BACK TO
TOP
Green reports

Έκπτωση 5% στις ρυθμίσεις για τα φωτοβολταϊκά

Μικρή «έκπτωση» 5% και 2% στους υψηλούς συντελεστές της έκτακτης εισφοράς για τις νεότερες εγκαταστάσεις προβλέπουν οι αναθεωρημένες διατάξεις του ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά που «πέρασαν» με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε το βράδυ της Τρίτης από τη Βουλή.

Στα κάγκελα επενδυτές και βουλευτές για τα νέα μέτρα στα φωτοβολταϊκά

0
0

Δεν αλλάζουν, όμως, ο χαμηλός συντελεστής 25% που επιβάλλεται στις μονάδες που τέθηκαν σε λειτουργία έως το 2011 ούτε η συρρίκνωση του χρόνου που έχουν στη διάθεσή τους οι επενδυτές από τους 18 στους 4 μόλις μήνες.

Την ίδια στιγμή, ως «δημοσιονομικό ισοδύναμο» το «χαράτσι» επεκτείνεται σε όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ (αιολικά, βιοκαύσιμα)  με ένα οριζόντιο ποσοστό 10% επί του τζίρου.

Η μικρή υποχώρηση στο θέμα της έκτακτης εισφοράς από το υπουργείο Περιβάλλοντος ήταν αποτέλεσμα των πιέσεων βουλευτών από όλο το πολιτικό φάσμα και με εκλογική βάση κυρίως  την περιφέρεια. Ωστόσο δεν αναιρεί τη φυσιογνωμία και τα βασικά σημεία της μεταρρύθμισης που πλήττει άμεσα τους μικρούς και τους μεσαίους επενδυτές. Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι ιδιαίτερα επικριτική στη γνωμοδότησή της ήταν και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής.


Τα τελικά ποσοστά της έκτακτης εισφοράς

Οι οριστικοί συντελεστές της έκτακτης εισφοράς στα φωτοβολταϊκά διαμορφώνονται ως εξής:

- Από το 35% στο 30% για τα φωτοβολταικά που τέθηκαν σε λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1.1.2012, με ταρίφα που υπολογίζεται βάσει της τιμής αναφοράς, που αντιστοιχεί σε μήνα προγενέστερο του Φεβρουαρίου 2012.
- Aπό το 29% στο 27% για τα φωτοβολταικά που τέθηκαν σε λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους μετά την 1.1.2012 με ταρίφα που αντιστοιχεί στο διάστημα μεταξύ Φεβρουαρίου 2012 και 9 Αυγούστου 2012.
- Διατηρείται το 25% για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεση τους έως και τις 31.12.2011, που αφορούν και την πλειοψηφία


Η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ

«Ακολουθούν οι αναθεωρημένες παράγραφοι της Διάταξης του ΥΠΕΚΑ για τις ρυθμίσεις ΑΠΕ, στην τελική τους μορφή μετά και τις Νομοτεχνικές βελτιώσεις στο Σχέδιο Νόμου : «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2016».
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τις Τράπεζες και προσδοκά στη θετική ανταπόκρισή τους.

Ι.2. ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΠΕ

Επιβάλλεται έκτακτη ειδική εισφορά αλληλεγγύης στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, η οποία υπολογίζεται επί του τιμήματος των πωλήσεων ηλεκτρικής ενέργειας που λαμβάνουν χώρα κατά το χρονικό διάστημα από 1.7.2012 έως και 30.6.2014 και αφορά τους λειτουργούντες σταθμούς, καθώς και όσους σταθμούς τεθούν σε δοκιμαστική λειτουργία ή ενεργοποιηθεί η σύνδεσή τους εφεξής.

Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης υπολογίζεται ως εκατοστιαίο ποσοστό επί του, προ Φ.Π.Α., τιμήματος πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, που εγχέεται από τον Παραγωγό στο Σύστημα ή το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο, ή στα ηλεκτρικά συστήματα των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, και ανέρχεται:

α) Σε είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεση τους, έως 31.12.2011.

β) Σε τριάντα τοις εκατό (30%) για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους, μετά την 1.1.2012 και η αποζημίωση της παραγόμενης ενέργειας υπολογίζεται βάσει της τιμής αναφοράς του πίνακα του άρθρου 27Α του ν. 3734/2009, όπως κάθε φορά ισχύει, που αντιστοιχεί σε μήνα προγενέστερο του Φεβρουαρίου 2012.

γ) Σε είκοσι επτά τοις εκατό (27%) για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία, ή ενεργοποιήθηκε η σύνδεσή τους, μετά την 1.1.2012 και η αποζημίωση της παραγόμενης ενέργειας υπολογίζεται βάσει της τιμής αναφοράς του πίνακα του άρθρου 27Α του ν. 3734/2009, όπως κάθε φορά ισχύει, που αντιστοιχεί στο διάστημα μεταξύ Φεβρουαρίου 2012 και 9 Αυγούστου 2012.

δ) Σε δέκα τοις εκατό (10%) για τους λοιπούς σταθμούς ΑΠΕ και τους σταθμούς ΣΗΘΥΑ.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να παραταθεί, για ένα ακόμη έτος, η υποχρέωση καταβολής της ανωτέρω εισφοράς.

Η ανωτέρω εισφορά δεν επιβάλλεται στους φωτοβολταϊκούς σταθμούς για τους οποίους η αποζημίωση της παραγόμενης ενέργειας υπολογίζεται βάσει της τιμής αναφοράς του πίνακα του άρθρου 27Α του ν. 3734/2009, που αντιστοιχεί σε ημερομηνία μεταγενέστερη της 9ης Αυγούστου 2012, καθώς και για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε Κτιριακές Εγκαταστάσεις.»

 

Η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής Βουλής

Ιδιαίτερα επικριτική για την έκτακτη εισφορά επί του τζίρου των φωτοβολταϊκών που επιβάλει το πολυνομοσχέδιο εμφανίζεται η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στη σχετική εκθεσή της.

Ειδικότερα, στην έκθεσή της αναφέρει πως λαμβανομένου υπόψη ότι η επιβαλλόμενη εισφορά αποτελεί επέμβαση επί της περιουσιακής κατάστασης των επιβαρυνόμενων επιχειρήσεων, συνιστάμενη στη στέρηση ποσοστού 25% έως 35% των εσόδων τους για το χρονικό διάστημα επιβολής της εισφοράς, θα έπρεπε, ενδεχομένως, να προκύπτει από την Αιτιολογική Έκθεση το νομοσχεδίου ο λόγος για τον οποίο αποκλείσθηκε η εφαρμογή άλλων πλέον ήπιων μέτρων για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου, δηλαδή της αύξησης των εσόδων του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (όπως, επί παραδείγματι, της αύξησης της φορολογίας σε άλλα ενεργειακά προϊόντα ή της επιβολής ή αύξησης της φορολογίας στην ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από άλλες πηγές, πλην των φωτοβολταϊκών σταθμών), ούτως ώστε να είναι εφικτός ο δικαστικός έλεγχος της τήρησης της αρχής της αναλογικότητας.

Όπως αναφέρει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής η υπό ψήφιση εισφορά, ανεξαρτήτως του ότι δεν περιέρχεται στον κρατικό προϋπολογισμό αλλά αποτελεί έσοδο του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, συνιστά ατεκμηρίωτη φορολογική επιβάρυνση, υπό την έννοια ότι δεν επιβάλλεται σε ανταπόδοση συγκεκριμένης υπηρεσίας παρεχομένης προς τους επιβαρυνόμενους με αυτή ή λόγω παροχής ειδικής ωφέλειας προς αυτούς.

Επίσης, σημειώνει ότι «εφόσον κριθεί ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις οδηγούν, κατ’ αποτέλεσμα, σε μείωση του τιμήματος πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας που έχει συμφωνηθεί συμβατικώς μεταξύ των επιβαρυνόμενων επιχειρήσεων και του εκ του νόμου μοναδικού αντισυμβαλλομένου τους θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι συνιστούν και επέμβαση του νομοθέτη σε υφιστάμενες συμβατικές σχέσεις, η οποία θίγει την αρχή της ελευθερίας των συμβάσεων, ως ειδικότερης εκδήλωσης της αρχής της οικονομικής και επιχειρηματικής ελευθερίας».

Τέλος, η Επιστημονική Υπηρεσίας της Βουλής επικαλούμενη τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αναφέρει ότι κατά το μέτρο που η επιβολή φορολογίας αποτελεί επέμβαση στην περιουσία του προσώπου, η σχετική ρύθμιση πρέπει να αποτελεί δίκαιη ισορροπία μεταξύ των απαιτήσεων του δημοσίου συμφέροντος και των επιταγών προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων υπό την έννοια της ύπαρξης αναλογίας μεταξύ χρησιμοποιουμένων μέσων και επιδιωκομένων σκοπών. «Ως εκ τούτου, επιβολή φορολογικής υποχρέωσης που συνιστά υπερβολικό βάρος για τα πρόσωπα που βαρύνονται με αυτήν ή κλονίζει ριζικώς την οικονομική τους κατάσταση, αντίκειται στην ΕΣΔΑ», τονίζεται στην έκθεση.

Παρασκήνιο

Έντονες ζυμώσεις και πλούσιο παρασκήνιο βρίσκονταν το προηγούμενο 24ωρο στη Βουλή γύρω από την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα φωτοβολταϊκά αλλά και τη μείωση του χρονικού περιθωρίου που έχουν στη διάθεσή τους οι επενδυτές, μέτρα που επιχειρεί να περάσει το ΥΠΕΚΑ μέσω του πολυνομοσχεδίου-σκούπα του υπουργείου Οικονομικών.

Όπως μετέδιδε το Agronews, πολλοί βουλευτές, εκλεγόμενοι κυρίως στην περιφέρεια και, ως εκ τούτου, μεταφέροντας τις έντονες αντιδράσεις του κόσμου της επαρχίας (των αγροτών συμπεριλαμβανομένων) εκφράζουν ανοιχτά τη διαφωνία τους θέτοντας ακόμα και ζήτημα μη ψήφισης του νομοθετήματος σε περίπτωση που δεν αποσυρθούν οι επίμαχες ρυθμίσεις.

Το θέμα βρίσκεται, επίσης, στη λίστα των «έξι σημείων» με τις αλλαγές επί του νομοσχεδίου  που ζητάει το ΠΑΣΟΚ από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα. Ο πρόεδρος του κόμματος, Β. Βενιζέλος ζητάει να υιοθετηθεί το αρχικό σχέδιο το οποίο προβλέπει –μικρότερη αναλογικά- εισφορά και για τις υπόλοιπες τεχνολογίες ΑΠΕ με αποτέλεσμα να μειώνεται η επιβάρυνση για τα φωτοβολταϊκά. Επιπλέον, θέτει θέμα ειδικής μέριμνας (με διαφοροποίηση της εισφοράς) για τα μικρά έργα κάτω των 100 KW στα οποία, ως γνωστόν, περιλαμβάνονται και τα «αγροτικά».

Με δεδομένη την υπαναχώρηση κ. Στουρνάρα στο θέμα των συντάξεων των αναπήρων,  αρκετοί βουλευτές θεωρούν ότι υπάρχουν περιθώρια κλιμάκωσης των πιέσεων προς τον υπουργό Οικονομικών και, μέσω αυτού, προς τον αρμόδιο υφυπουργό ΠΕΚΑ, Μ. Παπαγεωργίου.

Ο τελευταίος έχει συγκεντρώσει την μήνιν όλων των εκπροσώπων του κλάδου οι οποίοι θεωρούν ότι σκοπίμως επέλεξε να εντάξει τις νέες ρυθμίσεις για τα φωτοβολταϊκά στο νομοσχέδιο με τις προαπαιτούμενες δράσεις (prior actions) για την εκταμίευση της δόσης καθώς γνώριζε ότι ήταν αδύνατο να «περάσουν» από τη Βουλή ως ξεχωριστό νομοσχέδιο.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι το κλίμα στη Βουλή μυρίζει «μπαρούτι» από το πρωί καθώς πολλοί βουλευτές εκφράζουν έντονες αντιδράσεις και για άλλες διατάξεις του –σαρωτικού, πράγματι- πολυνομοσχεδίου που αγγίζουν διάφορες επαγγελματικές ή εισοδηματικές ομάδες….

Διαφωνεί με το «χαράτσι» η Κομισιόν

Την ίδια στιγμή αίσθηση έχει προκαλέσει η αποκάλυψη του ΣΕΦ (Σύνδεσμος Εταιρειών Φωτοβολταϊκών) ότι η Κομισιόν διαφωνεί πλήρως με την επιβολή έκτακτης εισφοράς στα φωτοβολταϊκά κάτι το οποίο, σύμφωνα με το Σύνδεσμο, καταρρίπτει τον ισχυρισμό ότι το μέτρο αποτελεί αίτημα της τρόικας.

Την αντίθεση αυτή επιβεβαίωσε πρόσφατα, κατόπιν σχετικής ερώτησης του ΣΕΦ, και ο Επίτροπος Oettinger ο οποίος σε επιστολή του αναφέρει:

«Κατανοούμε ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν απορρίπτει την ιδέα για φορολόγηση λειτουργούντων φωτοβολταϊκών σταθμών, παρά τις επανειλημμένες και σαφείς αναφορές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι τέτοια μέτρα αποτελούν αναδρομικές μεταβολές των συστημάτων ενίσχυσης υπαρχουσών επενδύσεων. Τέτοια μέτρα αναδρομικού χαρακτήρα πρέπει, κατά την άποψη μας, να αποφεύγονται πάση θυσία, καθώς υποσκάπτουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών».

"Αιτία πολέμου" για τους αγρότες  

Εν τω μεταξύ, μετά το αρχικό μούδιασμα άρχισαν να εκδηλώνονται και οι πρώτες έντονες επίσημες αντιδράσεις από την πλευρά του αγροτικού κόσμου.
Σε επιστολή που απέστειλε προς το σύνολο των βουλευτών, η Ένωση Αγροτικών Φωτοβολταϊκών Βόρειας Φθιώτιδας (επικεφαλής της ο κ. Βάιος Γκανής) ζητάει την άμεση απόσυρση του μέτρου από το πολυνομοσχέδιο. 
 
Η Ένωση τονίζει ότι για τους αγρότες επενδυτές –σε περίπτωση που ισχύσει το μέτρο- η εισφορά θα ανέλθει στο 35%, κάτι που ισοδυναμεί με πλήρη οικονομική καταστροφή και εξαθλίωση. Χαρακτηρίζει το μέτρο «αδιανόητο, εξωπραγματικό και εντελώς αντίθετο με τη συνταγματικότητα που διέπει την Ελλάδα» και, ανατρέχοντας σε συγκεκριμένα στοιχεία για το κόστους του εξοπλισμού, της δανειοδότησης και των υπόλοιπων θεσμικών και μη προβλημάτων, καταλήγει ότι ήδη υπό τις παρούσες συνθήκες η κερδοφορία της επένδυσης δεν είναι καν οριακή.

Ολόκληρη η επιστολή έχει ως εξής:

"Κες και Κοι Βουλευτές

μετά λύπης μας πληροφορηθήκαμε ότι κατατέθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος για συζήτηση και ψήφιση στην Ελληνική Βουλή- μαζί στο ίδιο νομοσχέδιο για το Μνημόνιο 3-το σχετικό άρθρο 65 που αφορά την επιβολή έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά ύψους 25-35 % επί του συνολικού ετησίου τζίρου .

Κάτι τέτοιο είναι αδιανόητο, εξωπραγματικό και εντελώς αντίθετο με τη συνταγματικότητα που διέπει την Ελλάδα , πρέπει να αποσυρθεί άμεσα και να μην έρθει καν στη διαδικασία της ψηφοφορίας.

Σε αντίθετη περίπτωση θα οδηγήσετε τους επενδυτές των φωτοβολταϊκών και δε τους αγρότες (που είναι όλοι στο 35%) σε πλήρη οικονομική καταστροφή.

Για τους αγρότες επενδυτές θα υπάρξει θέμα πραγματικής επιβίωσης και οικονομικής εξαθλίωσης.

Για την καλύτερη πληροφόρησή σας θα σας κάνουμε μια ιστορική αναδρομή.

Για την καλύτερη πληροφόρησή σας θα σας κάνουμε μια ιστορική αναδρομή.

Στις αρχές του 2010 σε συζητήσεις μας τότε, με τους Υπουργούς ΥΠΕΚΑ και ΥΠΑΑΤ μας

διαβεβαίωναν ότι η είσοδός μας σαν επενδυτές στον τομέα των Φ/Β θα μας παρείχε ένα

συμπληρωματικό εισόδημα ώστε να καλύψουμε ,τις απώλειες από τις στρεβλώσεις της αγροτικής αγοράς , της αναποτελεσματικότητας για μείωση του κόστους παραγωγής κλπ.

Μας διαβεβαίωσαν δε ,ότι θα ενταχθούμε σε επιδοτούμενα προγράμματα ενίσχυσης μέχρι 80% της επένδυσης και τραπεζικό δανεισμό με χαμηλό επιτόκιο για το υπόλοιπο 20%.

Με αυτές τις υποσχέσεις καταθέσαμε αιτήσεις τον Σεπτέμβριο του 2010 σύμφωνα με το Ν.3851/10.

Μετά από 5-7 μήνες πήραμε προσφορά των όρων σύνδεσης από τη ΔΕΗ και καταθέσαμε την ίδια μέρα αίτηση στο ΔΕΣΜΗΕ για σύναψη Σύμβασης Πώλησης Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Τους επόμενους μήνες και ενώ υπήρχαν έτοιμοι οι φάκελοι να κατατεθούν προς δανειοδότηση στις Τράπεζες, ''πάγωσαν'' τα πάντα γιατί όλες είχαν απαραίτητη προϋπόθεση την ύπαρξη σύμβασης με το ΔΕΣΜΗΕ.

Μετά από 7 μήνες καταφέραμε να συνάψουμε σύμβαση με το ΔΕΣΜΗΕ τον Σεπτέμβριο του 2011.

Τότε, η μόνη τράπεζα που δεχόταν να χρηματοδοτήσει τα εν λόγω έργα των αγροτών με

χρηματοδότηση ύψους 85% επί της συνολικής επένδυσης ήταν η ATELEASING.

H ATELEASING όμως δεν δεχόταν κατάθεση φακέλου εάν δεν είχε συνάψει δεσμευτικό τελικό συμφωνητικό κατασκευής (όπως και συντήρησης) με την εταιρεία κατασκευής ο κάθε επενδυτής.

Επίσης δεν την ενδιέφερε να υπάρχουν σε δεσμευμένη κατάθεση το υπόλοιπο 15% (όπως ήταν η απαίτηση των άλλων τραπεζών για τα ιδία κεφάλαια) αλλά μπορούσες σε συμφωνία με την εταιρεία κατασκευής να το αποπληρώσεις μέσα από την παραγωγή του πάρκου.

Οι στρεβλώσεις της ελληνικής οικονομίας, οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των διαδικασιών από την ΑΤΕ LEASING, η ρευστότητα των πολικών δρώμενων στην ΕΛΛΑΔΑ το 1ο εξάμηνο του 2012, οδήγησαν στην καθυστέρηση της υλοποίησης των εν λόγω Φ/Β έργων.

Η δεσμευτική συνολική δαπάνη του έργου που είχαμε υπογράψει κατ’ ανάγκη από τον Οκτώβριο του 2011 μας ακολούθησε όμως μέχρι τέλους.

Οι δανειοδοτήσεις από το χαμηλό επιτόκιο που σας αναφέραμε στην αρχή της παρούσας έφτασε σχεδόν το 11%.

Για επιδότηση βέβαια ούτε λόγος, είχε απαγορευτεί ρητώς με το Ν. 3851/10.

Τα έσοδα από ένα Φ/Β πάρκο 100 KW(με σταθερές βάσεις) είναι σύμφωνα με τις προβλέψεις 56.500€.

Τα έξοδα δε είναι : α)το ετήσιο κόστος των δόσεων για ένα δάνειο 200.000 σε συνολικό κόστος κατασκευής 237.000 €  είναι περίπου 30.700€ ,β) τα υπόλοιπα λειτουργικά

κόστη 5.300€ οπότε φτάνουμε σε ένα ποσό 36.000€. Αν υπολογίσουμε επί του τζίρου (56.500€ x 35% )την έκτακτη εισφορά δηλαδή 20.000€ καταλήγουμε σε ένα ποσό εξόδων 56.000€.

Δηλαδή απόλυτος συμψηφισμός με τα έσοδα.

Αυτά χωρίς υπολογισμό των: φορολογίας εισοδήματος, φορολογίας αγροτεμαχίου Φ/Β, δόσεις για το υπόλοιπο 15% της επένδυσης στη εταιρεία κατασκευής ή απόσβεση ιδίων κεφαλαίων, ΦΠΑ εργασιών που πρέπει να καταβληθεί στην εταιρεία, κόστος σύνδεσης με τη ΔΕΗ, έξοδα φακέλων υποβολής κλπ .

Το κόστος των 237.000€ για την κατασκευή Φ/Β πάρκου με ευρωπαϊκά πάνελς για τον Οκτώβριο του 2011, που εμείς δεσμευτήκαμε εγγράφως με τις εν λόγω εταιρείες κατασκευής, είναι σαφές ρεαλιστικό και πραγματικό όπως φαίνεται και στην Υ.Α 26430/15-6-2012 του τότε Υπουργού Ανάπτυξης κ. Στουρνάρα. Δηλαδή 210.000€ βασικός εξοπλισμός συν 45.000€ λοιπές δαπάνες και κόστος σύνδεσης ΔΕΗ σύνολο δηλαδή 255.000€ για το δεύτερο εξάμηνο του 2011.

Όσο για το ποιος φταίει για τις στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας, για το ποια συμφέροντα

εξυπηρετούνται εις βάρος των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και δε των Φωτοβολταϊκών,

για καλύτερη ενημέρωση σας παραπέμπω στις αναρίθμητες παρεμβάσεις και εκκλήσεις των συλλογικών μας οργάνων.

Κλείνοντας πιστεύουμε ότι ήμασταν αρκετά αναλυτικοί ,ώστε να καταλάβετε το τεράστιο έγκλημα που πάει να διαπραχθεί εις βάρος μας.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι περισσότεροι από σας ,βάσει της κοινής λογικής θα ενεργήσουν ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ για να αποσυρθεί οριστικά και αμετάκλητα αυτή η ΝΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ του άρθρου 65.

Για μας οτιδήποτε διαφορετικό διακυβεύει τόσο τη δική μας επιβίωση όσο και των οικογενειών μας και αποτελεί ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ"

Nα μην ισχύσει η εισφορά ζητά η ΠΑΣΕΓΕΣ 

«Αγανάκτηση προκαλεί στον αγροτικό κόσμο της χώρας η ακατανόητη απόφαση της Κυβέρνησης να επιβάλλει, για μία τριετία, έκτακτη ειδική εισφορά, από 25% έως και 35% στα έσοδα που αποκτούν 5.500 επαγγελματίες αγρότες από τη λειτουργία φωτοβολταϊκών σταθμών, προκειμένου να συμπληρώσουν και μόνο το μειούμενο εισόδημά τους», σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ΠΑΣΕΓΕΣ.

«Η απόφαση αυτή, που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του μνημονίου και συζητείται σήμερα στη Βουλή, αποτελεί τη χαριστική βολή στην προσπάθεια των αγροτών να υλοποιήσουν την προτροπή του νόμου 3851/2010 για να επενδύσουν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μια και η επιβολή της έκτακτης αυτής εισφοράς, καθιστά αρνητική την επένδυσή τους και τους οδηγεί σε οικονομικό αδιέξοδο, επιβαρύνοντάς τους με δανειακές υποχρεώσεις που αδυνατούν, αντικειμενικά, να εξυπηρετήσουν», συνεχίζει στην ανακοίνωση η ΠΑΣΕΓΕΣ και καταλήγει: «Με βάση την τεκμηριωμένη οικονομική ανάλυση της ΠΑΣΕΓΕΣ για μία μονάδα φ/β σταθμού ισχύος 100 KW με κόστος επένδυσης ύψους 225.000 ευρώ περίπου και δανειακά κεφάλαια με επιτόκιο 11,5% προκύπτει, με την επιβολή της έκτακτης εισφοράς, σαφώς αρνητική ταμειακή ροή. Και αυτό, γιατί είναι γνωστό ότι η δαπάνη της επένδυσης αυτής καλύπτεται εξολοκλήρου με δανειακά κεφάλαια, χωρίς εξάλλου να υπολογίζεται το μέσο, επιπλέον, κόστος σύνδεσης με τη ΔΕΗ (17.000 ευρώ περίπου).

Είναι σαφές ότι οι αγρότες παγιδεύτηκαν. Να σημειωθεί επιπλέον ότι ένας σημαντικός αριθμός επαγγελματιών αγροτών ήδη αντιμετωπίζει αδιέξοδο στην εγκατάσταση φ/β σταθμών, κυρίως εξαιτίας της αδυναμίας της Κυβέρνησης να αντιμετωπίσει ένα απλό και πρακτικό ζήτημα που αφορά στην παράταση των προβλεπόμενων προθεσμιών, έτσι ώστε να είναι δυνατή η λειτουργία τους, που καθυστερεί από την αδυναμία-έως και αδιαφορία της ΔΕΗ, να εγκαταστήσει έγκαιρα το δίκτυο σύνδεσής τους.

Πρόκειται συνεπώς για μία απαράδεκτη απόφαση, που αγγίζει τα όρια του παραλογισμού και της σχιζοφρένειας, γιατί αρνείται να υιοθετήσει την πρόταση που υπέβαλε η ΠΑΣΕΓΕΣ, στη συνάντησή της στις 28.8.2012 με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ  και ειδικότερα με τον Υφυπουργό κ. Ασημάκη Παπαγεωργίου, σύμφωνα με την οποία η έκτακτη εισφορά, αν δεν είναι δυνατό να αποφευχθεί για τους αγρότες, τουλάχιστον να προέρχεται από τα καθαρά έσοδά τους και όχι από τον τζίρο που προκύπτει από τη λειτουργία.

Η Κυβέρνηση οφείλει άμεσα να αποσύρει, ή τουλάχιστον να τροποποιήσει τη διάταξη αυτή, γιατί διαφορετικά θα βρεθεί αντιμέτωπη με την οργή και την αγανάκτηση των επαγγελματιών αγροτών. Τονίζεται ότι όλοι οι Βουλευτές που απαρτίζουν τη σημερινή Κυβέρνηση και ειδικότερα εκείνοι που προέρχονται από τις αγροτικές περιοχές της χώρας, θα πρέπει να σταθμίσουν τη θέση τους και τη στάση τους, αρνούμενοι να υιοθετήσουν την απαράδεκτη αυτή διάταξη».

Οι εξηγήσεις του ΥΠΕΚΑ

Σε ενημερωτικό σημείωμα που διένειμε αργά το βράδυ της Τρίτης στους δημοσιογράφους το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιχειρεί να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους προχώρησε στα μέτρα για την κάλυψη του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ.
Στο σημείωμα αναφέρονται τα εξής:

"Μείωση του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ

Ο τομέας της ενέργειας αντιμετωπίζει και αυτός, με ιδιαίτερη σφοδρότητα από το τέλος του 2011, τις συνέπειες της μεγαλύτερης οικονομικής κρίσης της πρόσφατης ιστορίας της χώρας μας.

Ειδικά στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας η κατάσταση επιδεινώνεται με ραγδαίους ρυθμούς. Συγκεκριμένα, το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού, που διαχειρίζεται ο Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ ΑΕ) και μέσω του οποίου αποζημιώνονται οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, ανέρχεται σήμερα περίπου στα 370 εκ. € και βαίνει αυξανόμενο. Η δεινή αυτή κατάσταση πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, με σημαντικές τομές και πρωτοβουλίες.

Η Κυβέρνηση, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πρωτοφανούς οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης της χώρας, έχει ήδη λάβει και εισηγείται τη λήψη κατεπειγόντων μέτρων που αφορούν στους διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Μέτρα αντιμετώπισης του προβλήματος ως τώρα

Συγκεκριμένα, το ελληνικό δημόσιο έχει συνεισφέρει με πολλούς τρόπους στη μείωση των ελλειμμάτων, όπως με:

·         Δικαιώματα από δημοπρασίες ρύπων: Από τον Ιούνιο του 2011 έως τον Σεπτέμβριο 2012 έχουν συγκεντρωθεί 120 εκατ. ευρώ και αναμένονται και άλλες δημοπρασίες μέχρι τέλους του έτους, που υπάρχει αισιοδοξία να αποδώσουν επιπλέον 30-35 εκατ. ευρώ περίπου. Τα δικαιώματα από τις δημοπρασίες πάνε όλα στον Ειδικό Λογαριασμό.

·         Έσοδα από το τέλος στη λιγνιτική παραγωγή 2 ευρώ / MWh που έχει συγκεντρώσει περίπου 25 εκατ. ευρώ από το Φλεβάρη έως τον Σεπτέμβριο του 2012

·         Επιπλέον, με την από 1ης Αυγούστου 2012 απόφαση της Ρ.Α.Ε. προβλέφθηκε η μεσοσταθμική αναπροσαρμογή του Ειδικού Τέλους (Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ), μέσω του οποίου συνεισφέρουν και οι καταναλωτές στον Ειδικό Λογαριασμό. Ειδικότερα, για το 2011 το Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. έδωσε έσοδα ύψους 100 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2012 αναμένονται ακόμα περισσότερα μετά την απόφαση της ΡΑΕ.

Στην ίδια κατεύθυνση:

  • έγινε εύλογη μείωση των εγγυημένων τιμών πώλησης για τους νέους φωτοβολταϊκούς σταθμούς, στην οποία αντικατοπτρίζεται η ραγδαία και συνεχής μείωση του κόστους κατασκευής των εν λόγω συστημάτων.
  • αναστολή της διαδικασίας αδειοδότησης και χορήγησης προσφορών σύνδεσης, λόγω επίτευξης των ενδιάμεσων στόχων αναλογίας ισχύος φωτοβολταϊκών συστημάτων.
  • αποφασίστηκε η διάθεση του 25% του τέλους υπέρ ΕΡΤ - εφαρμόζοντας για πρώτη φορά το νόμο, που δίνει ακριβώς αυτή τη δυνατότητα- για την ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού.

Νέα μέτρα – προαπαιτούμενα

Πέραν της αναγκαιότητας λόγω των ανυπολόγιστων συνεπειών για την οικονομία, η αντιμετώπιση του τεράστιου ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ αποτελεί και ένα από τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης.

Στο πλαίσιο αυτό, εισήχθησαν στο πολυνομοσχέδιο με τα “prior actions” οι συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Γενικές Κατευθύνσεις των μέτρων

  • Η απόδοση των επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά παραμένουν υψηλές και ελκυστικές για τους ενδιαφερόμενους.
  • Η εισφορά επιβάλλεται υπέρ του ίδιου του Ταμείου των επενδυτών και θα γίνεται μέσω συμψηφισμού.
  • Τα οικιακά φωτοβολταϊκά, λόγω του κοινωνικού τους χαρακτήρα ως ένα επιπλέον έσοδο στον οικογενειακό προϋπολογισμό, έχουν εξαιρεθεί τόσο από την αναστολή για νεοεισερχόμενες επενδύσεις όσο και από την εισφορά.
  • Δεν υπάρχει εισφορά για όσους έχουν κλειδώσει τιμή μετά τον Αύγουστο του 2012, με τις νέες δηλαδή μειωμένες εγγυημένες τιμές
  • Το αρχικό προαπαιτούμενο με στενότερο χρονικό ορίζοντα μηδενισμού μάλιστα του ελλείμματος και όχι σταδιακής μείωσης, προέβλεπε πολύ σκληρότερα μέτρα (αναδρομική περικοπή feed in tariffs, μείωση ενέργειας που αγοράζει το σύστημα από φ/β, υψηλότερα ποσοστά εισφοράς)
  • Η θεσμοθέτηση του «κλειδώματος» της επιδοτούμενης τιμής με την ηλέκτριση του έργου και όχι με την υπογραφή σύνδεσης, βοηθούν στην εκκαθάριση του συστήματος από αδρανείς άδειες επιτυγχάνοντας:
    • Την προώθηση και υλοποίηση των υγιών επενδύσεων.
    • Αποσυμφορίζουν τον τεχνητό κορεσμό των δικτύων.
    • Αποτρέπουν το παρεμπόριο αδειών με την κατάργηση της «υπεραξίας» των κλειδωμένων τιμών σε παλαιότερο χρόνο.
    • Συνδέουν άμεσα το κόστος της επένδυσης με το ύψος της εγγυημένης τιμής.
  • Η υποχρέωση των Διαχειριστών να υλοποιούν τα έργα σύνδεσης εντός συγκεκριμένων προθεσμιών και η πρόβλεψη για την προστασία των επενδυτών σε αντίθετη περίπτωση, ενισχύει το επενδυτικό περιβάλλον και προστατεύει από αδιαφανείς διαδικασίες.
  • Με το σύνολο των μέτρων του ΥΠΕΚΑ, αποφεύχθηκε υπέρογκη αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στον τελικό λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος και μειώθηκε σε μόλις 1ευρώ/μήνα μεσοσταθμικά για τον τυπικό οικιακό καταναλωτή, όπως έχει ανακοινωθεί από την Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΕ).

·         Παραμένουν ευνοϊκές ρυθμίσεις υπέρ των επενδυτών σε φ/β παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία:

o   εγγυημένο εισόδημα για 20 και 25 χρόνια από το ελληνικό κράτος, δηλ. τους Έλληνες πολίτες, την ώρα που ο ελληνικός λαός βιώνει τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση στη σύγχρονη ιστορία του με μεγάλες μειώσεις στα εισοδήματά του.

o   άμεση προτεραιότητα και αγορά του συνολικού «προϊόντος» που πουλάνε καθημερινά για 20 ή 25 χρόνια.

o   Οι επενδυτές φωτοβολταϊκών εξαιρούνται ακόμα και του 3% προς τους ΟΤΑ, που είναι αναγκασμένοι να καταβάλλουν οι επενδυτές σε όλες τις άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ.

·         Όπως και οι ίδιοι παραδέχονται οι θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί δεν είναι αντίστοιχες της απόδοσης της επένδυσης ούτε των στόχων.

·         Η εισφορά δεν αφορά σε άλλες τεχνολογίες ΑΠΕ (π.χ. αιολικά, βιομάζα) γιατί το κόστος κατασκευής τους παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ενώ ταυτόχρονα οι εγγυημένες τιμές που απολαμβάνουν είναι χαμηλές. Επιπλέον, η διείσδυσή τους είναι σύμφωνα με τους εθνικούς στόχους, ενώ αντίθετα στα φ/β έχουν σχεδόν ξεπεραστεί.

Ευρωπαϊκή Εμπειρία

Ανάλογα μέτρα, που στοχεύουν στη στήριξη και τον εξορθολογισμό των εγχώριων αγορών, έχουν ήδη ληφθεί ή βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, καθώς αντίστοιχα προβλήματα έχουν και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ασχέτως της γενικότερης οικονομικής τους κατάστασης. (όπως η Ισπανία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία).

Αποτέλεσμα

Οι αποφάσεις αυτές σε συνδυασμό με τις προηγούμενες του Αυγούστου και επόμενες που θα κατατεθούν σύντομα στη Βουλή, αλλά και με την ολοκλήρωση της διαδικασίας για τη δανειοδότηση του ΛΑΓΗΕ από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, καθώς και  τις προσπάθειες που γίνονται για την αποδέσμευση των λογαριασμών των Energa και Hellas Power, αποκαθιστούν σταδιακά τη ρευστότητα στην αγορά ενέργειας και αντιμετωπίζουν άμεσα τη δύσκολη σημερινή πραγματικότητα.

Προτεραιότητα είναι η εξασφάλιση της βιωσιμότητας της εγχώριας αγοράς και η προστασία του τελικού καταναλωτή."

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία