Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Συνεντεύξεις

Η εφαρμογή θειικού καλίου είναι σχέση «money or nothing»

Για τις µεγάλες αλλαγές στη δοµή της γεωργίας και στα δίκτυα διανοµής των εφοδίων αλλά και τη συντονισµένη καµπάνια που «τρέχει» η Eurochem Agro Hellas SA σχετικά µε τα σαφή πλεονεκτήµατα που παρουσιάζει η εφαρµογή θειικού Καλίου έναντι του χλωριούχου στις καλλιέργειες, µίλησε στην Agrenda, ο διευθύνων σύµβουλος και αντιπρόεδρος της εταιρείας, Γιάννης Βεβελάκης. Λαµβάνοντας υπ’οψη ότι το Κάλιο είναι καθοριστικό στοιχείο για την ποιότητα, ο κ. Βεβελάκης περιγράφει µία σχέση «money or nothing» (λεφτά ή τίποτα), δηλαδή εν ολίγοις για να καταφέρει ο καλλιεργητής να προσφέρει στην αγορά ένα ποιοτικό προϊόν, θα πρέπει να µην προσφεύγει στην φθηνότερη εκ πρώτης όψεως λύση του χλωριούχου Καλίου. Εν τω µεταξύ, για τις επόµενες κινήσει της Eurochem Agro Hellas SA, το υψηλόβαθµό στέλεχος κάνει λόγο για έρευνες πάνω σε νέας γενιάς σταθεροποιητές.

vevelakis_giannis_skitso

Γιάννης Βεβελάκης

0
0

Πώς έκλεισε το 2018 λιπασµατικά για την Eurochem;
Στην βάση πωλήσεων και τζίρου κινούµαστε σταθεροποιητικά όπως και ολόκληρη η αγορά. Η στρατηγική µας άλλωστε στην Ελλάδα έχει διαµορφωθεί στο να προασπίσουµε το πολύ µεγάλο µερίδιο που έχουµε στα ειδικά λιπάσµατα. Το 2018 ήταν ωστόσο ένα έτος σταθµός για την ελληνική εταιρεία αφού ολοκληρώσαµε σηµαντικά project. Πρώτα από όλα µπήκαµε σε νέες αγορές µε το λανσάρισµα µιας νέας κατηγορίας προϊόντων των βιοδιεγερτών Crenel.  ∆ιοργανώσαµε µια ενηµερωτική εκδήλωση κατά την διάρκεια της Agrotica για τα παραπάνω προϊόντα που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον τόσο πολλών που δεν µπορούσαµε να το πιστέψουµε ούτε εµείς. Όπως δυσκολευόµαστε ακόµα να πιστέψουµε την ενθουσιώδη υποδοχή που έτυχαν τα Crenel µε πωλήσεις που ξεπέρασαν ακόµα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Στην συνέχεια κατά την διάρκεια του έτους ξεκινήσαµε εξίσου επιτυχηµένα και µια καινούργια σειρά σύνθετων υδατοδιαλυτών λιπασµάτων. Τέλος είχαµε και µια εσωτερική επιτυχία αλλάζοντας σε χρόνο ρεκόρ το σύστηµα λογισµικού (ERP) της επιχείρησής µας στην Ελλάδα, χωρίς να αντιµετωπίσουν οι πελάτες κανένα ή σχεδόν κανένα πρόβληµα, κάτι που θεωρείται εξαιρετικά σπάνιο σε τέτοιες µεγάλες αλλαγές. Είχαµε λοιπόν µια εξαιρετική χρονιά.

Ποιες θα είναι οι προκλήσεις τις νέας χρονιάς για την βιοµηχανία των γεωργικών εφοδίων στην Ελλάδα;
Τα τελευταία χρόνια βιώνουµε µεγάλες αλλαγές στη δοµή της γεωργίας και στα δίκτυα διανοµής των εφοδίων. Η καλλιεργητές της µεγάλης καλλιέργειας (καλαµπόκι, βαµβάκι, σιτάρι κτλ.) γίνονται όλο και µεγαλύτεροι ενώ ο συνολικός τους αριθµός µειώνεται σηµαντικά. Θεωρώ ότι είναι µια επιβεβληµένη κίνηση που αποσκοπεί στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας µε µείωση του σταθερού κόστους ανά στρέµµα. ∆ηµιουργεί ωστόσο κινδύνους αλλά και νέες ευκαιρίες σε εµπορικό επίπεδο και θεωρώ ότι είναι µια από τις µεγαλύτερες προκλήσεις των εταιρειών των γεωργικών εφοδίων να τις ανακαλύψουν. Η γενικότερη πορεία της οικονοµίας παραµένει βέβαια στο προσκήνιο και ευελπιστούµε σε βελτίωση των µεγεθών που θα συµβάλλει στην οµαλοποίηση και της δικιάς µας δουλειάς. Τέλος η µεγαλύτερη πρόκληση θα είναι οι τιµές των αγροτικών προϊόντων, που µε ελάχιστες εξαιρέσεις δεν έχουν κάνει ακόµα τον παραγωγό να χαµογελάσει. Και βέβαια οι τιµές αυτές είναι καθοριστικές και για τις πωλήσεις της δικιάς µας βιοµηχανίας.

Τον τελευταίο καιρό, η EuroChem έχει ξεκινήσει την προώθηση των λιπασµάτων µε βάση το θειικό Κάλιο στην αγορά. Για ποιο λόγο αναλάβετε αυτή την πρωτοβουλία;
∆εν πρόκειται ακριβώς για προώθηση αλλά για ενηµέρωση των συνεργατών µας και της αγοράς. Και δεν είναι η πρώτη φορά που κάνουµε αυτήν την ενέργεια απλώς τώρα γίνεται πιο συντονισµένα. Οι λόγοι είναι προφανείς. Κατ’ αρχήν δεν υπάρχει νοµικό πλαίσιο για υποχρεωτική αναγραφή µιας ένδειξης στον σάκο του λιπάσµατος που να καθορίζει την προέλευση του Καλίου, αν δηλαδή είναι θειικό ή χλωριούχο. Επιπρόσθετα η διαφορά τιµής µεταξύ των δύο µορφών Καλίου έχει δηµιουργήσει προϊόντα 2 ταχυτήτων τιµολογιακά και χωρίς την απαραίτητη ενηµέρωση ο καταναλωτής θα στραφεί φυσιολογικά στο φτηνότερο. Θέλουµε µε αυτήν την προώθηση/ενηµέρωση να σταθούµε στο πλευρό του γεωπόνου/λιανοπωλητή και να ενισχύσουµε την επιχειρηµατολογία του στον αγρότη. Ξέρουµε πόσο δύσκολο είναι στις εποχές που ζούµε ο τελικός καταναλωτής να πεισθεί να αγοράσει ένα ακριβότερο προϊόν αν δεν είναι επαρκώς ενηµερωµένος.

Τέλος οι επιπτώσεις µιας λαθεµένης εφαρµογής µπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικές και για την καλλιέργεια αλλά και για το έδαφος και αυτός είναι ο κυριότερος λόγος για εµάς: Ο στόχος µας και η επιτυχία της εταιρείας µας είναι άµεσα συνδεδεµένος µε την επιτυχία της καλλιέργειας και µε την οικονοµική επιτυχία του τελικού πελάτη, του αγρότη. ∆εν είµαστε χτεσινοί στην αγορά και σκοπεύουµε να µείνουµε για πολλά χρόνια ακόµα. Αυτό όµως µπορεί να επιτευχθεί µόνο µε µια βιώσιµη γεωργία και µια ανταποδοτικότητα εισροών- τελικής παραγωγής.

Υπάρχει κάποια σύνδεση της προσπάθειας αυτής µε την έναρξη παραγωγής Καλίου στα ορυχεία της EuroChem στη Ρωσία;
Είναι γεγονός ότι η εµπορική εκµετάλλευση των ορυχείων Καλίου της εταιρείας µας της Eurochem ξεκίνησε ήδη από τον περασµένο χρόνο. Εδώ θα ήθελα να υπενθυµίσω ότι πρόκειται για 2 ορυχεία µε συνολικά αποθέµατα 10 δισ. τόνους χλωριούχου Καλίου και ετήσια παραγωγή 10 εκατ. τόνων προϊόντος στην τελική φάση. Με την έναρξη εκµετάλλευσης αυτών των ορυχείων η Eurochem γίνεται µία από τις 4 εταιρείες σε ολόκληρο στον κόσµο που παράγει και τα τρία βασικά στοιχεία Άζωτο, Φώσφορο και Κάλιο και τα αντίστοιχα λιπάσµατα.

Η εταιρεία µας δεν παράγει θειικό Κάλιο και για την παραγωγή σύνθετων λιπασµάτων µε βάση το θειικό Κάλιο αγοράζει την πρώτη ύλη από τρίτους. Αυτό βέβαια αποτελεί και ένα άλλοθι στην σηµερινή µας στάση και δείχνει ότι δεν υπάρχει καµία ιδιοτέλεια στην καµπάνια µας.

 

Άρα εντοπίζετε κάποια πλεονεκτήµατα των λιπασµάτων µε θειικό Κάλιο. Ποια είναι αυτά κατά τη γνώµη σας;
Τα πλεονεκτήµατα των σύνθετων λιπασµάτων µε βάση το θειικό Κάλιο εντοπίζονται σε 3 κυρίως επίπεδα: το πρώτο είναι ότι υπάρχουν πολλές καλλιέργειες που είναι ευαίσθητες στο χλώριο. Είναι καλλιέργειες πολύ δηµοφιλείς στην Ελλάδα µε προεξάρχουσες της πατάτας , του κρεµµυδιού, των εσπεριδοειδών, του αµπελιού κτλ. Τα λιπάσµατα που περιέχουν χλώριο θα µειώσουν την παραγωγή των ευαίσθητων καλλιεργειών και κατά συνέπεια και το εισόδηµα του παραγωγού. Το δεύτερο είναι η συµβολή των χλωριούχων λιπασµάτων στην αλάτωση των εδαφών. Το χλωριούχο Κάλιο έχει υψηλό δείκτη αλατότητας και δεν συνιστάται σε περιοχές µε χαµηλές βροχοπτώσεις όπως είναι για παράδειγµα η Ν. Ελλάδα. Η αλάτωση µπορεί να υποβαθµίσει ένα έδαφος στο σύνολό του και να το κάνει ακόµα και ακατάλληλο για καλλιέργεια. Είναι ένας από τους σοβαρότερους λόγους της ερήµωσης των εδαφών και ειδικά σε περιοχές µε ξηροθερµικό κλίµα και χαµηλή ποιότητα νερών άρδευσης ο κίνδυνος µεγιστοποιείται. Το τρίτο είναι η περιεκτικότητα των λιπασµάτων µε θειικό Κάλιο σε Θείο, ένα στοιχείο που τα φυτά το απαιτούν σε µεγάλες ποσότητες και είναι υπεύθυνο για βασικές λειτουργίες της φυσιολογίας τους.


Στο γεωπονικό κατάστηµα υπάρχει κάποιος τρόπος να ξεχωρίσει ο αγρότης αν κάποιο προϊόν περιέχει χλωριούχο ή θειικό Κάλιο;
Εφόσον η νοµοθεσία δεν επιβάλλει την αναγραφή του τύπου του Καλίου στο σακί του λιπάσµατος η δυνατότητα του καταναλωτή να ξεχωρίσει τα προϊόντα εκµηδενίζεται. Ωστόσο στην Ελλάδα έχουµε ένα σοβαρό πλεονέκτηµα σε σχέση µε άλλες χώρες: η διανοµή των λιπασµάτων γίνεται από εξειδικευµένους πωλητές που είναι γεωπόνοι και γνωρίζουν πολύ καλά και τους τύπους του Καλίου αλλά πολύ περισσότερο γνωρίζουν να συµβουλέψουν τους πελάτες τους τι ακριβώς ταιριάζει στις καλλιέργειές τους. Το πλεονέκτηµα γίνεται µεγαλύτερο αν σκεφτεί κανείς ότι αυτοί οι συνάδελφοι δρουν σε µικρές περιοχές και η δική τους βιωσιµότητα εξαρτάται απόλυτα από τη βιωσιµότητα του πελάτη τους.  Στην ουσία η δικιά µας καµπάνια θα ενδυναµώσει τη δικιά τους φωνή και τα δικά τους επιχειρήµατα στην προσπάθεια να τοποθετήσουν ένα ακριβότερο αλλά απαραίτητο προϊόν.

Πιστεύω πάντα στο µότο «η γνώση είναι δύναµη». Σε αυτήν την λογική στηρίζεται η καµπάνια µας και είµαι σίγουρος ότι θα βρει την ανταπόκριση που της αξίζει.

 

Σε ποιες οµάδες καλλιεργειών βρίσκει εφαρµογή το θειικό Κάλιο;
Οι καλλιέργειες που είναι ευαίσθητες ή µέτρια ευαίσθητες στο χλώριο καθώς και η επιπτώσεις στην παραγωγή ή/και στην ποιότητα είναι πολλές και µπορεί να τις βρει κάποιος µε µια απλή επίσκεψη στο διαδίκτυο. Στην εδαφοανάλυση κυρίως η µέτρηση της ηλεκτρικής αγωγιµότητας µπορεί να τον κατευθύνει στην κατάσταση του εδάφους από πλευράς αλατότητας. Όµως πιστεύω πως η πιο ενδεδειγµένη διαδικασία είναι να εµπιστευθεί τον υπεύθυνο γεωπόνο που παρακολουθεί τις καλλιέργειές του.

 

∆ιαπιστώνετε µία σχέση «value for money» στο θειικό Κάλιο;
Η αποκλειστική χρήση µόνο θεϊκού καλίου είναι µονόδροµος για πολλές καλλιέργειες και περιοχές. Η µη χρήση του θα οδηγήσει σε προβλήµατα παραγωγής, τοξικότητες και πιθανά σε επιβάρυνση του εδάφους του χωραφιού. Και λαµβάνοντας  υπ’οψη ότι το Κάλιο είναι καθοριστικό στοιχείο για την ποιότητα και απαραίτητο στις περισσότερες καλλιέργειες, φυσικά υπάρχει η σχέση που αναφέρετε. Και µάλιστα η σχέση αυτή θα µπορούσε να περιγράφει καλύτερα ως «money or nothing».


Τι να περιµένουµε από την Eurochem την καινούργια χρονιά;
Στην Eurochem στην Ελλάδα έχουµε αποφασίσει ότι είµαστε µια εταιρεία µε εξειδίκευση στην θρέψη. O στόχος µας είναι να προσφέρουµε τεχνογνωσία µαζί µε προϊόντα πρώτης γραµµής και νέας τεχνολογίας. Για τον λόγο αυτό ενδυναµώνουµε το τεχνικό τµήµα και το τµήµα marketing µε έµπειρους γεωπόνους και πυκνώνουµε την επικοινωνία µε τους πελάτες µας και τον τελικό καταναλωτή. Φέτος µας ενδιαφέρει να υποστηρίξουµε ιδιαίτερα τα Crenel και τα υδατοδιαλυτά NPK, ενώ στα σχέδιά µας παραµένει ο εµπλουτισµός της γκάµας των straight υδατοδιαλυτών λιπασµάτων. Μετά την παραγωγή του υδατοδιαλυτού MAP η εταιρεία µας στην Lifosa της Λιθουανίας ξεκινά την παραγωγή Φωσφορικής Ουρίας (UP). Είναι η µοναδική Φωσφορική ουρία που θα παράγεται σε Ευρωπαϊκό έδαφος µε Ευρωπαϊκές ποιοτικές προδιαγραφές και REACH ώστε να µπορούν οι πελάτες µας στην Ελλάδα να χρησιµοποιούν ένα προϊόν µε ασφάλεια και νοµιµότητα. Τέλος συνεχίζουµε τον πειραµατισµό στο εργοστάσιό µας στην Κόρινθο για νέας γενιάς σταθεροποιητές (inhibitors) αλλά αυτά είναι θέµατα που θα ανακοινωθούν αργότερα.

Βιογραφικό
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966. Από το 2012-2016 ήταν εκλεγµένος πρόεδρος στο Σύνδεσµο Παραγωγής και Εµπορίας Λιπασµάτων (ΣΠΕΛ) και από το 2016 εκτελεί χρέη αντιπροέδρου. Eίναι διευθύνων σύµβουλος και αντιπρόεδρος στην εταιρεία Eurochem Agro Hellas SA. Είναι απόφοιτος του ΓΠΑ µε ειδικότητα Φυτοτεχνία και κατέχει µεταπτυχιακό (MSc) από το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών στο Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία. Είναι παντρεµένος και έχει 3 παιδιά.

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προιόντα Τεχνολογία