BACK TO
TOP
Οργανωτικά

ΠΟΓΕΔΥ: Αναλογία ειδικότητας κλάδου και αντικειμένου εργασίας σε Οργανικές Μονάδες

Κατά της προτεινόμενης τροποποίησης των άρθρων 40 και 41 του Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ώστε να καταλαμβάνουν τις θέσεις προϊσταμένων όλων των οργανικών μονάδων υπάλληλοι όλων των κλάδων κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ τάσσεται η ΠΟΓΕΔΥ.

2
0

Όπως επισημαίνει η τροποποίηση «αντιβαίνει σαφώς την ανωτέρω νομοθετική διάταξη που είναι σε ισχύ και η οποία επιτάσσει ρητά την αναλογικότητα της ειδικότητας του κλάδου του προϊσταμένου με το αντικείμενο της οργανικής μονάδας».

Ολόκληρη η επιστολή 

Κύριε Περιφερειάρχα,

Τα περιφερειακά συμβούλια καταρτίζουν τον εσωτερικό οργανισμό οργάνωσης και λειτουργίας των περιφερειών σύμφωνα με το άρθρο 241, παρ. 1 του ν. 3582/2010 (ΦΕΚ Α΄ 87) και όπως ρητά προβλέπεται στο εδάφιο στ΄ της πρώτης παραγράφου του εν λόγω άρθρου «καθορίζουν τις κατηγορίες και τους κλάδους του προσωπικού, των οποίων οι υπάλληλοι κρίνονται για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων, ανάλογα με την ειδικότητα του κλάδου και το αντικείμενο των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων». Συνεπώς, η προτεινόμενη τροποποίηση των άρθρων 40 και 41 του Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΔ 133/2010, ΦΕΚ Α΄ 226) ώστε να καταλαμβάνουν τις θέσεις προϊσταμένων όλων των οργανικών μονάδων υπάλληλοι όλων των κλάδων κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ αντιβαίνει σαφώς την ανωτέρω νομοθετική διάταξη που είναι σε ισχύ και η οποία επιτάσσει ρητά την αναλογικότητα της ειδικότητας του κλάδου του προϊσταμένου με το αντικείμενο της οργανικής μονάδας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το άρθρο 54, παρ. 2, εδ. δ΄ του ν. 4173/2013 (ΦΕΚ Α΄ 174) όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 46, παρ. 2 του ν. 4250/2014 (ΦΕΚ Α΄ 74), το οποίο είναι σε ισχύ και για τις αιρετές Περιφέρειες «με κοινή απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, κατόπιν αιτιολογημένης γνώμης του τελευταίου, ορίζονται κατά περίπτωση τα σχετικά με την κάθε θέση ευθύνης αποδεκτά βασικά πτυχία ή διπλώματα, εφόσον αυτό απαιτείται, καθώς και τυχόν πρόσθετα προσόντα που απαιτούνται για την πλήρωση κάθε θέσης ευθύνης, όπως ενδεικτικά αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ή διδακτορικού διπλώματος συναφούς με το αντικείμενο της οικείας θέσης, εμπειρία συναφής με το αντικείμενο της οικείας θέσης, η γνώση μιας ή περισσοτέρων ξένων γλωσσών και το επίπεδο γνώσης αυτών», ενώ ανάλογες ρυθμίσεις ισχύουν για όλο το δημόσιο τομέα, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ. 5 του ν. 4275/2014 (ΦΕΚ Α΄ 149) «με τους οργανισμούς των οικείων υπηρεσιών καθορίζονται οι κλάδοι ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, των οποίων οι υπάλληλοι κρίνονται για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων ανάλογα με το αντικείμενο των οργανικών μονάδων. Τυχόν ειδικότερα ή και πρόσθετα προσόντα, εφόσον αυτά απαιτούνται, καθορίζονται με την κοινή απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 2 του άρθρου 54 του ν. 4178/2013 (Α΄ 174), όπως ισχύει».

Το γεγονός αυτό καθίσταται ιδιαιτέρως κρίσιμο στις οργανικές μονάδες των γεωτεχνικών υπηρεσιών της περιφέρειας, το αντικείμενο των οποίων είναι κυρίως επιστημονικό και δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί (τόσο ουσιαστικά, όσο και τυπικά) από ειδικότητες άλλων κλάδων. Συγκεκριμένα, ενώ η αρμοδιότητα της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, όπως περιγράφεται στο άρθρο 14 του Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΔ 133/2010, ΦΕΚ Α΄ 226), είναι μόνο ο συντονισμός και η παρακολούθηση της λειτουργίας όλων των οργανικών μονάδων που υπάγονται σ’ αυτή (εργασία manager) επιτρέποντας την τοποθέτηση προϊσταμένου από υπαλλήλους όλων των κλάδων κατηγορίας ΠΕ, οι αρμοδιότητες που περιγράφονται για τις Διευθύνσεις και τα Τμήματα που υπάγονται σε αυτή στα άρθρα 15, 16 και 18 του Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΔ 133/2010, ΦΕΚ Α΄ 226) είναι καθαρά γεωτεχνικού περιεχομένου και έχει νομοθετηθεί η υποχρεωτική απασχόληση γεωπόνου (άρθρα 8 και 9 του ΠΔ 344/2000, ΦΕΚ Α΄ 297), κτηνίατρου (άρθρα 12 και 13 του ΠΔ 344/2000, ΦΕΚ Α΄ 297) και ιχθυολόγου (άρθρα 16 και 17 του ΠΔ 344/2000, ΦΕΚ Α΄ 297) για τις αντίστοιχες αρμοδιότητες. Συνεπώς και εφόσον τα αντικείμενα εργασίας των Διευθύνσεων και Τμημάτων της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (με εξαίρεση τη Δ/νση Πολιτικής Γης και τα Τμήματα Τοπογραφίας, Εποικισμού και Αναδασμού) είναι εξειδικευμένα, επιστημονικά και γεωτεχνικά με υποχρεωτική απασχόληση γεωτεχνικού επιστήμονα από το ΠΔ 344/2000 (ΦΕΚ Α΄ 297), τότε για την ορθή εφαρμογή του άρθρου 241, παρ. 1, εδ. στ΄ του ν. 3582/2010 (ΦΕΚ Α΄ 87) θα πρέπει να μην τροποποιηθούν τα άρθρα 40 και 41 του Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΔ 133/2010, ΦΕΚ Α΄ 226) όσον αφορά τουλάχιστον στις συγκεκριμένες οργανικές μονάδες. Η υποχρεωτική ρητή αναφορά των ειδικοτήτων των κλάδων που προΐστανται στις γεωτεχνικές υπηρεσίες στον Οργανισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία προκύπτει με την ανωτέρω επαγωγική νομική σκέψη, καθίσταται απολύτως απαραίτητη και από το γεγονός ότι δεν υπάρχει παράλληλα ρητή νομοθετική διάταξη που να απαγορεύει σε μη γεωτεχνικούς να προΐστανται σε γεωτεχνικές υπηρεσίες (καθώς μια τέτοια διάταξη είναι κατ΄ ουσία περιττή και αυτονόητη).

Πέραν όμως από την ανωτέρω νομική υποχρέωση, η ανάγκη να προΐστανται γεωτεχνικοί επιστήμονες στις γεωτεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας είναι πρωτίστως ουσιαστική, αναπτυξιακή και απολύτως επιβαλλόμενη για λόγους δημόσιας υγείας και δημόσιου συμφέροντος. Οι ειδικότητες των κλάδων μας αφορούν σε νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα (γεωπόνου, δασολόγου, κτηνιάτρου σύμφωνα και με Οδηγία 2005/36/ΕΚ ενσωματωμένη στην εθνική νομοθεσία με το ΠΔ 38/2010 – ΦΕΚ Α΄ 78, γεωλόγου, ιχθυολόγου), για τα οποία απαιτείται πιστοποίηση ύπαρξης συγκεκριμένων επαγγελματικών-επιστημονικών προσόντων για όσους τα απέκτησαν στην Ελλάδα ή αναγνώριση των προσόντων αυτών, για όσους τα απέκτησαν στην αλλοδαπή. Oι επιστημονικές αρμοδιότητες των γεωτεχνικών κλάδων, όπως αυτές περιγράφονται στο Π.Δ. 344/2000 (ΦΕΚ Α’ 297), έχουν άμεση σχέση με τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας (πρόληψη και καταπολέμηση επικίνδυνων ζωονόσων και ζωοανθρωπονόσων, αποφυγή νιτρορύπανσης ή υπολειμμάτων γεωργικών φαρμάκων, αφλατοξινών και άλλων επιμολυντών στα τρόφιμα φυτικής προέλευσης κ.α.), τη διασφάλιση, μέσω των απαιτούμενων (φυτοϋγειονομικών, ποιοτικών, κτηνιατρικών, κ.λπ.) ελέγχων σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας, της ποιότητας και της ασφάλειας των αγροτικών προϊόντων και των τροφίμων, την αειφορική διαχείριση των υδάτινων και λοιπών φυσικών πόρων, με έμφαση στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, τη μελέτη και επίβλεψη κατασκευής έργων τόσο για την προστασία του κοινωνικού συνόλου από φυσικές καταστροφές (πλημμύρες, σεισμοί κ.λπ.) όσο και για την αποκατάσταση των ζημιών που προκαλούνται από αυτές, κ.ά. Εξάλλου, από πλήθος άλλων νομοθετικών διατάξεων οι προϊστάμενοι των γεωτεχνικών Διευθύνσεων και Τμημάτων των αιρετών Περιφερειών έχουν αρμοδιότητες καθαρά τεχνικές ανάλογες της επιστημονικής τους εξειδίκευσης (όπως για παράδειγμα ο ποιοτικός επανέλεγχος των φορτίων τροφίμων που απαγορεύθηκε η εισαγωγή τους στη χώρα μετά από πρωτοβάθμιο έλεγχο). Γι΄ αυτό και σε κανένα οργανισμό άλλου ΝΠΔΔ της Ελλάδας, όπως και του κατεξοχήν «γεωτεχνικού» Υπουργείου, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, δεν παραβιάσθηκε η αρχή της αναλογίας της ειδικότητας κλάδου του προϊσταμένου και του αντικείμενου της εργασίας στις γεωτεχνικές οργανικές μονάδες. Συνεπώς και όπως προκύπτει και από την κοινή λογική, όπως κανένας δεν θα εμπιστευόταν έναν γιατρό ως Έφορο Αρχαιοτήτων ή έναν γεωλόγο ως Διευθυντή Ουρολογικής Κλινικής, κατά το ίδιο σκεπτικό δε θα εμπιστευόταν ένα θεολόγο ως Διευθυντή Κτηνιατρικής ή ένα φιλόλογο ως προϊστάμενο του Τμήματος Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου (σας ενημερώνω ότι σήμερα υπηρετεί στο Τμήμα Ποιοτικού και Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου Μ.Ε. Θεσσαλονίκης υπάλληλος φιλόλογος ως ΠΕ Διοικητικού).

Οι ανωτέρω διαπιστώσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς είναι η δυναμικότερη αγροτική περιοχή της Ελλάδας με το μεγαλύτερο ύψος ευρωπαϊκών οικονομικών ενισχύσεων, με ποσοστό συμμετοχής του αγροτικού τομέα στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία κατά 50% μεγαλύτερο του εθνικού μέσου όρου και με αρδευόμενο το 48% της γεωργικής της γης (στην Κεντρική Μακεδονία βρίσκεται το 24% της αρδευόμενης ελληνικής γεωργικής γης). Οι γεωτεχνικοί έχουν πλήρως κατανοήσει το νέο τους ρόλο στη σημερινή οικονομική συγκυρία, είναι έτοιμοι και αποφασισμένοι να στηρίξουν ουσιαστικά και υπεύθυνα, ως καθ’ ύλην αρμόδιοι επιστήμονες, τον πρωτογενή τομέα της παραγωγής παρά τα μεγάλα (έως ανυπέρβλητα) προβλήματα της έλλειψης προσωπικού, πόρων και μέσων και προσδοκούν από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση να τους εμπιστευθεί και να μην υποβαθμίσει την επιστημονική επάρκειά τους και το ρόλο τους, που δεν είναι άλλος παρά η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, ιδιαίτερα στη σημερινή κρίσιμη πραγματικότητα. Πεποίθησή μας είναι ότι η επιτακτική ανάγκη ανάπτυξης του πρωτογενή τομέα της παραγωγής στη χώρα μας και ταυτόχρονα η διασφάλιση της ποιότητας και της πιστοποίησης των αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων μας που θα εδραιώσει τη θέση τους στην παγκόσμια αγορά προϋποθέτει την ισχυροποίηση και όχι την υποβάθμιση του ρόλου που παραδοσιακά και με επιτυχία ασκούν οι γεωτεχνικοί επιστήμονες. Ο τουρισμός, ο πολιτισμός, η βιοοικονομία, η πρωτογενής παραγωγή (συμπεριλαμβανομένων των ορυκτών) και η βιομηχανία τροφίμων και ποτών με τις συνέργιές τους είναι οι προνομιακοί τομείς της Κεντρικής Μακεδονίας για την πολυπόθητη αειφορική ανάπτυξη.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία