BACK TO
TOP
Διαρθρωτικά Μέτρα

Τσεκ έως 1.250 ευρώ χωρίς δεσμεύσεις περιβαλλοντικών

Τη διατήρηση της εξαίρεσης από τους ελέγχους της πολλαπλής συμμόρφωσης των δικαιούχων άμεσων ενισχύσεων έως 1.250 ευρώ (μικροκαλλιεργητές) και να μειωθούν οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις για όλους του υπόλοιπους αγρότες, ζήτησε στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας & Αλιείας, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου, θεωρώντας πως η νέα προσέγγιση της ΚΑΠ κυρίως ζητά από τους γεωργούς να κάνουν περισσότερα με λιγότερους πόρους.

Τσεκ έως 1.250 ευρώ χωρίς δεσμεύσεις περιβαλλοντικών

1
0

Παράλληλα, σχετικά με το θέμα που πρώτη είχε αναδείξει η Agrenda με τίτλο «Ακριβαίνει το δικαίωμα στο τσεκ τη νέα περίοδο» για τη χρήση του εργαλείου «Βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων για τα θρεπτικά συστατικά» ως προαπαιτούμενο του τσεκ, ο υπουργός τόνισε πως είναι περίπλοκο και ζήτησε να μην συμπεριληφθεί στην αιρεσιμότητα. «Θα μπορούσε ενδεχομένως να ενταχθεί στα οικολογικά προγράμματα», πρόσθεσε.

Αναλυτικότερα οι θέσεις της ελληνικής αντιπροσωπείας ήταν οι εξής:

α) Το Πρότυπο Καλής Γεωργικής και Περιβαλλοντικής Κατάστασης με «Χρήση εργαλείου για τη βιωσιμότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων για τα θρεπτικά συστατικά» , που είναι περίπλοκο , να μην συμπεριληφθεί στην αιρεσιμότητα. Θα μπορούσε ενδεχομένως να ενταχθεί στα οικολογικά προγράμματα β) Οι ισχύουσες εξαιρέσεις των μικροκαλλιεργητών από τους ελέγχους της πολλαπλής συμμόρφωσης, των δενδρώνων, των μικρών εκμεταλλεύσεων μέχρι 10 εκτάρια και των βοσκοτόπων, από τις υποχρεώσεις του πρασινίσματος, πρέπει να διατηρηθούν.

Συμβάλλουν στην απλούστευση, στη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους των ελέγχων, χωρίς να διακυβεύεται το περιβαλλοντικό όφελος.

Σημαντικό, επίσης, σημείο είναι η αύξηση των περιβαλλοντικών και κλιματικών φιλοδοξιών της ΕΕ. Με την πρόταση της Επιτροπής, αυξάνονται οι υποχρεωτικοί κανόνες αλλά και εισάγονται νέες παρεμβάσεις,όπως τα οικολογικά προγράμματα, για μέτρα πέρα από την αιρεσιμότητα και διαφορετικά από τα αγροπεριβαλλοντικά/κλιματικά της αγροτικής ανάπτυξης.


Φοβόμαστε ότι η πληθώρα δεσμεύσεων και μέτρων για το περιβάλλον και το κλίμα θα εμφανίσει επικαλύψεις και ασάφειες. Για το λόγο αυτό, πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στις σχετικές διατάξεις για να είναι οριοθετημένες και σαφείς.

Τέλος, στις παρεμβάσεις αγροτικής ανάπτυξης, θα ήταν προτιμότερο να μην υφίστανται τα ελάχιστα και μέγιστα χρηματοδοτικά κονδύλια και τα κράτη μέλη να αποφασίζουν σύμφωνα με τη στρατηγική τους.

Διαβάστε το δελτίο Τύπου του υπουργείου

Την αναγκαιότητα της απλούστευσης της νέας ΚΑΠ, της άρσης των γραφειοκρατικών εμποδίων και της εξάλειψης της πολυπλοκότητας διατάξεων επεσήμανε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξη και Τροφίμων Βαγγέλης Αποστόλου κατά  την παρέμβασή του,  στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας και Αλιείας που συνεδρίασε σήμερα στις Βρυξέλλες.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Υπουργός «Πέρα από την Επιτροπή και τις εθνικές διοικήσεις, η απλούστευση και η επικουρικότητα πρέπει να διατηρήσουν ελκυστική την ΚΑΠ, ώστε να μην εγκαταλειφθεί η γεωργία και η ύπαιθρος αλλά και να προσελκύσουμε νέους ανθρώπους».

Μεταξύ άλλων, ο κ. Αποστόλου εξέφρασε για άλλη μία φορά τους προβληματισμούς και την ανησυχία της ελληνικής πλευράς σχετικά με το νέο μοντέλο διαχείρισης της ΚΑΠ αλλά και τις αυξημένες υποχρεώσεις των γεωργών με βάση την ενισχυμένη αιρεσιμότητα που προτείνει η Ευρωπαϊκή  Επιτροπή.

Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του Υπουργού:

«Αγαπητέ Πρόεδρε,

Το θέμα της σημερινής μας συζήτησης αντικατοπτρίζει ουσιαστικά τις ανησυχίες που εξέφρασε τόσο η Ελλάδα όσο και η πλειοψηφία των κρατών μελών και  γι’ αυτό σας  ευχαριστούμε   για την ανταπόκρισή σας.

Όπως επίσης ευχαριστούμε και τον Επίτροπο για την ενδιαφέρουσα παρουσίαση που  έκανε.

Αγαπητοί συνάδελφοι,

δεν είναι η πρώτη φορά που εγείρονται  ανησυχίες στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων της ΚΑΠ. Κάθε μεγάλη μεταρρύθμιση που σημειώθηκε μέχρι σήμερα προκάλεσε  προβληματισμό, ανάλογο με το μέγεθος των αλλαγών που εισήγαγε.

Η πρόσφατη πρόταση της Ε. Επιτροπής για την ΚΑΠ μετά το 2020 αποτελεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση και είναι φυσικό να δημιουργεί ανησυχίες και προβληματισμούς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παραβλέπουμε τα θετικά της στοιχεία.

Προχωρώ αμέσως στα ερωτήματά σας.

Η επικουρικότητα μπορεί πράγματι να λειτουργήσει ως ευκαιρία προκειμένου τα κράτη-μέλη να έχουν την απαραίτητη ευελιξία προσαρμογής της αγροτικής πολιτικής τους,  στις ανάγκες, στα χαρακτηριστικά και στις ιδιαιτερότητές τους.

Ωστόσο, ο αυξημένος βαθμός που προτείνεται  πρέπει να εξεταστεί σε συνάρτηση με το νέο μοντέλο λειτουργίας  της επόμενης  ΚΑΠ  και την όποια απλούστευση μπορεί να φέρει.

Κι αυτό το  μοντέλο λειτουργίας, ανατρέπει τα μέχρι σήμερα δεδομένα, θέτοντας  τις άμεσες ενισχύσεις, την αγροτική ανάπτυξη και τις τομεακές παρεμβάσεις σε ένα κοινό πλαίσιο, το εθνικό στρατηγικό σχέδιο για την ΚΑΠ, συνδέει όλες τις  παρεμβάσεις με συγκεκριμένους στόχους και την απορρόφηση των πόρων με την επίτευξη των στόχων, μεταφέρει  μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης στα κράτη μέλη και κυρίως ζητά  από τους γεωργούς να κάνουν περισσότερα με λιγότερους πόρους.

Θα αναφέρω ορισμένα σημεία που μας ανησυχούν:

Τα στρατηγικά  Σχέδια για την ΚΑΠ.  Για την κατάρτισή τους, οι απαιτήσεις είναι ιδιαίτερα αυξημένες και φαίνεται να οδηγούν σε αύξηση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού βάρους για τα κράτη μέλη και τους δικαιούχους.

Ακόμη, η διαδικασία παρακολούθησης και αξιολόγησης της εφαρμογής τους, στη βάση δεικτών και υποβολής μεγάλου αριθμού εκθέσεων,  αναμένεται να είναι επίπονη και γραφειοκρατική.

Πιστεύουμε ότι δεν  πρέπει να οδηγηθούμε σε επανάληψη του φαινομένου μακροσκελέστατων κειμένων, με επαναλαμβανόμενα στοιχεία.

Προτείνουμε να εξεταστούν με ιδιαίτερη προσοχή οι σχετικές με το περιεχόμενο διατάξεις  των στρατηγικών σχεδίων, με γνώμονα την πραγματική απλούστευση για εθνικές διοικήσεις και δικαιούχους.

Η αιρεσιμότητα είναι, επίσης, ένα ζήτημα που μας απασχολεί.  Αν και η Επιτροπή υποστήριξε ότι θα προχωρήσει σε μεγαλύτερη απλούστευση για την πολλαπλή συμμόρφωση και το πρασίνισμα, μετά τα πρώτα έτη εφαρμογής τους, η πρόταση που έχουμε μπροστά μας δίνει αντίθετη εντύπωση. Αυξημένες αλλά και νέες υποχρεώσεις που καθιστούν περίπλοκη την εφαρμογή τους. Οι υποχρεώσεις της αιρεσιμότητας για να πετύχουν τον στόχο τους, πρέπει να είναι συγκεκριμένες, απλές στην εφαρμογή τους και μετρήσιμες.

Υπό αυτή την έννοια, υποστηρίζουμε το κοινό έγγραφο της Φινλανδίας και άλλων κρατών μελών.

Στο πλαίσιο αυτό, θα προτείναμε , ενδεικτικά, τα εξής:

α) Το Πρότυπο Καλής Γεωργικής και Περιβαλλοντικής Κατάστασης με «Χρήση εργαλείου για τη βιωσιμότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων για τα θρεπτικά συστατικά» , που είναι περίπλοκο , να μην συμπεριληφθεί στην αιρεσιμότητα. Θα μπορούσε ενδεχομένως να ενταχθεί στα οικολογικά προγράμματα β)  Οι ισχύουσες εξαιρέσεις των μικροκαλλιεργητών από τους ελέγχους της πολλαπλής συμμόρφωσης,  των δενδρώνων, των μικρών εκμεταλλεύσεων μέχρι 10 εκτάρια και των βοσκοτόπων, από τις υποχρεώσεις του πρασινίσματος, πρέπει να διατηρηθούν.

Συμβάλλουν στην απλούστευση, στη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους των ελέγχων, χωρίς να διακυβεύεται το περιβαλλοντικό όφελος.

Σημαντικό, επίσης, σημείο είναι η αύξηση των περιβαλλοντικών και κλιματικών φιλοδοξιών της ΕΕ. Με την πρόταση της Επιτροπής, αυξάνονται οι υποχρεωτικοί κανόνες αλλά και εισάγονται  νέες παρεμβάσεις,

όπως τα οικολογικά προγράμματα, για μέτρα πέρα από την αιρεσιμότητα και διαφορετικά  από τα αγροπεριβαλλοντικά/κλιματικά της αγροτικής ανάπτυξης. 

Φοβόμαστε ότι η πληθώρα δεσμεύσεων και μέτρων για το περιβάλλον και το κλίμα θα εμφανίσει επικαλύψεις και ασάφειες. Για το λόγο αυτό, πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στις σχετικές διατάξεις για να είναι οριοθετημένες και σαφείς.

Τέλος, στις παρεμβάσεις αγροτικής ανάπτυξης, θα ήταν προτιμότερο να μην υφίστανται τα ελάχιστα και μέγιστα χρηματοδοτικά κονδύλια και τα κράτη μέλη να αποφασίζουν σύμφωνα με τη στρατηγική τους.

Αγαπητέ Φιλ,

Υποστηρίξαμε την προτεραιότητα της Ε. Επιτροπής για απλούστευση της ΚΑΠ τα τελευταία χρόνια (πχ. Omnibus) και θα συνεχίσουμε να το πράττουμε.

Εν τούτοις, ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο, εκατοντάδων σελίδων, με περιλήψεις, παραρτήματα, με περίπλοκη δομή και περιεχόμενο, πιστεύουμε ότι δεν θα είναι άμεσα κατανοητό από τους γεωργούς μας.

Πέρα από την Επιτροπή και τις εθνικές διοικήσεις, η απλούστευση και η επικουρικότητα πρέπει να διατηρήσουν ελκυστική την ΚΑΠ, ώστε να μην εγκαταλειφθεί η γεωργία και η ύπαιθρος αλλά και να προσελκύσουμε νέους ανθρώπους».

Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συμβουλίου των υπουργών Γεωργίας

Η Προεδρία παρουσίασε το πρόγραμμα εργασιών και τις προτεραιότητές της στους τομείς της γεωργίας και της αλιείας, που αποσκοπούν στη διαφύλαξη της επισιτιστικής ασφάλειας και της ζωτικότητας των αγροτικών περιοχών.

Στο πεδίο της γεωργίας, οι κύριες προτεραιότητες της αυστριακής Προεδρίας θα είναι να σημειωθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πρόοδος στη διαπραγμάτευση της πρότασης για τον εκσυγχρονισμό και την απλούστευση της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ΚΓΠ) μετά το 2020 και να βελτιωθεί η θέση των παραγωγών γεωργικών προϊόντων στο πλαίσιο της πρότασης της Επιτροπής για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Οι άλλες προτεραιότητες περιλαμβάνουν τα εξής: υγεία των φυτών, στρατηγική των φυτικών πρωτεϊνών, βιοοικονομία, κτηνιατρικά και φυτοϋγειονομικά θέματα, καθώς και δασοκομία.

Όσον αφορά την αλιεία, η Προεδρία θα ηγηθεί των διαπραγματεύσεων για τα όρια αλιευμάτων του 2019 στις σημαντικότερες θαλάσσιες λεκάνες και θα συνεχίσει τις εργασίες σχετικά με τα πολυετή σχέδιαγια τη Δυτική Μεσόγειο Θάλασσα και τα Δυτικά Ύδατα, καθώς και σχετικά με την προτεινόμενη τροποποίηση του κανονισμού για τουςεπίσημους ελέγχους και την πρόταση για το Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας και Αλιείας μετά το 2020.

Δέσμη μέτρων σχετικά με τη μεταρρύθμιση της ΚΓΠ για την περίοδο μετά το 2020

«Οι γεωργοί θα πρέπει να ασχολούνται με τη γεωργία και όχι με γραφειοκρατικές διατυπώσεις ή την ερμηνεία πολύπλοκων κανόνων. Θα θέλαμε η μελλοντική ΚΓΠ να είναι εύχρηστη και εύκολα προσιτή σε όλους τους γεωργούς, ανεξάρτητα από το μέγεθος των εκμεταλλεύσεών τους», δήλωσε η κα Juliane Bogner-Strauss, Ομοσπονδιακή Υπουργός Γυναικών, Οικογένειας και Νεολαίας της Αυστρίας και Πρόεδρος του Συμβουλίου. Η κα Juliane Bogner-Strauss αντικατέστησε την Ομοσπονδιακή Υπουργό Βιωσιμότητας και Τουρισμού της Αυστρίας, κα Elisabeth Köstinger, που θα επιστρέψει το φθινόπωρο από άδεια μητρότητας.

Το Συμβούλιο πραγματοποίησε ανταλλαγή απόψεων σχετικά με τα στοιχεία απλούστευσης και επικουρικότητας που περιέχονται στις προτάσεις της Επιτροπής για τη μεταρρύθμιση της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής μετά το 2020. Οι συζητήσεις άρχισαν με παρουσίαση της Επιτροπής, κατά την οποία υπογραμμίσθηκε η πρόοδος που συνεπάγονται οι μεταρρυθμιστικές προτάσεις ώστε να τεθούν οι ανάγκες και ιδιαιτερότητες των κρατών μελών και των δικαιούχων στο επίκεντρο της ΚΓΠ. Κατά τη συζήτηση οι υπουργοί αντήλλαξαν συγκεκριμένες ιδέες ως προς το πώς θα διευκολυνθεί η ζωή των γεωργών και των εθνικών αρχών.

Στο πλαίσιο αυτό το Συμβούλιο είχε επίσης την ευκαιρία να ενημερωθεί εν συντομία σχετικά με την αιρεσιμότητα των πληρωμών της ΚΓΠ και τα αιτήματα που υπέβαλαν ορισμένα κράτη μέλη ώστε οι κανόνες οι οποίοι προορίζονται για την προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής να απλουστευθούν επίσης στο μέλλον.


Νωρίτερα, το Agronews έγραφε:

Τριπλό νομοθετικό πακέτο εφαρμογής ΚΑΠ στη Σύνοδο Υπουργών Γεωργίας
Σε τρεις «Omnnibus», δηλαδή κανονιστικούς κανονισμούς σχετικά με τα σχέδια στρατηγικής της ΚΑΠ, την ενιαία κοινή αγορά και τη χρηματοδότηση-παρακολούθηση της εστιάζει το συμβούλιο υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, που συνεδριάζει την Δευτέρα τη Δευτέρα 16 Ιουλίου 2018 στις Βρυξέλλες.

Το παράδοξο είναι, ότι ενώ η τρέχουσα ΚΑΠ, που αναθεωρήθηκε τον περασμένο χρόνο ενσωματώνοντας κάποιες νέες διατάξεις «απλοποίησης», με έναν γενικό κανονισμό «omnibus», τώρα επιχειρείται πριν καν υιοθετηθεί το βαρύ νομοθετικό πακέτο για το νέο μοντέλο παράδοσης μετά το 2020, ένα τριπλό κανονιστικό πλαίσιο που κατά τον αρμόδιο κοινοτικό Επίτροπο Φιλ Χόγκαν θα οδηγεί σε πιο ευέλικτες και απλούστερες διαδικασίες ενσωματώνοντας τις προτάσεις των κρατών-μελών.


Στο παρόν πάντως συμβούλιο, πρώτο υπό την Αυστριακή προεδρεία, θα επιχειρηθεί οι προτάσεις των υπουργών να συμβάλλουν στην εφαρμογή των ιδεών για τη μελλοντική ΚΑΠ, όπως παρουσιάστηκαν στην έκθεση για το μέλλον του αγροδιατροφικού τομέα τον περασμένο Δεκέμβριο.

Να σημειωθεί ότι τα νέα δεδομένα επιβάλλουν: στρατηγικό σχεδιασμό καθώς η λογική των δύο πυλώνων καταργείται και τη θέση τους παίρνουν τομεακές παρεμβάσεις (άμεσων, ΚΟΑ, αγροτικής ανάπτυξης), αλλά και διοικητική ανασυγκρότηση.

Και οι δύο αλλαγές, που θα υπηρετήσουν το νέο μοντέλο δημιουργούν προαπαιτούμενα επιδόσεων, που σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων Χαράλαμπο Κασίμη, είναι μείζονος σημασίας και ξεπερνούν την «κουβέντα περί ύψους προϋπολογισμού», καθώς συνδέουν στόχους πολιτικής με αποτελέσματα που θα επηρεάσουν τους πόρους οι οποίοι θα εισρέουν στη χώρα.

Απέναντι, σε αυτό το απαιτητικό πλαίσιο - η Ελλάδα αναζητά συμμαχίες, κάτι που θα επαναβεβαιωθεί  και στο τρέχον σύμβούλιο, ώστε:

  • να μείνει ο προϋπολογισμός της ΚΑΠ τουλάχιστον στα ίδια με τώρα επίπεδα, και οι ετήσιες απώλειες των άμεσων να μην ξεπεράσουν το 1,5  δις. ευρώ,
  • να μην εφαρμοστεί η πλήρης εξωτερική σύγκλιση στα δικαιώματα βάσει στρεμμάτων που θα στοιχήσει τουλάχιστον 750 εκατ. ευρώ,
  • να αποτραπούν ζητήματα αιρεσιμότητας, που επιτρέπουν πολιτικές συγχρηματοδότησης και επανεθνικοποίησης.

* Στο περιθώριο της συνόδου εκτός από τα παραπάνω θέματα, θα γίνει ενημέρωση σχετικά με το έντονο πρόβλημα ξηρασίας που αντιμετωπίζει η Πολωνία.

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία