Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Αμπελοοινικά

Ο μύθος και η προσωπικότητα φτιάχνουν «μαγιά» για τους Μικρούς Οινοποιούς

Μπορεί η προσήλωση στην ποιότητα και η πολλή δουλειά να είναι η απαραίτητη βάση, αλλά για να ξεχωρίσει η προσπάθεια, κυρίως ενός μικρού οινοποιείου, χρειάζεται ο «μύθος» και η «προσωπικότητα».

Smoe-1

Μαρίνα Σκοπελίτου

508
0

Την πίστη τους σε αυτή την νέα τάση φρόντισαν να αναδείξουν με τον καλύτερο τρόπο τα μέλη του ΣΜΟΕ στην πρώτη τους έκθεση που ξεκίνησε την Κυριακή, 7 Απριλίου, και συνεχίζεται σήμερα, 8 Απριλίου, στο The Hub Events στα Πετράλωνα.

Στις επιλογές που προσφέρονται στους επισκέπτες της έκθεσης περιλαμβάνονται κρασιά με χαρακτήρα από μικρά, ξεχωριστά οινοποιεία, που αναβιώνουν και εξελίσσουν σπάνιες και ξεχασμένες ελληνικές ποικιλίες, και που πιστεύουν ότι η ταυτότητα ενός κρασιού είναι άρρηκτα δεμένη με τη γη και τους ανθρώπους που τη ζουν και την καλλιεργούν.

Ο ρόλος των μικρών οινοποιείων στη διεθνή σκηνή

«Μιλώντας με ανθρώπους στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στις ΗΠΑ η τάση που βλέπουμε είναι μία στροφή σε μικρά οινοποιεία, δηλαδή επιχειρήσεις που παράγουν ποσότητες ικανές να στηρίξουν μία τοποθέτηση στην αγορά αλλά και φτιάχνουν κρασιά με προσωπικότητα και διαφορετικότητα και φυσικά από γηγενείς ποικιλίες», ανέφερε μιλώντας στο agronews ο αντιπρόεδρος του ΣΜΟΕ, Γιάννης Παπαργυρίου.

Την ίδια τάση επιβεβαίωσε και ο Λαυρέντης Καρανίκας, του ομώνυμου Κτήματος από το Αμύνταιο, που ειδικεύεται στα αφρώδη κρασιά: «Η δική μας προσωπικότητα, για παράδειγμα, είναι η βιοδυναμική καλλιέργεια και οι ποικιλίες Ξινόμαυρο και Ασύρτικο. Ταυτόχρονα, η ποιότητά μας είναι ίδια με αυτή της σαμπάνιας. Έτσι, από στόμα σε στόμα γίναμε γνωστοί και όλοι σχολίαζαν ποιος είναι και τι κάνει ο “ιπτάμενος Ολλανδός” (σ.σ. ο κ. Καρανίκας έζησε και εργάστηκε για χρόνια στην Ολλανδία). Μιλάει από μόνο του το προϊόν αλλά και ο “μύθος”. Θυμηθείτε τον Σιγάλα στις αρχές, όταν όλοι έλεγαν ότι υπάρχει ένας “μάγος” στη Σαντορίνη που κάνει απίστευτα πράγματα. Πλέον, αυτό είναι το σημαντικό, να προσπαθείς να κρατάς τον μύθο».

Σε αυτόν τον στόχο για τα μικρά οινοποιεία, πρωταρχικό ρόλο μπορεί να παίξει ένα συλλογικό όργανο, όπως ο ΣΜΟΕ, σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα:

 «Υπάρχουν πολλά οινοποιεία δεύτερης και τρίτης γενιάς που κατάλαβαν ότι ο κόσμος πέρα από τα κρασιά μαζικής παραγωγής, θέλει και κρασιά με προσωπικότητα. Μέχρι τώρα δεν υπήρχε μία έκθεση ή ένας σύνδεσμος για να βοηθηθούμε κι εμείς. Έτσι αποφασίσαμε να τον φτιάξουμε μόνοι μας και μέσα σε έναν χρόνο μαζεύτηκαν 44 οινοποιεία, γεγονός που δείχνει ότι υπήρχε μεγάλη ανάγκη στον χώρο».

Ικανοποίηση για την προσέλευση του κοινού

Η πρώτη μέρα της έκθεσης ολοκληρώθηκε με επιτυχία, σύμφωνα με τους διοργανωτές, καθώς η προσέλευση του κόσμου ήταν παραπάνω από ικανοποιητική.

«Είμαστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι από την πρώτη μας έκθεση καθώς ο κόσμος έχει δείξει ενδιαφέρον. Πρόκειται για ανθρώπους που δεν έχουμε δει σε άλλες εκθέσεις, πάρα πολλούς ιδιώτες και αρκετούς επαγγελματίες, που περίμεναν αυτή την έκθεση για να δοκιμάσουν σπάνια κρασιά από μικρούς παραγωγούς. Βέβαια, και η προσέλευση των οινοποιείων ήταν μαζική. Συμμετείχαν όλα τα οινοποιεία μας ενεργά. Σκεφτείτε ότι αρχικά κλείσαμε αυτόν τον χώρο για 35 οινοποιεία και αυτή τη στιγμή είναι 44. Μόνο επιτυχία το λες αυτό. Τα μέλη μας αυξάνονται συνέχεια, έτσι σε λιγότερο από 1 χρόνο έχουμε διπλασιαστεί, ενώ είναι σε εκκρεμότητα και τα αιτήματα άλλων οινοποιείων. Γενικά, είμαστε πάρα πολύ αισιόδοξοι, βλέποντας μάλιστα τους φορείς να ανταποκρίνονται», δήλωσε η Κατερίνα Μποσινάκη, γραμματέας του ΣΜΟΕ.





Από την πλευρά τους τα μέλη του συνδέσμου εξέφρασαν την ίδια ικανοποίηση, τόσο για τη συγκεκριμένη έκθεση όσο και γενικότερα για τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις του ΣΜΟΕ μέχρι στιγμής.

Πιο συγκεκριμένα, η Χριστίνα Σαλονικίδου του Κτήματος Agrοvision από τη Χαλκιδική ανέφερε: ««Είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι με την υποδοχή, την οργάνωση και το χώρο. Είναι πολύ ζεστός, φιλόξενος και φωτεινός, γεγονός που μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τα κρασιά καλύτερα. Επιπλέον, η προσέλκυση του κόσμου είναι πολύ μεγάλη».

«Φέτος περιοριστήκαμε στην έκθεση του Συνδέσμου μας, για να της δώσουμε την υπεραξία που χρειάζεται. Έτσι κι αλλιώς δεν έχει να ζηλέψει κάτι από τις υπόλοιπες εκθέσεις. Εδώ γίνονται δουλειές που είναι ιδιαίτερες και κάθε οινόφιλος και κάθε επιχειρηματίας ψάχνει», υπογράμμισε ο Κωνσταντίνος Λιάππης της οινοποιίας Αρλεκοίνων Χώρα.

Επόμενος στόχος η ενίσχυση της εξωστρέφειας

Πέρα από την επιδίωξη των κοινών συμφερόντων αλλά και την αποτελεσματικότερη εκπροσώπηση σε θεσμικό επίπεδο, οι οινοποιοί των μικρών οινοποιείων παραδέχονται ότι βρήκαν στον ΣΜΟΕ έναν φορέα που μπορεί να ενισχύσει την εξωστρέφειά τους.

Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση της Βασιλικής Ακριώτου, της Akriotou Microwinery από τις Πλαταιές Βοιωτίας: «Πλέον, αισθανόμαστε σημαντικοί. Ταυτόχρονα έχουμε μία οντότητα και μας δίνεται  η δυνατότητα να βγούμε στις αγορές του εξωτερικού. Σκεφτείτε ότι όλα τα οινοποιεία είναι πάρα πολύ μικρά, κάτω από 100 τόνους, οπότε μιλάμε για οικογενειακές επιχειρήσεις σε έναν καθημερινό αγώνα για επιβίωση. Έχουμε πολλή χειρωνακτική εργασία, πέρα απ’ όλα τα άλλα, οπότε αυτό μειώνει πολύ τον διαθέσιμο χρόνο μας για άλλες δράσεις και γι’ αυτό χρειαζόμαστε ένα φορέα για να μας βοηθήσει».

Η επόμενες κινήσεις του Συνδέσμου θα είναι πιο εξωστρεφείς, σύμφωνα με τον κ. Παπαργυρίου, ο όποιος συγκεκριμένα ανέφερε: «Στόχος μας είναι η προώθηση των κρασιών μας στο εξωτερικό, σε πρώτη φάση σε Αμερική και Αγγλία, μέσα από τα προγράμματα προώθησης, που μόλις άνοιξαν και στα οποία σκοπεύουμε να ενταχθούμε».

Σε αυτό το πλαίσιο ο κ. Παπαργυρίου έθιξε το θέμα της αμπελουργικής γης και τις αλλαγές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εξωστρέφεια: «Η Ελλάδα είναι η χώρα με την μεγαλύτερη οινική παράδοση στην Ευρώπη αλλά δυστυχώς έχει πολύ μικρή έκταση σε σχέση με την ιστορία της και το μέγεθός της. Εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να διεκδικήσουμε μεγαλύτερο ποσοστό από το 1%. Να ζητήσουμε ένα 2%, το διπλάσιο δηλαδή, έτσι ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε την αμπελουργία σε συνδυασμό με τη βελτίωση της εξωστρέφειας κι αυτό γιατί πρόβλημα δεν είναι ότι έχουμε πολύ κρασί γενικά, αλλά ότι έχουμε πολύ κρασί για να το πουλήσουμε στην Ελλάδα. Αν αυξήσουμε τις εξαγωγές μας, όπως πρέπει, τότε θα δούμε ότι η παραγωγή μας δεν επαρκεί».
 

Να σημειωθεί ότι την 1η Έκθεση του Συνδέσμου των Μικρών Οινοποιών της Ελλάδας (ΣΜΟΕ) στα Πετράλωνα, επισκέφθηκε την Κυριακή 7 Απριλίου 2019, ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Βασίλειος Κόκκαλης.

Ο Βασίλης Κόκκαλης είχε την ευκαιρία να περιηγηθεί στο χώρο της Έκθεσης και να συνομιλήσει με ανθρώπους της παραγωγής οίνου που προέρχονται από οικογενειακά οινοποιεία και αποτυπώνουν με τα προϊόντα τους τα χαρακτηριστικά και τη μοναδικότητα της περιοχής τους.

Στη συνέχεια, ο Υφυπουργός συναντήθηκε με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου κ. Αθανάσιο Ντούγκο, όπου συνομίλησαν για θέματα του αμπελοοινικού τομέα.

Ο Βασίλης Κόκκαλης τόνισε ότι ο οίνος αποτελεί σταθερά κορυφαίο εθνικό προϊόν. Προτεραιότητα του Υπουργείου είναι οι δράσεις προώθησης του σε τρίτες χώρες, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των οινοποιείων. Επισήμανε ότι οι επενδύσεις στην οινοπαραγωγή εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά το 2018, όπου απορροφήθηκαν 1.885.000€. Στόχος του Υπουργείου είναι η συνέχιση της καλής πορείας και για το διάστημα 2019-2023, βοηθώντας με κοινοτικά κονδύλια την βελτίωση της υποδομής αλλά και την βιωσιμότητα των εκμεταλλεύσεων.

Σχετικά με τις νέες φυτεύσεις ενημέρωσε, ότι η διαδικασία χορήγησης αδειών φύτευσης γίνεται πλέον με ηλεκτρονική κατάθεση αίτησης και στους επιλέξιμους παραγωγούς χορηγείται από το Υπουργείο η άδεια μέχρι την 1 Αυγούστου του έτους. Η διαδικασία κατάθεσης αιτήσεων έληξε στις 27 Μαρτίου και η διαδικασία αξιολόγησης από την αρμόδια ΔΑΟΚ θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουλίου.  Για τις οινοποιήσιμες ποικιλίες αμπέλου είπε, ότι το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και μετατροπής των αμπελώνων θα συνεχιστεί και τα έτη 2019-2023 με ετήσιο ύψος κοινοτικών κονδυλίων εννέα εκατομμύρια 9.000.000 ευρώ/έτος. Επομένως θα είναι διαθέσιμα 45.000.000 ευρώ για τη βελτίωση και ανανέωση των αμπελώνων.

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προιόντα Τεχνολογία