BACK TO
TOP
Food insider

Καλύτερη θέση στην αγορά και αντοχή σε κραδασμούς για τα προϊόντα των Ομάδων Παραγωγών

Κρισιµότερος από ποτέ, εν µέσω έντονης µεταβλητότητας στις αγορές, είναι ο ρόλος των Οµάδων Παραγωγών οπωροκηπευτικών σύµφωνα µε νέα µελέτη της Κοµισιόν, που καταδεικνύει ότι η ένταξη σε συλλογικά σχήµατα αποτελεί κρίσιµη παράµετρο για την εµπορική αξία των προϊόντων αλλά και ασπίδα προστασίας - µέσω της παρεχόµενης χρηµατοδοτικής στήριξης - από τυχόν αναταράξεις στις αλυσίδες εφοδιασµού.

38_24

Μαρία Γιουρουκέλη

113
0

Τα παραπάνω αποτελούν µέρος των συµπερασµάτων της πολυθεµατικής µελέτης των εθνικών στρατηγικών για βιώσιµα επιχειρησιακά προγράµµατα στον τοµέα των οπωροκηπευτικών για την περίοδο 2013-18, που δηµοσιεύτηκε στις 15 ∆εκεµβρίου.

Σύµφωνα µε τη µελέτη, τα επιχειρησιακά προγράµµατα που εφαρµόζουν οι ΟΠ έχουν αποδειχθεί επιτυχηµένα στη βελτίωση της ελκυστικότητας των µελών τους, στην προώθηση της συγκέντρωσης της προσφοράς και της διάθεσης στην αγορά, στην ενίσχυση της εµπορικής αξίας των προϊόντων και στη διασφάλιση της προσαρµογής της παραγωγής στη ζήτηση.

Τα δεδοµένα που συλλέχθηκαν δείχνουν επίσης ότι τα επιχειρησιακά προγράµµατα είχαν θετικό αντίκτυπο στον τοµέα όσον αφορά τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την προστασία και τη διατήρηση του περιβάλλοντος και την πρόληψη και διαχείριση κρίσεων, ενισχύοντας άλλες πολιτικές που επιδιώκουν παρόµοιους στόχους όπως µέτρα αγροτικής ανάπτυξης. Ειδικότερα, αναφέρθηκαν οι θετικές ευκαιρίες του να είσαι µέλος µιας ΟΠ, όπως:

  • Μια καλύτερη θέση στην αγορά: Το µάρκετινγκ από τις οργανώσεις παραγωγών αντιπροσωπεύει περίπου το ήµισυ της αξίας της συνολικής παραγωγής φρούτων και λαχανικών της χώρας.
  • βελτιωµένη πρόσβαση σε µηχανήµατα συγκοµιδής και επεξεργασίας·
  • οικονοµικά πλεονεκτήµατα και συνεπενδύσεις·
  • ανταλλαγή γνώσεων και τεχνικών·
  • καλύτερη πρόσβαση στην ασφάλιση των καλλιεργειών·
  • πρόσβαση σε µέτρα που διασφαλίζουν την ποιότητα ή την πιστοποίηση του προϊόντος· και
  • αυξηµένη ανθεκτικότητα σε κραδασµούς (συµπεριλαµβανοµένης της σταθερότητας των τιµών) και, σε κάποιο βαθµό, στις γενικές διαρθρωτικές τάσεις, λόγω κοινοτικής προσέγγισης.

Για να βοηθηθούν οι παραγωγοί που αντιµετωπίζουν δυσκολίες ή και κρίση, τα δύο πιο χρησιµοποιούµενα µέσα ήταν η απόσυρση από την αγορά και η ασφάλιση συγκοµιδής.

Με 527 οργανώσεις πρώτη σε Οµάδες η Ισπανία, στις 128 η Ελλάδα παρακολουθεί τις εξελίξεις

Το 2020, υπήρχαν 1.603 οργανώσεις παραγωγών και 31 διεθνικές ΟΠ οπωροκηπευτικών στην ΕΕ27. Ο µεγαλύτερος αριθµός αναγνωρισµένων οργανώσεων παραγωγών σε αυτόν τον τοµέα βρίσκεται στην Ισπανία (527), την Ιταλία (289), τη Γαλλία (220), την Πολωνία (196) και την Ελλάδα (128).

Οι συνολικές δαπάνες που πραγµατοποιήθηκαν από τις χώρες της ΕΕ στο πλαίσιο των εθνικών στρατηγικών αυξήθηκαν κατά 20% την εν λόγω περίοδο. Η χρηµατοδοτική συνδροµή της ΕΕ περιορίζεται γενικά στο 50% του συνολικού επιχειρησιακού ταµείου, αν και µπορεί να αυξηθεί στο 60%.

Σε σχέση µε τις δαπάνες, τα µεγαλύτερα µερίδια έγιναν για µέτρα στήριξης:

  • προγραµµατισµό παραγωγής µε 345,9 εκατ. ευρώ το 2013 και 417,7 εκατ. ευρώ το 2018 και  βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων µε 369,7 εκατ. ευρώ το 2013 και 394,3 εκατ. ευρώ το 2018.
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία