Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Branding

Η επανάσταση των ξηρών καρπών

Υπάρχει λόγος που όλοι οι τεχνολόγοι τροφίμων, οι αναλυτές του χώρου και οι διατροφολόγοι μιλούν για μια «επανάσταση των ξηρών καρπών». Εδώ και καιρό άλλωστε, αμύγδαλα, φιστίκια, καρύδια, κάσσιους μονοπωλούν τις λίστες με τα πιο αγαπητά σνακς του πλανήτη.

16_2

Πέτρος Γκόγκος

514
0

Ειδικά τα αμύγδαλα. Δεν υπάρχει διατροφολόγος που να μην τα εντάσσει σε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής, όπως δεν υπάρχει και σειρά εναλλακτικών του γάλακτος τροφίμων που να μην περιλαμβάνει προϊόν με βάση το αμύγδαλο. Από ροφήματα και αλεύρι, μέχρι συσκευασίες με ψίχα αλατισμένη ή χωρίς και, τελευταία στην Ελλάδα «βούτυρο» που έρχεται να κοντράρει στα ίσα την «αμερικανιά» του φιστικοβούτυρου, το αμύγδαλο μπορεί να καταναλωθεί με 1.000 διαφορετικούς τρόπους, ακολουθώντας ετήσιο ρυθμό αύξησης 6%.

Υψηλή συγκέντρωση σε πρωτεΐνη, φυτικές ίνες, βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά, η δημοφιλία τους εξακολουθεί να ακολουθεί ανοδική πορεία εδώ και μια δεκαετία, χωρίς να έχει εμφανίσει το παραμικρό σημάδι κόπωσης.

Οι ξηροί καρποί έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμοι για τις βιομηχανίες τροφίμων, αφού παρουσιάζουν ένα ευρύ πεδίο εφαρμογών, δανείζοντας παράλληλα γεύσεις και υφές στα τελικά προϊόντα που έχουν απήχηση στους καταναλωτές.

Πολύ συχνά προβάλλονται με την πρωτεϊνική τους ιδιότητα, επιτρέποντας την αντικατάσταση άλλων διατροφικών συνηθειών σε εκδοχές εύκολης κατανάλωσης. Επιπλέον διαμορφώνεται τελευταία μια νέα τάση που προβλέπει την ενσωμάτωση ξηρών καρπών σε βρεφικές τροφές, αφού οι τελευταίες έρευνες έχουν δείξει πως η κατανάλωσή τους κατά τους πρώτους μήνες της ζωής, αποτρέπουν την εκδήλωση αλλεργιών και ευαισθησιών στα επόμενα στάδια της ζωής. Έτσι, αναμένεται τους επόμενους μήνες να ενταθεί και η κυκλοφορία προϊόντων που στοχεύουν σε αυτήν την ηλικιακή κατηγορία.




Σταφίδα - Το 2021 7 δισ. δολάρια

Παρά τις χαμηλές πτήσεις της εγχώριας αγοράς, που φαίνεται ότι αποτελούν φαινόμενο σε τέτοια διεθνή συγκυρία, στον κόσμο η προοπτική της σταφίδας εντάσσεται στο οικονομικό αποτύπωμα του κλάδου αποξηραμένων φρούτων που ανέρχεται για το 2021 στα 7,05 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τελευταίες εκθέσεις που αποτιμούν στα 6,34 δισ. το μέγεθος της αγοράς για το 2020.  Η τελευταία τάση θέλει το λανσάρισμα νέων γεύσεων, με εφαρμογή της ξήρανσης σε νέες κατηγορίες φρούτων, μαζί με κυκλοφορία «πολυποικιλιακών» συσκευασιών. 

Ηγεμονία των ξηρών καρπών στο πρωινό γεύμα

Μια σταδιακή απομάκρυνση από το αμερικανικού τύπου πρωϊνό με τα αυγά και το μπέικον, στο «Greek yoghurt» με ξηρούς καρπούς και αποξηραμένα φρούτα μετρούν οι τελευταίες εκθέσεις αγοράς που έχουν στα χέρια τους επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. «Όλο και λιγότεροι διαλέγουν γλυκά επιδόρπια και μπισκότα στις επιλογές τους για σνακ. Αν’ αυτών, οι καταναλωτές στρέφονται σε πλούσιες σε ενέργεια επιλογές όπως των ξηρών καρπών. Ειδικά στην Ιταλία, τόσο μονάδες φιλοξενίας όσο και σταθεροί καταναλωτές διαμορφώνουν μια ζήτηση για τέτοια προϊόντα που δεν υπήρχε πριν από πέντε χρόνια» αναφέρει ο Giuseppe Mocerino, ιδιοκτήτης της ομώνυμης εταιρείας.



Αμύγδαλα με brand κτηνοτρόφων

Με την εµπειρία έξι γενεών κτηνοτρόφων στις πλάτες τους και βλάχικες ρίζες, τα αδέρφια Τσιούκα από το χωριό Κανάλια Μαγνησίας ήξεραν πολλά από αιγοπρόβατα. Στην πορεία χρειάστηκε να εντρυφήσουν και στη μεταποίηση του γάλακτος, κάνοντας ένα άλμα προς την τυροκόμηση, που τους έσωσε από την πτώχευση το 2010. Έχοντας τα τελευταία χρόνια εδραιώσει το brand τους στις αγορές των αστικών κέντρων της χώρας, επεκτάθηκαν σε μια νέα σειρά προϊόντων με πυρήνα τις αμυγδαλιές της ευρύτερης γειτονιάς τους.

Ψίχα βιολογικού αμυγδάλου, μπουκιές αμυγδάλων σε συσκευασία τσέπης και πικραμύγδαλα συμπληρώνουν το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της οικογενειακής επιχείρησης, η οποία έχει επεκταθεί και σε μια νέα αλυσίδα γαλακτοπωλείων. Γαλακτοκομείο στην Πανόρμου και στον Βόλο, με προϊόντα από την οικογενειακή εκμετάλλευση που μεταποιούνται και σε παραδοσιακά γλυκά. Από χίλια κύµατα πέρασαν τα τρία αδέρφια, µέχρι να µπορέσει η επιχείρηση να σταθεί στα πόδια της.  «Τα οικονοµικά µας µεγέθη ήταν αρνητικά από το ξεκίνηµα και παρέµειναν έτσι για πολύ καιρό. Ουσιαστικά ακόµα συνεχίζουν, όµως ευελπιστώ πως σε ένα µε δυο χρόνια θα είµαστε στο µηδέν, προτού περάσουµε σε θετικά µεγέθη» ανέφερε ο κ. Τσιούκας, αναγνωρίζοντας ωστόσο πως ο τζίρος της επιχείρησης είναι σχεδόν ο διπλάσιος από αυτόν που θα είχε αν δεν είχαν κάνει το βήµα να µπουν στη µεταποίηση.

 Η σταφίδα έχει μέλλον σύμφωνα με τον Παναγιώτη Χριστοδούλου 

Ανεξάρτητα από το πόσο την έχουν παραμελήσει σε περιοχές όπου παραδοσιακά ασχολούνταν με την καλλιέργειά της, η σταφίδα έχει μέλλον, αλλά θέλει δουλειά υποστηρίζει με σθένος ο Παναγιώτης Χριστοδούλου, ο οποίος συστήνεται πρώτα ως αγρότης και έπειτα ως επιχειρηματίας στο χώρο της τυποποίησης και εξαγωγής κορινθιακής σταφίδας.

Τα 75 με 80 λεπτά το κιλό που πληρωνόταν η σταφίδα στα μισά της δεκαετίας που διανύουμε ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. «Η τιμή αυτή ήταν ασύμφορη, δεν έβγαζες ούτε τα έξοδα παραγωγής. Το πήρα απόφαση τότε ότι για να έχει νόημα η προσπάθεια, πρέπει να πληρωθείς την υπεραξία», σημειώνει.

Ο Παναγιώτης Χριστοδούλου κουβαλάει εμπειρία στην καλλιέργεια της σταφίδας από τον προπάππου του, αφού για πάνω από 100 χρόνια η οικογένειά του ζούσε από τους αμπελώνες της που βρίσκονται σε υψόμετρο 800 περίπου μέτρων στο Καισάρι Κορινθίας.

Γύρω στο 2016, η «Πριγκίπισσα Σταφίδα» από τα 30 περίπου στρέμματα που καλλιεργεί ο αγρότης συνομιλητής μας, γίνεται πραγματικότητα. «Οι αρχαίοι αναφέρονταν στην σταφίδα ως πριγκίπισσα έμαθα, ψάχνοντάς το λίγο παραπάνω. Την ίδια περίοδο ήταν και η γυναίκα μου Γεωργία έγκυος στην κόρη μας, οπότε η ονομασία ήρθε συνδυαστικά από αυτά τα δυο γεγονότα» εξηγεί ο ίδιος.

Εκτός από τις σταφίδες, που εντυπωσιάζουν στις πρωτότυπες χάρτινες συσκευασίες, η οικογένεια του Παναγιώτη Χριστοδούλου δημιουργεί και τρία αλείμματα σταφίδας σε βαζάκια. Τα προϊόντα της επιχείρησης εξάγονται σε εφτά χώρες μεταξύ των οποίων η Γερμανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Σουηδία, η Τσεχία και η Κύπρος. Στην Ελλάδα τα βρίσκει κανείς σε ντελικατέσεν.  Οι επαφές για τις συμφωνίες αυτές έγιναν κυρίως μέσω διαδικτύου.  Προς το παρόν η μεταποίηση της πρώτης ύλης γίνεται φασόν, γεγονός το οποίο ο κ. Χριστοδούλου ευελπιστεί να αλλάξει στο προσεχές μέλλον, επενδύοντας σε ένα εργαστήριο.




Στάσου...μύγδαλα απο τη Νutorious

Η παραγωγή, επεξεργασία και η εμπορία των ξηρών καρπών είναι μια δραστηριότητα που οι άνθρωποι της Notorious γνωρίζουν περισσότερα από 50 χρόνια. Η σημερινή εταιρεία με τις ευρηματικές συσκευασίες ιδρύθηκε το 2018 στο νησί της Σάμου και χειρίζεται ξηρούς καρπούς αποκλειστικά κλάσης«Elite»  Η εταιρεία διαθέτει στην αγορά και spreads ξηρών καρπών  σε έξι γεύσεις.



Σταθερά βήματα θέλει το φιστίκι

Με την εμπειρία της οικογένειας Παπασταθόπουλου στα Φάρσαλα

Αν και σπούδασε και εργάστηκε ως πολιτικός μηχανικός, ο Ιωάννης Παπασταθόπουλος η αγάπη του για τη γη -όντας γιος αγρότη- δεν τον άφησε να απομακρυνθεί πολύ από αυτήν, και έτσι πριν από 20 χρόνια ξεκίνησε την καλλιέργεια φιστικιών.  Σήμερα το Κτήμα Παπαστάθη εκτείνεται σε αγροκτήματα συνολικής έκτασης 300 στρεμμάτων στα Δ.Δ. Δέντρων-Ναρθακίου του Δήμου Φαρσάλων στο νομό Λάρισας και στο Δ.Δ. Θαυμακού του Δήμου Δομοκού στο νομό Φθιώτιδος, με φιστικόδεντρα δύο ποικιλιών, της κλασικής Αιγινίτικης ποικιλίας και της ποικιλίας Ρontikis.  Τα περίπου 8.000 δέντρα αποδίδουν, ανάλογα με την χρονιά, περίπου στους 40 με 50 τόνους. Τα προϊόντα είναι φιστίκι σε ψίχα, ψημένο σε διάφορες γεύσεις αλατισμένο, ανάλατο ή ελαφρώς αλατισμένο. Η οικογενειακή επιχείρηση εξάγει το 40% του τζίρου ενώ τα προϊόντα διατίθενται στο κατάστημα της οικογένειας, αλλά και σε επιλεγμένα delicatessen σε όλη την Ελλάδα. Η παραγωγή στο Κτήμα Παπαστάθη είναι καθετοποιημένη. «Έχουμε όλη τη γραμμή παραγωγής, αποφλοιωτήρα, στεγνωτήριο, ξηραντήρα, διαλογέα μεγέθους», αναφέρει ο κ. Παπασταθόπουλος, σημειώνοντας πως όλες αυτές οι επενδύσεις έγιναν με ίδια κεφάλαια.



Τhe Νutlers

Το οικογενειακό αμυγδαλοβούτυρο

Για πάνω από 35 χρόνια η οικογένεια Φώτου στο Σέσκλο Μαγνησίας αγόραζε από τοπικούς παραγωγούς αµύγδαλα και τα έσπαγε στο σπαστήρα της, για να τα εµπορευτεί στη συνέχεια στη χονδρική. Προ διετίας, είχαν την ιδέα να τα χωρέσουν σε βάζα, ακολουθώντας το ρεύµα της εποχής που απαιτεί καινοτόµα προϊόντα φυτικών σκευασµάτων. Το όνοµα της νέας επιχείρησης: «the nutlers, από τα nuts που είναι οι ξηροί καρποί και από το µπάτλερ» εξηγεί ο Κωνσταντίνος Πλατανάκης, ο οποίος µαζί µε τον κουνιάδο του, Γιώργο Φώτου, βρίσκονται πίσω από την προσπάθεια αυτή. «Η ιδέα ήρθε από τις ΗΠΑ, όπου τα προϊόντα αυτά είναι διαδεδοµένα και η κατανάλωση τεράστια. Αυτή η τάση έρχεται και προς τα εδώ και ουσιαστικά πρόκειται για µια στροφή προς την υγιεινή διατροφή», αναφέρει ο ίδιος.




Νέα οικοτεχνία

Δίνει ενέργεια, είναι Nutree

Αν υπάρχει ένα στοιχείο στη φυσική αγορά που να επιβεβαιώνει όσους κάνουν λόγο για δυναμική τάση γύρω από τους ξηρούς καρπούς, δεν μπορεί να είναι άλλο από την συχνότητα με την οποία εμφανίζονται νέες οικοτεχνίες και επιχειρήσεις με τη δική τους πινελιά στην εικόνα των τελικών προϊόντων. Μια από τις δεκάδες προσπάθειες εντός των ελληνικών συνόρων, με αφετηρία και αυτή την τελευταία τριετία, είναι η Nutree του Αναστάση Στοφόρου και του  Φαίδωνα Μίχου. Οι δύο φίλοι, επιστρέφοντας από σπουδές στο εξωτερικό, σε αντικείμενο μακρινό από την Τεχνολογία Τροφίμων, έφεραν μαζί τους μπάρες ενέργειας με βάση ξηρούς καρπούς και αποξηραμένα φρούτα. Μέσα σε μια διετία, έχουν κατακτήσει το κέντρο των Αθηνών, με τα προϊόντα τους να διατίθενται στα πιο δημοφιλή delicatessen από το Παγκράτι ως το Κουκάκι.




Tsik2tsik

Τα πάντα για το αμύγδαλο

Mια παράδοση που ξεκινά το 1979, σήμερα με τη δεύτερη γενιά πλέον, συνεχίζει η εταιρεία Δ & Α ΤΣΙΚΑΣ Ο.Ε TSIK2TSIK που δραστηριοποιείται στο χώρο των ξηρών καρπών και αποξηραμένων φρούτων με έμφαση στο αμύγδαλο. Στις ιδιόκτητες σύγχρονες εγκαταστάσεις των 2500m2 διαθέτει τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα συσκευασίας και επεξεργασίας του ξηρού καρπού, με εξειδίκευση στην επεξεργασία του αμυγδάλου, με αποτέλεσμα την λεύκανση του και την κοπή του σε φιλέ, κροκάν και σκόνη(πούδρα) τα οποία αποθηκεύονται σε ψυκτικούς θαλάμους 1100m3. Η εταιρεία, με έδρα τον νομό Κοζάνης, επεξεργάζεται και εμπορεύεται όλα τα είδη των ελληνικών ξηρών καρπών και ό,τι δεν υπάρχει στην ελληνική αγορά εισάγεται από επιλεγμένους οίκους του εξωτερικού.




Nuts ‘N Nuts

Νέα αισθητική

Συνεχίζoντας την οικογενειακή παράδοση στην καλλιέργεια ξηρών καρπών και ακολουθώντας παράλληλα μια σύγχρονη επιχειρηματική προσέγγιση η NUTS ‘N NUTS ιδρύθηκε το 2014 με σκοπό να επαναπροσδιορίσει την αισθητική των ελληνικών καρπών. Η γκάμα της αποτελείται από μία σειρά προϊόντων που είναι βραβευμένα από τα Great Taste Awards και  περιλαμβάνει φιστίκια, mix ξηρών καρπών και αποξηραμένα φρούτα.

Η επιλογή των καρπών γίνεται από κτήματα οικογενειακής καλλιέργειας στο Μαρκόπουλο Μεσογαίας και η παράδοση στην καλλιέργεια της φιστικιάς μετράει πάνω από 60 χρόνια. Σημειώνεται ότι στο Μαρκόπουλο δραστηριοποιούνται περίπου 50 παραγωγοί και παράγουν πάνω από 120 τόνους φιστίκι ετησίως. Η ΝUTS ‘N NUTS καλλιεργεί πάνω από 150 δέντρα που καλύπτουν μία έκταση 10 στρμ., ενώ διατηρεί συνεργασίες με παραγωγούς στην περιοχή και σε όλη την Ελλάδα. Συνολικά εκμεταλλεύεται 1.200 δέντρα σε έκταση 45 στρεμμάτων.

Από τη Χίο

Kiss the Earth

Προϊόντα - καύσιμα για δραστήριους ανθρώπους δημιουργεί η εταιρεία Kiss the Earth που ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2017 στη Χίο προϊόντα-«καύσιμα» για δραστήριους ανθρώπους.

 


Στα Ιωάννινα

Τεχνολογία και ποιότητα

Mια ταχέως αναπτυσσόμενη ελληνική εταιρεία, η οποία επεξεργάζεται και συσκευάζει ξηρούς καρπούς, αποξηραμένα καθώς και ενυδατωμένα φρούτα είναι η ΣΔΟΥΚΟΣ Α.Ε. Οι υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της βρίσκονται στη βιομηχανική περιοχή Ιωαννίνων.



Το Μαύρο Χρυσάφι της Νεμέας

Με τις απαρχές της καλλιέργειας να φτάνουν στο μακρινό 1876, σήμερα οι Βιολογικοί Αμπελώνες Παπαϊωάννου είναι μια επιτυχημένη οικογενειακή επιχείρηση, που μετά απ’ την απήχηση των κρασιών της στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί και στην παραγωγή της ιστορικής Κορινθιακής Σταφίδας, η οποία αποξηραίνεται με φυσικό τρόπο στη σκιά και φέρει το όνομα  «Golden Black» , που σημαίνει «Μαύρο Χρυσάφι».

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία