BACK TO
TOP
Διαρθρωτικά Μέτρα

«Κούρεμα» 10% στις δαπάνες για τρακτέρ

Οριζόντια μείωση των δαπανών αγοράς τρακτέρ κατά 10% εφαρμόζουν οι αξιολογητές των Σχεδίων Βελτίωσης, ανεξάρτητα από το αν έχουν αλλάξει οι τιμοκατάλογοι των εταιρειών ή όχι.

«Κούρεμα» 10% στις δαπάνες για τρακτέρ

2
1

Η φιλοσοφία που επικρατεί πλέον στις τάξεις των υπηρεσιακών υπαλλήλων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, είναι ότι «αφού μου έκοψαν εμένα τον μισθό, θα κόψω κι εγώ την επιδότησή σου από το πρόγραμμα». Αυτό είναι το κλίμα που μεταφέρεται και στην Agrenda από τους ενδιαφερόμενους γεωργούς και μελετητές, που παρακολουθούν στενά την υπόθεση των Σχεδίων Βελτίωσης και προειδοποιούν ότι ήδη έχει αλλάξει με αυθαίρετο τρόπο η μέθοδος αξιολόγησης στα παρακάτω σημεία:

1) Η δαπάνη για τους γεωργικούς ελκυστήρες θα απομειώνεται οριζόντια κατά 10% στις προτεινόμενες τιμές. Σαφώς, σε περιπτώσεις που τεκμηριωμένα προκύπτουν διαφορές σε σχέση με τους επίσημους τιμοκαταλόγους των αντιπροσώπων, θα πρέπει να πραγματοποιούνται σχετικές μειώσεις, ωστόσο στην πλειονότητα των περιπτώσεων το κόστος των ελκυστήρων έχει αυξηθεί πολύ περισσότερο. Μετά το πέρας σχεδόν 1,5 έτους από τη στιγμή που πήραν τις προσφορές οι παραγωγοί, έχουν αυξηθεί οι τιμές, καθιστώντας οποιαδήποτε περικοπή προφανώς ως αντικίνητρο για την προμήθεια ελκυστήρα. Επίσης, σε παρελκόμενα των γεωργικών ελκυστήρων υπάρχουν ή αυθαίρετες μειώσεις ή θεωρούνται μη επιλέξιμα με τη γενική αιτιολογία «δεν έχει παραγωγική ικανότητα ανάλογη της εκμετάλλευσης, δεν επαρκούν τα στρέμματα» .

2) Ζητείται από τους αξιολογητές να προσκομισθούν νέες υπεύθυνες δηλώσεις για όσες έχουν κατατεθεί εξαρχής με θεώρηση του γνησίου της υπογραφής. Πέρα από την Υπεύθυνη Δήλωση του προγράμματος, για καμία άλλη δε ζητήθηκε γνήσιο υπογραφής στην κατάθεση του φακέλου και είναι προφανές ότι η απαίτηση για προσκόμιση εκ νέου υπεύθυνων δηλώσεων προκαλεί εκνευρισμό στους παραγωγούς, οι οποίοι ήδη παραπονιούνται για την καθυστέρηση της διαδικασίας αξιολόγησης. Επίσης, σε κάποιες Υπεύθυνες Δηλώσεις, που παίζουν ρόλο στη βαθμολογία, παρόλο που τους προτείνεται από τους μελετητές να τις θεωρήσουν τώρα, δεν το δέχονται και απομειώνουν τις βαθμολογίες. Το αποτέλεσμα είναι κάποιοι νέοι γεωργοί, που ήταν οριακά, να πέφτουν κάτω από τη βάση.

3) Στις περιοχές NATURA 2000 δεν θα λαμβάνουν υπόψη το επιπλέον ποσοστό χρηματοδότησης 10% των ειδικών περιοχών, ενώ το νομικό πλαίσιο αναφέρει ρητά και ξεκάθαρα τα ποσοστά ενίσχυσης και ποιοι είναι οι δικαιούχοι αυτών. Το γεγονός αυτό, εξάλλου, είχε οδηγήσει τους παραγωγούς σε απόφαση υποβολής αίτησης. Η εκ των υστέρων διαφορετική ερμηνεία χωρίς νομική υπόσταση συνιστά πλήγμα στην ορθή πληροφόρηση των παραγωγών και των μελετητών.

4) Επίσης, θεωρούνται μη επιλέξιμες οι δαπάνες ανάπτυξης, εγκατάστασης και πιστοποίησης συστημάτων ποιότητας κατά AGRO 2, όπως και δαπάνες προμήθειας ηλεκτρονικών προγραμμάτων (software) για τη διαχείριση και παρακολούθηση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων. Η πιστοποίηση με AGRO των γεωργικών προϊόντων και η μηχανογράφηση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, τώρα που θα είναι υποχρεωτικά τα λογιστικά βιβλία για όλους τους γεωργούς, είναι από τα πρώτα που πρέπει να επιδοτούνται και όχι να θεωρούνται μη επιλέξιμα.

5) Η ανώτατη επιλέξιμη δαπάνη για τεχνική στήριξη υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων έχει καθορισθεί αυθαίρετα σε 2.000 ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο. Σαφώς δεν υπάρχει πουθενά τέτοιος περιορισμός και, επιπλέον, δεν μπορούν όλα τα επενδυτικά σχέδια να τοποθετούνται σε μια κατηγορία (π.χ. ένα σχέδιο 50.000 ευρώ με ένα των 500.000 ευρώ).

Απλοποίηση
Η τάση της απλοποίησης και της οριζόντιας εφαρμογής περικοπών σε όλες τις αιτήσεις επιβάλεται, όπως φαίνεται, και ρητά στις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων. Από εκεί προέρχονται, εξάλλου, και οι πληροφορίες όσων παρακολουθούν το θέμα των Σχεδίων Βελτίωσης. Αντίστοιχο κλίμα και... σιωπηρή αναθεώρηση των όσων γνωρίζαμε μέχρι τώρα για το πώς γίνονται οι προεγκρίσεις, συμβαίνει και στις Αποκεντρωμένες Περιφέρειες και στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.

Το γενικότερο κλίμα των γνωμοδοτικών επιτροπών αλλά και αξιολογητών των δημοσίων υπαλλήλων (όχι όλων, αλλά των περισσοτέρων), είναι η παλιά ατάκα της κουμμουνιστικής Ρωσίας «αυτοί κάνουν ότι με πληρώνουν και εγώ κάνω πως δουλεύω». Έτσι, πέρα από τους απογοητευτικά αργούς ρυθμούς των γνωμοδοτικών, που για να εκδώσουν μια πετσοκομμένη προέγκριση, μπορεί να ασχολούνται επί δύο μέρες. Από την πλευρά του ο παραγωγός, μέχρι να πάρει την έγκριση, μπορεί να περιμένει κάποιους μήνες ακόμα, αφού δεν υπάρχει διαδικασία έγκρισης από το υπουργείο.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της Agrenda, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη γνωμοδοτική επιτροπή της κεντρικής Μακεδονίας, η οποία διαθέτει αιτήσεις μεγάλων αγελαδοτροφικών μονάδων, με επενδύσεις ύψους 500.000 ευρώ. Χωρίς να υπάρχει πρόβλημα έλλειψης κονδυλίων για τους αγελαδοτρόφους, οι πληροφορίες λένε ότι όπου υπάρχει μεγάλη επένδυση περικόπτεται αυτόματα σε κτίρια κ.λπ., με τη δικαιολογία ότι είναι πολύ μεγάλα και δε χρειάζονται. Άρα γίνεται κατανοητό ότι και αυτοί οι λίγοι που θέλουν και μπορούν να υλοποιήσουν το Σχέδιο Βελτίωσης, είναι αμφίβολο εάν θα μπορέσουν. Και έπεται συνέχεια με τις πάμπολλες ενστάσεις που θα ακολουθήσουν.

Εκ των υστέρων οδηγίες τα ανατρέπουν όλα
Άτυπες οδηγίες που απλοποιούν τη δουλειά των αξιολογητών, αλλά δεν ήταν γνωστές στους υποψήφιους επενδυτές, αλλοιώνουν το αποτέλεσμα της βαθμολογίας, με αποτέλεσμα κάποιοι να απορρίπτονται! Με ένα… coffee-break που στοίχισε 3 ευρώ το άτομο και χρεώθηκε ο «Μπαλτατζής», πραγματοποιήθηκε ενημερωτική συνάντηση των αξιολογητών στις 10 Οκτωβρίου, όπου δόθηκαν οι παρακάτω οδηγίες:

● Παρελκόμενα μηχανήματα για αροτραίες καλλιέργειες δικαιούται ο παραγωγός μόνο αν έχει πάνω από 100 στρ.

● Σε περίπτωση που ο παραγωγός ζητάει εκσυγχρονισμό ή ίδρυση και δεν υπάρχει βεβαίωση ότι τηρεί τα κοινοτικά πρότυπα και τις εθνικές προδιαγραφές είτε στην υφιστάμενη είτε στη μελλοντική κατάσταση δεν προχωράει η έγκριση! Ακόμα και αν δεν πειράξει τις εγκαταστάσεις του, η βεβαίωση χρειάζεται.

● Εάν ο παραγωγός απορριφθεί, ο έλεγχος συνεχίζεται μέχρι τέλους, ώστε να μην υπάρχουν επιπλέον εκκρεμότητες.

● Σιλό: Κοιτάμε τη νομή κατοχή (κάτοψη).

● Ψεκαστικά: Να υπάρχει βεβαίωση ότι τηρεί τα πρότυπα και τις προδιαγραφές της ΕΕ (πρότυπο ΕΝ 12761) καθώς και η σήμανση CE.

● Όπου ζητείται αμελκτική μηχανή να συμπληρώνεται ακριβώς σε ποια αναφέρεται ώστε να φαίνεται ξεκάθαρα και στην οριστικοποίηση! Ιδιαίτερη προσοχή στον αριθμό των ζώων στη μελλοντική κατάσταση (πρέπει να έχει πάνω από 145 για να δικαιούται να επιδοτηθεί για αμελκτική μηχανή! Με λιγότερα αιγοπρόβατα, η μηχανή δεν είναι επιλέξιμη).

● Κυλινδρόμυλος: Ανώτατη επιλέξιμη δυναμικότητα 1 τόνο/ώρα και μέχρι 1 συγκρότημα.

● Στην κτηνοτροφία εκτατικής μορφής πρέπει να υπάρχει κάποιος χώρος όπου τα ζώα ελευθέρας βοσκής να μπαίνουν από κάτω κατά τη διάρκεια της νύχτας ή σε δύσκολες καιρικές συνθήκες. Συνεπώς, χρειάζεται βεβαίωση ύπαρξης/κατοχής του προαναφερόμενου χώρου.

● Απόφαση Βαθμολογίας: Προσοχή στο πώς βαθμολογείται το κάθε κριτήριο, τι δικαιολογητικά γίνονται δεκτά. Πρέπει να διευκρινίζεται ο προσανατολισμός της εκμετάλλευσης, εάν είναι φυτικής ή ζωικής παραγωγής. Εάν δεν ξεκαθαρίζεται στη βεβαίωση που προσκομίζεται, το χαρτί γίνεται δεκτό αλλά ο παραγωγός δεν λαμβάνει τη βαθμολογία.
 
Τα σημεία SOS
Επιπλέον, στις οδηγίες προς τους αξιολογητές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

● Συμβολαιακή Γεωργία: Απαιτείται και αναγνωρίζεται (μόνο) το αντίγραφο συμβολαίου διάθεσης της παραγωγής μέσω της Συμβολαιακής Γεωργίας.

● Τα δικαιολογητικά να αντιστοιχούν ακριβώς με τον Φυσικό Φάκελο και την οριστικοποίηση!

● Σε περίπτωση που υπάρχουν μισθωτές υπηρεσίες ή/και συντάξεις ο παραγωγός δεν είναι επιλέξιμος!

● Ελαιόδιχτα: 2 ρολά/στρ.

● Τα αρχιτεκτονικά σχέδια να είναι στο όνομα του αιτούντα και να συμφωνούν στα μέτρα με την άδεια.

● Αποθήκη: Χρειάζεται διάγραμμα/κάτοψη ώστε να ξέρουμε πού χωροθετείται.

● Άδεια Λειτουργίας: Η άδεια θα πρέπει να καλύπτει την υφιστάμενη κατάσταση (αριθμός ζώων), προκειμένου να γίνει αποδεκτή ως δικαιολογητικό. Αν τα ζώα της άδειας είναι λιγότερα από αυτά του απογραφικού δελτίου του παραγωγού (υφιστάμενη κατάσταση), σημειώνουμε ότι δεν υπάρχει άδεια λειτουργίας στην υφιστάμενη κατάσταση.

Σχόλια (1)
Προσθήκη σχολίου

22-10-2012 14:13Νίκος

Λυπάμαι αλλα δεν μπορώ να θεωρήσω ιδιαίτερα σοβαρό το άρθρο και μάλιστα με τον τρόπο που είναι γραμμένο...Δεν θέλω πραγματικά να πιστέψω πως ένας υπάλληλος θα λειτουργήσει με γνώμονα «αφού μου έκοψαν εμένα τον μισθό, θα κόψω κι εγώ την επιδότησή σου από το πρόγραμμα». Στην περίπτωση όμως που αυτό συμβεί,αν και το θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο,να είναι σίγουροι πως θα μας βρούν απέναντί τους...

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία