Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Αμπελοοινικά

Πεδίο προβληματισμού Vitis Labrusca στο Οινόραμα

«Το Οινόραμα είναι ο τόπος για να φτάσουμε στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα. Έγινε ο τόπος όπου οι οινοποιοί της χώρας γνωρίστηκαν μεταξύ τους». Για τον πρόεδρο του ΣΕΟ, Γιώργο Σκούρα, το Οινόραμα, η μεγαλύτερη έκθεση ελληνικού οίνου στον κόσμο που διοργανώνεται εδώ και 25 χρόνια από την εταιρεία Vinetum, αποτελεί τη δημόσια σφαίρα του ελληνικού οινικού κόσμου, όπου τριγυρνώντας έχεις την ευκαιρία να δοκιμάσεις τα γεννήματα του ελληνικού αμπελώνα, να ψηλαφίσεις τον σφυγμό της ελληνικής οινικής παραγωγής και να αφουγκραστείς τα ζητήματα  που απασχολούν τους ανθρώπους του ελληνικού οίνου.

oinorama123

Μαρίνα Σκοπελίτου

281
0

Ποια είναι όμως τα ζητήματα που συζητήθηκαν στη φετινή διοργάνωση, που ξεκίνησε το Σάββατο 2 Μαρτίου και ολοκληρώνεται τη Δευτέρα 4 του μηνός με τη συμμετοχή 250 και πλέον οινοποιείων; Το θέμα που συζητήθηκε κυρίως είναι η καθυστέρηση των προγραμμάτων προβολής των ελληνικών οίνων σε τρίτες χώρες και ο κίνδυνος να χαθούν τα κονδύλια που προορίζονται γι’ αυτόν τον σκοπό. Ωστόσο, το συγκεκριμένο θέμα δεν μονοπώλησε το ενδιαφέρον, καθώς δεν θα μπορούσαν να μείνουν εκτός ατζέντας η  τροποποίηση του άρθρου 91 και η πρόταση Χόγκαν να επιτραπεί ξανά η καλλιέργεια της ποικιλίας Vitis Labrusca στην ευρωπαϊκή επικράτεια, το ζήτημα των ζωνών και των υποζωνών στις ΠΟΠ, η πτώση της κατανάλωσης οίνου στην Ελλάδα και φυσικά οι νέες τάσεις που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά.

Στενεύουν τα περιθώρια για τα προγράμματα προώθησης

Το θέμα που «καίει» αυτή τη στιγμή τους Έλληνες οινοποιούς και συζητήθηκε κατά τη γενική συνέλευση του ΣΕΟ, η οποία φέτος πραγματοποιήθηκε αυστηρά με την παρουσία των μελών του σε αντίθεση με πέρσι, είναι τα προγράμματα της ΚΟΑ για την προώθηση και προβολή των ελληνικών οίνων στο εξωτερικό, τα οποία δεν έχουν εγκριθεί ακόμα αφήνοντας ελάχιστα χρονικά περιθώρια για την προετοιμασία των δράσεων των Ελλήνων παραγωγών.

«Τα ευρωπαϊκά προγράμματα έπρεπε να έχουν εγκριθεί ήδη για να ξεκινήσουμε την προετοιμασία για τη προώθηση σε τρίτες χώρες, όπως η Αμερική και ο Καναδάς. Το θέμα είναι ότι όλες οι άλλες χώρες έχουν ήδη ξεκινήσει. Είναι κρίμα να χάνονται χρήματα που προορίζονται γι’ αυτόν τον σκοπό», ανέφερε στο agronews.gr η Θεοδώρα Ρούβαλη.

Από τη μεριά του ο Γρηγόρης Στεργιούλης, εκτελεστικός πρόεδρος της Enterprise Greece, ανέφερε στα μέλη του ΣΕΟ ότι η νέα ΚΟΑ είναι υπό έγκριση, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει αστραπιαία να συνταχθεί ένα αποτελεσματικό σχέδιο γι’ αυτή.

Συμπληρώνοντας τον κ. Στεργιούλη ο πρόεδρος του ΣΕΟ ανέφερε: «Είμαστε σε συνεργασία με την Enterprise Greece και ο κοινός μας αγώνας είναι η εύρεση των κονδυλίων της ΚΟΑ για να τρέξουν τα προγράμματα που έχουν καθηλωθεί εξαιτίας των προβλημάτων του υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Πέρυσι χάσαμε 8,6 εκατ. ευρώ. Πάντως, εφόσον θα προκηρυχθούν τα προγράμματα, όπως μας αναγγείλατε, θα τρέξουμε να τα υλοποιήσουμε οπωσδήποτε».

«Πρέπει να προετοιμαστούμε για το θέμα της Vitis Labrusca»

Για την τροποποίηση του άρθρου 91 του 1308 και τη δυνατότητα χρήσης απαγορευμένων ποικιλιών στην Ευρωπαϊκή Επικράτεια, μίλησε στο agronews.gr ο Διονύσης Γραμματικός, προϊστάμενος του τμήματος Αμπέλου Οίνου και Αλκοολούχων Ποτών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. «Η τροποποίηση του άρθρου 91 έδινε τη δυνατότητα να φυτευτούν, να καλλιεργηθούν και πωληθεί τελικό προϊόν από ποικιλίες απαγορευμένες στην ευρωπαϊκή επικράτεια. Η χρήση της ποικιλίας Vitis Labrusca επιτρεπόταν από τον προηγούμενο κανονισμό, απλώς δεν χρησιμοποιήθηκε στη Νότια Ευρώπη, αλλά μόνο στη Βόρεια καθώς παρουσιάζει μεταξύ άλλων ανθεκτικότητα στο κρύο. Βρεθήκαν 12 κράτη μέλη -  η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία και εμείς μεταξύ αυτών - που ζήτησαν από τον επίτροπο Χόγκαν να πάρει πίσω την τροποποίηση του άρθρου 91. Έτσι και έγινε, όμως είμαστε σίγουροι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προσπαθήσει να φέρει πάλι το θέμα. Τότε λοιπόν θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι».

Πού μπορεί να αποδοθεί η πτώση στην κατανάλωση;

Φυσικά, δεν θα μπορούσε να μην συζητηθεί το θέμα της πτώσης στην κατανάλωση οίνου που καταγράφεται στη χώρα μας και η οποία για τα τελευταία 2 έτη άγγιξε το 11%, σύμφωνα με το ισοζύγιο οίνου που απέστειλε το τμήμα Αμπέλου Οίνου και Αλκοολούχων Ποτών προς την Κομισιόν.

Για τον Λεωνίδα Νασιάκο, γενικό διευθυντή του Οινοποιείου Semeli, η μείωση αυτή είναι πλασματική και οφείλεται στα προβλήματα που δημιούργησε στην αγορά η επιβολή του ΕΦΚ. «Κατά την προσωπική μου άποψη δεν υπάρχει πτώση στην κατανάλωση. Υπάρχει άνοδος αλλά δεν καταγράφεται γιατί τα τελευταία 3 χρόνια με την επιβολή του ΕΦΚ πολλοί οινοποιοί, ιδιαίτερα οι μικροί που δεν άντεχαν αυτό το δυσβάσταχτο βάρος, οδηγήθηκαν στο να πωλούν το κρασί τους χωρίς παραστατικά. Η μαύρη αγορά στο τέλος της ημέρας θα δείξει μείωση στην κατανάλωση», σημείωσε ο ίδιος.

Τάση με όρια τα «φυσικά» κρασιά

Συζητώντας με τον κ. Νασιάκο για τις τάσεις στο ελληνικό κρασί ο ίδιος ξεχώρισε ως πιο σημαντική και ισχυρή τη ζήτηση για ελληνικές ποικιλίες. «Τώρα πάνω σε αυτή υπάρχει μια μικρότερη και διαφαινόμενη για νέες ανεξερεύνητες ποικιλίες, οι οποίες βγάνουν τώρα στην αγορά, έχουν ενδιαφέρον αλλά δεν μπορούν να καλύψουν μεγάλους όγκους», τόνισε ο κ. ίδιος και συνέχισε: «Άλλη μία τάση είναι τα λεγόμενα φυσικά κρασιά. Κατ’ εμέ είναι ένας λάθος όρος. Γιατί είναι σαν να θεωρούμε ότι τα άλλα είναι τεχνητά. Θα μπορούσε να υπάρχει ο όρος κρασιά χωρίς πολλές παρεμβάσεις. Ομοίως, και αυτή η τάση δεν έχει μεγάλους όγκους γιατί το κοινό δεν είναι τόσο ευρύ. Αυτό συμβαίνει γιατί το φυσικό κρασί, όπως παραδέχονται και οι παραγωγοί του έχει και ελαττώματα, τα οποία ο ψαγμένος καταναλωτής τα περιμένει, αλλά η πλειοψηφία των καταναλωτών δεν μπορεί να τα δεχτεί».

Πόσο καιρό θα συζητούμε ακόμα για τις ζώνες;

Ίσως μία από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές, ενδεικτική της «ζύμωσης» που λαμβάνει χώρα στους διαδρόμους του Οινοράματος ήταν όταν ο Γιάννης Τσέλεπος περνώντας από το stand του οινοποιείου της οικογένειας Ιερόπουλου, ρώτησε με χιούμορ τον οινοποιό Χρόνη Ιερόπουλο πότε θα γράψει «Νεμέα» στις ετικέτες του.

Στην ετήσια έκδοση «Top 50 Wine Trails» είχαμε φιλοξενήσει την άποψη του κ. Ιερόπουλου για το θέμα των ζωνών στις ΠΟΠ: «Από το 2015 και μετά δεν έχουμε τη λέξη Νεμέα στα μπουκάλια μας, γιατί όταν γράφεις Νεμέα, δεν μπορείς να γράψεις τίποτα για το αμπελοτόπι σου. Οπότε εγώ έκανα το εξής παράλογο, έβγαλα το Νεμέα και το κρασί μας από ΠΟΠ έγινε ΠΓΕ, που στους «τίτλους» σημαίνει ένα σκαλί παρακάτω. Μόνο και μόνο για να μπορώ να γράφω για το αμπελοτόπι μου. Δεν κάνουμε όλοι το ίδιο πράγμα. Δεν είναι το ίδιο το κρασί της «Γαία Οινοποιητική» με εκείνο που κάνει 3 ευρώ. Ο καταναλωτής όμως δεν το καταλαβαίνει. Αν είχαμε φτιάξει τις ζώνες, όπως έχει κάνει όλη η Ευρώπη με τα αμπελοτόπια της, θα ήμασταν σε καλύτερη μοίρα».

Ο κ. Τσέλεπος σημείωσε ότι πρόκειται όντως για μία έλλειψη η οποία θεωρεί ότι θα καλυφθεί:  «Όταν πήγα και μίλησα στη Νεμέα για ζώνες με “πήραν με τις πέτρες”. Τώρα κάθονται και συζητούν μαζί μου. Σιγά-σιγά καταλαβαίνει όλος ο κόσμος ότι είναι η φυσική εξέλιξη. Αν θέλουν να πάει μπροστά η Νεμέα πρέπει να γίνουν οι υποζώνες. Με τον καιρό θα ωριμάσει».

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία