BACK TO
TOP
Profi

Καταπίνει τις ώρες χωρίς ζόρια το Claas Axion 830 Cmatic

Στην αναζήτηση ενός µεσαίου τρακτέρ, ικανού να φέρει εις πέρας όλες τις αγροτικές εργασίες, και µε ιπποδύναµη που ξεπερνά τους 200 ίππους, το µοντέλο Axion 800s της Claas µπαίνει αναµφίβολα στη λίστα των υποψήφιων τρακτέρ

Axion830_2

Βασίλης Σοφός

247
0

Ξεζουµίσαµε λοιπόν ό,τι έχει-και δεν έχει- το συγκεκριµένο τρακτέρ, λαµβάνοντας υπόψη φυσικά την εµπειρία των δυόµισι ετών που είχε ο χειριστής του στην µακράς διαρκείας δοκιµή.

Το µοντέλο Claas Axion 800s της δοκιµής έκανε την παρθενική του εµφάνιση στην Μεγάλη Βρετανία πριν από 5 χρόνια. Σε σύγκριση µε τα πρώτης γενιάς Claas Axion, τα οποία λανσαρίστηκαν το 2006, οι σηµαντικές αλλαγές του νέου µοντέλου εντοπίζονται κάτω από το καπό, εκεί όπου πλέον φιλοξενείται ένας χυτός κινητήρας FPT, έναντι του κινητήρα Deere, τον οποίο φορούσαν τα πρώτα µοντέλα.

Παρ΄όλο που αυτή η µετάβαση προκάλεσε κάποια αναστάτωση στους κύκλους των εµπόρων ανταλλακτικών ανά την Ευρώπη, έφερε σηµαντική αλλαγή, αν δούµε βέβαια τα πράγµατα ως χειριστές. Από τη χρήση κινητήρων DPS, που έκαναν χρήση της µονάδας EGR για συµµόρφωση µε τους κανονισµούς ρύπων, φθάσαµε στους κινητήρες του οµίλου CNH-FIAT. Οι τελευταίοι συνοδεύονταν από το πρόσθετο υγρό καυσίµου AdBlue και από το αντίστοιχο δοχείο για το υγρό φυσικά. Η Claas έσπευσε λοιπόν να βάλει τη δική της «σφραγίδα» επιλέγοντας να χρησιµοποιήσει κινητήρες µε υπερσυµπιεστή µεταβλητής γεωµετρίας, ανεµιστήρα ογκοµετρικής ψύξης για βελτιωµένη απόδοση και νέο υπερσύγχρονο κάρτερ.

Η ανάγκη για ράγες πλαισίου εξαλείφθηκε µε την εγκατάσταση µπροστινού συνδέσµου, µε την ύπαρξη του οποίου διατηρείται η ευελιξία, σύµφωνα µε την Claas. Στην πραγµατικότητα βέβαια, στις στροφές η ευελιξία του τρακτέρ είναι πανοµοιότυπη µε τα παλιά µοντέλα, όµως πρέπει να τονίσουµε ότι τώρα αυτή η ευκινησία επιτυγχάνεται µε µεγαλύτερα ελαστικά.»Ο νέος υπερσυµπιεστής (turbo) παρήγαγε ακόµα µεγαλύτερη δύναµη από τις χαµηλές στροφές, βοηθώντας τον κινητήρα να κερδίζει και σε ροπή, ενώ ο ανεµιστήρας για τη ψύξη «πιάνει δουλειά» µόνο όταν τα πράγµατα αρχίζουν να δυσκολεύουν, δηλαδή όταν ο κινητήρας ζεσταίνεται. Το νέο «έξυπνο» σύστηµα ψύξης αφήνει το µοτέρ να δουλέψει στην υψηλή του απόδοση απροβληµάτιστα.

Όλα τα παραπάνω ας εκληφθούν λοιπόν ως οι παράγοντες που συνέβαλαν στις αυξηµένες δυνατότητες του νέου Axion, οι οποίες το κάνουν να έλκει άνετα 1,2 τόνους, έχοντας όµως ανάγκη λιγότερο καύσιµο σε σχέση µε το µοντέλο-προκάτοχο. Και για του λόγου το αληθές, η σύγκριση έγινε σε παλαιότερα τεύχη, όπου φιλοξενήθηκε το Claas Axion 850 Hexashift και ήρθε αντιµέτωπο µετά από καιρό µε τα νέα µοντέλα.

Η νέα σειρά δέχθηκε αλλαγές αλλά και περισσότερα κιλά µε το αναβαθµισµένο στιβαρότερο πίσω µέρος και τον αναρτηµένο µπροστινό άξονα µε καλύτερα φρένα. Η καµπίνα επωφελήθηκε επίσης χάρη στο νέο πιο εύχρηστο σχεδιασµό της. Η παλιά δοµή µε τις έξι κολόνες έδωσε τη θέση της σε ένα άλλο σχέδιο µε 4 κολόνες και γυαλί απ΄άκρη σ΄άκρη. Το υποβραχιόνιο στις µεσαίες και κορυφαίες εκδόσεις εξοπλισµού έχει πλέον µπροστά του έναν πολυλειτουργικό µοχλό και δίπλα από αυτόν υπάρχει η οθόνη ελέγχου της CEBIS.

Όλες αυτές οι αλλαγές βέβαια είχαν και το τίµηµά τους και εδώ µιλάµε µε την κυριολεκτική σηµασία της λέξης αφού όπως είναι αναµενόµενο το κόστος απόκτησης ενός Axion ανέβηκε. Ωστόσο, ύστερα από 5 χρόνια απέδειξαν ότι είναι αρκετά αξιόπιστα τρακτέρ τόσο στις εργασίες στο χωράφι όσο και σε µεταφορικές δουλειές. Για να δούµε εις βάθος πόσο εξελίχθηκαν τα σηµερινά Axion, δοκιµάσαµε το µοντέλο 830 λειτουργώντας το για 2300 ώρες κατά τη διάρκεια των ανοιξιάτικων εργασιών σποράς. Και ενώ κανονικά αυτού του είδους οι δοκιµές επικεντρώνονται σε τρακτέρ που έχουν λειτουργήσει περισσότερες ώρες από τον µέσο όρο-για την ηλικία τους πάντα- αυτή τη φορά το σενάριο είναι διαφορετικό. Το συγκεκριµένο τρακτέρ πέρασε τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής του ως µοντέλο επίδειξης στις αντιπροσωπείες και, όπως είναι φυσικό, σε δύο χρόνια είχε µόλις 800 ώρες στο κοντέρ του. Και µολονότι τα πρώτα δύο χρόνια δεν είχε εργαστεί σκληρά, είχε «φορεµένο» επάνω του αρκετό εξοπλισµό όπως είναι ο µπροστινός σύνδεσµος, το pto και το σύστηµα αυτόµατης οδήγησης µε GPS.

Ο χειριστής της δοκιµής προτιµά να αγοράζει µηχανήµατα µε λίγες ώρες στο κοντέρ, που έχουν δουλευτεί περίπου δύο χρόνια, έχουν παρουσιάσει τα πρώτα προβλήµατα και ο αρχικός ιδιοκτήτης έχει αρχίσει να µειώνει την αξία του µηχανήµατος προς πώληση.

Όταν το Axion έφτασε για πρώτη φορά στο αγρόκτηµα, το 2016, πήρε το ρόλο του εργαλείου για απλές πρωτογενείς καλλιέργειες, του τρακτέρ για σπορά αλλά και για ψεκασµούς. Πρόσφατα συνεργάστηκε µε ένα Arion 650 για εργασίες εφαρµογής χηµικών και λιπασµάτων στην καλλιέργεια και συνεπώς ο «φόρτος εργασίας» του µειώθηκε. Στο παραπάνω αξίζει να συνυπολογίσουµε και το γεγονός ότι το τρακτέρ άρχισε να εργάζεται σε πιο «ελαφριά» και ρηχά εδάφη σε συνδυασµό µε τη διαδικασία άµεσης σποράς. Τα παρελκόµενα που συνεργάστηκαν µε το τρακτέρ ήταν τώρα µια σπαρτική Amazone Cayena 6 µέτρων και ένας καλλιεργητής Horsch Cruiser. Για την προστασία των καλλιεργειών, το Axion «ζευγάρωσε» µέχρι και µε ψεκαστικό χωρητικότητας 4000 λίτρων µε µπούµα 24 µέτρων.

Το τρακτέρ της δοκιµής είναι από τα πρώτα µοντέλα που διαθέτουν αδιαβάθµητο κιβώτιο ταχυτήτων. Στο ίδιο χωράφι εργαζόταν και ένα Claas Ares 826 µε 7000 ώρες λειτουργίας το οποίο άρχισε να δείχνει σηµάδια κούρασης αλλά δε χρησιµοποιήθηκε ως εργαλείο της «πρώτης γραµµής» χάρη σε µια συνεργασία µε τους γείτονες που έκτοτε έληξε.

Πριν από αυτό, κύριος πρωταγωνιστής ήταν ένα Renault των 170 ίππων, παρ΄όλα αυτά ποτέ δεν υπήρχαν ισχυρά και αξιόπιστα µηχανήµατα στο συγκεκριµένο χωράφι. Σε περιόδους όπου η γαλακτοκοµική µονάδα διέθετε περισσότερο προσωπικό και η παραγωγή ήταν αυξηµένη, το Renault δούλευε δίπλα σε ένα John Deere των 160 ίππων και ένα Case IH 1255, όλα µε µηχανικά κιβώτια ή Powershift.

Η αθόρυβη µετάδοση Cmatic του Axion µε το αδιαβάθµητο κιβώτιο έφερε µια εντελώς νέα εµπειρία στον τρόπο οδήγησης. Με αυτή τη µετάδοση δεν υπάρχει πλέον η ανάγκη να σκεφτεί κανείς αν έχει τη σωστή σχέση στο κιβώτιο για την εκάστοτε δουλειά. Κατά την µετάβαση από τη φάρµα στο χωράφι το µόνο που χρειάζεται ο χεριστής είναι το γκάζι καθώς όλα τα άλλα-προσαρµογή επιθυµητής ταχύτητας, στροφών και σχέσης κινητήρα-γίνονται αυτόµατα από το ίδιο το τρακτέρ.

Για τα καλλιεργητικά «καθήκοντα» το χειροκίνητο γκάζι χρησιµοποιείται µε τον ίδιο τρόπο που χρησιµοποιείται και το πεντάλ γκαζιού. Ο χειριστής της δοκιµής είχε στο µυαλό του πάντα ότι το τρακτέρ θα προσαρµοστεί αναλόγως βρίσκοντας πάντα την καταλληλότερη ρύθµιση για την συγκεκριµένη εργασία. Για την εργασία της σποράς ακολουθείται το ίδιο «τροπάριο» µε τις στροφές του κινητήρα να θέτουν σε λειτουργία τον υδραυλικό ανεµιστήρα στον απαιτούµενο αριθµό στροφών και µε την ταχύτητα να είναι καθορισµένη-µέσα από την οθόνη της CEBIS- στα 11-12 χλµ./ώρα. Και µπορεί όλη η νοοτροπία του «ρυθµίζω και ξεχνάω τα υπόλοιπα» να µην είναι συνηθισµένη αλλά φαίνεται ότι αποδίδει. Στην άµεση σπορά σε θραύσµατα καλλιέργειας το Axion των 225 ίππων κατανάλωνε 4-6 λίτρα πετρελαίου ανά εκτάριο. Σε ηµι-οργωµένο έδαφος η κατανάλωση κυµαινόταν από 8 έως 16 λίτρα/εκτάριο.

Όσον αφορά στις ικανότητες κατά την εργασία, λίγες ήταν οι φορές που είδαµε το 8,4 τόνων Axion να δυσκολεύεται να διατηρήσει τον απαιτούµενο ρυθµό κίνησης, παρόλο που σε επικλινή χωµάτινα σηµεία επιβράδυνε λίγο µε τα «δόντια» του παρελκόµενου να βυθίζονται στο χώµα. Μέσα στην άνοιξη ο FPT κινητήρας του Axion άρχισε να ζορίζεται λιγάκι τη στιγµή που ανέλαβε να διαχειριστεί ορισµένα βαριά φορτία. Ένα µπλοκαρισµένο φίλτρο αέρα διαγνώστηκε µε πρόβληµα καθώς νωπή σκόνη είχε φράξει την είσοδο. Η λύση ήρθε γρήγορα µε την άφιξη ενός νέου φίλτρου αέρα, 400 ώρες λειτουργίας µετά από το σέρβις. Σκεπτόµενος ότι η λύση αυτή δε θα έφερνε το τέλειο αποτέλεσµα, ο δοκιµαστής κατέφυγε στη χρήση µιας µαλακής βούρτσας για να καθαρίσει ό,τι είχε εισχωρήσει µέσα από το βρώµικο φίλτρο. Στην καµπίνα τα πράγµατα έχουν βελτιωθεί ριζικά, αφού όλα είναι καλοσχεδιασµένα και αρκετά εύχρηστα πλέον. Ο υπολογιστής της CEBIS είναι απλός στην χρήση της πλοήγησης, ωστόσο πολλές από τις ρυθµίσεις παραµένουν ανέγγιχτες αφού οι αυτόµατες λειτουργίες συχνά είναι καλύτερες και πιο αξιόπιστες από τις εξατοµικευµένες τροποποιήσεις που κάνει ο χειριστής στο σύστηµα.

Στον τοµέα της αξιοπιστίας, δεν υπήρξαν σηµαντικά προβλήµατα που σταµάτησαν την δουλειά εκεί ή την καθυστέρησαν. Όπως αναφέραµε, η απώλεια ισχύος λόγω του φραγµένου φίλτρου αέρα ήταν λίγο ενοχλητική αλλά όλα τα υπόλοιπα ζητήµατα λύθηκαν από το πακέτο εγγύησης που είχε διαµορφωθεί. Βεβαίως υπάρχαν και ανακλήσεις εξαρτηµάτων, τα οποία αντικαταστάθηκαν πριν τα ίδια δηµιουργήσουν πιθανά προβλήµατα ή προκαλέσουν βλάβη σε άλλα σηµεία του τρακτέρ..

Σύνοψη: Παρόλο που τώρα ο φόρτος εργασίας είναι µειωµένος το Axion 830 ανταποκρίθηκε στο ρόλο του ως κύριο εργαλείο σποράς και οργώµατος, µε ανεπαίσθητα προβλήµατα.

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία