BACK TO
TOP
Πολιτικές

Ασιάτες και Millennials οδηγούν την κατανάλωση οπωρολαχανικών

∆ηµογραφικές ασυµµετρίες, παγκοσµιοποίηση, ενεργειακοί πόροι, καινοτοµία, νέο µοντέλο διακυβέρνησης προσµετρούνται στους παράγοντες που διαµορφώνουν τις τάσεις και τις ανακατατάξεις στο παγκόσµιο εµπόριο φρούτων και λαχανικών που ως το 2030 εκτιµάται πως θα καλύψει σε αξία τα 4,8 τρισ. ευρώ.

Ασιάτες και Millennials οδηγούν την κατανάλωση οπωρολαχανικών

4
0

Η έκθεση τάσεων στο παγκόσµιο εµπόριο, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της φετινής Fruit Logistica (7-9 Φεβρουαρίου), στο Βερολίνο εξέτασε το θέµα «Ανακατάταξη στα ∆ίκτυα ∆ιανοµής», εστιάζοντας µε κάθε λεπτοµέρεια σε ένα στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, το εµπόριο, και πως οι εξελίξεις στη διατροφική αλυσίδα θα επηρεάσουν τις επιχειρήσεις οπωροκηπευτικών. Επικεντρώθηκε δε, στους τοµείς: εφοδιαστική αλυσίδα και τεχνολογία ψυχρού εφοδιασµού, αύξηση του online λιανικού εµπορίου και υπηρεσιών εστίασης.

Tο 2030 η παγκόσµια κατανάλωση σε φρούτα και λαχανικά θα φτάσει τα 4,8 τρισ. ευρώ. Ανάλογα µε την περιοχή, η εξέλιξη αυτή θα πραγµατοποιηθεί µε διαφορετικές ταχύτητες και εντάσεις. Η κατανάλωση φρουτολαχανικών σε Ευρώπη και Β. Αµερική θα αυξηθεί ελαφρά µόνο ως το 2030, η ζήτηση σε Ασία, Αφρική και Μέση Ανατολή θα αυξηθεί σηµαντικά. Εκτός από αυτή την αύξηση της ποσότητας, ο τρόπος της κατανάλωσης θα αλλάξει, µε αποτέλεσµα η ζήτηση να συνεχίσει να αυξάνεται, φθάνοντας το 32% της συνολικής κατανάλωσης µέχρι το 2030.

Η αύξηση του πληθυσµού, η αστικοποίηση, η αύξηση στην Ασία και στην Αφρική της µεσαίας τάξης, η ηλικία και η «ψαλίδα» ανάµεσα στα δύο φύλα στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, καταγράφονται στη µελέτη των τάσεων που θα πρέπει να λάβουν υπόψη οι εµπλεκόµενοι της εφοδιαστικής αλυσίδας. Την ίδια ώρα οι λεγόµενοι Millennials, φαινεται να οδηγούν την ανάπτυξη της κατανάλωσης φρέσκων και κατεψυγµένων οπωρολαχανικών.

Η διαρκής υπενθύµιση των γονέων στα παιδιά τους να «τρώνε τα λαχανικά τους» φαίνεται να έπιασε τόπο και σύµφωνα µε την έκθεση Τάσεων οι νεότεροι καταναλωτές, ηλικίας κάτω των 40 ετών, αύξησαν κατά 52% την ετήσια κατανάλωση φρέσκων λαχανικών και κατά 59% κατεψυγµένων, την τελευταία δεκαετία. Την ίδια ώρα, οι άνδρες ηλικίας άνω των 60 ετών, µείωσαν κατά 30% την κατανάλωση φρέσκων λαχανικών και κατά 4% των κατεψυγµένων κατά την ίδια περίοδο.

Με ρυθμό ανάπτυξης 6%, το ηλεκτρονικό εµπόριο φέρνει νέες προκλήσεις για παραγωγούς και αλυσίδα εφοδιασµού. Σύµφωνα µε τον συγγραφέα της έκθεσης Rainer Münch, συνεργάτη του οίκου Oliver Wyman (συµβούλου µάνατζµεντ της Messe Berlin), που διοργανώνει τη Fruit Logistica. «∆ιαπιστώθηκε ότι µερικοί παραγωγοί θεωρούν ότι µόνο το 25% της συγκοµιδής τους είναι κατάλληλο για διανοµή µέσω διαδικτύου». Αυτό που έγινε σαφές είναι ότι η αγορά στα νωπά καθίσταται όλο και περισσότερο παγκοσµιοποιηµένη κάτι που αλλάζει τον τρόπο µε τον οποίο µεταφέρονται από την προέλευσή τους στον προορισµό τους.

Η αλυσίδα εφοδιασµού των οπωροκηπευτικών βρίσκεται σε διαρκή ροή, καθώς διαµορφώνεται και ανασχηµατίζεται από την εµφάνιση νέων αγορών και τις αλλαγές στη ζήτηση των καταναλωτών. «Οι κρίκοι κατά µήκος της αλυσίδας εφοδιασµού - από τους καλλιεργητές έως τους λιανοπωλητές επεκτείνονται και εδραιώνονται.  Η εξέλιξη και βελτίωσή τους συµπίπτουν µε µια αξιόλογη προσπάθεια προς µεγαλύτερη αποτελεσµατικότητα, µια τάση που υποστηρίζεται από φαινοµενικά ασταµάτητη τεχνολογική πρόοδο», όπως αναφέρει σχετικά η έκθεση Τάσεων,  που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της Fruit Logistica 2018.

 

Αύξηση στις εισαγωγές φρούτων, μείωση αντίστοιχα στα λαχανικά

Αυξηµένες καταγράφονται οι εισαγωγές φρούτων στην Ελλάδα στο τέλος του 2016, που έφτασαν σε αξία τα 290,15 εκατ. ευρώ, κινούµενες ανοδικά σε σχέση µε το 2011, που ανήλθαν στα 279,98 εκατ. ευρώ, σύµφωνα µε τα στοιχεία έκθεσης του γραφείου οικονοµικών και εµπορίου της ισπανικής πρεσβείας στην Αθήνα. Την ίδια ώρα, όσον αφορά το έτος 2016, η αξία των εισαγωγών λαχανικών έφτασε τα 173,62 εκατ. ευρώ, σηµειώνοντας µείωση σε σχέση µε την αξία εισαγωγών το 2011, που διαµορφώθηκε στα 220,97 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, όσον αφορά τις εισαγωγές φρούτων, το 70% προέρχεται από το Εκουαδόρ το οποίο εισάγει στη χώρα µας µπανάνες. Μάλιστα, οι εισαγωγές εµφάνισαν ανοδική τάση χρόνο µε το χρόνο από το 2013 µέχρι το 2016.

Άλλες χώρες που εισάγουν µεγάλες ποσότητες φρούτων στην Ελλάδα είναι η Ολλανδία, η Ιταλία και η Ισπανία, η οποία φαίνεται να έχασε µερικώς την πρόσβαση της στην αγορά της Ελλάδας από το 2015 µέχρι το 2016. Παράλληλα, υπήρξε µείωση των ισπανικών εξαγωγών εσπεριδοειδών προς την Ελλάδα, καθώς από τα 4 εκατ. ευρώ που είχαν διαµορφωθεί το 2015 έπεσαν στα 1,5 εκατ. ευρώ το 2016.

Η σηµαντικότερη χώρα-προµηθευτής λαχανικών στην ελληνική αγορά ήταν η Ολλανδία το 2011, η οποία όµως µέχρι το 2016 έχασε µερίδιο της αγοράς. Πλέον, βρίσκεται στην δεύτερη θέση ενώ στην πρώτη «αναρριχήθηκε» η Πολωνία. Μεγάλες ποσότητες εισάγονται και από την Κύπρο, τη Γαλλία και το Βέλγιο. Τα προϊόντα που εισάγονται από αυτές τις τέσσερις χώρες είναι πιπεριές, τοµάτες αλλά κυρίως πατάτες.

 

 

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία