BACK TO
TOP
Μακροοικονομικά

Κλείνει με γοργούς ρυθμούς η ψαλίδα στο ισοζύγιο των αγροτικών προϊόντων

Tη διαρκώς αυξανόμενη συμμετοχή των τροφίμων και των αγροτικών προϊόντων στo χάρτη των ελληνικών εξαγωγών καταδεικνύουν τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων για το πρώτο τρίμηνο του 2013. Σύμφωνα με αυτά, 6 στα 10 πιο εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας είναι αγροτοδιατροφικά προϊόντα, με μεγάλο πρωταγωνιστή το ελαιόλαδο, που πλέον βρίσκεται στη δεύτερη θέση μετά τα πετρελαιοειδή.

Αυξάνει η ζήτηση, πληθαίνουν οι παίκτες στην παγκόσμια αγορά ελαιολάδου

0
0

Πιο συγκεκριμένα, στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων εξαγώγιμων προϊόντων βρίσκουμε το παρθένο ελαιόλαδο (2η θέση), τα ψάρια (6ηθέση), τα πορτοκάλια (7η θέση), τα παρασκευασμένα λαχανικά (8η θέση), τα ροδάκινα (9η θέση) και τα τυριά (10η θέση).

Τα αγροτικά προϊόντα στο σύνολό τους βρίσκονται στην τρίτη θέση των εξαγωγών με ποσοστό 18,6%, σημειώνοντας μάλιστα αύξηση 15,3% σε σχέση με ένα χρόνο πριν (16,8% το ποσοστό τους το πρώτο τρίμηνο του 2012).

Την ίδια ώρα, στο πρώτο τρίμηνο του 2013 καταγράφεται μείωση στις εισαγωγές αγροτικών προϊόντων  κατά -4,4%. Η μείωση αυτή οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών όλων των υποκατηγοριών, ξεκινώντας από τη σημαντικότερη, αυτής των «τροφίμων & ζώων ζωντανών» κατά -3,8% (σε 1.163,8 εκ.€ από 1.210,2 εκ.€), ακολούθως για την υποκατηγορία «ποτά και καπνός» κατά -12,5% (σε 100,4 εκ.€ από 114,8 εκ.€), αλλά και για την υποκατηγορία «λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» κατά -1,2% (σε 64 εκ.€ από 64,8 εκ.€).

Τα 15 κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα – Α’ 3μηνο του 2013

 

Σειρά κατάταξης α' τρίμηνο 2013

Σειρά κατάταξης α' τρίμηνο 2012

Περιγραφή προϊόντος

Αξία

Ποσότητα

1

1

Ορυκτέλαια πετρελαίου

2.401,7

3.712.726,4

2

8

Παρθένο λάδι

202,1

71.095,1

3

2

Φάρμακα,  για τη λιανική πώληση

179,0

2.449,9

4

4

Πλάκες από  αργίλιο,  με  πάχος  που υπερβαίνει το 0,2mm

118,8

41.889,9

5

7

Σωλήνες κάθε είδους

91,3

13.446,9

6

5

Ψάρια,  νωπά ή διατηρημένα με απλή  ψύξη

90,2

19.994,1

7

13

Πορτοκάλια

77,1

195.447,1

8

10

Λαχανικά, παρασκευασμένα ή διατηρημένα

74,1

34.882,0

9

12

Βερύκοκα, κεράσια και ροδάκινα

68,1

73.222,8

10

14

Τυριά

64,9

11.749,7

11

18

Κράματα αργιλίου

52,6

28.377,2

12

9

Ηλεκτρική ενέργεια

51,2

0,1

13

3

Βαμβακι

50,5

37.472,7

14

22

Φύλλα  και  ταινίες, λεπτά, από αργίλιο

48,3

15.411,4

15

20

Τσιγάρα που περιέχουν καπνό

46,2

5.705,2

 

Η ανακοίνωση του ΠΣΕ

Ένα νέο μείγμα εξαγωγικού προτύπου για την Ελλάδα συνθέτουν οι διεθνείς και εγχώριες οικονομικές εξελίξεις, με αποτέλεσμα την επικράτηση νέων αγορών-στόχων, έναντι παραδοσιακών εμπορικών εταίρων, αλλά και με την ενίσχυση της συμμετοχής των αγροτικών προϊόντων και των πετρελαιοειδών στο σύνολο των εξαγωγών της χώρας, αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων.

Χώρες όπως η Τουρκία, το Γιβραλτάρ και η Σινγκαπούρη καταλαμβάνουν θέση στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, εκτοπίζοντας από αυτή παραδοσιακούς εμπορικούς εταίρους της χώρας, όπως η Βουλγαρία, η ΠΓΔΜ και η Ρουμανία. Παράλληλα, όμως ανακάμπτουν οι χώρες του πυρήνα του ευρώ, ξεπερνώντας τις μεγάλες δυνάμεις του αναπτυσσόμενου κόσμου, όπως η Κίνα και η Ινδία, για τις οποίες καταγράφεται ακόμη και μείωση των εξαγωγών, σε σχέση με το 2012.

Στο ίδιο πλαίσιο, εξαιρετικά σημαντικό θεωρείται το γεγονός ότι 6 στα 10 πιο εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας κατατάσσονται αγροτοδιατροφικά προϊόντα, με μεγάλο πρωταγωνιστή το ελαιόλαδο, που πλέον βρίσκεται στη δεύτερη θέση μετά τα πετρελαιοειδή.

Όπως δήλωσε η Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη «η ανάγνωση των στατιστικών στοιχείων για την πορεία των εξαγωγών στο α' τρίμηνο του 2013 έχει διπλή ανάγνωση. Από τη μία πλευρά, καταγράφεται μία ευελιξία των Ελλήνων Εξαγωγέων ως προς τις αγορές-στόχους, προκειμένου να καλυφθεί η μειωμένη ζήτηση από χώρες που αντιμετωπίζουν υφεσιακά φαινόμενα, ειδικά στην Ευρώπη, αλλά και η ενίσχυση της εξωστρέφειας του αγροτικού τομέα, που αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.

Από την άλλη, όμως, η υποχώρηση των εξαγωγών σε δυναμικές αγορές, όπως η Κίνα ή η Ινδία, ακόμη και οι πιέσεις που ασκούνται στο εμπόριο της χώρας με Βαλκάνιους εταίρους, σε συνδυασμό με τις χαμηλότερες επιδόσεις των βιομηχανικών προϊόντων, δημιουργούν προβληματισμό για το προσεχές διάστημα.

Το γεγονός ότι ελληνικά βιομηχανικά προϊόντα δέχονται πιέσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις χάνουν μερίδια στη διεθνή αγορά, έχει να κάνει με έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, που συνδέεται σημαντικά με την έλλειψη ρευστότητας για την προμήθεια πρώτων υλών, αλλά και με το υψηλό ενεργειακό κόστος, που τα καθιστά αυτομάτως πολύ ακριβά στην παγκόσμια αγορά, ειδικά μετά τις τελευταίες διακυμάνσεις του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Το νέο μείγμα του εξαγωγικού προτύπου της χώρας, επαναφέρει στο προσκήνιο το αίτημα του ΠΣΕ, για τη χάραξη μίας επιθετικής πολιτικής υποστήριξης της εξωστρέφειας, ώστε τα ελληνικά προϊόντα να καταστούν πιο ανταγωνιστικά και κυρίως να αποκτήσουν διαρκή παρουσία στις αγορές-στόχους. Ενδεχόμενες αποσπασματικές ενέργειες φέρνουν συγκυριακά μόνο αποτελέσματα και για το λόγο αυτό απαιτείται διαρκείς επικαιροποίηση και προσαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, ως προς τις διεθνείς συνθήκες.

Η πρόσφατη ιδιαιτέρως σημαντική συμφωνία για την παροχή εγγυήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ), προς τις ελληνικές συστημικές τράπεζες και με τη συμμετοχή κολοσσών του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος, αποτελεί μία εθνική επιτυχία, που θα πρέπει άμεσα να κεφαλαιοποιηθεί.

Η εδραίωση κλίματος εμπιστοσύνης από τους ξένους εταίρους θα επιτρέψει τη διείσδυση σε παλαιές και νέες αγορές, υπό καλύτερους όρους και με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους Έλληνες Εξαγωγείς. Αν μάλιστα συνδυαστεί με άμεσες παρεμβάσεις στο θέμα του ενεργειακού κόστους και στην ενεργοποίηση του Προγράμματος Εξωστρέφεια-Ανταγωνιτικότητα, τότε θα προσδώσει νέα δυναμική και στα βιομηχανικά προϊόντα, αλλά και σε αγορές, που υπολείπονται επιδόσεων στις αρχές του 2013».

Με βάση την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών επί των προσωρινών στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ-ΣΤΑΤ), οι ελληνικές εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, αυξήθηκαν κατά 4,5% στο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2013 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2012 και η αξία τους διαμορφώθηκε σε 6.400,4 εκ. € από 6.123,7 εκ. €. Αν ωστόσο, εξαιρεθούν στον υπολογισμό τα πετρελαιοειδή, για το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2013, η αξία των εξαγωγών, διαμορφώνεται στο ποσό των 4.042,8 εκατ. ευρώ έναντι 4.138,5 εκατ. ευρώ κατά το ίδιο διάστημα του έτους 2012, παρουσιάζοντας μείωση -2,3%.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΠΣΕ, για το 2013 αναμένεται περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών στα επίπεδα του 3-4%.

Ο χάρτης των εξαγωγών

Ενδεικτική της προσαρμογής των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων στις νέες διεθνείς μακροοικονομικές συνθήκες, είναι και η μεγάλη μεταβλητότητα και οι έντονες διαφοροποιήσεις που καταγράφονται στην ανάλυση της πορείας των ελληνικών εξαγωγών για το α' τρίμηνο του 2013 σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών.

Η Τουρκία κατακτά την πρώτη θέση σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων, ενώ στην 4η θέση ανέρχεται πλέον το Γιβραλτάρ (που αποτελεί έδρα off shore ξένων εμπορικών επιχειρήσεων), ξεπερνώντας έτσι την Κύπρο, που μετά τις πρόσφατες εξελίξεις έχει υποχωρήσει στην 6η θέση.

Ειδικότερα, οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (27) εμφανίζουν στασιμότητα (αύξηση 0,1%) και συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών καταλαμβάνουν το 43,4% των συνολικών εξαγωγών, ενώ εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών το μερίδιό τους ανέρχεται σε 66%.

Αντίθετα, αξιοσημείωτη αύξηση καταγράφεται στις εξαγωγές προς τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ(Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Τουρκία, 32,1%) αλλά και προς την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) (24,2%). Επιπλέον, παρατηρείται συνέχιση της αυξητικής τάσης προς την ΕΕ των 15 (8,3%), προς τη Μ.Ανατολή & Β.Αφρική (7,7%), προς τις Άλλες Αναπτυγμένες Χώρες (5,7%), ενώ ξεχωρίζει ο υπερεξαπλασιασμός των –έστω χαμηλών σε αξία- εξαγωγών προς τη Λατινική Αμερική (κυρίως λόγω της Βραζιλίας).

Από την άλλη πλευρά, μειωμένες εμφανίζονται οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Νέας Διεύρυνσης της ΕΕ κατά -16,5%, προς τα Βαλκάνια κατά -16,3%, προς τη ΝΑ Ασία κατά -15,6%, προς τη Β.Αμερική κατά -7,9%, προς την Κίνα κατά -10,9% και όσον αφορά τις χαμηλότερες σε αξία εξαγωγές προς τις Χώρες Αφρικής (εκτός Β. Αφρικής) (-28%%) και την Ινδία (-21,7%).

Οι 15 κορυφαίες αγορές των ελληνικών προϊόντων- Α’ 3μηνο 2013

 

Σειρά κατάταξης α' τριμήνου 2013

Σειρά κατάταξης α' τριμήνου 2012

Χώρα

Αξία

1

1

Τουρκία

702,1

2

2

Ιταλία

613,0

3

3

Γερμανία

423,7

4

9

Γιβραλτάρ

328,0

5

5

Βουλγαρία

292,9

6

4

Κύπρος

257,2

7

6

Η Π Α

246,5

8

8

Ην. Βασίλειο

186,4

9

7

Σινγκαπούρη

164,4

10

11

Γαλλία

163,3

11

18

Ισπανία

159,9

12

17

Λιβύη

155,7

13

24

Αίγυπτος

154,7

14

21

Αλγερία

141,2

15

10

ΠΓΔΜ

132,0

Νέες εισόδους στη λίστα των 100 χωρών για τα ελληνικά προϊόντα αποτελούν στο α’ τρίμηνο του 2013, τα Νησιά Φώκλαντ (60), η Αγία Ελένη (71), η Αγκόλα (76), οι Νήσοι Μάρσαλ (78), οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (86), η Σενεγάλη (95) και οι Φιλιππίνες (99).

Πρωταγωνιστές τα αγροτικά προϊόντα

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση, προέρχεται από τη συνέχιση της ανόδου των εξαγωγών των καυσίμων κατά 18,6% που αποτελούν πλέον την κυριότερη κατηγορία εξαγώγιμων προϊόντων (39,1% του συνόλου, από 34,4% το 2012) και των αγροτικών προϊόντων κατά 15,3%, που βρίσκονται στην τρίτη θέση με 18,6% (από 16,8%).

Αντίθετα, μειωμένες εμφανίζονται οι εξαγωγές των πρώτων υλών κατά -25,9% και των βιομηχανικών προϊόντων κατά 6,4% αλλά και των χαμηλών σε αξία εξαγωγών της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά -17,9%.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων εξαγώγιμων προϊόντων κατατάσσονται 6 αγροτοδιατροφικά προϊόντα και συγκεκριμένα το παρθένο ελαιόλαδο (2η θέση), τα ψάρια (6ηθέση), τα πορτοκάλια (7η θέση), τα παρασκευασμένα λαχανικά (8η θέση), τα ροδάκινα (9η θέση) και τα τυριά (10η θέση).

Οι εισαγωγές

Όσον αφορά στις εισαγωγές, η μείωση κατά -8,3% (από 12.573,4 εκ.€ σε 11.524,8 εκ.€) στο τρίμηνο Ιανουάριος-Μάρτιος του 2013 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2012, οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών και των όλων των κατηγοριών προϊόντων, με μοναδική εξαίρεση της κατηγορίας «πρώτες ύλες», οι οποίες έφτασαν έμειναν στάσιμες ουσιαστικά, στα 317,9 εκ.€ από 318 εκ.€, ενώ το μερίδιό τους στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών είναι στο 2,8%.

Οι εισαγωγές των βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούσαν στο εξεταζόμενο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2013 το 45,6% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών και εξακολουθούν να είναι η σημαντικότερη κατηγορία εισαγωγών, μειώθηκαν κατά -11,9% σε 5.255,4 εκ.€ από 5.967,1 εκ.€. Σχεδόν όλες οι υποκατηγορίες εμφανίζουν τάσεις υποχώρησης, με τη μεγαλύτερη μείωση να παρατηρείται για τα «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» κατά -22,7% (σε 1.643,3 εκ.€ από 2.127,2 εκ.€), ενώ ακολούθησαν οι μειώσεις για τα «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά -11,9% (σε 967,5 εκ.€ από 1.098 εκ.€) και για τα «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» κατά -6,6% (σε 1.590,6 εκ.€ από 1.703,8 εκ.€). Οριακή αύξηση σημειώνουν οι εισαγωγές της υποκατηγορίας «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» κατά 1,5% (σε 1.054 εκ.€ από 1.038 εκ.€),

Μειωμένες (-5,6%) ήταν και οι εισαγωγές των καυσίμων (σε 4.622 εκ.€ από 4.894,5 εκ.€), οι οποίες όμως διατηρούν σε υψηλό επίπεδο το ποσοστό συμμετοχής τους στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών (από 38,9% σε 40,1% στο εξεταζόμενο διάστημα).

Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων μειώθηκαν κατά -4,4%. Η μείωση αυτή οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών όλων των υποκατηγοριών, ξεκινώντας από τη σημαντικότερη, αυτής των «τροφίμων & ζώων ζωντανών» κατά -3,8% (σε 1.163,8 εκ.€ από 1.210,2 εκ.€), ακολούθως για την υποκατηγορία «ποτά και καπνός» κατά -12,5% (σε 100,4 εκ.€ από 114,8 εκ.€), αλλά και για την υποκατηγορία «λάδια και λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης» κατά -1,2% (σε 64 εκ.€ από 64,8 εκ.€).

Σημαντική μείωση (-70,8%) παρατηρείται και στις εισαγωγές της χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» (στα 1,2 εκ.€ από 4 εκ.€).

Λόγω της συνέχισης των αυξητικών τάσεων (4,5%) των εξαγωγών και της συνεχιζόμενης πτώσης (-8,3%) των εισαγωγών ενισχύεται η τάση περιορισμού του εμπορικού ελλείμματος σε -5.124,4 εκ.€ από -6.449,7 εκ.€ στο τρίμηνο του 2012, ήτοι μείωση του ελλείμματος κατά -20,5%. 

«Με στοχευμένες δράσεις τα ελληνικά ποιοτικά αγροτικά προϊόντα αναδεικνύονται σε «πρωταθλητές» στις αγορές του εξωτερικού»

Τις στοχευμένες δράσεις εξωστρέφειας  που προωθεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε συνέργεια με τα συναρμόδια Yπουργεία και φορείς, για την αναγνώριση και διείσδυση των ποιοτικών αγροτικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού επιβεβαιώνουν τα στοιχεία  της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία τα αγροτικά προϊόντα αναδεικνύονται σε «πρωταγωνιστές» της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας.

Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, κατά το τρίμηνο Ιανουάριος – Μάρτιος του  2013 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2012, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων παρουσίασαν άνοδο καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση με μερίδιο 18,6%, από 16,8%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα για τα οποία το ΥΠΑΑΤ προωθεί προγράμματα και δράσεις εξωστρέφειας ανά χώρα – στόχο, αναδεικνύονται σε «πρωταθλητές», αφού έξι αγροδιατροφικά προϊόντα κατατάσσονται  στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων εξαγώγιμων προϊόντων.  

Πρόκειται για το παρθένο ελαιόλαδο (2η θέση), τα ψάρια (6η θέση), τα πορτοκάλια (7η θέση), τα παρασκευασμένα λαχανικά (8η θέση), τα ροδάκινα (9η θέση) και τα τυριά (10η θέση).

Να σημειωθεί ότι αν η λίστα επεκταθεί στα πρώτα δεκαπέντε εξαγώγιμα προϊόντα, συμπεριλαμβάνονται αρκετά ακόμη σημαντικά αγροτικά προϊόντα, όπως το βαμβάκι, ο καπνός κ.α.

Όπως επισημαίνει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και το Κέντρο Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών, διαμορφώνεται ένα νέο μείγμα εξαγωγικού προτύπου για την Ελλάδα, το οποίο συνθέτουν οι διεθνείς και εγχώριες οικονομικές εξελίξεις, με αποτέλεσμα την επικράτηση νέων αγορών – στόχων έναντι παραδοσιακών,  αλλά και με την ενίσχυση της συμμετοχής των αγροτικών προϊόντων στο σύνολο των εξαγωγών της χώρας, αποδεικνύοντας τη σημασία του αγροτικού τομέα για την ελληνική οικονομία.

Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αθανάσιος Τσαυτάρης, προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων από τη στιγμή που επιλέξαμε να επενδύσουμε στην ποιότητα, γνωρίζαμε ότι καθιστούμε την ποιότητα των γεωργικών προϊόντων «διαβατήριο» στις εξαγωγές και κύριο «βατήρα» επιτυχίας των Ελλήνων εξαγωγέων. Αποδεικνύεται ότι με στοχευμένες δράσεις και επίμονη προσπάθεια έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα και ανατρέπουμε τον αρνητικό δείκτη του εμπορικού μας ισοζυγίου. Η προτεραιότητα που δώσαμε στην ποιότητα και την εξωστρέφεια των αγροτικών μας προϊόντων αποδίδει «καρπούς».

Για παράδειγμα, ως προς το κρασί στρέψαμε το ενδιαφέρον μας στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, κυρίως στη Γερμανία και της Λατινικής Αμερικής με στοχευμένες δράσεις στη Βραζιλία για αρχή.

Επίσης, καθοριστικό ρόλο έπαιξαν τα στοχευμένα μας προγράμματα εξωστρέφειας κατά προϊόν, αλλά και κατά χώρα προορισμού. Έτσι, για τη φέτα και το γιαούρτι προσανατολιστήκαμε εκεί που ήδη υπάρχει πολύ θετική παρουσία όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Βρετανία, ενώ αυξήθηκαν σημαντικά οι εξαγωγές προς την Κίνα μέσα από συντονισμένες ενέργειες μας, ιδιαίτερα σε προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο και τα πορτοκάλια, ενώ για προϊόντα όπως τα ακτινίδια ή η φέτα υλοποιήσαμε, μαζί με το Υπουργείο Ανάπτυξης, το πρόγραμμα Single Window.

Για τα εξαιρετικής ποιότητας ψάρια μας που κατέχουν την 6η θέση στα εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας ενισχύουμε συνολικά τον κλάδο της αλιείας. Ο τομέας της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθώς αποτελεί σημαντικό τμήμα της πρωτογενούς παραγωγής του τόπου μας. Όπως και η “Πράσινη Ανάπτυξη” “πατά” στη γη μας, έτσι η “Γαλάζια Ανάπτυξη” της χώρας μας  “πατά” στη θάλασσα μας και τη δυναμική που απελευθερώνεται.

Βρισκόμαστε στο σωστό δρόμο και οφείλουμε να συνεχίσουμε με ακόμα μεγαλύτερη ένταση, κάτι που ήδη κάνουμε-και στα παρακάτω βήματα, δηλαδή στο δευτερογενή τομέα, δηλαδή στη μεταποίηση, αλλά και στον τριτογενή τομέα. Σε σύμπραξη με το Υπουργείο Τουρισμού εντάσσουμε τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα στο τουριστικό πακέτο, καθιστώντας έτσι τα εκατομμύρια των επισκεπτών, καταναλωτές αρχικά, και κατόπιν και «πρεσβευτές» των προϊόντων μας στο εξωτερικό».

Τσαυτάρης: «Η ποιότητα διαβατήριο για τις εξαγωγές»

Για τις δράσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων μίλησε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Αθανάσιος Τσαυτάρης στο Ρ/Σ Αθήνα 9.84 και τους δημοσιογράφους Γιάννη Παπαγεωργίου και Νεκτάριο Νώτη.

Για τη δημόσια ραδιοτηλεόραση και την απόφαση του ΣτΕ

Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ δεν μπορώ να μη ρωτήσω: Έπρεπε να κλείσει η ΕΡΤ ή όχι;

Υπουργός: Σαν άνθρωπος από την Περιφέρεια οφείλω να πω ότι από μικρό παιδί, ακόμα δηλαδή από τα γυμνασιακά μας χρόνια το ραδιόφωνο της τότε ΕΡΤ ήταν το μόνο που έφτανε στα σπίτια μας.

Αργότερα και σαν επιστήμονας στη Θεσσαλονίκη, πρέπει να πω ότι, η ΕΡΤ-3 στην προκειμένη περίπτωση, «ξόδευε» απλόχερα το χρόνο της να δώσει την ευκαιρία και βήμα σε επιστήμονες να μιλήσουν, να εκλαϊκεύσουν ορισμένα επιστημονικά θέματα. Εγώ είμαι Καθηγητής της Γενετικής, είχαμε σημαντικές εξελίξεις σ’ αυτό τον τομέα, επομένως έβλεπα να παίζει έναν πολύ σημαντικό ενημερωτικό ρόλο, πληροφόρησης και όπως σας είπα, εκλαΐκευσης της επιστήμης, χώρια τις δράσεις που έβλεπα σε σχέση με τον πολιτισμό και την ομογένεια.

Επίσης μπορώ να το πω αυτό γιατί ζώντας στην Αμερική πολλά χρόνια, ήταν ένας, ας πούμε, ομφάλιος λώρος σε ό,τι αφορά στην πληροφόρηση του εθνικού μας κέντρου στην Ελλάδα σε σχέση με την ομογένεια. Και τώρα και ως Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, οφείλω να πω ότι στην Περιφέρεια ο αγρότης, γιατί εμείς μ’ αυτόν έχουμε να κάνουμε, βρίσκει σ’ αυτούς τους περιφερειακούς σταθμούς, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση, τρόπο να επικοινωνήσει τα προβλήματά του, να εκφράσει την αγωνία του.

Επομένως πρέπει να υπάρχει ένας δημόσιος φορέας που θα μπορεί να παίξει αυτό το ρόλο. Και θα υπάρξει. Έτσι πιστεύω. Στο ερώτημά σας απαντώ θετικά. Ναι, πρέπει να υπάρχει ένας δημόσιος φορέας που να παίξει όλα αυτά τα θέματα που σας περιέγραψα.

Δημοσιογράφος: Το ερώτημα ήταν αν έπρεπε να κλείσει ο προηγούμενος για να υπάρξει ο επόμενος.

Υπουργός: Αυτό δε μπορώ να το πω, το αν έπρεπε πρώτα να κλείσει ο ένας και ν’ αρχίσει ο άλλος, αν θα μπορούσαν να γίνουν ταυτόχρονα και τα δύο ή να γίνει γρήγορα, αμέσως το ένα μετά το άλλο, κάτι που θέλω να πιστεύω ότι θα γίνει σύντομα.

Δημοσιογράφος: Εσείς, από την απόφαση του ΣτΕ τι καταλαβαίνετε; Γιατί από χθες έχουμε ακούσει διαφορετικές ερμηνείες.

Υπουργός: Τώρα ζητάτε από έναν γεωπόνο να καταλάβει κάτι που το άκουσε στην τηλεόραση.. Να σας πω την άποψή μου, δεν το αποφεύγω, αλλά λέω ότι βλέποντας στην τηλεόραση τις δυσκολίες που είχαν να μεταφράσουν αυτό το κείμενο του ΣτΕ εξαίρετοι νομικοί, φανταστείτε τι δυσκολίες θα έχω εγώ.

Αντιλαμβάνομαι ότι πρώτον, με τις λίγες γνώσεις που έχω σε ό,τι αφορά στα νομικά, ότι το ΣτΕ δε μπορούσε να καταπιαστεί με το πρώτο θέμα που αφορούσε την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την κατάργηση του Οργανισμού, αλλά ασχολήθηκε μόνο με το δεύτερο που είχε να κάνει με το τι θα γίνει με το προσωπικό, τι θα γίνει με το κλείσιμο, πώς θα δημιουργηθεί ο νέος φορέας κτλ.

Βλέπω όμως ότι η πλάστιγγα απαιτεί γρήγορα να λειτουργήσει αυτός ο δημόσιος φορέας και να δώσει αυτό το πρόγραμμα για το οποίο είναι ταγμένος. Δηλαδή να πληροφορήσει τον κόσμο, να πληροφορήσει την Περιφέρεια, να υποστηρίξει την ομογένεια με ειδήσεις, να παίξει το ρόλο στα αντίστοιχα δημόσια κανάλια άλλων κρατών όπως είναι το ΡΙΚ, όπως είναι το Euronews με τα οποία είναι συμβεβλημένο και ούτω καθ' εξής. Πιστεύω ότι η απόφαση αυτή θα επιταχύνει τα πράγματα, έτσι ώστε πραγματικά γρήγορα να καλυφθεί αυτό το κενό που περιγράφαμε.

Για τις στοχευμένες δράσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την ανάδειξη των ελληνικών ποιοτικών αγροτικών προϊόντων σε πρωταθλητές στις εξαγωγές.

Δημοσιογράφος: Είδαμε καλά στοιχεία, ενθαρρυντικά σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές των αγροτικών προϊόντων. Πέρα απ’ αυτό που θέλουμε ν’ αναφερθείτε, υπάρχουν περιθώρια με βάση τα δεδομένα, τις ποσοστώσεις, υπάρχουν περιθώρια ευρύτερης ανάπτυξης του τομέα αυτού; Ή τέλος πάντων προσπαθούμε να βελτιστοποιήσουμε όσο μπορούμε τις επιδόσεις, αλλά υπάρχει ταβάνι;

Υπουργός: Δεν υπάρχει ταβάνι. Η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία μας έδωσε τα πρώτα στοιχεία που αφορούν κυρίως στο 2013, όπου διαφαίνεται πλέον ότι η προσπάθεια που γινόταν όλους αυτούς τους μήνες να υποστηρίξουμε την ποιότητα των αγροτικών μας προϊόντων, εκεί κάναμε μεγάλη στροφή γιατί ξέραμε ότι ποντάροντας στην ποιότητα, αυτή θα γίνει εξαιρετικό διαβατήριο για τις εξαγωγές μας. Και πράγματι έτσι έγινε.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας για το Α’ τρίμηνο του 2013, βλέπουμε μια ραγδαία, σημαντική αύξηση των εξαγωγών των γεωργικών μας προϊόντων με μερίδιο που πλησιάζει το 19%. Αυτό για μας είναι πολύ μεγάλο πράγμα γιατί εξαιρετικής ποιότητας ελληνικά προϊόντα βρίσκουν ξανά τη θέση τους στη διεθνή αγορά.

Αυτό γιατί γίνεται: Κάναμε επίσης στοχευμένες δράσεις εξωστρέφειας. Μέχρι τώρα πολύ συχνά μιλούσαμε να υποστηρίξουμε το γεωργικό τομέα και τον υποστηρίζαμε στο πρωτογενές του τμήμα, δηλαδή να βοηθήσουμε το γεωργό στο χωράφι, τον κτηνοτρόφο κτλ., τώρα υποστηρίζοντας τη μεταποίηση, αλλά κυρίως την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές με στοχευμένες δράσεις –τι σημαίνει αυτό; Πήραμε κατά περίπτωση ένα προϊόν, ας το πούμε το λάδι ή την κονσέρβα, το ροδάκινο, το τυρί και λέμε: Πού θα θέλαμε αυτό να κάνουμε προσπάθεια να το διοχετεύσουμε; Πού υπάρχουν δυνατότητες εξαγωγών;

Έτσι κάναμε στοχευμένες δράσεις για παράδειγμα για το κονσερβοποιημένο ροδάκινο, ακόμα και για το φρέσκο ροδάκινο στη ρώσικη αγορά, κάνουμε για τα κρασιά μας και το λάδι στη Γερμανία και στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως κάναμε στοχευμένη δράση στην Κίνα για το λάδι και για τα φρούτα μας. Τώρα κάνουμε μεγάλη δράση με το τυρί και το γιαούρτι μας στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Επίσης ανοίξαμε μια προσπάθεια να πάμε το κρασί μας στη Βραζιλία. Τέλος, κάναμε εξειδικευμένη δράση για τα ψάρια.

Δείτε λοιπόν τώρα το αποτέλεσμα. Το ελαιόλαδο ξαναπήρε την πρώτη θέση ως εξαγώγιμο προϊόν στη χώρα μας, δεύτερη θέση στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων είναι τα ψάρια και ακολουθούν τα πορτοκάλια και μια σειρά άλλων προϊόντων. Από τα 10 κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα του τόπου μας, αυτά δηλαδή που είναι στην κορυφή είτε είναι βιομηχανικά προϊόντα, είτε είναι πετρελαιοειδή, είτε είναι υλικά ή οτιδήποτε άλλο, από τα 10, τις 6 θέσεις καταλαμβάνουν αγροτικά προϊόντα. Αυτό λέει κάτι.

Δημοσιογράφος: Αυτό πρώτα απ’ όλα λέει ότι αν έχει ξεκινήσει και έχουν μπει σ’ αυτή την πορεία τ’ αγροτικά προϊόντα, θεωρητικώς περιμένουμε καλύτερα αποτελέσματα με την πάροδο του χρόνου, μεγαλύτερη οργάνωση.

Υπουργός: Βεβαίως. Και πιστεύω ότι είναι ανοδική γιατί τα στοιχεία δείχνουν ότι καθημερινά πηγαίνουμε προς τα πάνω, διότι και λίγο πιο κάτω αν πάμε από τα 10 κορυφαία προϊόντα και πάμε στα 15, θα δείτε στην 11η θέση το βαμβάκι μας, λίγο πιο κάτω ο καπνός κτλ.
Θέλω όμως να μείνω στα ψάρια, γιατί είπαμε ότι αυτή η προσπάθεια που κάνουμε για μια «γαλάζια» ας το πούμε ανάπτυξη, για μια ανάπτυξη που «πατάει» στη θάλασσα, σε σχέση με την αντίστοιχη πράσινη ανάπτυξή μας που «πατάει» στη γη μας, για την οποία μιλάμε πολύ συχνά, υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες να βοηθήσουμε την ανάπτυξη του τόπου πατώντας και στη θάλασσά μας. Και το βλέπετε τώρα με τα ψάρια και τις ιχθυοκαλλιέργειες, πόσο σημαντικές αποδεικνύονται.

Δημοσιογράφος: Να πάμε και λίγο αντίστροφα: Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει 1.300.000 εγγεγραμμένους ανέργους. Θα πρέπει με κάποιον τρόπο πέρα από την κοινωνική προστασία να προσπαθήσουμε να δώσουμε θέσεις εργασίας είναι σε θέση η ελληνική αγροτική παραγωγή ή η ευρύτερη παραγωγή, η τυποποίησή της, να απορροφήσει τέτοιο κόσμο; Υπάρχουν τέτοιες στοχευμένες πρωτοβουλίες; Και πόσο μπορεί εν τέλει ν’ απορροφήσει;

Υπουργός: Πρέπει να υπενθυμίσουμε στον κόσμο ότι η αγροτιά, ο αγροτικός τομέας με όλους τους κρίκους ας το πούμε από την καλλιέργεια, τη μεταποίηση, τη διακίνηση, εμπορία, ήταν ανέκαθεν μια μεγάλη δεξαμενή απασχόλησης πολλών χεριών. Σας θυμίζω λίγα χρόνια πριν, ήταν ο κύριος τομέας απασχόλησης των Ελλήνων, άσχετα αν τώρα συρρικνώθηκε σε ό,τι αφορά στο ανθρώπινό του δυναμικό.
Ειδικά τώρα που η χώρα μας έχει αυτά τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, είναι μια μεγάλη ευκαιρία αφ’ ενός μεν να αντιμετωπίσουμε τα θέματα της ανεργίας δίνοντας όμως ευκαιρίες απασχόλησης στον αγροτικό τομέα που όχι απλά βγάζουν έναν άνεργο για 3, 5, 6, μήνες έξω από την πίστα της ανεργίας, γιατί απασχολείται με σύμβαση σε κάποιον Δήμο ή σε κάποιον Οργανισμό και μετά, μόλις τελειώσει το πρόγραμμα ξαναμπαίνει στο Ταμείο Ανεργίας. Λέω λοιπόν ότι αν αυτόν τον άνεργο τον γυρίσουμε πίσω στην Περιφέρεια και δουλέψει κοντά σ’ έναν λαχανοκόμο που παράγει φρέσκα λαχανικά, πάει κοντά σ’ έναν κτηνοτρόφο και μάθει πώς μπορεί να εκτρέφει μερικά πρόβατα ή μερικά κοτόπουλα ή αγελάδες, τότε έχουμε μεγάλη πιθανότητα αν αυτό γίνει μια- δυο φορές και να βοηθηθεί η αγροτική παραγωγή και να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το δυναμικό μας, αλλά να δημιουργηθεί μεγάλη πιθανότητα μονιμότερης απασχόλησης αυτού του ανθρώπου στην Περιφέρεια, γιατί μπορεί να δει και ο ίδιος, ιδιαίτερα μάλιστα αν έχει και κάποιο σπίτι στο χωριό, κάποιο χωράφι, να πει «δεν είναι και τόσο τρομερά δύσκολο να καταπιαστώ κι εγώ και να κάνω τα δικά μου 10, 20 πρόβατα».

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία