Σε άρθρο του Forbes αναφέρεται ότι στις ΗΠΑ οι ερευνητές της Nielsen κατέγραψαν μία αύξηση στις off-premise πωλήσεις οίνου (δηλαδή από κάβες, σουπερμάρκετ, κ.λπ.) της τάξεως του 26,7% τη δεύτερη εβδομάδα του Μαρτίου, σε σχέση με τις πωλήσεις την ίδια περίοδο πέρυσι.
Πιο ειδικά, σημαντική ήταν η αύξηση των πωλήσεων για την εφαρμογή (app) Vivino. Την Παρασκευή 13 Μαρτίου σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων για το app, το οποίο μπορεί να κοντράρει μόνο η Black Friday του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το Forbes. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη εφαρμογή λειτουργεί πρωτίστως ως σύστημα αξιολόγησης οίνων, ενώ παράλληλα επιτρέπει στους καταναλωτές να αγοράζουν προϊόντα από εμπόρους λιανικής και οινοποιεία.
«Ενώ βιώνουμε μία εντελώς ανοίκεια κατάσταση, είναι σημαντικό να έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε online αγορές. Χωρίς αυτή τη δυνατότητα, πολλές επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων έμποροι και οινοποιεία, θα βρίσκονταν σε πολύ δυσκολότερη θέση», αναφέρει στο Forbes ο ιδρυτής και CEO του Vivino, Heini Zachariassen.
Οι Ευρωπαίοι αγοράζουν ηλεκτρονικά
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, επίσης, το λιανικό εμπόριο κινείται ανοδικά. Το Σαββατοκύριακο, 14-15 Μαρτίου, το Majestic Wine σημείωσε εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων αλλά και μία άνευ προηγουμένου ζήτηση από περιοχές, όπως η Ιταλία και η Γαλλία, στις οποίες η αύξηση έφτασε το 44% και 68% σε μόλις επτά ημέρες. Αυτό το γεγονός μπορεί να αποδοθεί στην τάση «των καταναλωτών να γεμίσουν τα ράφια τους με κρασί από όλη την Ευρώπη, έχοντας στο μυαλό τους ενδεχόμενα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα», όπως αναφέρει άρθρο στο Meininger’s Wine Business International.
Ωστόσο, η χώρα όπου οι πωλήσεις οίνου είναι πραγματικά εντυπωσιακές είναι η Ιταλία, της οποίας ο πληθυσμός βρίσκεται εδώ και αρκετές μέρες σε lockdown. Ο Andrea Antinori, ιδρυτής του app Winelivery, δήλωσε στο Meininger’s Wine Business International, ότι η ζήτηση είναι πρωτόγνωρη. Στη Ρώμη η αύξηση φτάνει στο 240%, στο Μιλάνο το 230%, στο Μπέργκαμο το 220% και στη Φλωρεντία το 190%. «Σίγουρα τα πιο γνωστά brand είναι τα πιο δημοφιλή αυτή την περίοδο» αναφέρει ο Antinori και συμπληρώνει: «Η συμπεριφορά των καταναλωτών άλλαξε ξαφνικά, καθώς προχωρούν σε αγορές με μεγαλύτερη συχνότητα και ξοδεύουν περισσότερα».
Πεδίο ανάπτυξης το e-commerce
Σύμφωνα με το International Wine and Spirit Research (IWSR) το e-commerce παρουσιάζει μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης για τη βιομηχανία των αλκοολούχων ποτών εν γένει. Το 2019, οι e-commerce πωλήσεις στις δέκα βασικές αγορές, που ερευνά το IWSR, υπολογίζεται ότι άγγιξαν τα 21 δις δολάρια. Μέχρι το 2024, ο ίδιος οργανισμός προβλέπει ότι η αξία των πωλήσεων μέσω αυτού του καναλιού διανομής θα φτάσει τα 45 δις δολάρια στις προαναφερθείσες αγορές, υπερβαίνοντας σημαντικά τον ρυθμό ανάπτυξης του συνολικού εμπορίου τα επόμενα πέντε χρόνια.
Ωστόσο, «καθώς η συμπεριφορά των καταναλωτών αλλάζει κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης, είναι πιθανό ότι η ανάπτυξη του e-commerce θα είναι ακόμη μεγαλύτερη», όπως επισημαίνει ο CEO του IWSR, Mark Meek.
Στην παρούσα συνθήκη, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο στο ηλεκτρονικό εμπόριο για την αγορά τροφίμων, είναι πιθανό τα mainstream αλκοολούχα ποτά να προστίθενται επίσης στο καλάθι σε πιο τακτική βάση. Επιπλέον, η πελατειακή βάση των brands πιθανόν να διευρυνθεί καθώς οι καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας θα αρχίσουν να εξοικειώνονται με τις πλατφόρμες online αγορών, λόγω της απομόνωσης.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο προσφέρει στα brands τη δυνατότητα να διεισδύσουν σε μία ευρύτερη καταναλωτική βάση. Στα μικρά, craft ή ανεξάρτητα brand, παρέχει επίσης την ευκαιρία να λανσάρουν τα προϊόντα τους σε νέες αγορές πιο άμεσα και αποτελεσματικά, δημιουργώντας συνθήκες έντονου ανταγωνισμού για τα καθιερωμένα brands.
Μία νέα αγορά, όχι ένα ακόμα κανάλι διανομής
Το μυστικό της επιτυχίας στο e-commerce, σύμφωνα με την ανάλυση του IWSR, έγκειται στην προσέγγιση του από τα brands ως μία νέα αγορά και όχι ως ένα ακόμα κανάλι διανομής. Για τον λόγο αυτό χρειάζεται μια συγκεντρωμένη ομάδα που θα καταλάβει και θα βρει τους τρόπους να ικανοποιήσει τις ανάγκες κάθε επιμέρους αγοράς.
Η επιλογή των σωστών συνεργατών και της σωστής πορείας στην αγορά είναι μια δύσκολη υπόθεση. Επιπρόσθετα, τα brands που δουλεύουν με σουπερμάρκετ, κάβες και πλατφόρμες e-commerce θα πρέπει να εξασφαλίζουν πάντα πρόσβαση στα δεδομένα των πελατών τους. «Τα brands θα πρέπει να βρίσκουν τρόπους να προσεγγίσουν τους πελάτες τους ώστε να μην εξαρτώνται απόλυτα από τις online πλατφόρμες και στην προθυμία τους να μοιραστούν τα δεδομένα που έχουν συλλέξει. Τα Direct to Consumer (DTC) κανάλια διανομής τους εξασφαλίζουν αυτή την πρόσβαση», σύμφωνα με την Emily Neill, COO του IWSR.
Τα brands με μεγάλη κληρονομία και ιστορία βρίσκουν ανταπόκριση στο καταναλωτικό κοινό, και αυτό ισχύει και online και offline. Το merchandising στα φυσικά σημεία προσφέρει στους επικεφαλής των brands τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν πλεονεκτήματα, όπως η θέση στο ράφι, η ειδική προβολή, κ.λπ. Ωστόσο, αυτές οι δυνατότητες δεν μπορούν να εφαρμοστούν στο online περιβάλλον. Σε αυτό τα πλαίσιο, τα brands που ξεχωρίζουν είναι εκείνα που επενδύσουν την περιγραφή των προϊόντων, στο δημιουργικό αλλά και στο online storytelling και καταφέρνουν τελικά να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό.
Τέλος, η κατανόηση των καταναλωτικών προτύπων σε κάθε αγορά είναι επίσης ζωτικής σημασίας. Για παράδειγμα η έρευνα του IWRS έχει δείξει ότι στην Κίνα οι καταναλωτές επιδεικνύουν μεγαλύτερη πιστότητα στον μεσάζοντα σε σχέση με τα brands. Σε άλλες αγορές ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Η κατανόηση αυτής της συμπεριφοράς θα καθορίσει και την στρατηγική marketing για το προϊόν.
Με πληροφορίες από το theiwsr.com, το forbes.com και το wine-business-international.com