BACK TO
TOP
Διαρθρωτικά Μέτρα

Έντονα σημάδια για ίδια ΚΑΠ ως το 2025

Mεταρρυθµιστική κόπωση, παρενέργειες από τις γερµανικές εκλογές και το Brexit τείνουν να βάλουν στον πάγο τη µεταρρύθµιση της ΚΑΠ µετά το 2020, µε έµπειρους αναλυτές επί των θεµάτων αγροτικής πολιτικής να µιλούν για σηµάδια που δείχνουν ένα αµετάβλητο καθεστώς µέχρι τα µέσα της επόµενης 10ετίας.

Έντονα σημάδια για ίδια ΚΑΠ ως το 2025

4
0
Την ίδια ώρα, οι οικονοµικές καταιγίδες που επηρέασαν σηµαντικές γεωργικές αγορές κατά τα τελευταία δύο χρόνια (συµπεριλαµβανοµένων των γαλακτοκοµικών προϊόντων, των πλέον πολιτικά ευαίσθητων και των φρουτολαχανικών-ρωσικό εµπάργκο) σε συνδυασµό µε τις δηµοσιονοµικές πιέσεις, έχουν περιορίσει την πολιτική επιθυµία για περαιτέρω µεταρρύθµιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής

Ενδεικτικό είναι το έγγραφο θέσης του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόµµατος (ΕΛΚ), του ευρωπαϊκού συνασπισµού των κεντροδεξιών κοµµάτων που αντιπροσωπεύει τη µεγαλύτερη οµάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, που ζητά «αντί µιας βεβιασµένης αναµόρφωσης, η σηµερινή ΚΑΠ θα πρέπει να συνεχιστεί µέχρι το 2024».

Οι Βρυξέλλες θα πρέπει πρωτίστως να διευθετήσουν την αποχώρηση του Ηνωµένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και στη συνέχεια να θεσπίσουν ένα σταθερό χρηµατοοικονοµικό πλαίσιο «πριν από την έναρξη των συζητήσεων για τη µελλοντική αναµόρφωση της ΚΑΠ», υποστηρίζει το ΕΛΚ



Ενδεικτικές είναι και οι αναφορές του αγροτοοικονοµολόγου Άλαν Μάθιους ότι το καλύτερο που µπορεί να ελπίζει η Επιτροπή είναι να γίνει µια µερική αναθεώρηση της ΚΑΠ εντός δώδεκα µηνών, υπό την προϋπόθεση ότι θα επικεντρωθεί σε έναν πολύ µικρό αριθµό ζητηµάτων ένα ή δύο

Αναµφίβολα, η µεγαλύτερη κρίση την οποία θα αντιµετωπίσει η ΚΑΠ θα προκληθεί από το Brexit και την επακόλουθη απώλεια της συνολικής καθαρής συνεισφοράς των 10 δισ. ευρώ που βάζει σήµερα το Ηνωµένο Βασίλειο στον προϋπολογισµό της ΕΕ
Η ακριβής επίπτωση, φυσικά, εξαρτάται από τη φύση και το χρονοδιάγραµµα της αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ και από την ολοκλήρωση των διαβόητων διαπραγµατεύσεων «διαζυγίου» που επί του παρόντος δεν καταφέρνουν να σηµειώσουν µεγάλη πρόοδο, µε τους αναλυτές να µιλούν ακόµη και για συζητήσεις µε ορίζοντα 10ετίας.
Η έλλειψη τόσο των ψηφοφοριών του Ηνωµένου Βασιλείου στο Συµβούλιο όσο και των χρηµάτων της Μ. Βρετανίας σηµαίνει ότι, ανεξάρτητα από τις αρχικές φιλοδοξίες του Επιτρόπου Χόγκαν, οι όποιες προτάσεις της Επιτροπής για την ΚΑΠ τον προσεχή Νοέµβριο θα «ξεθωριάσουν» σε σχέση µε τις ιστορικές πρωτοβουλίες των ετών που πέρασαν
Εξάλλου, το έγγραφο πολιτικής του ΕΛΚ δείχνει µια βαθιά απροθυµία να αντιµετωπίσει κάθε ουσιαστική αλλαγή της βασικής αρχιτεκτονικής της ΚΑΠ, όπου το βασικό της µήνυµα είναι τριπλό:
  •  Η ΚΑΠ συµβάλλει θετικά στην αγροτική οικονοµία της Ευρώπης και δεν πρέπει να παραβιάζεται.
  •  Η ιδέα ότι η χρηµατοδότηση της ΚΑΠ θα πρέπει να µειωθεί µετά τη Brexit θα πρέπει να αντικρουστεί σθεναρά.
  •  Οι αγρότες «χόρτασαν» από αλλαγή πολιτικής και θα ήθελαν ένα διάλειµµα.

Δημοσιονομικά και συνασπισμός Jamaica έναντι της ΚΑΠ


Έντονο προβληµατισµό για τις συζητήσεις που διεξάγονται για την αναµόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής µετά το 2020 εγείρουν τα αποτελέσµατα των γερµανικών εκλογών. Η Γερµανία µπαίνει σε φάση υψηλής έντασης διεργασιών καθώς η πολιτική ατζέντα της χώρας µετατοπίζεται προς τα δεξιά και µια νέα πηγή αβεβαιότητας προστίθεται για την Ευρώπη, που βρίσκεται ούτως ή άλλως σε κρίσιµη καµπή εξαιτίας και του Brexit
Μάλιστα, σύµφωνα µε το γερµανικό περιοδικό Spiegel, στα δυσκολότερα θέµατα που έχει µπροστά της τα επόµενα χρόνια η ΕΕ είναι και οι διαπραγµατεύσεις για το νέο δηµοσιονοµικό πλαίσιο, δηλαδή τον προϋπολογισµό για την περίοδο 2021-2027, όπου και εκεί η Γερµανία ως η µεγαλύτερη οικονοµία της Γηραιάς Ηπείρου έχει βαρύνοντα λόγο και επηρεάζει και τις πολιτικές της ΚΑΠ.  Εξάλλου, µέχρι και το προηγούµενο διάστηµα (προ γερµανικών εκλογών), στις Βρυξέλλες και στο Βερολίνο πληθαίναν οι φωνές εκείνων που ζητούσαν να αξιοποιηθούν οι επικείµενες διαβουλεύσεις προς µια «γενική αναθεώρηση του περίπλοκου και συχνά αναποτελεσµατικού» συστήµατος ευρωπαϊκών επιδοτήσεων στα πεδία της περιφερειακής και αγροτικής ανάπτυξης. Νέα κυβέρνηση πάντως δεν πρόκειται να υπάρξει στο Βερολίνο πριν από τα µέσα ∆εκεµβρίου, όπου θα αποφασιστεί ποια κόµµατα αναλαµβάνουν τα ισχυρά υπουργεία - όπως είναι τα οικονοµικά και οι εξωτερικές υποθέσεις, όπου θα δοθεί και το στίγµα των προθέσεων τους

Όπως και να ‘χει οι φιλοδοξίες για αλλαγές πρέπει να µετριαστούν, αναφέρει σε ανάλυση του ο ευρωπαϊκός ιστότοπος agraeurope. Είναι γεγονός ότι οι βασικοί κανονισµοί που διέπουν την τρέχουσα ΚΑΠ έχουν δηµοσιονοµικές διατάξεις που λήγουν συνήθως µε το τέλος του πολυετούς δηµοσιονοµικού πλαισίου 2014-2020, εποµένως θα πρέπει να υπάρξει κάποια νοµοθετική δραστηριότητα πριν από το τέλος της δεκαετίας. Πάντως δεδοµένης της αποχώρησης της Μ. Βρετανίας από την Ένωση, οι αναλυτές αναφέρουν ότι οι χώρες της ΕΕ των 27 θα πρέπει τελικά να επιλέξουν είτε να δαπανήσουν περίπου 4 δισ. ευρώ ετησίως λιγότερα στην ΚΑΠ από ό, τι κάνουν σήµερα, είτε να αυξήσουν τις συνεισφορές τους στον προϋπολογισµό για να διατηρήσουν τις δαπάνες σε τρέχοντα επίπεδα. ∆εν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Επίτροπος της ΕΕ για τη γεωργία Φιλ Χόγκαν έχει ήδη διατυπώσει την άποψη υπέρ της τελευταίας αυτής επιλογής

Έντονο προβληµατισµό για τις συζητήσεις που διεξάγονται για την αναµόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής µετά το 2020 εγείρουν τα αποτελέσµατα των γερµανικών εκλογών. Η Γερµανία µπαίνει σε φάση υψηλής έντασης διεργασιών καθώς η πολιτική ατζέντα της χώρας µετατοπίζεται προς τα δεξιά και µια νέα πηγή αβεβαιότητας προστίθεται για την Ευρώπη, που βρίσκεται ούτως ή άλλως σε κρίσιµη καµπή εξαιτίας και του Brexit
Μάλιστα, σύµφωνα µε το γερµανικό περιοδικό Spiegel, στα δυσκολότερα θέµατα που έχει µπροστά της τα επόµενα χρόνια η ΕΕ είναι και οι διαπραγµατεύσεις για το νέο δηµοσιονοµικό πλαίσιο, δηλαδή τον προϋπολογισµό για την περίοδο 2021-2027, όπου και εκεί η Γερµανία ως η µεγαλύτερη οικονοµία της Γηραιάς Ηπείρου έχει βαρύνοντα λόγο και επηρεάζει και τις πολιτικές της ΚΑΠ.  Εξάλλου, µέχρι και το προηγούµενο διάστηµα (προ γερµανικών εκλογών), στις Βρυξέλλες και στο Βερολίνο πληθαίναν οι φωνές εκείνων που ζητούσαν να αξιοποιηθούν οι επικείµενες διαβουλεύσεις προς µια «γενική αναθεώρηση του περίπλοκου και συχνά αναποτελεσµατικού» συστήµατος ευρωπαϊκών επιδοτήσεων στα πεδία της περιφερειακής και αγροτικής ανάπτυξης. Νέα κυβέρνηση πάντως δεν πρόκειται να υπάρξει στο Βερολίνο πριν από τα µέσα ∆εκεµβρίου, όπου θα αποφασιστεί ποια κόµµατα αναλαµβάνουν τα ισχυρά υπουργεία - όπως είναι τα οικονοµικά και οι εξωτερικές υποθέσεις, όπου θα δοθεί και το στίγµα των προθέσεων τους

Όπως και να ‘χει οι φιλοδοξίες για αλλαγές πρέπει να µετριαστούν, αναφέρει σε ανάλυση του ο ευρωπαϊκός ιστότοπος agraeurope. Είναι γεγονός ότι οι βασικοί κανονισµοί που διέπουν την τρέχουσα ΚΑΠ έχουν δηµοσιονοµικές διατάξεις που λήγουν συνήθως µε το τέλος του πολυετούς δηµοσιονοµικού πλαισίου 2014-2020, εποµένως θα πρέπει να υπάρξει κάποια νοµοθετική δραστηριότητα πριν από το τέλος της δεκαετίας. Πάντως δεδοµένης της αποχώρησης της Μ. Βρετανίας από την Ένωση, οι αναλυτές αναφέρουν ότι οι χώρες της ΕΕ των 27 θα πρέπει τελικά να επιλέξουν είτε να δαπανήσουν περίπου 4 δισ. ευρώ ετησίως λιγότερα στην ΚΑΠ από ό, τι κάνουν σήµερα, είτε να αυξήσουν τις συνεισφορές τους στον προϋπολογισµό για να διατηρήσουν τις δαπάνες σε τρέχοντα επίπεδα. ∆εν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Επίτροπος της ΕΕ για τη γεωργία Φιλ Χόγκαν έχει ήδη διατυπώσει την άποψη υπέρ της τελευταίας αυτής επιλογής

Προστιθέμενης αξίας ΚΑΠ θέλει ο νέος πρόεδρος COPA


Σε µία κρίσιµη περίοδο για τη γεωργία της ΕΕ ήρθε η εκλογή του νέου προεδρείου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αγροτών, COPΑ που τοποθετεί στο τιµόνι της το Γερµανό αγρότη Γιοάχιµ Ρούκβιτ, που διαδέχθηκε τον Μάρτιν Μέριλντ

Πρώτος αντιπρόεδρος, στις αρχαιρεσίες της Παρασκευής 22 Σεπτεµβρίου στις Βρυξέλλες, τοποθετήθηκε ο πρόεδρος της Ιρλανδικής Ένωσης Αγροτών (IFA), Τζο Χίλι, ο οποίος θα είναι ένας από τους συνολικά 6 αντιπροέδρους που θα συνεπικουρούν το νέο πρόεδρο COPA

Προτεραιότητα του νέου προέδρου, που αντιπροσωπεύει 23 εκατ. αγρότες, είναι, όπως δήλωσε, η εξασφάλιση µιας απλούστερης αλλά µε προστιθέµενη αξία ΚΑΠ µε επαρκείς χρηµατοδοτήσεις και διατήρηση του Α’ Πυλώνα στα τρέχοντα επίπεδα. Για τον ίδιο, ζωτικής σηµασίας είναι τα δίκτυα ασφάλειας αγοράς να αναπτυχθούν περαιτέρω και να δοθεί έµφαση σε µέτρα που θα βοηθήσουν αγρότες να διαχειρίζονται καλύτερα τους κινδύνους µεταβλητότητας, τα οποία θα είναι προαιρετικά και χρηµατοδοτούνται από τον Β’ Πυλώνα. Στους στόχους του και οι δίκαιες και ισορροπηµένες εµπορικές συµφωνίες καθώς διατηρεί επιφυλάξεις για τις διαπραγµατεύσεις µε το εµπορικό µπλοκ Mercosur. Επιπρόσθετα, θα επιδιώξει να ελαχιστοποιηθούν οι τυχόν διαταραχές του εµπορίου που θα αφήσει το Brexit, ώστε να καλυφθεί το έλλειµµα 10,3 δισ. ευρώ από την ΕΕ
Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία