
Μεγαλύτερο και προπάντων αυτόνομο γεωργικό προϋπολογισμό για την περίοδο μετά το 2027, με υψηλότερες άμεσες ενισχύσεις, λιγότερη γραφειοκρατία και κίνητρα για την επίτευξη περιβαλλοντικών και κοινωνικών στόχων ζητά το ευρωκοινοβούλιο.
Μεγαλύτερο και προπάντων αυτόνομο γεωργικό προϋπολογισμό για την περίοδο μετά το 2027, με υψηλότερες άμεσες ενισχύσεις, λιγότερη γραφειοκρατία και κίνητρα για την επίτευξη περιβαλλοντικών και κοινωνικών στόχων ζητά το ευρωκοινοβούλιο.
Αποζηµιώσεις ύψους 97.944.546 ευρώ ετησίως µέσω άµεσων ενισχύσεων στα πρότυπα του Μέτρου 23 θα µπορεί πλέον να παράσχει η Ελλάδα σε αγρότες και κτηνοτρόφους, βάσει της ενδιάµεσης αναθεώρησης της ΚΑΠ 2023-2027 (Omnibus III) που θα τεθεί και επίσηµα σε εφαρµογή τους επόµενους µήνες.
Η ενδιάµεση µεταρρύθµιση της ΚΑΠ (Omnibus III) πήρε και την σύµφωνη γνώµη του Συµβουλίου και πλέον µένει η διαπραγµάτευση µε την Ευρωβουλή για να τεθεί σε εφαρµογή.
Τις τελευταίες «καλές εποχές» µε υψηλά πριµ σε αγροπεριβαλλοντικά προγράµµατα που ξελασπώνουν κόσµο για 3-5 έτη και µε eco-schemes να συµπληρώνουν όπως-όπως, το τσεκ, ίσως διανύει η ελληνική γεωργία.
Οι εκπρόσωποι των κρατών μελών συμφώνησαν την Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου στη θέση του Συμβουλίου σχετικά με την απλούστευση των διατάξεων που σχετίζονται με την Κοινή Αγροτική Πολιτική.
«Πόση γη µπορώ να αγοράσω µε 100.000 ευρώ;» και «Τι τύχη έχει ένας νεοεισερχόµενος στη γεωργία χωρίς αγροτικό back-round». Το δύο ερωτήµατα αυτά είναι κεντρικά στην στρατηγική για την ανανέωση των γενεών στον αγροτικό τοµέα που θέλει να βάλει µπρος η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύµφωνα µε σχετικό έγγραφο που περιγράφει σε γενικές γραµµές το ποια ζητήµατα πρέπει να αντιµετωπίσει αυτή η στρατηγική.
Αυτό που αναδύθηκε στην παρουσίαση της πρότασης προϋπολογισµού της ΚΑΠ από την Επιτροπή στο επόµενο Πολυετές ∆ηµοσιονοµικό Πλαίσιο είναι ότι τα περίπου 296 δις. ευρώ που διατίθενται για εισοδηµατικές ενισχύσεις της ΚΑΠ είναι , αν µη τι άλλο, ένα ελάχιστο ποσό. Βέβαια τα κράτη µέλη θα µπορούν να προσθέσουν σε αυτό το µπάτζετ από τα συνολικά ανώτατα όρια του Εθνικού και Περιφερειακού Ταµείου Εταιρικής Σχέσης, αντλώντας πόρους από άλλες προτεραιότητες.
Γραµµή προς γραµµή θα τεθεί σε διαπραγµάτευση η πρόταση της Κοµισιόν για την ΚΑΠ, µέχρι να λάβει ο Κανονισµός την τελική του µορφή το 2026, ενώ µέσα στο 2027 θα πρέπει τα κράτη-µέλη να καταθέσουν τα πρώτα τους εθνικά σχέδια για την προγραµµατική περίοδο 2028-2035.
Τα κράτη-µέλη θέλουν οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες να έχουν µεγαλύτερη ευελιξία και περισσότερους πόρους, για να πληρώνουν τους αγρότες κατά τη διάρκεια κρίσεων, στο πλαίσιο του πρόσφατου πακέτου απλοποίησης της τρέχουσας ΚΑΠ, επί του οποίου ελπίζουν να καταλήξουν σε συµφωνία τον Σεπτέµβριο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει ότι προστατεύει τους αγρότες. Οι αγρότες λένε ότι οι Βρυξέλλες τους µαχαιρώνουν πισώπλατα
Επικίνδυνη ακόµα και για το ίδιο το ευρωπαϊκό εγχείρηµα, χαρακτηρίζει την πολιτική κατεύθυνση που εκφράζουν οι τελευταίες αποφάσεις για τη νέα KAΠ 2028-2034 στην τελευταία ανάλυσή της επί του θέµατος, η δεξαµενή σκέψης υψηλού κύρους για τα αγροτικά ζητήµατα, Farm Europe.
Είναι εύκολο να χαθεί κανείς στην «ιστορική» πρόταση του επταετούς προϋπολογισµού, ύψους 2 τρισ. ευρώ µεταξύ 2028 και 2034, και αυτό γιατί επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έδωσε πέρα από το περίγραµµα και πολλές λεπτοµέρειες, στις οποίες -όπως λέει και η αγγλοσαξονική ρήση- «κρύβεται και ο διάβολος».
Ύστερα από σχετική τροποποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ, το νέο Μέτρο «Μείωση της χρήσης αντιβιοτικών στην αιγοπροβατοτροφία», θα εφαρµοστεί στις ορεινές περιοχές των Περιφερειών Ηπείρου, ∆υτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Βορείου Αιγαίου και Νοτίου Αιγαίου (Περιφερειακές Ενότητες Καλύµνου, Καρπάθου, Κω και Ρόδου). Οι κτηνοτρόφοι, για να ενταχθούν, θα πρέπει να διαθέτουν περισσότερα από 250 ζώα (θηλυκά ζώα αναπαραγωγής > 1 έτους) σύµφωνα µε τα ετήσια απογραφικά στοιχεία που κοινοποίησαν κατά το έτος που θα καθοριστεί στην πρόσκληση.
Την Τετάρτη 16 Ιουλίου η Πρόεδρος τηςΕΕ και ο αρµόδιος Επίτροπος Προϋπολογισµού ανακοίνωσαν το πολυαναµενόµενο Πολυετές ∆ηµοσιονοµικό Πλαίσιο (Π∆Π) 2028-2034 ύψους 1,98 τρισ. ευρώ ή 1,26% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήµατος της Ένωσης (ΑΕΕ). Ποσό αρκετά πάνω από τον Προϋπολογισµό της περιόδου 2021-2027 ύψους 1,074 τρισ. και 1,05% του ΑΕΕ της Ένωσης, που, µε την προσθήκη του Ταµείου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας (TAA), είχε ανέλθει στα 1,8 τρισ. ευρώ.
Η Κοµισιόν φαίνεται να ελαχιστοποιεί την έκταση των περικοπών του προϋπολογισµού της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής µετά το 2027 µη προσαρµόζοντας τα ποσά των ενισχύσεων στον πληθωρισµό. Τόσο στον τρέχοντα όσο και στον προτεινόµενο προϋπολογισµό, η χρηµατοδότηση της ΚΑΠ δεν προσαρµόζεται στον πληθωρισµό και αυτή η επιλογή συγκαλύπτει τη σταδιακή απώλεια αξίας του γεωργικού προϋπολογισµού.
Έως και το 50% των σηµερινών δικαιούχων ΟΣ∆Ε κινδυνεύει να χάσει την ενιαία ενίσχυση από το 2032, εφόσον τελικά ισχύσει η πρόταση της Κοµισιόν να αποκλείονται από τις επιδοτήσεις όσοι βρίσκονται σε ηλικία συνταξιοδότησης και λαµβάνουν ήδη σύνταξη.
Aγροτικές επενδύσεις, Νέοι Αγρότες, ανάπτυξη µικρών εκµεταλλεύσεων, αγροπεριβαλλοντικά και εξισωτική θα αποτελέσουν τον κεντρικό «πυρήνα» των διαρθρωτικών προγραµµάτων στην ΚΑΠ µετά το 2027.
Σε θεωρητική βάση κινούνται οι διευκρινιστικές ερωτήσεις – απαντήσεις, που αναρτήθηκαν στις 23 Ιουλίου στην ιστοσελίδα της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επί των προτάσεων της Κομισιόν για την ΚΑΠ μετά το 2027, η οποία ήδη μετρά αντιδράσεις στις αγροτικές κοινότητες της Ε.Ε.