
Σηµειώνεται πως τη διορία της 2ας Οκτωβρίου την επιβεβαίωσε ο κ. Τσιάρος στο ΣΚΑΪ 100,3 το οποίο και αποκάλυψε τη σχετική επιστολή που εστάλει 2 Αυγούστου 2025. Η επιστολή αναφέρει µεταξύ άλλων:
Σύµφωνα µε το άρθρο 29 παράγραφος 3 του κανονισµού (ΕΕ) 2022/128, οι αρχές της χώρας σας πρέπει να υποβάλουν επικαιροποιηµένο σχέδιο δράσης εντός 2 µηνών από την παραλαβή της παρούσας επιστολής.
Επισηµαίνεται ότι την ευθύνη για την κατάρτιση και την εφαρµογή σχεδίων δράσης φέρουν οι εθνικές αρχές. Η Γ∆ AGRI θα παραµείνει φυσικά στη διάθεσή σας, για την παροχή στήριξης και συνδροµής στις αρχές της χώρας σας ενόψει της υποβολής ενός σχεδίου δράσης που θα αντιµετωπίζει αποτελεσµατικά και αποδοτικά τα ζητήµατα που αναφέρονται ανωτέρω.
Υπενθυµίζεται ότι, σύµφωνα µε το άρθρο 42 παράγραφος 2 του κανονισµού (ΕΕ) αριθ. 2116/2021, εάν ένα κράτος µέλος δεν υποβάλει σχέδιο δράσης που αναφέρεται στην παράγραφο 1 του εν λόγω άρθρου, η Επιτροπή ενδέχεται να εκδώσει εκτελεστικές πράξεις για την αναστολή των µηνιαίων πληρωµών που αναφέρονται στο άρθρο 21 παράγραφος 3 ή των ενδιάµεσων πληρωµών που αναφέρονται στο άρθρο 32 του ίδιου κανονισµού.
Σε ποιους τοµείς δεν συµµορφώνεται η Ελλάδα σύµφωνα µε την Επιτροπή
- Σύστηµα Αναγνώρισης Αγροτεµαχίων (ΣΑΑ)
Η Επιτροπή ζητά οι ορθοφωτογραφίες που χρησιµοποιούνται να είναι ηλικίας όχι πέραν των 3 ετών (άρθρο 2 παρ. 5 του κανονισµού (ΕΕ) 2022/1172). Το σχέδιο προβλέπει ότι η επικαιροποίηση αυτού θα ολοκληρωθεί το 2026. Η Επιτροπή θεωρεί ότι αυτό σηµαίνει πως οι εικόνες του 2023 δεν θα είναι συµβατές για τις αιτήσεις του 2027. Ζητείται λοιπόν πρόσθετο βήµα τον Μάιο του 2026 για να αποκτηθούν νέες εικόνες για τα εδάφη που τώρα καλύπτονται από φωτογραφίες του 2023.
Η µεθοδολογία που χρησιµοποιεί η Ελλάδα για τον προσδιορισµό της Μέγιστης Επιλέξιµης Έκτασης (ΜΕΕ), ειδικά για αγροτεµάχια µε διάσπαρτα µη επιλέξιµα χαρακτηριστικά, θεωρείται λανθασµένη και χρειάζεται αξιολόγηση ποιότητας βαθµονόµησης. Επίσης. υπάρχουν ζητήµατα µε την επιλεξιµότητα εκτάσεων µε φυσικά ή άλλα ειδικά µειονεκτήµατα (οι χάρτες / περιοχές που ορίζονται πρέπει να είναι σε επίπεδα που καθορίζονται σαφώς).
- Σύστηµα ∆ιαχείρισης & Ελέγχων ΟΣ∆Ε
∆εν υπάρχει πρόβλεψη για συγκεκριµένες δράσεις για το 2025 σε τοµείς υψηλού κινδύνου σφαλµάτων.
Επιτόπιοι έλεγχοι και έλεγχοι διοικητικοί: ενώ υπάρχουν σχέδια για χρήση βάσεων δεδοµένων, µηχανογραφικών ελέγχων, δεν υπάρχει ξεκάθαρη δέσµευση για «δοκιµές επικύρωσης» των δεδοµένων αυτών (validation) ώστε να ελεγχθεί η ορθότητά τους.
Το έγγραφο για την ανίχνευση της καταστρατήγησης (π.χ. τεχνητές συνθήκες) θεωρείται από την Επιτροπή ότι δεν καλύπτει όλους τους σηµαντικούς κινδύνους: Για παράδειγµα απόδειξη της άσκησης γεωργικής δραστηριότητας, παρεµβάσεις µε κατώτατα όρια, υψηλές µονάδες ενίσχυσης κλπ. Επίσης τα σενάρια που παρουσιάζονται είναι λίγα και η περιγραφή των διαδικασιών είναι γενική.
- Έλεγχος γεωργικής δραστηριότητας και κατοχής της γης
∆εν υπάρχει επαρκής πρόβλεψη για ελέγχους γεωργικής δραστηριότητας σε όλους τους τύπους γης. Το σχέδιο αναφέρει ελέγχους για αρόσιµη γη και µόνιµες καλλιέργειες, αλλά όχι για µόνιµους βοσκότοπους ή άλλους τύπους γης.
Επίσης, δεν υπάρχει γεωχωρικός διασταυρωτικός έλεγχος (spatial cross-check) µεταξύ των εκτάσεων που δηλώνονται στο ΣΑΑ και των εκτάσεων που δηλώνει ο γεωργός ότι έχει στη διάθεσή του, βάσει κτηµατολογίου.
- Συνδεδεµένη στα αιγοπρόβατα
∆ιαπιστώθηκαν σοβαρές ελλείψεις όσον αφορά τον έλεγχο των όρων επιλεξιµότητας, ιδίως:
-οι διασταυρωτικοί έλεγχοι µεταξύ διαφορετικών βάσεων δεδοµένων,
-η επιλογή δείγµατος µε κριτήριο κινδύνου,
-το χρονοδιάγραµµα των επιτόπιων ελέγχων .
Η Επιτροπή ζητά πιο συγκεκριµένα µέτρα (π.χ. καλύτερη ιχνηλασιµότητα των ζώων, αντικατάσταση του ηλεκτρονικού ενωτίου µε βώλο, ατοµική καταχώριση κάθε ζώου) ώστε να διασφαλιστεί ότι οι όροι επιλεξιµότητας τηρούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής περιόδου.