Ο συνδυασμός εργαλείων κατεργασίας εδάφους, όπως είναι αυτός της δισκοσβάρνας και του καλλιεργητή, δεν είναι κάτι καινούργιο, ειδικά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ουσιαστικά η Amazone συγχώνευσε την αποδεδειγμένα επιτυχημένη δισκοσβάρνα Catros με τον καλλιεργητή Cenius, κάνοντας τα δύο εργαλεία «ένα» τοποθετώντας τα σε ένα μεγαλύτερο πλαίσιο. Το αποτέλεσμα είναι το ημιαναρτώμενο Ceus που έρχεται με διαθέσιμα πλάτη από 4 έως και 7 μέτρα με μια μικρή δυνατή επέκταση του ενός μέτρου.
Το 4 μέτρων μηχάνημα της δοκιμής ζυγίζει 8.080 κιλά και συνδέεται στο τρακτέρ με συνδέσμους Cat III. Και για να υπάρχει ευρεία συμβατότητα, μπορεί να συνδεθεί με τους συνδέσμους Cat IV και Cat V με δαχτυλίδα στερέωσης και κοτσαδόρο K80, έτσι ώστε να εξυπηρετούνται όλοι.
Όλοι οι εύκαμπτοι σωλήνες και τα ηλεκτρικά καλώδια είναι πολύ καλά οργανωμένα και αποθηκευμένα σε έναν ειδικό χώρο όταν το παρελκόμενο είναι αποσυδεδεμένο, στην αναδιπλωμένη θέση η οποία εξοικονομεί και σημαντικό χώρο κατά την αποθήκευση. Οι 5 υδραυλικοί συζεύκτες διπλής δράσης είναι διακριτοί με χρωματιστά σημάδια με τα σύμβολα +/-, χαρακτηριστικό αρκετά ενδιαφέρον. Το αυτοκόλλητο που δείχνει τη σύζευξη προκαλεί βέβαια μια μικρή σύγχυση αλλά η Αmazone «τακτοποίησε» το θέμα αντικαθιστώντας το παλιό αυτοκόλλητο με ένα νέο.
Η μακριά ράβδος ζεύξης δίνει τη δυνατότητα για κλειστές στροφές ακόμη και με τους διπλούς τροχούς. Μας άρεσε η βάση των σωλήνων και το μεγάλο κουτί αποθήκευσης.
Η ράβδος ζεύξης έχει μήκος 2,60 μέτρα, επιτρέποντας στο μηχάνημα να στρίβει 90 μοίρες ακόμη και με διπλούς τροχούς.
Στο πίσω μέρος, το κυρίως πλαίσιο έχει διατομή 120 χιλιοστών η οποία μειώνεται στα 100 χιλιοστά προς το εσωτερικό του μηχανήματος. Στα μέρη όπου η διατομή είναι 100 χιλιοστά φιλοξενείται η γνωστή δισκοσβάρνα Catros+, με τους κυματοειδείς δίσκους οι οποίοι έχουν διάμετρο 510 χιλισοτά και πάχος 5 χιλιοστά.
Η λαστιχένια επένδυση των καλωδίων εντός του πλαισίου φροντίζει για τα ενδεχόμενα «σπασίματα». Τα ρουλεμάν των δίσκων-σύμφωνα με την κατασκευάστρια δε χρειάζονται συντήρηση και είναι βιδωμένα στον βραχίονα. Η απόσταση των δίσκων της ίδιας ομάδας είναι 250 χιλιοστά ενώ η απόσταση από δίσκο σε δίσκο είναι 125 χιλιοστά. Οι δίσκοι είναι τοποθετημένοι με μια μικρή κλίση προς την πλευρά που κινούνται: Η κυρίως ομάδα των δίσκων έχει κλίση 17 μοιρών ενώ η πίσω σειρά 14 μοίρες. Με τις γωνίες αυτές οι δίσκοι δε ζεσταίνονται και δεν φέρνουν στην επιφάνεια πολύ χώμα, συνεχίζοντας όμως να οργώνουν επιφανειακά.
Το μέγιστο βάθος του δίσκου είναι τα 14 εκατοστά και των δοντιών 30 εκατοστά. Με τον υδραυλικό έλεγχο μια κλίμακα από το -10 στο +20 προσφέρει πολύ καλή καθοδήγηση. Επιπρόσθετα, με τους 4 σφιγκτήρες -2 σε κάθε πλευρά- εξασφαλίζεται η καλή ισορροπία
Όταν ο πίσω κύλινδρος δεν χρησιμοποιείται, μπαίνουν σφήνες στον τροχό.
Δύο επιπλέον εντατήρες, βιδωμένοι με καστάνια, δίνουν επιπρόσθετη υποστήριξη σε περιπτώσεις όπου ο χειριστής πρέπει να σηκώσει τα δύο πτερύγια ακόμη πιο ψηλά, θέλει να δουλέψει μόνο με τα πίσω δόντια του καλλιεργητή ή να βάλει το μηχάνημα να εργαστεί σε βάθος μεγαλύτερο από 25 εκατοστά.
Οι εξωτερικοί δίσκοι έχουν πολλές επιλογές ρύθμισης με τη βοήθεια μιας διάταξης με οπές και αφήνουν και πάλι ένα καθαρό τελείωμα. Το βάθος ισοπέδωσης ρυθμίζεται με καστάνια ή προαιρετικά από το υδραυλικό σύστημα ελέγχου ύψους.
Τα δόντια έρχονται σε διάφορες διαμορφώσεις και μεγέθη: Υπάρχει για παράδειγμα ένα σχέδιο όπου το ένα μέρος του δοντιού είναι πιο απλωτό με φάρδος 320 χιλιοστά και άλλο που διαθέτει ένα φτερωτό μέρος 350 χιλιοστών που συνδυάζεται με τα δόντια C-Mix των 40, 80 και 100 χιλιοστών της Amazone. Τα δύο μικρότερα δόντια και τα φτερωτά των 350 χιλιοστών έρχονται κατά παραγγελία διαθέσιμα και με το ανθεκτικό μέταλλο HD hard-wearing της Amazone. Τα τρία μεγαλύτερα δόντια πωλούνται μάλιστα μαζί με εκτροπείς.
Υπάρχουν βέβαια και άλλες επιλογές κυλίνδρων για μεσαία και ελαφριά εδάφη. Συνολικά, η Amazone λέει ότι διατίθενται 11 διαφορετικοί κύλινδροι για το μηχάνημα Ceus, οι περισσότεροι εκ των οποίων έχουν δυνατότητα προσαρμογής δοντιών ισοπέδωσης.
Οι γερμανικοί δρόμοι έχουν κανονισμούς που δεν επιτρέπουν να εξέχουν μυτερά μέρη.
Επίσης ο χειριστής μπορεί να επιλέξει να δουλέψει χωρίς τον κύλινδρο και να βασιστεί στα δόντια. Εργαζόμενο σε ξηρές συνθήκες, το Ceus κατάφερε να αφήσει το έδαφος έτσι όπως έπρεπε για τη συγκεκριμένη καλλιέργεια. Το τρακτέρ είχε ισχύ 240 ίππων, οι δίσκοι ήταν ρυθμισμένοι στα 8 εκατοστά και τα δόντια στα 18 εκατοστά. Η ταχύτητα ήταν διατηρήσιμη στα 12 χλμ./ώρα και η κατανάλωση έφτασε μέχρι τα 16 λίτρα/εκτάριο. Αρκετά καλά τα πήγε το Ceus της Amazone και στην καλλιέργεια αραβόσιτου με το μπροστινό μέρος να κόβει και τα δόντια να ανακατεύουν.
Σύνοψη: Με το Ceus η Amazone αξιοποίησε μερικά αποδεδειγμένα καλά μηχανικά μέρη, τοποθετώντας τα σε ένα νέο πλαίσιο για να δημιουργήσει ένα πολυεργαλείο κατεργασίας εδάφους, το οποίο αφήνει πίσω του περιποιημένα εδάφη
Τα μηχανήματα της Amazone διαθέτει στην ελληνική αγορά η εταιρεία Αντωνάκης Γ. Ι. ΑΕ (τηλ. 22620 25915)