BACK TO
TOP
Διεθνή

Πρόκληση ένα «αδιάβροχο» από καραντίνες σύστηµα τροφίµων

Ο µετασχηµατισµός της αλυσίδας τροφίµων υπήρχε στο ραντάρ των εµπλεκοµένων. Ο κορωνοϊός καταλύτης στην ζήτηση για φρέσκα, χωρίς πρόσθετα, τρόφιµα.

34ioh

Μαρία Γιουρουκέλη

15
0

Αναµφίβολα η πανδηµία COVID-19 µετασχηµατίζει τον τοµέα τροφίµων. Το κλείσιµο των συνόρων, η έλλειψη οδηγών φορτηγών και διακινούµενων εργαζοµένων και οι αναπροσαρµογές που επιβάλλονται εν είδει καραντίνας λόγω υγειονοµικών κανόνων θέτουν άµεσες προκλήσεις στον εξαιρετικά παγκοσµιοποιηµένο τοµέα τροφίµων και, συνεπώς, στην ίδια την εφοδιαστική αλυσίδα, αναφέρει σε ανάλυσή της η Deloitte.

Ο συµβουλευτικός οίκος υπογραµµίζει την επείγουσα ανάγκη επενεξέτασης του παγκόσµιου συστήµατος τροφίµων προκειµένου καταστεί «αδιάβροχο», καθώς η κατάσταση πιθανότατα θα διαρκέσει τουλάχιστον για άλλους 18 µήνες. Εν τω µεταξύ, οι παγκόσµιες προτιµήσεις των καταναλωτών αλλάζουν υπό την επίδραση του COVID-19, καθώς οι άνθρωποι γίνονται πιο ευαισθητοποιηµένοι στην υγεία και ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στις κουζίνες τους. Έτσι, ο κορωνοϊός έχει προσθέσει πολύ… καύσιµο στην ήδη αυξανόµενη ζήτηση για φρέσκα, υγιή, χωρίς πρόσθετα, τρόφιµα µε ανιχνεύσιµη προέλευση. Μια άλλη τάση που φαίνεται ότι ήρθε για να µείνει είναι το ηλεκτρονικό εµπόριο τροφίµων, που από ένα µικρό ποσοστό, αυξήθηκε πολύ έντονα κατά τη διάρκεια της αποµόνωσης στο σπίτι (+ 12,4% στις ΗΠΑ). Μάλιστα, η Deloitte να εντοπίζει τέσσερις µέγα τάσεις (megatrends) που θα διαµορφώσουν το µέλλον των τροφίµων σηµειώνοντας πως οι εταιρείες που αναγνωρίζουν και ανταποκρίνονται σε αυτές τις θα παραµείνουν επιτυχηµένες και θα είναι µέρος της λύσης.

  1. Εξατοµικευµένη διατροφή: Οι καταναλωτές αναζητούν προϊόντα διατροφής που ταιριάζουν στον ιδιαίτερο τρόπο ζωής τους. Σε απάντηση για παράδειγµα, οι εταιρείες επικεντρώνονται σε εναλλακτικές πρωτεΐνες για να αντικαταστήσουν το κρέας. Παράγουν ειδικά προϊόντα για τις διατροφικές ανάγκες παιδιών, ηλικιωµένων και αθλητών, όπως και για άτοµα µε προϋπάρχουσες καταστάσεις υγείας.
  2. Υπεύθυνη παραγωγή και απόβλητα: Το ερώτηµα που αντιµετωπίζουν οι εταιρείες είναι: Πώς παράγουµε και προµηθεύουµε ασφαλή, υγιεινά τρόφιµα µε τρόπο που να µην εξαντλεί τους πόρους του πλανήτη; Ένα παράδειγµα είναι η «έξυπνη γεωργία». Ένα άλλο ερώτηµα είναι πώς µπορούµε να µειώσουµε την απώλεια τροφίµων και τα απόβλητα, που σήµερα είναι το ένα τρίτο της παραγωγής; Αµέτρητες «κυκλικές» πρωτοβουλίες στοχεύουν σε αυτό.
  3. Βιοµηχανία τροφίµων 4.0: Μέγα τάση αποτελεί η ψηφιοποίηση ολόκληρης της τροφικής αλυσίδας αξίας ξεκινώντας από τη γεωργία για αύξηση παραγωγής και µειωµένα κόστη.
  4. Ενορχήστρωση οικοσυστήµατος: Για να αλλάξει το status quo, αυτό που χρειάζεται είναι ένα απρόσκοπτο ενορχηστρωµένο οικοσύστηµα τροφίµων. Εκτός από όλα τα µέρη της αλυσίδας αξίας τροφίµων, ένα οικοσύστηµα περιλαµβάνει και άλλους ενδιαφερόµενους, όπως κυβερνήσεις, ΜΚΟ, τον τοµέα της περίθαλψης, τα πανεπιστήµια και τον χρηµατοπιστωτικό τοµέα. Η συνεργασία αυτού του διαφορετικού φάσµατος µερών είναι µια πρόκληση και τα µερίσµατά της είναι τεράστια για τους αγρότες, τις επιχειρήσεις, την εστίαση.
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία