BACK TO
TOP
Συνεντεύξεις

Χωριό και ελαιόλαδο δένουν τη Μινέρβα εδώ και 112 χρόνια με τους παραγωγούς

Ιστορία και συνέπεια, χωριό και παράδοση, ποιότητα και συνεργασία είναι κάποιες από τις λέξεις κλειδιά που πιστοποιούν τη σχέση της Μινέρβα, µιας εταιρείας µε 112 χρόνια ιστορία στο ελαιόλαδο, µε τους ελαιοπαραγωγούς.

Χωριό και ελαιόλαδο δένουν τη Μινέρβα εδώ και 112 χρόνια με τους παραγωγούς

2
0
Βέβαια, όπως λέει ο ∆ιευθυντής Εφοδιαστικής Αλυσίδας της εταιρείας Κωνσταντίνος Κυριόπουλος στη συνέντευξή του στο περιοδικό el, χρειάζεται ακόµα αρκετή προσπάθεια προκειµένου οι ελληνικές επιχειρήσεις τυποποίησης και παραγωγής να πείσουν επαρκώς τον καταναλωτή για την προστιθέµενη αξία και την ποιότητα του συσκευασµένου ελαιολάδου. Γι’ αυτό και ο ίδιος επιµένει στη συνεργασία όλων των µερών της αλυσίδας (από τον παραγωγό, το ελαιοτριβείο, την εταιρία τυποποίησης, την επιστηµονική κοινότητα και την Πολιτεία, τον καταναλωτή και το λιανεµπόριο), ώστε βάσει µιας κοινής στρατηγικής να αναβαθµίσουµε το προϊόν στα µάτια του παγκόσµιου καταναλωτή

Κύριε Κυριόπουλε, είσαστε στέλεχος σε µια εταιρεία που για περισσότερο από έναν αιώνα έχει συνδέσει το όνοµά της µε το ελληνικό ελαιόλαδο. Ποια είναι τα ειδικότερα στοιχεία που πιστοποιούν αυτή τη σχέση;Η Μινέρβα έχει µια µακρά σχέση µε την ελληνική παραγωγή και τον καταναλωτή που µετρά ήδη 112 χρόνια. Είµαστε άρρηκτα συνδεδεµένοι µε την παραγωγή, στηρίζουµε τον έλληνα αγρότη και την αγροτική οικονοµία και βρισκόµαστε κοντά στον καταναλωτή µε σεβασµό και µε προϊόντα που πρωτοπορούν και συνδυάζουν την καινοτοµία µε την ποιότητα
Αν έπρεπε να βρω µερικές λέξεις κλειδιά που πιστοποιούν τη σχέση της Μινέρβα µε το ελαιόλαδο… ιστορία και συνέπεια, Χωριό, παράδοση, µεσογειακή διατροφή, Ποιότητα

Τι αντιπροσωπεύει για τον όµιλο της Μινέρβα το ελαιόλαδο και τα παράγωγα προϊόντα και πως «δένουν» µε την υπόλοιπη γκάµα των τροφίµων (φέτα, ξύδι κ.α.);Στη µακρά ιστορία της, η Μινέρβα έχει περάσει από διάφορα στάδια για να φτάσει σήµερα να είναι µία από τις µεγαλύτερες επιχειρήσεις τροφίµων στην Ελλάδα. Το ελαιόλαδο είναι οπωσδήποτε ο βασικός πυλώνας στην ανάπτυξη και εξέλιξη της εταιρίας, η άµεση σύνδεση µε την παραγωγή, το Χωριό, το λάδι είναι οι ρίζες µας.
Πέραν αυτού, η Μινέρβα επενδύει συνεχώς στην ανάπτυξη και παραγωγή νέων προϊόντων πρωτογενούς παραγωγής (τυρί, φέτα, βούτυρο, ξίδι κ.α.), συµπληρώνοντας τη γκάµα που προσφέρει στον καταναλωτή. Παράλληλα, η συνεχώς διευρυνόµενη γκάµα των προϊόντων µας αποτελεί και µια ολοκληρωµένη πρόταση µεσογειακής διατροφής που αξιοποιείται και στην εξαγωγική µας δραστηριότητα

Το γεγονός ότι µια ιστορική εταιρεία, όπως η Μινέρβα, επέλεξε να βάλει στη γκάµα της και άλλα προϊόντα µπορεί να έχει σχέση µε τα πεπερασµένα περιθώρια ανάπτυξης στον τοµέα του ελαιολάδου;Στρατηγική της Μινέρβα είναι να αναπτυχθεί ως εταιρία τροφίµων, προάγοντας τις αξίες της ελληνικής-µεσογειακής διατροφής. Όπως ανέφερα και παραπάνω, το ελαιόλαδο αποτελεί τον βασικό πυλώνα, αλλά γύρω του και παράλληλα αναπτύσσεται µια µεγάλη γκάµα προϊόντων της ελληνικής παραγωγής. Η πλούσια ελληνική αγροτική παραγωγή δεν βασίζεται µόνο στο ελαιόλαδο, έχει να επιδείξει µια µεγάλη γκάµα πρώτων υλών και εξαιρετικών προϊόντων, τα οποία η Μινέρβα αξιοποιεί για να δηµιουργήσει ποιοτικά και πρωτοποριακά προϊόντα µε σεβασµό στον καταναλωτή.
Η εντύπωση που υπάρχει είναι ότι το ελληνικό ελαιόλαδο δεν µπόρεσε να κεφαλαιοποιήσει τις δυνατότητες που έχει σαν προϊόν. Που το αποδίδετε;Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, θεωρώ ότι οι επιχειρήσεις τυποποίησης και παραγωγής δεν έχουµε καταφέρει να πείσουµε - στο βαθµό που θα θέλαµε - τον καταναλωτή για την προστιθέµενη αξία και την ποιότητα του συσκευασµένου ελαιολάδου, µε αποτέλεσµα ένα µεγάλο µέρος της κατανάλωσης να γίνεται από δίκτυα µη απολύτως ελεγχόµενα µε όρους ποιότητας.  

Για να ενισχυθεί η θέση του ελληνικού extra παρθένου ελαιολάδου στην παγκόσµια αγορά τι ακριβώς χρειαζόµαστε; Ενδεχοµένως περισσότερο προϊόν; Είναι περισσότερο θέµα ποιότητας παρά ποσότητας. Θεωρώ ότι έχουµε ένα εξαιρετικά ποιοτικό προϊόν, αλλά αυτό θα πρέπει να γίνει γνωστό και στις διεθνείς αγορές. Η λέξη κλειδί είναι η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, συνεργασία όλων των µερών της αλυσίδας (από τον παραγωγό, το ελαιοτριβείο, την εταιρία τυποποίησης, την επιστηµονική κοινότητα και την Πολιτεία, τον καταναλωτή και το λιανεµπόριο), ώστε βάσει µιας κοινής στρατηγικής να αναβαθµίσουµε το προϊόν στα µάτια του παγκόσµιου καταναλωτή. Η µονόπλευρη προσέγγιση («έρχονται οι ξένοι και µας παίρνουν το προϊόν τσάµπα») και οι αποσπασµατικές δράσεις χωρίς συνέχεια δεν αρκούν
Είδαµε για µια µακρά περίοδο την Μινέρβα να µην ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την εξαγωγή του ελαιολάδου, προσανατολισµός που µάλλον δείχνει να αλλάζει τα τελευταία χρόνια. Πως εξηγείται αυτό;Η Μινέρβα έχει αναπτύξει οργανωµένη εξαγωγική δραστηριότητα από το 1950 και σήµερα είναι η µεγαλύτερη εξαγωγική εταιρία τυποποιηµένου ελαιολάδου στην Ελλάδα. Σαφώς στην πορεία µας αυτή έχουµε να ανταγωνιστούµε µεγάλους «παίκτες» όπως η Ισπανία, µε πολύ πιο ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής λόγω µεγέθους κλήρου και ανάγλυφου, ή η Ιταλία, µε µεγάλη παράδοση στη βιοµηχανία και στο branding αλλά και µεγαλύτερη εγγύτητα διανοµής στις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης.
Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια διευρύνουµε συνεχώς το καλάθι των εξαγώγιµων προϊόντων µας αξιοποιώντας τα προϊόντα που µας προσφέρει η ελληνική παραγωγή και έτσι συνθέτουµε µια ολοκληρωµένη πρόταση µεσογειακής διατροφής. Οι εξαγωγές µας πραγµατοποιούνται µέσω σταθερών συνεργασιών µε µεγάλα δίκτυα διανοµής και σήµερα καλύπτουν πάνω από το 10% του συνολικού µας τζίρου, µε ανοδική τάση
Το πρώτο ζητούµενο στη δουλειά σας είναι η πρώτη ύλη. Πως διαµορφώνεται η σχέση της Μινέρβα µε τον παραγωγό και πως επηρεάζεται η ποιότητα του παραγόµενου προϊόντος, δηλαδή πριν αυτό έρθει προς τυποποίηση;∆ιατηρούµε µια άµεση σχέση µε ένα µεγάλο δίκτυο παραγωγών. Τους επισκεπτόµαστε συχνά, ελέγχουµε την ανθοφορία των δέντρων, γνωρίζουµε σε προσωπικό επίπεδο τους συνεργάτες τους, είτε πρόκειται για ελαιουργούς ή εµπόρους (ιδιαίτερα δε από την είσοδό µας στο χώρο των βιολογικών προϊόντων, αυτή η σχέση αναπτύσσεται µέρα µε τη µέρα), επιθεωρούµε τα ελαιοτριβεία.
Εφοδιαζόµαστε, λοιπόν, έξτρα παρθένα ελαιόλαδα που πληρούν συγκεκριµένους και αυστηρούς όρους και κριτήρια τόσο ως προς την ποιότητα του τελικού προϊόντος όσο και του δικτύου
Είναι η δουλειά στο χωράφι που κάποιες φορές δεν δίνει το επιδιωκόµενο αποτέλεσµα ή κάποια από τα επόµενα στάδια (ελαιοποίηση, συντήρηση κ.λ.π.) που οδηγούν σε υποβάθµιση της ποιότητας στο προϊόν που εσείς παραλαµβάνετε;Το ελαιόλαδο είναι φυσικός χυµός της ελιάς και έτσι πρέπει να αντιµετωπίζεται από όλη την αλυσίδα ροής. Οι προδιαγραφές που θέτουµε εµείς στα προϊόντα που παραλαµβάνουµε είναι πάντα αυστηρότερες των ελάχιστων απαιτούµενων από τη νοµοθεσία, τόσο σε ό,τι αφορά τα αναλυτικά χαρακτηριστικά τους (οξύτητα, κάπα), όσο και τα αντίστοιχα οργανοληπτικά.
Υποβάθµιση της ποιότητας µπορεί να υπάρξει σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, ωστόσο µε αγάπη, µε µεράκι και έµφαση σε καλές γεωργικές πρακτικές, η ποιότητα σε ανταµείβει.

Τελικά, έχει ο ελαιοπαραγωγός τα απαραίτητα κίνητρα για να κάνει καλά τη δουλειά του; Πιστεύετε πως το παραγωγικό αποτέλεσµα του κάθε παραγωγού στο επίπεδο της ποιότητας αµείβεται; Πως θα µπορούσε να βελτιωθεί αυτό;Είναι αλήθεια ότι ο µικρός κλήρος και η µεγάλη διασπορά µε πολλούς µικροπαραγωγούς αποτελεί µειονέκτηµα της χώρας µας, όπως ανάφερα ήδη και για τις εξαγωγές. Εποµένως, η παροχή κινήτρων βελτίωσης θα πρέπει να είναι εξ’ ορισµού το αποτέλεσµα της δουλειάς των συνεταιριστικών οργανώσεων και οµάδων παραγωγών, η αντιµετώπιση των κοινών αναγκών και επιδιώξεών τους διαµέσου του συν-επιχειρείν. Γιατί, επαναλαµβάνω, χωρίς συνεργασία σε όλα τα επίπεδα τα πράγµατα δεν βελτιώνονται, µε τους ρυθµούς που επιθυµούµε τουλάχιστον
Είδαµε πριν λίγο καιρό να ξεδιπλώνεται µια πρωτοβουλία που ξεκινάει από την «Ακαδηµία Αγροτών» και έχει να κάνει µε την κατάκτηση της αειφορίας στην παραγωγή και διαχείριση της ελιάς και του ελαιολάδου. ∆ώστε µας το περίγραµµα αυτής της προσπάθειας.Ως µια µεγάλη εταιρία τροφίµων και άµεσα συνδεδεµένη µε την αγροτική παραγωγή, η Μινέρβα θέλει να συµβάλλει µε τον τρόπο της στην αειφορία και τη βιωσιµότητα της αγροτικής οικονοµίας. Από το 2010 οραµατιστήκαµε µια στρατηγική που θα στηρίζει τον Έλληνα αγρότη –σε επαρκή και ποιοτική παραγωγή αλλά και ικανοποιητικά κέρδη-, θα συµβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος και παράλληλα θα προσφέρει στον καταναλωτή προϊόντα µε σωστή ποιότητα και γεύση
Ουσιαστικά, το πρόγραµµα Αειφορίας της Μινέρβα προάγει τις καλές γεωργικές πρακτικές και συνδέει την ποιότητα του προϊόντος που φτάνει στο πιάτο του καταναλωτή µε τον καθηµερινό αγώνα του έλληνα παραγωγού στο χωράφι, και έτσι δίνει δυνατότητα να αναπτυχθεί το ελληνικό χωριό
Είναι ένα πρόγραµµα που έχει απτό αποτέλεσµα µε ένα προϊόν, το Χωριό Αειφόρο, το οποίο εµπεριέχει όλη αυτή τη στρατηγική και τη µεταφέρει στον καταναλωτή. Το Χωριό Αειφόρο προέρχεται από δίκτυα εφοδιασµού πλήρως ευθυγραµµισµένα µε τις αρχές, τις αξίες και τα κριτήρια του προγράµµατος Πρότυπης ∆ιαχείρισης Ελαιοκαλλιέργειας που προσδιορίστηκαν σε θεωρητικό επίπεδο σε συνεργασία µε το Μεσογειακό Αγρονοµικό Ινστιτούτο Χανίων. Το Πρότυπο αυτό εφαρµόστηκε σε πρακτικό επίπεδο µέσω της 3ετούς εργασίας διαχείρισης εναλλακτικών µορφών διαχείρισης ελαιοκαλλιέργειας, µε έµφαση σε βιοποικιλότητα, υδατικό, ενεργειακό και CO2.
Σήµερα, η Ακαδηµία Αγροτών αποσκοπεί ακριβώς στην ταχύτερη διάχυση της γνώσης και των βέλτιστων πρακτικών σε όλο το φάσµα της εφοδιαστικής αλυσίδας ώστε να µπορέσουµε – σύντοµα – να διασφαλίσουµε το σύνολο των προµηθειών µας έξτρα παρθένου ελαιολάδου από αυτά τα βιώσιµα δίκτυα, κάτι που θα οδηγήσει σε αναβάθµιση του προϊόντος στην ελληνική και τη διεθνή αγορά.

Πόσο ποιο εύκολη θα ήταν η δουλειά της Μινέρβα αν οι οργανωτικές δοµές στις τάξεις των παραγωγών (οµάδες, συνεταιρισµοί κ.α.) λειτουργούσαν καλύτερα και πως διευκολύνεται αυτό από την πλευρά σας;Αν οι οργανωτικές δοµές στον πρωτογενή τοµέα λειτουργούσαν καλύτερα, θα δηµιουργούσαν συνθήκες ευγενούς άµιλλας σε όλη την αλυσίδα ροής, µε συνέπεια το ελληνικό προϊόν να διεκδικεί µεγαλύτερο µερίδιο στη διεθνή αγορά και έτσι όλων οι προοπτικές θα ήταν καλύτερες.  

Μετά από µια µακρά περίοδο πιέσεων στις τιµές παραγωγού, τα τελευταία 2 χρόνια οι συνθήκες ήταν καλύτερες. Πως βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγµατα στη νέα ελαιοκοµική περίοδο;Από τα στοιχεία παραγωγών και κατανάλωσης διαφαίνεται ότι θα υπάρξει µια καλύτερη ισορροπία στα αποθέµατα στο τέλος της περιόδου, µε συνέπεια να αποφύγουµε τις µεγάλες διακυµάνσεις των τελευταίων χρόνων µεταξύ καλοκαιριού και χειµώνα. Η χρονιά για την Ελλάδα αναµένεται καλή και πάλι (σε ότι αφορά το σύνολο της παραγωγής της χώρας), και αυτό είναι εξαιρετικό νέο σε µια περίοδο που τα εισοδήµατα όλων – αλλά και των αγροτών – πλήττονται.

Πείτε µας και για  τους δικούς σας δεσµούς µε την εταιρεία και το προϊόν.Είµαι 16 χρόνια στη Μινέρβα, ξεκινώντας από την εργασία σε βάρδιες στην παραγωγή στο Σχηµατάρι και στη συνέχεια πέρασα από διάφορες θέσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας (προγραµµατισµός, προµήθειες υλικών συσκευασίας και αγορές ελαιολάδων, διεύθυνση ζώνης  γάλακτος, διανοµές κλπ)
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΟ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ ΜΕ ΣΤΑΘΕΡΑ ΒΗΜΑΤΑ 112 ΧΡΟΝΙΑ ∆ώστε µας µια εικόνα από την ιστορία της Μινέρβα και τη σχέση της µε τη Λακωνία.Η Μινέρβα έχει µια µακρά ιστορία, για την ακρίβεια 112 χρόνων µε το ελαιόλαδο. Ξεκίνησε από την οδό Σωκράτους, τυποποιώντας πρώτη ελαιόλαδο σε γυάλινη φιάλη, για να εξελιχθεί σε βιοµηχανία ελαίων και να µεταφερθεί στο Μοσχάτο κατά τη δεκαετία του ‘60
Σχεδόν παράλληλα, το ένστικτο της επιβίωσης αρχικά και το δαιµόνιο της επιχειρηµατικότητας αργότερα οδήγησε έναν Λάκωνα από τη Βαµβακού ονόµατι Ζοχώνης στη Σιέρα Λεόνε να φτιάχνει σαπούνια και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, µια ιστορία που κατέληξε στη δηµιουργία µιας πολυεθνικής µε έδρα το Μάντσεστερ της Αγγλίας
Το ήδη έντονο ελληνικό στοιχείο της πολυεθνικής έγινε εντονότερο µε την εξαγορά της Μινέρβα από τον πολυεθνικό όµιλο της PZ (Paterson Zochonis) Cussons το 1975, µε αποτέλεσµα τη σταδιακή εδραίωση της εταιρείας στο χώρο της βιοµηχανίας τροφίµων

Συνέντευξη στον Γιάννη Πανάγο στο περιοδικό El, μηνός Ιουλίου 2016
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία