Τον αρύβαλλο της σύγχρονης εποχής εμπνεύστηκε και δημιούργησε η Ladolea
«Την περίοδο που ψάχναμε να βρούμε ένα σημείο σύνδεσης του ελαιολάδου μας με την ιστορία του τόπου όπου παράγεται, επισκεφθήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Αρχαίας Κορίνθου. Εκεί μας τράβηξε την προσοχή η ομορφιά ενός αρχαίου αγγείου που ονομαζόταν αρύβαλλος. Στη λεζάντα έγραφε ότι επρόκειτο για ένα κεραμικό του 7ου αι. π.Χ. στο οποίο οι αθλητές φύλασσαν το ελαιόλαδο ή άλλα έλαια με τα οποία άλειφαν το σώμα τους. Εκείνη τη στιγμή σκεφτήκαμε ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τη δική μας συσκευασία», αναφέρει στο Top50 Ελαίας Καρπός ο Πάνος Κλουτσινιώτης, που μαζί με τον αδελφό του Θάνο ίδρυσαν το 2012 τη Melissi &Co, η οποία παράγει στην Κόρινθο το Ladolea. Για τη υλοποίηση του φιλόδοξου project της συσκευασίας τα δύο αδέλφια απευθύνθηκαν στον Σπύρο Γκύζη, που έκανε το product design της συσκευασίας, και στον Λέανδρο Κατσούρη που ανέλαβε το γραφιστικό κομμάτι. Παράλληλα, ήρθαν σε επαφή με Έλληνες κεραμίστες, που θα υλοποιούσαν τα σχέδια τους. Οι δοκιμές πάνω σε φόρμες κράτησαν έναν χρόνο, μέχρι να καταλήξουν σε μία τέλεια χρηστική συσκευασία.
«Οι σχεδιαστές της ομάδας Bend χρειάστηκε να έρθουν στο κτήμα μας», σημειώνει ο ιδρυτής της Rhizoma Olive Farms, Τάσος Ανέστης
Μία ακόμα ενδιαφέρουσα ιστορία κρύβεται πίσω από τη δημιουργία της συσκευασίας που «φιλοξενεί» το ΠΟΠ βιολογικό ελαιόλαδο της εταιρείας Rhizoma Olive Farms από το Κρανίδι Αργολίδας. «Είχαμε συζητήσει με 20 διαφορετικά γραφεία, πριν ανακαλύψουμε την ομάδα Bend με έδρα το Μοσχάτο. Είχαμε πάει στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο Κολωνάκι, όπου είδαμε κάποια φυλλάδια που είχαν σχεδιάσει», σημειώνει ο Διδάκτωρ Βιολογίας και ιδρυτής της εταιρείας, Τάσος Ανέστης. «Οι σχεδιαστές της ομάδας Bend χρειάστηκε να έρθουν στο Κτήμα μας για να δουν από κοντά τι κάνουμε και τι πρεσβεύουμε. Στα κλαδέματα εντοπίσαμε ένα κομμάτι κορμού, που παρουσίαζε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μαζί με την ομάδα το επεξεργαστήκαμε. Λειάναμε την τομή του με ένα σβουράκι και κατόπιν το κάψαμε με ένα γκαζάκι για να μπορέσουμε να πάρουμε το αποτύπωμα των δακτυλίων πάνω σε ένα ριζόχαρτο. Αυτό το αποτύπωμα «στολίζει» τα μπουκάλια μας και συμβολίζει εν πολλοίς την ιχνηλασιμότητα του ελαιόλαδου», αφηγείται στο Top50 ο κ. Ανέστης. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι φιάλες είναι αριθμημένες και φέρουν την υπογραφή του Τάσου Ανέστη. Ο σχεδιασμός της βραβευμένης συσκευασίας επηρεάστηκε και από κριτήρια που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, όπως τονίζει ο κ. Ανέστης: «Όλα τα υλικά της συσκευασίας, αν εξαιρέσει κανείς το pourer σιλικόνης, είναι 100% ανακυκλώσιμα. Γενικότερα, στόχος της επιχείρησής μας είναι να ελαχιστοποιήσει το ενεργειακό της αποτύπωμα σε όλα τα στάδια από την παραγωγή μέχρι την τελική πώληση του προϊόντος».
Με χαραγμένη τη Μήτρα του Παλαιοκάστρου στο ξύλινο καπάκι του το Ελαιόλαδο Ziro Σητείας
«Το μότο μας είναι ότι προσφέρουμε στους πελάτες μας το ελαιόλαδο που καταναλώνουμε εμείς και τα παιδιά μας. Ξεκινώντας λοιπόν από μία τέτοια βάση, δεν θα μπορούσε η συσκευασία να μην είναι ανάλογη της ποιότητας», ανέφερε ο συνιδιοκτήτης της εταιρείας, Βασίλης Μπέης. Πριν από δύο χρόνια η εταιρεία λάνσαρε την άσπρη και τη μαύρη συσκευασία με το ξύλινο καπάκι για τη σειρά Early Harvest. Η συσκευασία, που σχεδίασε η εταιρεία Semiotik από τη Θεσσαλονίκη, έχει πολλές αναφορές στην ελληνική ιστορία, όπως εξηγεί ο κ. Μπέης: «Το κωνικό σχήμα παραπέμπει στο παλιό μεταλλικό λαδικό που υπήρχε στα ελληνικά σπίτια. Η πρώτη εικόνα του ξυπνάει μνήμες. Επάνω στο καπάκι είναι χαραγμένη η Μήτρα του Παλαιοκάστρου. Πρόκειται για τον πρόδρομο του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, βάσει του οποίοι οι Μινωΐτες υπολόγιζαν τις κινήσεις των πλανητών. Τέλος, το σχήμα του πώματος είναι παρόμοιο με αυτό της σφραγίδας του πρόσφορου». Κάθε χρόνο κατασκευάζονται χίλιες συσκευασίες γι’ αυτό τον κωδικό και κάθε καπάκι κατασκευάζεται στο χέρι από ξυλογλύπτη.
Η σύγχρονη τέχνη συναντά το ελαιόλαδο
Την εξέλιξη, το πέρασμα από τη μία γενιά στην άλλη, αλλά και από το χθες στο σήμερα θέλησαν να αποτυπώσουν στη συσκευασία του ελαιολάδου τους οι ιδρυτές της εταιρείας LIΑCultivators από τη Μεσσηνία. «Είχα σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης και παρότι αποφάσισα να ασχοληθώ με κάτι διαφορετικό δεν ήθελα να χάσω τη σύνδεση με την τέχνη. Είχα την τύχη λοιπόν να γνωρίσω τους ανθρώπους του Bob Studio, τους Άρη Τσούπια και Ανδρέα Θάνου, οι οποίοι σχεδίασαν τη συσκευασία μας», ανέφερε στο Top50 by Ελαίας Καρπός η Χριστίνα Στριμπάγκου. «Όταν ήμουν μικρή η μητέρα μου μου έλεγε: “Κρύψε το λάδι από τον ήλιο”. Μετέφερα λοιπόν στους σχεδιαστές την ιδέα για μια συσκευασία που θα προστατεύει απόλυτα το ελαιόλαδο από το φως. Παράλληλα, ένας από τους πιο όμορφους αρχαιολογικούς χώρους είναι η Αρχαία Μεσσήνη με το υπέροχο λευκό Στάδιο της. Από αυτό εμπνευστήκαμε το χρώμα της συσκευασίας μας, η οποία είναι η πρώτη που βάφτηκε λευκή στην Ελλάδα. Επίσης, η διακόσμηση της φιάλης παραπέμπει στη διακόσμηση των αρχαίων αμφορέων, απλά αντί να χρησιμοποιήσουμε ένα μοτίβο περιμετρικά της φιάλης, χρησιμοποιήσαμε τρία, καθένα από τα οποία συμβολίζει κάτι. Αντίστοιχα, αρκετή σκέψη και αναφορές στην ιστορία της αρχαίας Ελλάδας μπορεί να εντοπίσει κανείς στο λογότυπο της εταιρείας. Το κεντρικό σχήμα του λογότυπού μας συμβολίζει την παλιά μυλόπετρα. Ωστόσο, επειδή ο τρόπος παραγωγής του ελαιολάδου έχει αλλάζει, προσθέσαμε έναν κύκλο γύρω από τη μυλόπετρα, ο οποίος για εμάς συμβολίζει την εξέλιξη στην παραγωγή του ελαιολάδου, όπως επίσης και την εξέλιξη της οικογένειας μας».