BACK TO
TOP
WineTrails

Νέα Ζηλανδία: Όσα οι άλλοι φαντάζονται

Η νέα Ζηλανδία αποτελεί χώρα παγκόσμιο πρότυπο της αµπελοκαλλιέργειας και της οινοποίησης, τόσο όσον αφορά την ποιότητα των παραγόµενων κρασιών, όσο και την οργανωτικότητα και εξωστρέφεια του κλάδου στο σύνολό του

Νέα Ζηλανδία: Όσα οι άλλοι φαντάζονται

4
0
Εκεί που πριν από 40 χρόνια η άδεια πώλησης μπύρας απαιτούσε ειδική κρατική εξουσιοδότηση, σήμερα υπάρχει μία βιομηχανία που σφύζει από ελεγχόμενη ενέργεια όπως ένας μοναχός Σαολίν, διαθέτοντας παράλληλα την αρμονία των κινήσεων μιας παράστασης χορού, δοθείσας από κορυφαία κλασική Ακαδημία. Η παραπάνω παγκόσμια παραδοχή φανερώνεται στα μάτια όσων απλά διαθέτουν τη βασική υπομονή να αναζητήσουν τους επίσημους αριθμούς που στέκονται δίπλα κι όχι «πίσω» από τη συνολική παραγωγή κρασιού στη Νέα Ζηλανδία.

Πριν από 13 χρόνια, το 2002, η χώρα διέθετε 13.787 εκτάρια παραγωγικών αμπελώνων, με συνολική παραγωγή 118.700 τόνων σταφυλιού. Το 60% της παραγωγής αφορούσε τις ποικιλίες Sauvignon Blanc και Chardonnay, κάθε μία εκ των οποίων αντιστοιχούσε οριακά στο 30% της συνολικής παραγωγής σταφυλιού

Οι συνολικές εξαγωγές άγγιζαν τα 246 εκατ. δολάρια Ν. Ζηλανδίας, αντιστοιχούσαν σε 23 εκατ. λίτρα κρασιού, το 50% των οποίων πωλούνταν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αντίστοιχα το 2015, οι συνολικές παραγωγικές εκτάσεις αντιστοιχούν σε 35.000 εκτάρια, με ετήσια παραγωγή σταφυλιών 326.000 τόνων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι νέες ποσοστώσεις των ποικιλιών. Το Sauvignon blanc αντιστοιχεί στο 66% των συνολικά παραγώμενων σταφυλιών για το 2015 ενώ το Chardonnay μόνο το 8%. Επιπλέον, οι εξαγωγές της χώρας εννιαπλασιάστηκαν, συγκρινόμενες με αυτές του 2002, ξεπερνώντας τα 209 εκατ. λίτρα, αγγίζοντας την αξία των 1,425 δις δολαρίων Ν. Ζηλανδίας

Μια γρήγορη ματιά στις ισοτιμίες μεταξύ του δολαρίου Ν.Ζ και των νομισμάτων των σημαντικότερων εξαγωγικών αγορών οριοθετεί το πραγματικό μέγεθος του επιτεύγματος.

Η υψηλότερη μέση τιμή πώληση κρασιού στις σημαντικές αγορέςΩστόσο σύμφωνα με τον κ. Chris Stroud, υπεύθυνο για την ευρωπαϊκή αγορά του New Zealand Winegrowers, «μια αντίστοιχη επιτυχία δεν μπορεί να βασίζεται μόνο σε αριθμούς και σχέδια επί χάρτου, αυτά βοηθούν πραγματικά όταν μπορούν να συνοδεύσουν και να υποστηρίξουν προϊόντα με μοναδική προσωπικότητα». Συνεχίζοντας, «η μοναδικότητα των προϊόντων και η διαχείρισή τους δεν αφορά άμεσα τις ποσότητες. Η Ν. Ζηλανδία παράγει λιγότερο από το 1% της παγκόσμιας παραγωγής κρασιού, διαθέτοντας την υψηλότερη μέση τιμή πώλησης κρασιού σε σημαντικές αγορές κρασιού παγκοσμίως, όπως η Μεγάλη Βρετανία. Στη δική μας περίπτωση, η μοναδικότητα των κρασιών μας στηρίζεται στο διαρκώς εξελισσόμενο συνδυασμό μεταξύ των ακόλουθων παραμέτρων, κλίματος, εδαφών, επιλογής ποικιλιών, οράματος και πάθος των οινολόγων και των παραγωγών μας»
Πράγματι, αν ακολουθήσει κανείς τα ίχνη του Sauvignon Blanc από τη Ν. Ζηλανδία και ιδιαίτερα από την περιοχή του Marlborough, εύκολα αντιλαμβάνεται την επιτυχία της λειτουργικότητας του παραπάνω συνδυασμού.
Έτσι, ενώ δεν είναι λίγοι οι “ειδικοί” που επιφανειακά χαρακτηρίζουν τη Ν. Ζηλανδία “μονοδιάστατη οινική χώρα” αναφερόμενοι στο κλασικό-ακαριαία αναγνωρίσιμο ύφος του Sauvignon Blanc, ιδιαίτερα από το Marlborough, τονίζοντας την επαναλαμβανόμενα υψηλή ένταση και καθαρότητα πρωτογενών και δευτερογενών αρωμάτων που θυμίζουν τροπικά φρούτα, φυτικότητα και ίχνη γάτου, πάντα συνοδευόμενα από υψηλή αναζωογονητική ή διαπεραστική οξύτητα, μέτριο αλκοόλ και συνήθως 3 με 6 γρ. / λ. υπολειμματικά σάκχαρα, στην πραγματικότητα αγνοούν ή δεν αντιλαμβάνονται τη σκληρή δουλειά που χρειάζεται για την επέκταση του συγκεκριμένου ύφους πειραματιζόμενος με το συνδυασμό σταφυλιών που διαθέτουν διαφορετικά επίπεδα ωρίμανσης, τη χρήση δρυός και τη μηλογαλακτική μετατροπή. Κρασιά όπως το Greywacke Wild Sauvignon, το ΤΕ ΚΟΚΟ Cloudy Bay, το Saint Clair Barrique Sauvignon Blanc, αποτελούν μόνο 3 ανάμεσα στα χαρακτηριστικά επιτυχημένα παραδείγματα διεύρυνσης του συγκεκριμένου ύφους κρασιών.

Εξάντληση διαθέσιμων εκτάσεωνΤι γίνεται όμως σε μια νησιωτική χώρα όταν οι ευνοϊκότερες των ερευνών επισημαίνουν την εξάντληση των διαθέσιμων προς φύτευση εκτάσεων μιας περιοχής σε βάθος δεκαετίας;  Κατά το ‘ευρωπαϊκό’ πρότυπο διαχείρισης μιας πλήρους εδαφικής κάλυψης η επέκταση μιας περιοχής δεν αποτελεί ούτε θαύμα ούτε μεμπτή συμπεριφορά (Champagne 2012, Chianti Classico κ.ο.κ. ).
Ωστόσο, στη μακρινή Νέα Ζηλανδία σκέφτονται τουλάχιστον διαφορετικά. Έτσι, θεωρούν πως η ανάδειξη νέων αμπελοκαλλιεργητικών περιοχών μπορεί να συμβάλει στην επίλυση της διαρκώς αυξανόμενης ζήτησης κρασιών από τις διεθνείς κυρίαρχες ποικιλίες. Επιπλέον, ο σωστός συνδυασμός νέων αμπελλοκαλιεργητικών περιοχών και νεοφώτιστων εναλλακτικών ποικιλιών (π.χ. Gruner Veltliner - Tempranillo) μπορεί να δημιουργήσει μια ιδιαίτερα ευρεία συλλογή νέων κρασιών μοναδικού ύφος, ικανά να ξεκλειδώσουν απόρθητα εμπορικά κάστρα παγκοσμίως, δίνοντας ταυτόχρονα το στίγμα για το σημείο ποιότητας όπου τοποθετεί κανείς τον επόμενο πήχη.

ΕΡΕΥΝ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟ
Lifestyle Wines:Σύµφωνα µε τον Steven Green,  διευθυντή του οργανισµού New Zealand Winegrowers, βρίσκεται στον 2ο χρόνο εξέλιξης το µεγαλύτερο ερευνητικό πρόγραµµα του Οργανισµού, το οποίο θα διαρκέσει ως το 2022 µε τίτλο Lifestyle Wines: Πρόκειται για σύµπραξη 18 εταιρειών του κλάδου και του αντίστοιχου υπουργείου Primary Growth Partnership (PGP), συνολικού κόστους NZ$17 εκατοµµυρίων. Ο στόχος είναι να εδραιωθεί η ΝΖ ως πρώτιστη δύναµη στην κατηγορία των κρασιών µε χαµηλό αλκοόλ και λίγες θερµίδες. Η συγκεκριµένη κατηγορία διαθέτει  συνολική αξία  NZ$24 εκατοµµυρίων µόνο στην εγγχώρια αγορα κρασιού

Αποστολή:  ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΤΑΚΗΣ * ΟΙΝΟΦΙΛΟ
Φωτογραφίες: KEVIN JUDD * GREYWACKE WINEΣ
Από το περιοδικό WineTrails Σεπτεμβρίου 201


Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία