
Στο σχετικό έγγραφο δεν προσδιορίζεται το ακριβές ποσό που έχει δεσμευτεί με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι για την φυτική παραγωγή είναι 390 εκατ. ευρώ στη τριετία και στην κτηνοτροφία 145 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με την βιολογική μελισσοκομία, προς το παρόν δεν έχει εκδοθεί προσωρινός πίνακας. Οι οριστικές εντάξεις θα γίνουνε με την ολοκλήρωση των ενστάσεων, οι οποίες λήγουνε 18 Ιουνίου.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι και για τα ζωικά και για τη μελισσοκομία θα γίνει ένταξη όλων των επιλέξιμων αιτήσεων παρομοίως όπως στη φυτική αλλά θα πληρωθούν τον Οκτώβριο, ύστερα από επιτόπιους και διοικητικούς ελέγχους.
Η ανακοίνωση για τους προσωρινούς πίνακες αναφέρει:
Ανάρτηση προσωρινού πίνακα αποτελεσμάτων 1 ης Πρόσκλησης της Δράσης 1 της Παρέμβασης Π3-70-2.1 «Ενίσχυση για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στη Γεωργία» , του άρθρου 70 «Περιβαλλοντικές , κλιματικές και άλλες δεσμεύσεις διαχείρισης» του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του ΣΣ ΚΑΠ της περιόδου 2023-2027.
Η Διεύθυνση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας του ΥΠΑΑΤ ανακοινώνει ότι ολοκληρώθηκε η πρώτη (1η ) αξιολόγηση και προσωρινή κατάταξη των αιτήσεων στήριξης που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της υπ’ αρ. 123680/13.05.2025 (ΑΔΑ: 9ΠΝ04653ΠΓ-1ΟΛ) 1ης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων στήριξης της Δράσης 1 της Παρέμβασης Π3-70-2.1,«Ενίσχυση για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους παραγωγής στη Γεωργία» του ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027.
Τα αποτελέσματα της πρώτης αξιολόγησης και κατάταξης, με τη μορφή προσωρινού πίνακα παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης, έχουν αναρτηθεί στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΠΣ) υποστήριξης της δράσης στον ιστότοπο https://p2.dikaiomata.gr/Organics16/ και οι υποψήφιοι της Δράσης, μέσω της πρόσβασης που έχουν σε αυτό, μπορούν να λάβουν αναλυτική πληροφόρηση για τα αποτελέσματα κάνοντας χρήση των προσωπικών τους κωδικών πρόσβασης.
Οι υποψήφιοι επίσης θα ενημερωθούν για την ανάρτηση του προσωρινού πίνακα αποτελεσμάτων, καθώς και για τον τρόπο πρόσβασή τους στα ατομικά αποτελέσματα της πρώτης αξιολόγησης, μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) που θα λάβουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση την οποία έχουν δηλώσει στην αίτηση στήριξης τους.
Εφόσον οι υποψήφιοι δεν συμφωνούν με τα αποτελέσματα της πρώτης αξιολόγησης και κατάταξης, όπως αυτά αποτυπώνονται στον προσωρινό πίνακα παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης, μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά, μέσω του ΠΣ της δράσης , ενδικοφανή προσφυγή, κατά την έννοια του άρθρου 25 του Ν. 2690/1999 εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αποστολής του μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου , δηλαδή από την Πέμπτη 12/6/2025 έως και την Τετάρτη 18/6/2025 στον ιστότοπο https://p2.dikaiomata.gr/Organics16/ ,κάνοντας χρήση των προσωπικών τους κωδικών πρόσβασης.
Τα οριστικά αποτελέσματα θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης και αξιολόγησης των ενδικοφανών προσφυγών, οι οποίες ενδεχομένως θα υποβληθούν από υποψηφίους ανά την επικράτεια.
Η σχετική ανακοίνωση για τα προσωρινά αποτελέσματα στα Βιολογικά είναι διαθέσιμη εδώ
Νωρίτερα το Agronews έγραφε:
Με διπλή ταρίφα βλέπουν χρήματα τα βιολογικά στη φυτική παραγωγή, παραγάδι για τη μελισσοκομία
Η λύση να ενταχθούν όλες οι επιλέξιµες αιτήσεις στη Βιολογική Γεωργία, Κτηνοτροφία και Μελισσοκοµία, αλλά να πιστωθούν τα χρήµατα µόνο στη φυτική παραγωγή στις 30 Ιουνίου για το έτος ενίσχυσης 2024, φαίνεται να προκρίνεται από το ΥΠΑΑΤ ύστερα από τις τελευταίες ενδοϋπηρεσιακές διαβουλεύσεις.
Για τη ζωική παραγωγή και τη µελισσοκοµία, προκρίνεται το σενάριο ένταξης των επιλέξιµων αιτήσεων, αλλά η πληρωµή µεταφέρεται για τις 15 Οκτωβρίου, ώστε να γίνουν επιτόπιοι και διοικητικοί έλεγχοι, και να µείνουν εκτός προγράµµατος οι παράτυπες αιτήσεις. Σηµειώνεται εδώ πως για τα παραπάνω προγράµµατα οι προσκλήσεις ουσιαστικά ήταν πανέτοιµες από πέρυσι τον Οκτώβριο, ωστόσο υπήρξε µία πρωτοφανής αργοπορία µε ευθύνη όσων εµπλέκονται µε την προετοιµασία του Πληροφοριακού Συστήµατος (ΠΣ) αιτήσεων. Η αργοπορία αυτή άφησε χώρο για τα ψευδεπίγραφα µελίσσια ύψους 95 εκατ. ευρώ που τίναξαν στον «αέρα» το πρόγραµµα, καθώς δεν υπήρξε χρόνος να γίνουν οι έλεγχοι πριν τις εντάξεις οι οποίες πρέπει οπωσδήποτε να πραγµατοποιηθούν µέσα στον Ιούνιο όπως προβλέπουν οι κοινοτικοί κανονισµοί.
Αναλυτικότερα, το πλάνο των διαχειριστικών αρχών έχει ως εξής:
Φυτική παραγωγή: Υπερδέσµευση πόρων στα 390 εκατ. ευρώ (από 172,5 εκατ. ευρώ) και ένταξη όλων των επιλέξιµων αιτήσεων. Πίστωση της εξόφλησης του έτους ενίσχυσης 2024 στις 30 Ιουνίου, δηλαδή ποσό ύψους 130 εκατ. ευρώ (390 εκατ. διά τρία έτη που είναι η δέσµευση).
Ζωική παραγωγή και µελισσοκοµία: Ένταξη όλων των επιλέξιµων αιτήσεων. Στη ζωική παραγωγή οι αιτήσεις προσεγγίζουν τα 145 εκατ. ευρώ, µε τον διαθέσιµο προϋπολογισµό να υπολογίζεται σε 115 εκατ. ευρώ. Πίστωση της εξόφλησης του έτους ενίσχυσης 2024 στις 15 Οκτωβρίου ύστερα από επιτόπιους και διοικητικούς ελέγχους, ώστε να µείνουν εκτός του Μέτρου οι παράτυπες αιτήσεις.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνονται από τον πίνακα προσωρινών αποτελεσμάτων στη φυτική παραγωγή που αναρτήθηκε, στους οποίους φαίνεται η ένταξη όλων των επιλέξιμων αιτήσεων ύψους 390 εκατ. ευρώ. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν για τα αποτελέσματα της αρχικής αξιολόγησης μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος της δράσης, στη διεύθυνση https://p2.dikaiomata.gr/Organics16/, χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς τους κωδικούς πρόσβασης.
Δικαίωμα Υποβολής Ενδικοφανών Προσφυγών
Όσοι διαφωνούν με τα αποτελέσματα της αρχικής αξιολόγησης έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν ηλεκτρονικά ενδικοφανή προσφυγή, εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία σχετικής ανακοίνωσης που έχει εκδοθεί από τον ΕΦ της δράσης και είναι διαθέσιμη στους ιστότοπους:
- του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: www.minagric.gr
- του ΣΣ ΚΑΠ: www.agrotikianaptyxi.gr
- και του ΟΠΕΚΕΠΕ: www.opekepe.gr
Τα οριστικά αποτελέσματα της πρόσκλησης θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης των τυχόν υποβληθεισών προσφυγών.
Εγκύκλιος ΟΠΕΚΕΠΕ για τους επιτόπιους ελέγχους στα προγράµµατα
Στα πλαίσια αυτά, ο ΟΠΕΚΕΠΕ εξέδωσε στις 5 Ιουνίου εγκύκλιο για τους επιτόπιους ελέγχους στα Μέτρα Βιολογικών, Κοµφούζιο και Σπάνιων Φυλών. Οι µεγάλες διαφορές σε σχέση µε άλλες χρονιές, έχουν να κάνουν µε τη βιολογική µελισσοκοµία, καθώς πολλαπλασιάζονται οι έλεγχοι στις κυψέλες. Ενδεικτικό είναι πως για εκµεταλλεύσεις µε έως και 110 µελισσοσµήνη ο έλεγχος θα γίνεται στο 100% των κυψελών, ενώ στο περασµένο πρόγραµµα γινόταν µόλις στο 20%. Αναλυτικότερα η εγκύκλιος προβλέπει µεταξύ άλλων:
Βιολογική µελισσοκοµία
Ο επιτόπιος έλεγχος πραγµατοποιείται σε όλα τα µελισσοκοµεία του δικαιούχου. Ο ελεγκτής οφείλει σε κάθε µελισσοκοµείο να σηµειώσει το τοπωνύµιο, να πάρει στίγµα και να καταγράψει όλες τα µελισσοσµήνη που περιλαµβάνει. Κατά την επιτόπια επίσκεψη γίνεται δειγµατοληπτικός έλεγχος των µελισσοσµηνών για την διαπίστωση των κριτηρίων επιλεξιµότητας, και ορίζεται ως εξής:
α) αν ο γεωργός δηλώνει µέχρι 110 µελισσοσµήνη τότε ο έλεγχος γίνεται σε ποσοστό 100%,
β) αν ο γεωργός δηλώνει από 111 µελισσοσµήνη µέχρι και 300 µελισσοσµήνη τότε ο έλεγχος γίνεται σε ποσοστό 20%,
γ) αν ο γεωργός δηλώνει πάνω από 300 µελισσοσµήνη τότε ο έλεγχος γίνεται σε ποσοστό 10%.
Σε περίπτωση που υπάρχουν ευρήµατα, ο έλεγχος επεκτείνεται στο σύνολο των µελισσοσµηνών του γεωργού, δεν γίνεται ούτε αναγωγή ούτε παρέκταση.
Βιολογική Γεωργία και Κτηνοτροφία
Ο φάκελος δικαιούχου και για τις δύο δράσεις πρέπει να περιλαµβάνει:
- ∆ικαιολογητικά πιστοποίησης βιολογικής παραγωγής:
α. Σύµβαση µε ΟΕ&Π: Σύµφωνα µε τις διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης βιολογικής παραγωγής ο γεωργός που επιθυµεί να πιστοποιήσει τα προϊόντα του πρέπει:
(ι) να συνάψει σύµβαση µε έναν εγκεκριµένο ΟΕ&Π βιολογικών προϊόντων. Η ηµεροµηνία υπογραφής της σύµβασης θεωρείται ως έναρξη της τήρησης των απαιτήσεων από τον γεωργό. [...]
(ιι) να υποβάλλει την ανωτέρω αναφεροµένη σύµβαση στον ΟΠΕΚΕΠΕ.
(ιιι) να εφαρµόζει αρχές και µεθόδους βιολογικής γεωργίας και να τηρεί τις υποχρεώσεις του, όπως αναφέρονται στις σχετικές ενωσιακές και εθνικές διατάξεις. Αναζητείται η ενεργή σύµβαση µε ΟΕ&Π και, εφόσον υπάρχουν, τροποποιήσεις αυτής, καθώς και τυχόν προγενέστερες συµβάσεις στο πλαίσιο της ελεγχόµενης περιόδου δεσµεύσεων. Σε περίπτωση που στην σύµβαση δεν αναφέρονται αναλυτικά τα αγροτεµάχια ή/και οι εκτροφές του γεωργού, πρέπει να συνοδεύεται από βεβαίωση συµµόρφωσης. β. Πιστοποιητικό του άρθρου 35 του Καν. (ΕΕ) 2018/848 σε ισχύ.
- Μητρώο Εισροών-Εκροών και Ηµερολόγιο Εργασιών (Μ.Ε.Ε.-Η.Ε.). Οι δικαιούχοι οφείλουν να τηρούν στην εκµετάλλευσή τους µητρώα καταγραφής εργασιών και εισροών - εκροών για τα ενταγµένα αγροτεµάχια/ζωικές εκµεταλλεύσεις. Το Μ.Ε.Ε.-Η.Ε. αποτελείται από φάκελο παραστατικών και εγγράφων, συνοδευόµενο από πίνακες όπου καταγράφονται ηµερολογιακά οι εισροές και οι εκροές της εκµετάλλευσης, καθώς και οι διεξαχθείσες εργασίες και συσχετίζονται µε τα αντίστοιχα παραστατικά και έγγραφα:
(ι) ηµερολόγιο εργασιών σύµφωνα µε το πρόγραµµα καλλιεργειών ανά αγροτεµάχιο ή ανά οµάδα καλλιέργειας και σύµφωνα µε το πρόγραµµα εκτροφής ανά επιλέξιµη κατηγορία ζωικού κεφαλαίου (αιγοπρόβατα, βοοειδή γαλακτοπαραγωγικής & κρεοπαραγωγικής / µικτής κατεύθυνσης).
(ιι) µητρώο εισροών. Από το µητρώο εισροών και τα σχετικά παραστατικά ελέγχεται η χρήση γενετικά τροποποιηµένων οργανισµών.
(ιιι) µητρώο εκροών ήτοι παραγωγής και πώλησης προϊόντων. Ο δικαιούχος πρέπει να έχει όλα τα νόµιµα παραστατικά αγοράς (για τα αγροτεµάχια: παραστατικά σπόρων, λιπασµάτων κ.α. και για τις ζωικές εκµεταλλεύσεις: παραστατικά ζωοτροφών, φαρµάκων, απορρυπαντικών κ.α.) και πώλησης προϊόντων (κυρίως προϊόντα της εκµετάλλευσης, ζωοτροφές). [...] Σε περίπτωση που ο δικαιούχος δεν συµµετέχει µε το σύνολο της εκµετάλλευσής του στη Βιολογική Παραγωγή πρέπει να την αντιµετωπίζει ως διαφορετική, γεγονός που συνεπάγεται διαφορετικά µητρώα, αποθήκες κ.α. Η ανωτέρω διάκριση αφορά στο κατά πόσον µέρος της εκµετάλλευσης δεν είναι πιστοποιηµένο για βιολογική παραγωγή και όχι αν είναι ενταγµένο ή όχι σε Παρεµβάσεις Αγροτικής Ανάπτυξης ή/και δράσεις του Μέτρου 11. Το ίδιο ισχύει ακόµη και εάν µέρος της φυτικής ή/και ζωικής παραγωγής είναι σε περίοδο µετατροπής. Ειδικότερα: - για τα αγροτεµάχια και τις ζωικές εκµεταλλεύσεις που είναι σε περίοδο µετατροπής, ακόµη και αν τηρείται κοινό µητρώο εισροών - εκροών και πραγµατοποιούµενων εργασιών θα πρέπει οι περιγραφές να είναι διακριτές. - στην περίπτωση που χρησιµοποιούνται κοινοί αποθηκευτικοί χώροι, η αποθήκευση των υλικών πρέπει να πραγµατοποιείται σε διαφορετικά σηµεία.
Έλεγχος στο Μητρώο κτηνοτροφικής μονάδας
Ειδικά για τη βιολογική κτηνοτροφία, κατά την επίσκεψη ελέγχονται τα εξής:
(ι) Άδεια κτηνοτροφικής εγκατάστασης (έγκριση λειτουργίας ή γνωστοποίηση λειτουργίας κτηνοτροφικής εγκατάστασης) , σύµφωνα µε τα οριζόµενα στον ν. 4056/2012 (Α’ 52) και στο άρθρο 4 του ν. 4424/2016 (Α΄ 183).
(ιι) Μητρώο κτηνοτροφικής εκµετάλλευσης. Οι κτηνοτρόφοι είναι υποχρεωµένοι να τηρούν µητρώο για κάθε εκµετάλλευση αιγοπροβάτων και βοοειδών που κατέχουν, στο οποίο καταγράφουν όλες τις µεταβολές του ζωικού κεφαλαίου. Ο έλεγχος των µητρώων εκµετάλλευσης πραγµατοποιείται σύµφωνα µε τα προβλεπόµενα στο «Εγχειρίδιο ∆ιενέργειας Φυσικών Επιτόπιων Ελέγχων και Οδηγίες Συµπλήρωσης Εντύπου Ελέγχου».
(ιιι) Μητρώο Φαρµακευτικής Αγωγής. Είναι το µητρώο στο οποίο καταγράφεται η οποιαδήποτε χορήγηση κτηνιατρικών φαρµακευτικών προϊόντων (ηµεροµηνία αγωγής, λεπτοµερή στοιχεία διάγνωσης, δοσολογία φαρµάκου, τύπος φαρµακευτικού προϊόντος, κτηνιατρική συνταγή, χρόνος αναµονής) είτε ατοµικά σε ένα ή περισσότερα ζώα είτε οµαδικά µε την τροφή ή το νερό, συµπεριλαµβανοµένων των εµβολιασµών και των αποπαρασιτώσεων. Επιτρέπεται η χρήση συνθετικών χηµικών κτηνιατρικών φαρµάκων ή αντιβιοτικών υπό την ευθύνη κτηνίατρου, ενώ επιβάλλεται η καταγραφή τους στο µητρώο φαρµακευτικής αγωγής. Η περίοδος αναµονής µεταξύ της τελευταίας χορήγησης κτηνιατρικών φαρµάκων σε ένα ζώο υπό κανονικές συνθήκες χρήσης και της παραγωγής βιολογικώς παραγόµενων τροφίµων από τα ζώα αυτά, πρέπει να είναι διπλάσια από τη νόµιµη περίοδο αναµονής. Απαγορεύεται η χρήση ουσιών για την προώθηση της ανάπτυξης ή της παραγωγής (περιλαµβανοµένων αντιβιοτικών, κοκκιδιοστατικών και άλλων τεχνητών βοηθηµάτων για την προώθηση της ανάπτυξης) και χρήση ορµονών ή παρόµοιων ουσιών για τον έλεγχο της αναπαραγωγής ή για άλλους σκοπούς (π.χ. πρόκληση ή συγχρονισµός οίστρου). Επίσης, τα σκευάσµατα θα πρέπει να αποθηκεύονται και όχι να βρίσκονται διάσπαρτα στον περιβάλλοντα χώρο, όπου θα µπορεί ο οποιοσδήποτε να έχει πρόσβαση.
Πριν την επιτόπια επίσκεψη, γίνεται έλεγχος της Ηλεκτρονικής Βάσης ∆εδοµένων για τη διερεύνηση πραγµατοποιθέντος ελέγχου από τον ΟΕ&Π. Στο Έντυπο Γ, στο πεδίο παρατηρήσεις ελεγκτή, πρέπει να καταγράφεται αν έγινε ή όχι έλεγχος από τον ΟΕ&Π ή ζητείται από τον γεωργό να το προσκοµίσει κατά τον έλεγχο. Σε περίπτωση που έγινε έλεγχος και υπάρχουν ευρήµατα, γίνεται εκτύπωση της έκθεσης ελέγχου και συµπεριλαµβάνεται στον φάκελο του γεωργού. Τα ευρήµατα πρέπει να λαµβάνονται υπόψιν κατά τη διεξαγωγή του ελέγχου και να πραγµατοποιείται επιτόπια επίσκεψη στα αγροτεµάχια και τις εγκαταστάσεις που εντοπίστηκαν.
Παραβιάσεις σε βιολογική μελισσοκομία
Αναγνωρίζει το θέμα των «παραβιάσεων» που έχουν γίνει από συγκεκριμένο κύκλο συμφερόντων κατά την τελευταία πρόσκληση για τη βιολογική μελισσοκομία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ενώ διορθώσεις ζητάει για μια ακόμα φορά η ΕΘΕΑΣ. Τα μέτρα που θεωρούνται άμεσα αναγκαία από την ΕΘΕΑΣ σύμφωνα με σχετική επιστολή προς την ηγεσία του ΥΠΑΑΤ είναι:
1) Πλήρης δημοσιοποίηση των στοιχείων των αιτήσεων ανά δράση1, περιφερειακή ενότητα και παράθεση των στοιχείων της προηγούμενης τριετίας πριν το 2024-25. Σύγκριση των στοιχείων των αιτήσεων με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό.
2) Πλήρης δημοσιοποίηση των στοιχείων των παρόχων υπηρεσιών και παρόχων πιστοποιητικών προς τους υποψήφιους αιτούντες.
3) Για κάθε αίτηση που θα εγκριθεί τελικά προς ένταξη, να κληθούν οι παρέχοντες την υπηρεσία ή το πιστοποιητικό να δεσμευθούν με υπεύθυνες δηλώσεις, πριν την ένταξη, ότι τα στοιχεία παραγωγής και διαδικασιών είναι ακριβή. Στις αιτήσεις που θα κριθεί ότι περιέχουν παρατυπίες, οι πάροχοι να κληθούν να επιστρέψουν τις αμοιβές στους αγρότες, να υποστούν τις ποινικές συνέπειες της ψευδούς δήλωσης και να αρθεί η αδειοδότησή τους.