BACK TO
TOP
Εμπορεύματα

Ψηλά ναύλα πλοίων δυσκολεύουν εξαγωγές αγροτικών προϊόντων

Σηµαντική αύξηση παρουσιάζεται στο κόστος µεταφοράς εµπορευµάτων ανά τον κόσµο και κατ’ επέκταση και στις τελικές τιµές των προϊόντων λόγω των αναταράξεων των περιορισµών που δηµιουργεί η πανδηµία και κυρίως η έλλειψη εµπορευµατοκιβωτίων στην Κίνα.

44-45_23_2

Μαρία Γιουρουκέλη

52
0

Μάλιστα, η πρόσφατη διαταραχή στο Σουέζ, κλιµάκωσε την κρίση υπονοµεύοντας τις εξαγωγές µικρών κυρίως επιχειρήσεων απειλώντας να τις θέσει εκτός αγοράς. Ακυρώσεις ή «πάγωµα» παραγγελιών, ανατιµήσεις συνθέτουν τα νέα δεδοµένα που ως φαίνεται δεν αφήνουν ανεπηρέαστη και την ελληνική αγορά και κατ’ επέκταση και τον πρωτογενή κλάδο. ∆εν είναι λίγες, οι επιχειρήσεις που έχουν ήδη αρχίζει να αντιµετωπίζουν σηµαντικό πρόβληµα από το επιπλέον κόστος είτε για την εισαγωγή και προµήθεια πρώτων υλών είτε για την εξαγωγή των προϊόντων τους. Εξάλλου υπάρχει ένα ευρύ φάσµα παρενεργειών µε αυξήσεις έως και 20% στις πρώτες ύλες που χρησιµοποιούν πολλές βιοµηχανίες πλαστικών και χηµικών, στο χαρτί, στις συσκευασίες και αλλού.

Σύµφωνα µε τον Γκόρντον Ντάουνς, διευθύνοντα σύµβουλο της ψηφιακής πλατφόρµας New York Shipping Exchange, που φέρνει σε επαφή εξαγωγικές επιχειρήσεις µε ναυτιλιακές µεταφορικών πλοίων, οι µεγάλες επιχειρήσεις µπορούν να διασφαλίσουν χαµηλότερο ναύλο επειδή οι παραγγελίες τους είναι πολύ µεγαλύτερες. Για τις µικρότερες, όµως, τα πράγµατα είναι δύσκολα καθώς είναι αναγκασµένες να υφίστανται τις αυξήσεις των τιµών. Την αύξηση στο κόστος εµπορευµατοκιβωτίων επισηµαίνουν και εταιρείες που µεταφέρουν προϊόντα από την Ασία, την Ευρώπη και την Αγγλία, καταδεικνύοντας ταυτόχρονα και τον ολοένα και πιο σηµαντικό ρόλο που διαδραµατίζει η Κίνα στην παγκόσµια αλυσίδα τροφοδοσίας.

Το κόστος µεταφοράς έχει υπερτριπλασιαστεί και αυτό έχει ήδη δηµιουργήσει ανησυχίες στις αγορές της Ευρώπης. Συγκεκριµένα, το κόστος µεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη έχει αυξηθεί από τα 2.000 δολάρια το Νοέµβριο του 2020 σε περισσότερα από 9.000 δολάρια, σύµφωνα µε ναυτιλιακές εταιρείες και εισαγωγείς, τους οποίους επικαλείται δηµοσίευµα των «FT».

Αναπόφευκτα οι εξαγωγικές και οι εισαγωγικές επιχειρήσεις και οι µεσάζοντες στον κλάδο εξετάζουν την προοπτική να αγοράσουν δικά τους εµπορευµατοκιβώτια για θαλάσσια  µεταφορά αλλά και να ναυλώσουν οι ίδιες πλοία για να αποφύγουν την επιβάρυνση που προεξοφλούν ότι συνεπάγεται η µελλοντική νέα αύξηση των µεταφορικών αλλά και οι καθυστερήσεις. Τις τελευταίες εβδοµάδες στα δροµολόγια που συνδέουν την Ασία µε τη Βόρεια Αµερική ο ναύλος για ένα κοντέινερ 13 µέτρων κυµαίνεται κάπου ανάµεσα σε 2.500 και 3.000 δολάρια, επίπεδο κατά 25% ώς 50% υψηλότερο σε σύγκριση µε το αντίστοιχο πριν από ακριβώς έναν χρόνο. Αυτό διαπιστώνει ο Τζορτζ Γκίφιτς, στέλεχος της S&P Global Platts µε ειδίκευση στις παγκόσµιες τιµές φορτίου. Όπως τονίζει ο ίδιος µιλώντας στο Bloomberg, «αυτό προδίδει ότι ο κόσµος θεωρεί βέβαιο πως οι τιµές θα συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά».

Το ∆ιεθνές Ναυτιλιακό Συµβούλιο από την πλευρά του υπογραµµίζει πως οι µεγαλύτερες δυσκολίες βρίσκονται στη διαχείριση των εµπορευµάτων όταν αυτά βρίσκονται ακόµη στη στεριά, ενώ η αγορά κινείται πάντα µε τους νόµους της προσφοράς και της ζήτησης. Ο Τζιµ Εστιλ, διευθύνων σύµβουλος της καναδικής Danby Appliances, υπογραµµίζει πως ενίοτε ένα φορτίο µπορεί να παραµείνει στα λιµάνια επί µέρες µέχρις ότου φορτωθεί σε τρένα ή φορτηγά. Αυτές οι καθυστερήσεις ευθύνονται κατά τη γνώµη του για την εκτίναξη των τιµών: ένα ψυγείο που κανονικά πρέπει να κοστίζει 350 δολάρια, τώρα αποτιµάται 70 δολάρια περισσότερο εξαιτίας του κόστους της φόρτωσης.

 Το παρόν άρθο μπορείτε να το βρείται στις σελίδες της εφημερίδας Agrenda που κυκλοφόρησε την Μεγάλη Πέμπτη 29 Απριλίου

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία