Οι τιµές παραγωγού αλλά και χονδρικής για το επιτραπέζιο σταφύλι στις ευρωπαϊκές αγορές κατά το κλείσιµο της εµπορικής περιόδου του βορείου ηµισφαιρίου ήταν συµπιεσµένες ακόµη και ως 30%, όπως δείχνουν πρόσφατα στοιχεία. Σύµφωνα µε εξαγωγείς, το επιτραπέζιο σταφύλι θα αποτελεί ένα περίπλοκο προϊόν για την Ευρώπη τα ερχόµενα χρόνια. «Οι αλλαγές στις ποικιλίες βελτιώνουν την εµπειρία των καταναλωτών κάτι πολύ θετικό, ωστόσο ο µεγάλος αριθµός και µόνο των ποικιλιών µπερδεύει τόσο τους καταναλωτές όσο και τους παραγωγούς» λέει ο εξαγωγέας Rob Cullum, της Περουβιανής Pacific Produce.
Οι νέες ποικιλίες που σχεδόν κάθε χρονιά βγαίνουν στο εµπόριο, φαίνεται να έχουν από µόνες τους δηµιουργήσει µια αγορά royalties, µε την Ελλάδα, η οποία δεν έχει άµεσο ρόλο στη συγκεκριµένη βιοµηχανία, να «τρέχει» από πίσω. Ωστόσο, όπως και αλλού, έτσι και εδώ, η δυναµική του καλού και νέου έχει εκτονωθεί, µέχρι να φτάσει στη χώρα µας. Έµµεσα το παραπάνω αποτυπώνεται και από στοιχεία που συνέλεξε µελέτη της Αµερικανικής Γεωργικής Σχολής που παρακολούθησε την παρουσία των ελληνικών σταφυλιών στις αλυσίδες σούπερ µάρκετ της γερµανικής αγοράς, καθώς και την εξέλιξη των τιµών.
Η παρουσία του Crimson Seedless ήταν πιο έντονη απ’ ότι της κλασικής σουλτανίνας, σύµφωνα µε τη µελέτη. Ειδικά στη Βόρεια Γερµανία, η παρουσία της σουλτανίνας ήταν αρκετά περιορισµένη και ο καταναλωτής την έβρισκε πιο εύκολα στα εκπτωτικά σούπερ µάρκετ παρά στις υπόλοιπες µεγάλες αλυσίδες λιανικής, µε ό,τι µπορεί να σηµαίνει αυτό για τις τιµές παραγωγού. Να σηµειωθεί ότι στη σουλτανίνα, η ελληνική παρουσία ήταν ιδιαίτερα έντονη (73%), ενώ αντίστοιχα στο Crimson κυριάρχησε η Ιταλία (75%) αν και όχι πάντα µε την καλύτερα ποιότητα χρώµατος.
Διαβάστε επίσης: Οι παραγωγοί να ορίσουν οι ίδιοι την ταυτότητα των προϊόντων τους
«Αν εµείς που είµαστε µέσα στον κλάδο δεν µπορούµε να παρακολουθούµε µε σαφήνεια όλες τις ποικιλίες τότε πώς µπορούµε να περιµένουµε τους καταναλωτές να ανταποκρίνονται αναλόγως;» διερωτάται ο εξαγωγέας Rob Cullum. «Οι τιµές επίσης δηµιουργούν σύγχυση. Οι παλαιότερες ποικιλίες ή καρποί µε πρόβληµα στο χρώµα ή στο µέγεθος γεµίζουν τη χαµηλή κλίµακα όσον αφορά τις τιµές, κάτι που είναι καλό για να είναι ελκυστικοί προς τον καταναλωτή, αλλά θα µπορούσαν να χαµηλώσουν την αξία στην κατηγορία», εκτιµά στη συνέχεια ο ίδιος.
Μόλις το 71% της σουλτανίνας βρέθηκε πακεταρισµένο, µε ό,τι αυτό σηµαίνει για την ελκυστικότητα του φρούτου που αντικρίζει ο καταναλωτής, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο Crimson έφτανε στο 95%. Συνολικά, τα στοιχεία της γερµανικής αγοράς για τη σεζόν που πέρασε επιβεβαιώνουν ότι το επιτραπέζιο σταφύλι της Ελλάδας αντιµετωπίζει έντονο διεθνή ανταγωνισµό, αλλά και προβλήµατα µε την κυριαρχία της σουλτανίνας, το µέλλον της οποίας δεν µοιάζει ιδιαίτερα ευοίωνο.
«Η παγκόσµια κατάσταση ήταν λίγο συγκεχυµένη φέτος, καθώς ορισµένοι παράγοντες όπως ο εµπορικός πόλεµος ΗΠΑ-Κίνας άλλαξαν τον χάρτη. Η ζήτηση για επιτραπέζια σταφύλια στην Ασία ήταν πολύ υψηλότερη και ήρθε νωρίτερα από πέρυσι, λόγω και των αγορών του Καναδά. Αυτό φαίνεται παράξενο στους Ευρωπαίους αγοραστές που είδαν µεγάλη υπερπροσφορά πέρυσι και έτσι δεν περίµεναν να πάρουν λιγότερα σταφύλια και ήθελαν χαµηλότερες τιµές» εξηγεί ο κ. Cullum.