρκεια των ετών για τις επιχειρήσεις και τους τομείς στους οποίους επεκταθήκαμε. Στην αρχή επιλέξαμε τομείς που κινούσαν το προσωπικό μου ενδιαφέρον (όπως η μουσική και τα μέσα ενημέρωσης). Στη συνέχεια, καθώς αρχίσαμε να αντιλαμβανόμαστε τα δυνατά σημεία της Virgin στην εξυπηρέτηση των πελατών, μετακινηθήκαμε σε βιομηχανίες που αισθανθήκαμε ότι ήταν έτοιμες για μεγάλες αλλαγές (αεροπορικές εταιρείες, γυμναστήρια, κινητά τηλέφωνα). Πιο πρόσφατα, στραφήκαμε εκεί που μας είχε συνεπάρει το πάθος μας για εξερεύνηση (Διάστημα και υποθαλάσσιος τουρισμός). Οι επιλογές μας δεν ήταν τυχαίες ή απλώς μια αντίδραση. Αντίθετα, καθοδηγούνταν από την απόφασή μας να προσεγγίσουμε με επιχειρηματικά κριτήρια την επέκταση της εταιρείας.
Αντί να πιέζουμε την ομάδα μας να κάνει πιο εντατική ανάλυση γύρω από την επιλογή του εγχειρήματός μας –το οποίο μπορεί να επιβράδυνε τη λειτουργία της επιχείρησης συνολικά–, έθεσα ως προτεραιότητα να παραμένουμε ανοιχτοί σε νέες ιδέες. Είναι ένας από τους λόγους που παρότρυνα πάντα τους εργαζομένους να κυνηγούν τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα εκτός εργασίας και να κάνουν τακτικά διακοπές. Το να δοκιμάζετε τη δημιουργικότητά σας σε διαφορετικά πεδία δεν είναι μόνο χαλαρωτικό. Σας κρατά ενήμερους για τις εξελίξεις σε άλλους τομείς και σας φέρνει σε επαφή με έναν ευρύτερο κύκλο ανθρώπων από αυτόν που μπορεί να συναντήσετε στη δουλειά σας. Το να διατηρείτε τη σκέψη σας φρέσκια και πρωτότυπη είναι πολύ σημαντικό από επιχειρηματική άποψη!
Εγώ, για παράδειγμα, αγαπούσα πάντα τη μουσική. Το 1972, όταν ο Mike Oldfield μάς έδειξε το άλμπουμ "Tubular Bells", αφού είχε απορριφθεί από πολλές δισκογραφικές εταιρείες, αναγνώρισα την αξία του, όπως και οι φίλοι μου, και αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε μια εταιρεία που θα τον βοηθούσε να βρει κοινό. Το άλμπουμ τα πήγε τόσο καλά, που βοήθησε στην ίδρυση της Virgin Records και χρηματοδότησε τα πρώτα βήματα της εταιρείας η οποία κατέληξε τελικά να είναι η μεγαλύτερη ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία παγκοσμίως μέχρι τη δεκαετία του 1990.
Αυτό με οδηγεί στο επόμενο σημείο: Πρέπει να είστε πάντα έτοιμοι να εκμεταλλεύεστε τις ευκαιρίες όταν έρχονται και να μη φοβάστε να τις αρπάξετε. Στα τέλη της δεκαετίας του '90, οι εδραιωμένες εταιρείες που πρόσφεραν υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας στη Βρετανία δυσκολεύονταν να προσελκύσουν την κερδοφόρα αγορά των επιχειρήσεων και την ολοένα και διογκούμενη αγορά των νέων. Εκμεταλλευτήκαμε αυτό το κενό ξεκινώντας τη Virgin Mobile, η οποία, χρησιμοποιώντας τις εγκαταστάσεις και το δίκτυο της T-Mobile, παρείχε εξαιρετικές υπηρεσίες σε φθηνότερη τιμή και δεν απαιτούσε από τους πελάτες να υπογράψουν συμβόλαιο. Το θεωρήσαμε ως ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια υπηρεσία προσανατολισμένη στη νεολαία – όπως γινόταν εμφανές και από τη σκανταλιάρικη διαφημιστική μας εκστρατεία.
Από αυτό μάθαμε τα πλεονεκτήματα του μοντέλου εικονικού δικτύου, στο οποίο συνεργαζόμασταν με έναν υπάρχοντα φορέα τηλεπικοινωνιών. Σύντομα ξεκινήσαμε παρόμοιες επιχειρήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, τον Καναδά, τη Γαλλία και τη Λατινική Αμερική, με κάθε νέα εταιρεία να βασίζεται στις αξίες του brand μας, προσφέροντας σπουδαίο value for money, μπόλικη δόση διασκέδασης και στυλ και, πάνω απ’ όλα, εξαιρετική εξυπηρέτηση.
Πρέπει να είστε ατρόμητοι όταν επιχειρείτε να εισέλθετε σε νέες περιοχές, αφού πρώτα διαπιστώσετε ποιοι είναι οι κίνδυνοι. Η εκκίνηση της επιχείρησης διαστημικού τουρισμού Virgin Galactic και οι εξερευνήσεις μας στα βάθη των ωκεανών αποτελούν εύστοχα παραδείγματα. Οι προκλήσεις που βάλαμε στους εαυτούς μας δεν ήταν απλώς ένα καπρίτσιο, αλλά το αποτέλεσμα των πολλών ετών συνεργασίας και ανταλλαγής ιδεών με εμπειρογνώμονες αυτών των τομέων. Βασιζόμαστε στην τεχνική εμπειρία μας στον τομέα των αεροπορικών ταξιδιών, αλλά και στο ιστορικό μας στην ανάληψη επικίνδυνων εγχειρημάτων, όπως ήταν οι αποστάσεις-ρεκόρ που διανύσαμε με αερόστατο πάνω από τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό, που απαιτούσαν την απόκτηση τεχνικών γνώσεων σε πολλούς διαφορετικούς τομείς. Πρέπει να λάβετε υπόψη τα μαθήματα του παρελθόντος, αλλά και να είστε έτοιμοι να μάθετε καθώς προχωράτε μπροστά.
Και, τέλος, πρέπει να αναζητάτε νέες ευκαιρίες, αλλά και να αντιδράτε σε αυτές που συναντάτε. Αυτήν τη στιγμή, η άνοδος και ανάπτυξη του παγκόσμιου πληθυσμού συνδέονται με την αυξημένη κατανάλωση φυσικών πόρων και τις μεγαλύτερες ανάγκες για ενέργεια. Οι επιχειρηματίες που αφιερώνουν χρόνο για να ενημερωθούν σχετικά με τα θέματα αυτά θα εντοπίσουν ευκαιρίες για την οικοδόμηση νέων βιώσιμων επιχειρήσεων στις σημερινές και τις μελλοντικές αγορές. Πιθανότατα να μιλάμε για έναν από τους μεγαλύτερους τομείς επένδυσης τα επόμενα 40 χρόνια.
Δεν υπάρχει συνταγή για το ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να χτίσετε και να επεκτείνετε μια εταιρεία ή να επενδύσετε τα χρήματά σας. Οι επιλογές σας θα πρέπει να εξαρτώνται από τα ενδιαφέροντα και τους στόχους σας, από το πώς ένα νέο εγχείρημα θα ταιριάξει με την επιχείρησή σας, από την ανοχή σας στον κίνδυνο και, επίσης, από την τύχη σας – αν και αυτήν μπορείτε να την πάρετε στα χέρια σας!
*O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.
Πηγή:capital.gr