BACK TO
TOP
Διεθνή

Παγιδευμένα στα Στενά του Βοσπόρου πάνω από 30 γεμάτα δεξαμενόπλοια

Κλειστά παραµένουν de facto τα Στενά του Βοσπόρου για τη συντριπτική πλειονότητα των δεξαμενοπλοίων που θέλουν να διέλθουν, μετά την αιφνιδιαστική απόφαση των τουρκικών αρχών να αξιώσουν έγγραφες προκαταβολικές βεβαιώσεις ασφάλισης, κατά παρέκκλιση από τη συνήθη πρακτικής τους.

doc-20221205-48076441-960x600

141
0

Πρόκειται για βεβαιώσεις που οι αρμόδιες ασφαλιστικές ενώσεις, τα λεγόμενα P&I Clubs (Protection & Indemnity Clubs) αρνούνται να παράσχουν προτάσσοντας πως προσφέρουν κάλυψη στα μέλη τους μόνο εφόσον αυτά βρεθούν αντιμέτωπα με αξιώσεις και αφού εξετάσουν πως τα πλοία και τα φορτία που έχουν γεννήσει την υποχρέωση συμμορφώνονται με όλους τους απαραίτητους κανονισμούς και νόμους. Ναυτιλιακές πηγές ανεβάζουν τον αριθμό των έμφορτων δεξαμενοπλοίων που έχουν εγκλωβιστεί στην είσοδο των Στενών στην πλευρά της Μαύρης Θάλασσας πάνω από 30. Αλλα τόσα φέρονται να κατευθύνονται προς τα εκεί, ενώ η κατάσταση έχει περιπλέξει την ομαλή διέλευση και άλλων τύπων πλοίων, όπως ξηρού φορτίου χύδην και γενικού φορτίου ή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Στην αγορά γίνεται λόγος τόσο για ευθύνη των clubs όσο όμως και για προσχηματική απόφαση των τουρκικών αρχών στο πλαίσιο μιας ξεκάθαρα φιλορωσικής πολιτικής. Είναι χαρακτηριστικό πως τα μόνα πλοία που διέρχονται των Στενών του Βοσπόρου από την 1η Δεκεμβρίου, οπότε και ξεκίνησε να εφαρμόζεται η τουρκική απαίτηση για έγγραφες βεβαιώσεις, είναι ρωσικά δεξαμενόπλοια που είναι ασφαλισμένα από ρωσικά clubs. Και αυτό διότι τα ρωσικά πλοία έχουν καταφέρει να εξασφαλίσουν τέτοιες βεβαιώσεις από τα δικά τους P&I Clubs τα οποία λειτουργούν με διαφορετικές πολιτικές και σαφώς μικρότερη ανεξαρτησία από κυβερνητικές αποφάσεις.

Αλλες πλευρές ωστοσο ρίχνουν ξεκάθαρα την ευθύνη του αδιεξόδου που έχει δημιουργηθεί στα P&I Clubs. Βεβαίως υπάρχουν και εκείνοι που ισχυρίζονται πως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Ρωσία και τις ρωσικές επιχειρήσεις, σε συνδυασμό με το πλαφόν στις τιμές μέχρι το οποίο επιτρέπεται η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, δηλαδή τα 60 δολάρια, έχει προσελκύσει έναν ευκαιριακό κερδοσκοπικό, άλλως λεγόμενο και σκιώδη στόλο (dark fleet). Στόλο που απαρτίζεται δηλαδή από πλοία αμφίβολης –ή δύσκολα ιχνηλατίσιμης– ιδιοκτησίας, κατάστασης, αξιόπλοου και ασφαλιστικής ενημερότητας, που αυξάνει τον κίνδυνο ατυχήματος στα Στενά του Βοσπόρου. 

Το ζήτημα ανέλαβε να συζητήσει με τις τουρκικές αρχές η ένωση των P&I Clubs, International Group (IG), χωρίς ωστόσο κανένα σοβαρό αποτέλεσμα. Πηγές της «Κ» αναφέρουν μάλιστα πως κατά τις διαπραγματεύσεις αυτές η τουρκική πλευρά (δηλαδή η αρχή διαχείρισης των Στενών) δήλωσε αδυναμία να προχωρήσει σε περαιτέρω συζητήσεις πριν λάβει οδηγίες από την τουρκική κυβέρνηση. Αυτό συνέβη στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, οπότε και το ζήτημα άρχισε να προσλαμβάνει χαρακτήρα διεθνούς κρίσης του εμπορίου, με αποτέλεσμα να αναλάβουν τις επαφές η αμερικανική και η βρετανική πρεσβεία στην Τουρκία. 

«Πιέσεις προς τις ασφαλιστικές ενώσεις (P&I Clubs) δεν μπορούν να ασκηθούν εύκολα, όχι μόνο διότι απλώς ακολουθούν την πάγια τακτική τους κυρίως γιατί αποτελούν ιδιωτικούς ομίλους που δεν υποχρεούνται να συμμορφώνονται σε πολιτικές οδηγίες», αναφέρουν ναυτιλιακές πηγές.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία