
Ρητορική πίεσης στο σκληρό σιτάρι με την Φότζια στα 310 ευρώ, ούτε μισή Ιταλία το φετινό «υπερπλεόνασμα»
Σύµφωνα µε τα τελευταία προγνωστικά του ∆ιεθνούς Συµβουλίου Σιτηρών (IGC), η ερχόµενη σοδειά σκληρού υπολογίζεται σε 35,5 εκατ. τόνους, οριακά µειωµένη (-0,3 εκατ. τόνοι) συγκριτικά µε την σοδειά του 2024. Πλέον παίρνει την σκυτάλη η COCERAL, η οποία αρχές Ιουνίου θα δώσει τα δικά της νούµερα, πάνω στην περίοδο αλωνισµού.
Να σηµειωθεί εδώ όµως πως οι 35,5 εκατ. τόνοι του IGC, προσµετρούν µια σοδειά Καναδά στους 5,8 εκατ. τόνους, νούµερο που απέχει 400.000 τόνους συγκριτικά µε τις εκτιµήσεις της καναδικής SaskWheat (5,4 εκατ. τόνοι). Κάτι ανάλογο συµβαίνει και µε την Τουρκία, καθώς τον τελευταίο µήνα έχουν επιβεβαιωθεί απώλειες 300-500.000 τόνων, που εύλογα φέρνουν την τούρκικη σοδειά στους 3,8 µε 4,0 εκατ. τόνους. Αν τα βάλει κάτω κανείς, αντιλαµβάνεται πως στην πράξη η παγκόσµια παραγωγή θα είναι αρκετά ελλειµµατική, ίσως κοντά στους 34 µε 34,5 εκατ. τόνους, ουσιαστικά περιορίζοντας την «αύξηση» της προσφοράς συγκριτικά µε τα ιστορικά µοντέλα σε κάτι λιγότερο από µισή σοδειά της Ιταλίας, κοινώς 2 εκατ. τόνους. Υπενθυµίζεται πως ιστορικά, συνήθως µια «καλή» χρονιά (2024/25) διαδέχεται µια «κακή» (2025-2026), κάτι που φέτος δεν παρατηρήθηκε, εξού και η ψιλή κουβέντα για τιµές-χώµα στ’ αλώνια.
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
Τις τελευταίες εβδοµάδες πληθαίνουν οι φωνές πως επίκειται µερική ανοµβρία σε Κεντρική Ευρώπη και Βόρεια Αµερική, κάτι που προφανώς µπορεί να επηρεάσει πολύ τη σοδειά του µεγαλύτερου εξαγωγέα σκληρού του κόσµου, τον Καναδά. Να σηµειωθεί πως τη σεζόν 2024-2025, η χώρα εξήγαγε σχεδόν 5 εκατ. τόνους σκληρού, ενώ ο αµέσως µεγαλύτερος εξαγωγέας (Τουρκία) έχει διώξει µόλις 1 εκατ. τόνους συνολικά.
Στη δική µας γειτονιά, µε την Ιταλία να περιµένει φέτος µια πληθωρική και ποιοτική σοδειά, είναι λογικό οι δείκτες τιµών να παρουσιάζουν σοβαρές απώλειες, καθώς θα υπάρχει στο πρώτο µέρος της σεζόν µεγάλη προσφορά από τους Ιταλούς παραγωγούς. Στην πράξη, λοιπόν, τον Ιούνιο οι δείκτες σε Φότζια, Νάπολι, Μπολόνια θα λένε µόνο τη µισή αλήθεια για τις εν δυνάµει τιµές.
Πρόβληµα του εµπορίου τα FΟΒ, δεν ειναι πάντα φθηνό το ελληνικό
Στην ίδια «µοίρα» µε τους Ισπανούς βάζουν τα ελληνικά FOB οι Τούρκοι αναλυτές, εκτιµώντας επίπεδα τιµών περί των 265 µε 275 ευρώ ο τόνος για τα ελληνικά καράβια. Ωστόσο, πρέπει να σηµειωθεί πως το εµπόριο δεν έχει αποθέµατα από το 2024 για να «παίξει» τις πρώτες βδοµάδες της σεζόν, όπως έκανε πέρυσι µε παλιές φορτώσεις.
Τα σιλό είναι άδεια και οι πρώτες εκτιµήσεις για την κατανάλωση σκληρού σίτου φέτος θεωρούνται ιδιαίτερα καλές. Τα επίπεδα των 3 µε 3,5 λεπτά το κιλό, που αναλογούν στα έξοδα ώστε η πρώτη ύλη να καταλήξει στο καράβι, δεν αποτελούν σοβαρό άλλοθι για χαµηλές τιµές στους παραγωγούς σκληρού σίτου, αφού ως γνωστό οι εξαγωγές γίνονται αρκετούς µήνες µετά το φιξάρισµα των τιµών µε τους εµπόρους από την πλευρά των παραγωγών.