BACK TO
TOP
Επιχειρηματικότητα

Εξαγωγικό δίκτυο στην αγροδιατροφή από την Εθνική Τράπεζα

Εξαγωγικός αέρας έπνεε στην ημερίδα «Growth in agri-food», που διοργάνωσε η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος στο Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών, την Δευτέρα 15 Οκτωβρίου, σε μια προσπάθεια να έρθουν άνθρωποι της διεθνούς αγοράς σε επαφή με παραγωγούς και μεταποιητές από την Ελλάδα, για την δημιουργία ενός δικτύου γνωριμιών (net-working) που θα λειτουργήσει σαν έφορο έδαφος ανάπτυξης μιας εθνικής στρατηγικής που θα στηρίξει τα ελληνικά προϊόντα στις ξένες αγορές. 

ethniki_ekdilosi2

Πέτρος Γκόγκος

20
1

Οι συζητήσεις, περιστρέφονταν γύρω από την ανάγκη προσδιορισμού ενός πλέγματος δράσεων και υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας με αναπτυξιακές προοπτικές και εξαγωγικό προσανατολισμό, για όλους όσους ασχολούνται με την παραγωγή ή τη μεταποίηση τροφίμων.



Στις συζητήσεις, που συμμετείχαν εκπρόσωποι αγοραστών και εμπορικών εταιρειών από Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Ισραήλ και Γερμανία, καθώς και εκπρόσωποι διεθνών αναγνωρισμένων θεσμών που δραστηριοποιούνται στο εμπόριο αγρο-διατροφικών προϊόντων, αναλύθηκαν οι εξαγωγικές ευκαιρίες στις χώρες με σημαντικές αγορές, όπως είναι η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ο κάθε ενδιαφερόμενος παραγωγός και μεταποιητής.


«Ο πλούτος της Ελλάδας είναι οι εταιρείες που έχουν τη βάση τους εδώ, που αξιοποιούν την έρευνα των ελληνικών πανεπιστημίων, που στελεχώνουν το προσωπικό τους με ελληνικά ταλέντα, και που αξιοποιούν τις ελληνικές τράπεζες», τόνισε στο πάνελ της πρώτης ενότητας της ημερίδας, ο Αλέξανδρος Κουρής, ιδρυτής της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων στη Τήνο και συνιδρυτής της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ. Όπως τόνισε ο κ. Κουρής, πρέπει  σε συλλογικό επίπεδο να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για την διατήρηση των εταιρειών με βάση την Ελλάδα μέσα στη χώρα, εξηγώντας πως η υπεραξία του κάθε προϊόντος δημιουργείται υπό το brand της εταιρείας αυτής.

Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές στην Γερμανία, ο Βασίλης Σακάς από το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο, προειδοποίησε πως δεν υπάρχουν γρήγορα βήματα για τις εξαγωγές στην ισχυρή χώρα της κεντρικής Ευρώπης. «Σφάζονται παλικάρια για την αγορά της Γερμανίας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κουρής, εξηγώντας πως ο παραγωγός θα πρέπει να έχει μια ξεκάθαρη εικόνα για το προϊόν του και που θέλει να το διαθέσει, σε μεγάλα σούπερ μάρκετ ή σε μικρά μαγαζιά ντελικατέσσεν, ενώ συνέστησε στους ενδιαφερόμενους την συμμετοχή τους σε εκθέσεις και σαν επισκέπτες και σαν εκθέτες.


Την ανάγκη πιστοποίησης της ελληνικής κουζίνας κατά το παράδειγμα των Ιταλών έθιξε από την πλευρά του ο Ιωάννης Τσαμίχας, πρόεδρος του Ελληνο-Ιταλικού Επιμελητηρίου στην Ελλάδα, υποστηρίζοντας πως όταν αυτό επιτευχθεί, «θα εξάγουμε ό,τι θέλουμε».

Στην δεύτερη ενότητα της ημερίδας, με τίτλο «Τα ελληνικά τρόφιμα στις αγορές του εξωτερικού», αγοραστής από την βρετανική εταιρεία Selfridges and Co, μιας premium αλυσίδα τροφίμων λιανικής, έθεσε το ερώτημα στους παραγωγούς και τους μεταποιητές: «πού θέλετε να δείτε τα προϊόντα σας;», εξηγώντας πως θα πρέπει να διαλέξουν αν θέλουν να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε σούπερ μάρκετ, μικρά μαγαζιά με ακριβά προϊόντα, ή σε εστιατόρια, υποστηρίζοντας πως μόλις η ελληνική κοινότητα παραγωγών αποκτήσει ταυτότητα και στρατηγική, «θα έχει ένα λαμπρό μέλλον μπροστά της». Στην ίδια λογική, οι επόμενοι δυο ομιλητές, Alec Paterson και Jonh Farrand, έδωσαν στους παρευρισκόμενους παρόμοιες συμβουλές ενώ τους ξεκαθάρισαν πως το βρετανικό κοινό είναι απαιτητικό και δεν γνωρίζει καλά τα ελληνικά προϊόντα.

Από την  Enterprise Greece, ο Αντώνης Γραβάνης, διευθυντής διεθνών εκθέσεων αγροτικών προϊόντων, υποστήριξε πως τα νέα για τις ελληνικές εξαγωγές είναι καλά, πως το παραγωγικό μοντέλο της χώρας αλλάζει αργά αλλά σταθερά, όμως «αν δεν γίνουν προσπάθειες από κοινού με όλους τους ενεργούς φορείς, και με την στήριξη δυνατών τραπεζών, το κλίμα αυτό θα συνεχιστεί με μεγάλη δυσκολία.

Αξίζει να σημειωθεί πως η πρωτοβουλία της Εθνικής Τράπεζας «Growth in Agri-food», φιλοδοξεί να αποτελέσει σταθερό πυλώνα ανάπτυξης κάθε μικρομεσαίου επιχειρηματία που θέλει να δει τα προϊόντα του να κατακτούν την εγχώρια αλλά και τις διεθνείς αγορές, μέσα από ένα πλέγμα συνεργασιών και συνεργειών, με κεντρικούς άξονες την καινοτομία στην  παραγωγή, την απαράμιλλη ποιότητα και την δυναμική επέκτασης.

Ακολουθεί το δελτίο Τύπου της Εθνικής Τράπεζας για την Ημερίδα:

Η Εθνική Τράπεζα διοργάνωσε σήμερα την Ημερίδα Growth in Agri-food στο Παλαιό Χρηματιστήριο Αθηνών. Βασικός στόχος είναι η ανάδειξη των ευκαιριών που υπάρχουν για τα ελληνικά προϊόντα αγροδιατροφής , αλλά η συνεργασία και η δικτύωση  των ελλήνων παραγωγών  με διακεκριμένους αγοραστές και φορείς του εμπορίου, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η Εθνική Τράπεζα συνεχίζει να στηρίζει αποφασιστικά τον αγροδιατροφικό τομέα, έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, με ιδιαίτερα θετικές προοπτικές ανάπτυξης τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στο εξωτερικό. Προωθεί  μία σειρά απο ενέργειες και δράσεις επικεντρώνοντας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις παραγωγής και τυποποίησης ελληνικών αγροτικών προϊόντων.

Την Ημερίδα προλόγισε η Γενική Διευθύντρια Λιανικής της Εθνικής Τράπεζας Νέλλη Τζάκου - Λαμπροπούλου, χαιρέτισε ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και τροφίμων Βασίλης Κόκκαλης και ο Αναπληρωτής Επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα Γεώργιος Μοσχόβης.

Διακεκριμένοι ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό αντάλλαξαν  απόψεις για τις προσπάθειες που γίνονται από παραγωγούς και φορείς στο εσωτερικό της χώρας για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, ενώ δόθηκε η ευκαιρία σε καλεσμένους από το εξωτερικό να αναγνωρίσουν την Ελληνική δυναμική από την πλευρά τους σαν αγοραστές και να εξετάσουν την προοπτική  των  ελληνικών προϊόντων. Η ανάγκη εφαρμογής καινοτόμων πρακτικών και επιστημονικής διαχείρισης της παραγωγής-διάθεσης προϊόντων και της προστασίας της πνευματικής τους ιδιοκτησίας ήταν ένα από τα κύρια θέματα.

Στην Ημερίδα συμμετείχαν εκπρόσωποι του Ελληνογερμανικού & Ελληνοιταλικού επιμελητηρίου, αγοραστής του Βρετανικού πολυκαταστήματος Selfridges, εκπρόσωπος του διεθνή θεσμού βραβείων ποιότητας τροφίμων & ποτών Great Taste Awards που εκπροσωπεί και τα διεθνή βραβεία World Cheese Awards που χορηγεί η Εθνική Τράπεζα, αγοραστές από την Ελλάδα, Μεγάλη Βρετανία και Η.Π.Α., εκπρόσωπος του συστήματος καινοτομίας των αγροδιατροφικών προϊόντων του Ισραήλ, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής,  της Bayer Ελλάς & του φορέα Enterprise Greece, της Διεύθυνσης προστασίας σημάτων του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης, του περιοδικού Γαστρονόμος, του φορέα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ  και της μπύρας Νήσος , του Greek Gastronomy Guide και του Ideas lab.

Η κα Νέλλη Τζάκου-Λαμπροπούλου, στην έναρξη της Ημερίδας, έδωσε το στίγμα της αναμφισβήτητης δυναμικής των ελληνικών προϊόντων και τόνισε  τη συνεισφορά της Εθνικής Τράπεζας κατά τη διάρκεια της περιόδου 2017-2018 προς τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πιο συγκεκριμένα την ενίσχυση της ρευστότητας, τη στήριξη των εξαγωγικών τους προσπαθειών αλλά και την προσφορά της μέσω δράσεων προστιθέμενης αξίας για τον ευρύτερο κλάδο.

Η Γενική Διευθύντρια Λιανικής της Εθνικής, τόνισε ότι η αγροτική οικονομία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις κυρίως λόγω της ταχύτατης ανάπτυξης της τεχνολογίας, των υψηλά παρεχόμενων προτύπων των χωρών του ανταγωνισμού και του χαμηλότερου κόστους παραγωγής των προϊόντων τους. Από την άλλη πλευρά ζούμε σε μια χώρα με εξαιρετικές κλιματολογικές συνθήκες – μικροκλίματα καθώς και υψηλής διατροφικής αξίας και βιοποικιλότητας γεωργικά προϊόντα. Τα μηνύματα από την παγκόσμια ζήτηση ποιοτικών γεωργικών προϊόντων είναι επίσης θετικά καθώς η ζήτηση στον τομέα υγιεινών τροφών συνεχώς αυξάνεται.

Το διακύβευμα όμως, πρόσθεσε, παραμένει: Υπερνικώντας τις γνωστές και πολυσυζητημένες παθογένειες της ελληνικής οικονομίας να προχωρήσουμε μπροστά, δεδομένου ότι τα περιθώρια τυποποίησης και διαφοροποίησης των ελληνικών αγροτικών προϊόντων είναι μεγάλα και αφήνουν σημαντικό περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη.

Πρωτοβουλίες και Δράσεις της Εθνικής κατά το 2018

Όσων αφορά  στις ενέργειες που ανέπτυξε η Εθνική Τράπεζα, να υπογραμμίσουμε  το « Όλη η Ελλάδα σε ένα τραπέζι»,  μια  σειρά εκδηλώσεων μαζί με το Ideas lab, που έφερε στις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας  ιστορίες και παρουσίαση προϊόντων και παραγωγών.  Οι επιλεγμένες δράσεις μέσω του NBG Business Seeds, του προγράμματος της Εθνικής για την καινοτόμο και εξωστρεφή επιχειρηματικότητα με έμφαση στην καθοδήγηση και πλαισίωση των επιχειρηματιών, η συνεργασία με τον «Γαστρονόμο»,  απονέμοντας το ειδικό βραβείο της Εθνικής Τράπεζας «Ελληνική Γη» σε καινοτόμες και εξωστρεφείς επιχειρήσεις και η πιο πρόσφατη συνεργασία με το Βρετανικό φορέα Guild of Fine Food χορηγώντας το ειδικό βραβείο  «Best Greek Cheese» στο 31ο διεθνή ετήσιο διαγωνισμό World Cheese Awards που θα διεξαχθεί στο Bergen της Νορβηγίας τον Νοέμβριο.

Είναι σαφή παραδείγματα συστηματικής προσπάθειας της Εθνικής Τράπεζας για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος στον χώρο της αγροτοδιατροφής με κύριους άξονες:

- την ανάπτυξη συνεργασιών και δικτυώσεων,

- τη διαμόρφωση ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για  καινοτόμες προσπάθειες και επιχειρήσεις,

-  την ανάπτυξη κατάλληλων δεξιοτήτων και εκπαίδευσης στον τομέα τροφίμων και ποτών με σκοπό την ανανέωση του επιχειρηματικού  δυναμικού και την είσοδο νέων αγροτών.

Στη σημερινή Ημερίδα ανακοινώθηκε από τον εκπρόσωπο του Βρετανικού φορέα Guild of Fine Food και ιδιοκτήτη του θεσμού των GREAT TASTE AWARDS, ενός διεθνή οργανισμού που εδώ και 30 έτη προσφέρει τα μεγαλύτερα και ποιο έγκυρα βραβεία αξιολόγησης τροφίμων και ποτών σε παγκόσμιο επίπεδο,  η  στρατηγική συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα . Μια συνεργασία που αποσκοπεί στη δικτύωση ελληνικών προϊόντων με διεθνείς αγοραστές, στην εξασφάλιση σημείων πώλησης λιανικής σε αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, τη συμμετοχή των ελληνικών προϊόντων σε εκθέσεις και την ανταλλαγή συμβουλευτικών υπηρεσιών για την βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας και διάθεσης προϊόντων.

Συμπεράσματα Ημερίδας Growth in Agri-food
Ο ευνοημένος από τα εγγενή φυσικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας, αγρο-διατροφικός τομέας είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνική οικονομίας, καθώς καλύπτει το 13% του συνολικού επιχειρηματικού τομέα σε όρους προστιθέμενης αξίας (έναντι 7% κ.μ.ο. στην ΕΕ). Παράλληλα, ο κλάδος επέδειξε υψηλές αντοχές κατά τη διάρκεια της κρίσης (διατηρώντας σταθερές τις πωλήσεις του, έναντι πτώσης 40% για τις πωλήσεις του λοιπού επιχειρηματικού τομέα).

 

Παρά τα θετικά αυτά σημάδια, η έλλειψη συνεπούς στρατηγικής δεν επέτρεψε στον ελληνικό κλάδο να αξιοποιήσει αποτελεσματικά τις εξαιρετικά ευνοϊκές συνθήκες της διεθνούς αγοράς κατά την τελευταία 20ετία (με την παγκόσμια ζήτηση για τρόφιμα και ποτά να αυξάνεται κατά 160%). Υπό αυτό το πρίσμα, οι κρίσιμες μεταρρυθμίσεις για τον αγρο-διατροφικό κλάδο στην Ελλάδα ώστε να αξιοποιηθεί η εγγενής δυναμική του επικεντρώνονται:

  • 1) Στην αξιοποίηση των ευκαιριών που παρέχει η αναμορφωμένη ΚΑΠ για μια πιο επαγγελματική προσέγγιση της αγροτικής παραγωγής μέσω (i) χαμηλότερης εξάρτησης από επιδοτήσεις και υψηλότερης έμφασης στην αναβάθμιση της παραγωγικής διαδικασίας, (ii) ενίσχυσης της σύνδεσης πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων με την αγροτική επιχειρηματικότητα και χρηματοδότησης ερευνών με πρακτική εφαρμογή για την Ελλάδα (όπως η ανάπτυξη σπόρων) και (iii) βελτίωσης της κατάρτισης των αγροτών.

    2) Σε μια επιχειρηματική λειτουργία των αγροτικών συνεταιρισμών, με διοικητικά συμβούλια που θα περιλαμβάνουν παραγωγούς, επιστήμονες και εμπορικά στελέχη.

    3) Στην προώθηση προϊόντων ΠΟΠ καθώς και στην ανάπτυξη συνεργειών με κλάδους όπως ο τουρισμός για το αποτελεσματικό branding των ελληνικών προϊόντων.

  •  

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της ΕΤΕ, η σύγκλιση των παραπάνω παραμέτρων στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, θα μπορούσε να αυξήσει την άμεση συνεισφορά του αγρο-διατροφικού τομέα στο ελληνικό ΑΕΠ κατά €9,1 δις ετησίως. Καθώς η αυξημένη αυτή δραστηριότητα θα οδηγούσε σε επιπλέον έμμεσο όφελος της τάξης των €3,1 δις (σε τομείς όπως οι προμήθειες πρώτων υλών αγροτικής παραγωγής, συσκευασία τροφίμων κ.α.), το συνολικό ετήσιο όφελος εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα €12,2 δις (δηλαδή, περίπου 7% του ΑΕΠ) δημιουργώντας έτσι 200.000 νέες θέσεις εργασίας.

 

Συνεπώς, οι στρατηγικές αποφάσεις για να ξεκλειδωθεί το αναξιοποίητο δυναμικό είναι καθαρές. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι είναι εύκολες. Η βασική δυσκολία έγκειται στο ότι απαιτούν συλλογικότητα από όλους τους εμπλεκόμενους συντελεστές (σε συνδυασμό με τη στήριξη του κράτους για τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις). Ενθαρρυντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με σχετική έρευνα πεδίου της ΕΤΕ,  ο κλάδος πλέον εμφανίζεται στην πλειοψηφία του συνειδητοποιημένος και έτοιμος να προχωρήσει στα απαραίτητα βήματα για την υιοθέτηση νέου παραγωγικού προτύπου με κεντρικό άξονα τη δημιουργία ισχυρής αλυσίδας.

Δείτε εδώ ολόκληρη την παρουσίαση που έγινε από την κα. Τζέση Βουμβάκη, Αναπληρώτρια Διευθυντή Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

15-10-2018 22:33Κωστας

Οι νεοι φευγουν. Το αγροτικο εισοδημα μικρο, αμφιβολο, εξοντωτικο.

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία