Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε την χρήση των cookies. Διαβάστε περισσότερα για τα cookies εδώ.
ΑΠΟΔΟΧΗ
BACK TO
TOP
Επενδύσεις

Συνδυασμός Αναπτυξιακού Νόμου με δάνειο από Ταμείο Ανάκαμψης

Τους τρόπους συνδυασμού των ενισχύσεων του νέου Αναπτυξιακού Νόμου που για τους αγρότες θα ανοίξει αρχές Ιουλίου με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης που ήδη «τρέχουν» ώστε να μπορέσουν να λάβουν οι επενδυτές τη μέγιστη δυνατή ενίσχυση σύμφωνα με τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, παρουσίασαν σε συνέντευξη Τύπου ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, την Τρίτη 15 Ιουνίου.

Συνεντευξη_φωτο

Γιώργος Κοντονής

1631
4

Όπως αναφέρθηκε, αυτή είναι μία περίοδος αυξημένων επιτοκίων, κάτι που μετά τα ομόλογα θα αποτυπωθεί και στα επιτόκια των επιχειρήσεων, οπότε αποκτά ιδιαίτερη σημασία και αξία η εκμετάλλευση του πρώτου πακέτου δανείων ύψους 1,6 δις ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τα οποία προσφέρονται με επιτόκιο 0,35%. Μάλιστα, όπως ανέφερε ο κ. Σκυλακάκης, στο δεύτερο πακέτο το επιτόκια θα ανέβουν ενώ θα διαμορφωθούν σε ακόμη υψηλότερο επίπεδο στο τρίτο πακέτο.

Πώς λειτουργεί ο συνδυασμός

Ειδικότερα τώρα, για το πώς λειτουργεί ο συνδυασμός δανείων Ταμείου Ανάκαμψης και επιχορήγησhς Αναπτυξιακού Νόμου. Η κρατική ενίσχυση σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεπερνά τα παρακάτω ποσοστά, σύμφωνα με τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, τα οποία είναι:

  • Αττική: 15-25%

  • Νότιο Αιγαίο: 30%

  • Κρήτη, ∆υτική Μακεδονία, Ιόνια Νησιά, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος: 40%

  • Βόρειο Αιγαίο, Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία, ∆υτική Ελλάδα: 50%

Σε όλες τις ανωτέρω περιοχές οι µέγιστες εντάσεις ενίσχυσης µπορούν να αυξηθούν κατά 10% για επενδύσεις που πραγµατοποιούνται από µεσαίες επιχειρήσεις και κατά 20% για επενδύσεις µικρών επιχειρήσεων, εφόσον η επένδυση δεν ξεπερνάει τα 50 εκατ. ευρώ. Για τις περιοχές δίκαιης µετάβασης τα Νησιά Βορείου και Νοτίου Αιγαίου και στην Κρήτη εφαρµόζεται επιπλέον προσαύξηση 10%, κάτι που μένει να εγκριθεί από την ΕΕ έως το τέλος του Ιουνίου. Κάθε φορέας συµµετέχει στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου είτε µε ίδια κεφάλαια, είτε µε εξωτερική χρηµατοδότηση. Στο 25% του ενισχυόµενου κόστους του επενδυτικού σχεδίου δεν πρέπει να περιλαµβάνεται κρατική ενίσχυση, δηµόσια στήριξη ή παροχή.

Το κίνητρο της επιχορήγησης χορηγείται στο 80% του ανώτατου ορίου του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.

Παράδειγμα


Μία μικρή επιχείρηση στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου θέλει να κάνει επένδυση ύψους 10,4 εκατ. ευρώ. Μέσα σε αυτό το ποσό περιλαμβάνονται ΦΠΑ, Κεφάλαια Κίνησης, Δαπάνες Μάρκετινγκ που δεν είναι στις επιλέξιμες δαπάνες του Αναπτυξιακού Νόμου, ως εκ τούτου, καταθέτει φάκελο ύψους 8 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον παραπάνω Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων η κρατική ενίσχυση μπορεί να φτάσει το 50% του επενδυτικού σχεδίου. Για µία επένδυση 8 εκατ. ευρώ ευρώ ο δικαιούχος θα λάβει επιχορήγηση στο 80% του 50%, δηλαδή στο 40%. Άρα 3,2 εκατ. ευρώ. Ωστόσο το μέγιστο ύψος επιχορήγησης από τον Αναπτυξιακό Νόμο μπορεί να φτάσει τα 3 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου, η ενίσχυση πέφτει στα 3 εκατ. ευρώ και ο δικαιούχος λαμβάνει τελικά 37,5% ενίσχυση.

Το μέγιστο δάνειο που μπορεί να λάβει ο δικαιούχος από το Ταμείο Ανάκαμψης υπολογίζεται ως εξής: 50% του επιλέξιμου προϋπολογισμού μείον το Ποσό Ενίσχυσης του Αναπτυξιακού. Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός της αρχικής επένδυσης είναι 10,4 εκατ. ευρώ. Άρα ο δικαιούχος θα λάβει δάνειο ύψους 2,2 εκατ. ευρώ.

Ισοδύναμο ενίσχυσης από δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης σε βάθος 10ετίας ανέρχεται σε 16% δηλαδή, 352.000 ευρώ, που υπολογίζεται ως κρατική ενίσχυση 4,4% του κόστους της επένδυσης.

Άρα το σύνολο της κρατικής ενίσχυσης είναι 4,4% συν το 37,5%, δηλαδή 41,5%.

Η πραγματική ωφέλεια από το δανεισμό μέσω Ταμείου Ανάκαμψης σε σχέση με ένα συμβατικό επιτόκιο 6% σε βάθος 10ετίας είναι 699.600 ευρώ.

Αρχές Ιουλίου προκηρύξεις Αναπτυξιακού

Σύμφωνα με τον κ. Παπαθανάση, τα καθεστώτα επενδύσεων Αγροδιατροφής-Πρωτογενούς Τομέα, Τουρισμού και Μεταποίησης-Εμπορίας θα προκηρυχθούν στις αρχές Ιουλίου. Μοναδική εκκρεμότητα, όπως υποστήριξε ο αναπληρωτής υπουργούς, είναι η τελική έγκριση των εδαφικών σχεδίων στις περιοχές απολιγνιτοποίησης και για τα νησιά, ώστε να μπορέσουν να λάβουν συν 10% επιδότηση οι περιοχές Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης, Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου. Η τελική έγκριση όπως είπε θα υπάρξει σε 15 ημέρες και ως εκ τούτου, αρχές Ιουλίου θα τρέξουν τα καθεστώτα.  

Η σχετική ανακοίνωση από το υπουργείο  Οικονομικών αναφέρει: 

Συνέντευξη Τύπου του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Θόδωρου Σκυλακάκη και του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκου Παπαθανάση

 

Πραγματοποιήθηκε σήμερα, 15 Ιουνίου 2022 συνέντευξη Τύπου για την εξειδίκευση της λειτουργίας του νέου αναπτυξιακού νόμου σε συνδυασμό με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κύριο Θόδωρο Σκυλακάκη, τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κύριο Νίκο Παπαθανάση και τον Γενικό Γραμματέα Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα κύριο Ορέστη Καβαλάκη.

           

Ακολουθούν οι εισηγήσεις των αναπληρωτών υπουργών:

 

Κος ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ:

            Κυρίες και κύριοι καλημέρα σας, ευχαριστώ πολύ για την παρουσία σας. Θα παρουσιάσουμε σήμερα τη δυνατότητα συνδυασμού των δύο αναπτυξιακών εργαλείων, δηλαδή του νέου αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 και του Ταμείου Ανάκαμψης για την επίτευξη της μέγιστης δυνατής κρατικής ενίσχυσης στα επενδυτικά σχέδια. Ξεκινώντας, θα παρουσιάσω σύντομα τον αναπτυξιακό νόμο, ο οποίος είναι εναρμονισμένος με το Σχέδιο Ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, την Έκθεση δηλαδή της Επιτροπής Πισσαρίδη, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, τους στόχους του ΕΣΠΑ 2021-2027, το industry 4.0 και βεβαίως τον νέο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, ο οποίος δίνει ιδιαίτερη στήριξη στις περιφέρειες. Ο νέος αναπτυξιακός περιλαμβάνει 13 συνολικά καθεστώτα διαρθρωμένα για πρώτη φορά με θεματικά κριτήρια, τα οποία καλύπτουν συνολικά όλους τους κλάδους της οικονομίας και της σύγχρονης επιχειρηματικής δραστηριότητας. Ενδεικτικά αναφέρομαι στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, τον ψηφιακό και τεχνολογικό μετασχηματισμό, την πράσινη μετάβαση, το νέο επιχειρείν για συμπολίτες μας που θα επιχειρήσουν για πρώτη φορά, την αγροδιατροφή και βεβαίως το καθεστώς δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης το οποίο αφορά στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας, της Μεγαλόπολης και των πέριξ Δήμων, δηλαδή Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης, ενώ ταυτόχρονα θα συμπεριληφθούν τα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου καθώς και η Κρήτη. Με τα 13 θεματικά αυτά καθεστώτα επιχειρείται για πρώτη φορά η κλαδική στόχευση των ενισχύσεων. Δηλαδή, για παράδειγμα, η αγροδιατροφή και ο τουρισμός θα έχουν διακριτούς πόρους. Επιπλέον με τον νέο νόμο επιχειρούμε την ισόρροπη ανάπτυξη των περιφερειών της χώρας, μέσα από την δίκαιη κατανομή των πόρων σε κάθε περιφέρεια.

            Από τον νέο αναπτυξιακό νόμο προκύπτει και επιτάχυνση των διαδικασιών, χωρίς καθυστέρηση στην υπαγωγή και την ολοκλήρωση των επιχειρηματικών σχεδίων. Έτσι λοιπόν αναμένεται το 94% των πόρων να διοχετευθεί στην Περιφέρεια ενώ κάθε ένα ευρώ κρατικής ενίσχυσης θα μοχλεύσει περίπου 2 ευρώ ιδιωτικών πόρων. Τα παρεχόμενα κίνητρα που προβλέπονται στον νέο αναπτυξιακό νόμο είναι η φορολογική απαλλαγή, η επιχορήγηση, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και η επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης.

Κάποια άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά είναι ότι, προβλέπεται ενίσχυση επιπρόσθετα του Χάρτη κατά 20% για τις μικρές, πολύ μικρές επιχειρήσεις και κατά  10% για τις μεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης, για πρώτη φορά θα έχουμε στήριξη σε δαπάνες εκτός περιφερειακών ενισχύσεων όπως για παράδειγμα, συμβουλευτικές υπηρεσίες, συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, επαγγελματική κατάρτιση, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση αποβλήτων καθώς και επιπρόσθετη στήριξη για κατάρτιση ΑΜΕΑ. Αυξημένα, όμως, ποσοστά ενισχύσεων θα λάβουν οι ορεινές και οι παραμεθόριες περιοχές όπως αυτές ορίζονται από την ΕΛΣΤΑΤ, τα μικρά νησιά έως 3.100 κατοίκους και οι δραστηριότητες εντός βιομηχανικών πάρκων. Επειδή αναφέρθηκα στις παραμεθόριες περιοχές, θα πρέπει να πούμε ότι διευρύναμε την έννοια και στο ιδιαίτερο αυτό καθεστώς περιλαμβάνεται όποια δημοτική ενότητα απέχει 30 χιλιόμετρα και όχι 15, όπως όριζε ο προηγούμενος νόμος. Ιδιαίτερη στήριξη όμως παίρνουν και τα επενδυτικά σχέδια στις περιοχές δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης εφόσον πληρούνται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, δηλαδή βρίσκονται εντός των εδαφικών περιοχών που ορίζονται από την δίκαιη μετάβαση και ταυτόχρονα πληρούν τα κριτήρια της δραστηριότητας όπως η έρευνα, η καινοτομία, η ψηφιακή καινοτομία, η ψηφιακή συνδεσιμότητα, η κυκλική οικονομία, η πρόληψη και μείωση αποβλήτων καθώς και η αποθήκευση ενέργειας.

Αναμένουμε στις 16 του μηνός, αύριο δηλαδή, την ανακοίνωση της έγκρισης δυο προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ: της ανταγωνιστικότητας και της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης. Με την έγκριση του Προγράμματος ΔΑΜ, οι περιοχές μετάβασης θα λάβουν προσαύξηση κατά 10%, τροποποιώντας τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων και δίδοντας ιδιαίτερη ενίσχυση σε αυτές. Στην Αττική θα δώσουμε, σύμφωνα με το άρθρο 17 του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, 10% σε μεσαίες επιχειρήσεις μόνο υπό τη μορφή φορολογικής απαλλαγής και 20% σε μικρές επιχειρήσεις ως επιχορήγηση. Δίνουμε ιδιαίτερη στήριξη για πρώτη φορά στη Θράκη και θα έχουμε αυξημένη ενίσχυση. Στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δίνουμε επιχορήγηση στο 100% του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων και ταυτόχρονα ένα ποσοστό επιχορήγησης στις μεσαίες επιχειρήσεις, δίνοντας έτσι ιδιαίτερη έμφαση στους τρεις νομούς της Θράκης. Επίσης, δίνουμε για πρώτη φορά κίνητρα επαναλειτουργίας των εγκαταλελειμμένων επιχειρήσεων, δηλαδή των “κουφαριών” που υπάρχουν σε βιομηχανικές περιοχές και σε “ευαίσθητες” περιοχές της πατρίδας μας, όπως η Θράκη στην οποία προαναφέρθηκα. Ταυτόχρονα, έχουμε ένα νέο, σύγχρονο, ευέλικτο και γρήγορο πληροφοριακό σύστημα με διαλειτουργικότητες που θα στηρίξει τη φάση της υπαγωγής αλλά και της ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων.

Για να μπορέσουμε να συνδυάσουμε τα δύο εργαλεία, τα οποία είναι ο Αναπτυξιακός και το Ταμείο Ανάκαμψης, έχουμε μία σειρά από παραδείγματα που θα παρουσιάσει ο Γενικός Γραμματέας ο κύριος Καβαλάκης, τα οποία δείχνουν ακριβώς το πώς μπορούν τα δύο αυτά εργαλεία να παρέχουν περαιτέρω ενίσχυση έτσι ώστε μία επιχείρηση να φτάσει στο μέγιστο του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, που για πρώτη φορά στην πατρίδα μας είναι ιδιαίτερα υψηλό.

Τι απαιτείται, όμως, για να μπορέσει κάποια επιχείρηση να χρησιμοποιήσει τα δύο εργαλεία; Να τηρούνται κάποιοι κανόνες. Θα αναφερθώ στους κανόνες του αναπτυξιακού και μετά ο συνάδελφος, ο κύριος Σκυλακάκης, θα αναφερθεί στα του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο πρώτος κανόνας είναι ότι το 25% του επενδυτικού σχεδίου δεν μπορεί  να περιλαμβάνει κρατική ενίσχυση. Δηλαδή είτε θα πρέπει να είναι ίδια κεφάλαια είτε να προέρχεται από τραπεζικό δανεισμό χωρίς και πάλι να υπάρχει κρατική ενίσχυση επ’ αυτού, είτε συνδυασμός των δύο. Και ο δεύτερος κανόνας είναι ότι συνολικά οι δύο κρατικές ενισχύσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τον χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων. Θα πρέπει να τονίσουμε, και θα παρουσιαστεί στα παραδείγματα, ότι για το ίδιο επενδυτικό σχέδιο διαφέρει η έννοια του ύψους του επενδυτικού κόστους του αναπτυξιακού από το Ταμείο Ανάκαμψης διότι ο αναπτυξιακός δεν συμπεριλαμβάνει ΦΠΑ και λειτουργικά έξοδα, εκτός από το καθεστώς του νέου επιχειρείν. Αναμένουμε, λοιπόν, για να προχωρήσουμε στην προκήρυξη των καθεστώτων, την έγκριση των εδαφικών σχεδίων για τις περιοχές της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης που, όπως σας είπα, θα γίνει αύριο. Στη συνέχεια, θα υπάρξει η κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την προσαύξηση των ποσοστών του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων και από την στιγμή που θα εγκρίνει η Επιτροπή, είμαστε έτοιμοι “να πατήσουμε το κουμπί” και να ξεκινήσουν τα πρώτα τρία προγράμματα, που είναι η μεταποίηση - εφοδιαστική αλυσίδα, η αγροδιατροφή και ο τουρισμός. Πολύ σύντομα θα ξεκινήσει και το καθεστώς της δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης. Να σημειώσουμε ότι τα καθεστώτα θα παραμείνουν ανοικτά για διάστημα τριών μηνών. Θα ακολουθήσει μια περίοδος 45 ημερών για την προσκόμιση της προέγκρισης δανείου και από κει και πέρα εντός 60 ημερών θα υπάρχουν υπαγωγές.

Συνδυαστικά, λοιπόν, τα δυο εργαλεία δίνουν την μεγαλύτερη δυνατή στήριξη και ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων δίνει ιδιαίτερη στήριξη σε περιφέρειες της πατρίδας μας, εκεί που θέλουν να μείνουν οι νέες και οι νέοι. Πιστεύουμε ότι με την ισόρροπη ανάπτυξη που προωθούμε, ο συνδυασμός του νέου αναπτυξιακού νόμου με το Ταμείο Ανάκαμψης θα αποτελέσει τον αναπτυξιακό ανελκυστήρα για νέες επιχειρήσεις αλλά και νέους επιχειρηματίες και θα δημιουργήσει στις Περιφέρειες νέες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον συνάδελφο μου, τον κύριο Σκυλακάκη για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε και στην συνέχεια, μετά την τοποθέτηση του κυρίου Σκυλακάκη, ο κύριος Καβαλάκης θα δώσει παραδείγματα της εφαρμογής των δυο αναπτυξιακών αυτών εργαλείων. Σας ευχαριστώ πολύ.

 

Κος ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ:

Καλημέρα και από μένα. Είναι χαρά να βρίσκομαι εδώ μετά από μια πολύ καλή συνεργασία που έχουμε με το συνάδελφο, τον κύριο Παπαθανάση.

             Όπως ξέρετε, το δικό μας εργαλείο των δανείων του Εθνικού Σχεδίου Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» έχει, ήδη, παρουσιαστεί και ενεργοποιηθεί. Συνεπώς, όλα τα στοιχεία είναι εκεί για να μπορούν οι επιχειρήσεις να το αξιοποιήσουν.

Το εργαλείο αυτό, των δανείων, αποκτά πολύ μεγαλύτερη σημασία, σήμερα, από ότι περιμέναμε και εμείς διότι, δυστυχώς, μπαίνουμε σε μια περίοδο αυξημένων επιτοκίων. Μεγάλες κεντρικές τράπεζες σε όλο τον πλανήτη αυξάνουν τα επιτόκια. Και σε αυτή την περίοδο τα δάνεια του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αποκτούν ιδιαίτερη αξία και μεγάλη σημασία, διότι μετά τα επιτόκια των ομολόγων -τα οποία ανεβαίνουν- θα ακολουθήσουν προφανώς ή ακολουθούν ήδη και τα επιτόκια των επιχειρήσεων. Συνεπώς, έχει μεγάλη αξία η ταχύτητα με την οποία οι επιχειρήσεις ανταποκρίνονται σ’ αυτό το εργαλείο. Η πλατφόρμα που υποστηρίζει την ηλεκτρονική υποβολή των επενδυτικών σχεδίων είναι ενεργή και έχουμε, ήδη, πάνω σ’ αυτήν 600 επενδυτικά σχέδια που βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας, εκ των οποίων 20 έχουν υποβληθεί και επισήμως, έχει ολοκληρωθεί δηλαδή η επεξεργασία τους. Έχει σημασία όλες οι επιχειρήσεις που έχουν επενδυτικά σχέδια και τραπεζικό προφίλ, να αξιοποιήσουν το ταχύτερο δυνατό αυτό το εργαλείο, διότι σήμερα τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν επιτόκιο ύψους 0,35%, αλλά αυτό ισχύει μέχρις ότου εξαντληθεί το πρώτο 1,6 δισ. ευρώ, το οποίο είχαμε δανειστεί με πάρα πολύ χαμηλό επιτόκιο από την Κομισιόν. Όταν εξαντληθεί αυτό, θα πάμε σε μία άνοδο του επιτοκίου λογική στη πρώτη φάση και πολύ μεγαλύτερη στη δεύτερη φάση. Στη δεύτερη φάση έχουμε 1,8 δισ. ευρώ που θα έχουν το κατάτι αυξημένο επιτόκιο και μετά τα υπόλοιπα θα δούμε σε τί επιτόκια θα πάνε. Για να έχουμε μία αίσθηση τί επιτόκια θα έχουμε μπροστά μας στην επομένη φάση, η Γερμανία που δανειζότανε με -0,40% πριν από ένα χρόνο περίπου, σήμερα είναι στο 1,7% και η Γαλλία που είναι κοντά εκεί που δανείζεται η Κομισιόν, είναι στο 2,2% - 2,3% τώρα που μιλάμε.

             Θα πρέπει να είναι σαφές -και αυτό είναι καινούριο- ότι το 0,35% δεν είναι διασφαλισμένο στις τράπεζες που έχουν πάρει την πρώτη δόση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εάν δεν εκταμιεύσουν τα δάνεια κάνοντας τις δικές τους συμβάσεις. Όταν θα τελειώσει το 1,6 δισ. ευρώ -και αυτό θα το παρακολουθούμε μέσα από την πλατφόρμα- θα περάσουμε στο επόμενο επιτόκιο, και όποια τράπεζα δεν έχει ξοδέψει την πρώτη δόση της, θα αρχίσει να ξοδεύει το υπόλοιπο με βάση το επόμενο επιτόκιο. Συνεπώς, υπάρχει ένας ενεργός ανταγωνισμός και μεταξύ του τραπεζικού συστήματος για τη διάθεση αυτών των πόρων.

             Όπως σας είπα, υπάρχει το επιτόκιο των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά στο σύστημα των δανείων αυτών υπάρχουν τρία επιτόκια που έχουν σημασία. Το πρώτο είναι αυτό που είπαμε, το 0,35% του Ταμείου Ανάκαμψης σήμερα. Το δεύτερο είναι το επιτόκιο αναφοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Έχει μεγάλη σημασία το επιτόκιο αναφοράς, διότι με βάση αυτό υπολογίζονται οι κρατικές ενισχύσεις.

             Δηλαδή η κρατική ενίσχυση -και αυτό έχει σημασία για το πώς θα συνδυαστεί με τον Αναπτυξιακό Νόμο, την οποία λαμβάνει κάποιος που παίρνει ένα δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, είναι η παρούσα αξία της διαφοράς μεταξύ του επιτοκίου του Ταμείου Ανάκαμψης και του επιτοκίου αναφοράς.

Το επιτόκιο αναφοράς έχει δύο στοιχεία που το συναποτελούν. Το ένα είναι το βασικό επιτόκιο, που σήμερα είναι στο -0,19%. Από 1/7ου θα είναι 0,02%, δηλαδή μηδέν στην πραγματικότητα. Αυτό είναι το βασικό επιτόκιο. Και μετά είναι τα περιθώρια, όπως ορίζονται στην ανακοίνωση της Επιτροπής του 2008, που δίνουν κάποιες μονάδες βάσης στη βάση των εξασφαλίσεων και της πιστοληπτικής ικανότητας της επιχείρησης που λαμβάνει το δάνειο. Για να έχετε μία αίσθηση, μία επιχείρηση με την κορυφαία πιστοληπτική ικανότητα και υψηλές εξασφαλίσεις έχει 60 μονάδες βάσης. Μία επιχείρηση με χαμηλή πιστοληπτική ικανότητα και συνήθεις εξασφαλίσεις έχει 400 μονάδες βάσης, 4% δηλαδή.

Μία επιχείρηση με οικονομικές δυσχέρειες, κακή πιστοληπτική ικανότητα, CCC και κάτω, με χαμηλές εξασφαλίσεις έχει 1000 μονάδες βάσης, δηλαδή 10%.

Συνεπώς, μία επιχείρηση με καλή πιστοληπτική ικανότητα και συνήθεις εξασφαλίσεις, τώρα που μιλάμε, μπορεί να έχει επιτόκιο αναφοράς την 1η Ιουνίου στην πραγματικότητα 1%.  Που σημαίνει ότι πολλές επιχειρήσεις μπορούν, αν θέλουν, ειδικά αυτές που έχουν καλή πιστοληπτική ικανότητα να χρησιμοποιήσουν τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με το επιτόκιο αναφοράς. Εάν το κάνουν αυτό, ο συνδυασμός με τον Αναπτυξιακό Νόμο είναι χωρίς συνυπολογισμό, χωρίς να αθροιστούν οι κρατικές ενισχύσεις μεταξύ των δύο καθεστώτων.

Τι πρέπει να προσέξουν, όμως, οι επιχειρήσεις; Και αυτό είναι σημαντικό. Πρέπει να προσέξουν να μπορεί να θεωρηθεί η επένδυσή τους, σε όποιο καθεστώς από τα δύο υπάγεται ως νέα επένδυση. Που σημαίνει ότι πρέπει είτε να μην αρχίσουν εργασίες, αφού πάρουν το δάνειο, είτε να περιμένουν και να κάνουν την αίτηση την ίδια ώρα και στα δυο καθεστώτα. Το πρακτικό, πάντως, είναι ότι εάν χρησιμοποιήσουν το επιτόκιο αναφοράς για τη συγκεκριμένη επένδυση δεν υπάρχει υπολογισμός κρατικών ενισχύσεων. Τώρα, το εμπορικό επιτόκιο γι’ αυτές τις επιχειρήσεις είναι πάντα μεγαλύτερο από το επιτόκιο αναφοράς. Που σημαίνει ότι έχουν όφελος, ανεξαρτήτως, του αν αυτό το όφελος δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση. Αυτό έχει σημασία διότι υπάρχουν κάποιες μεγάλες επιχειρήσεις, ειδικά σε κάποιες περιοχές της Αττικής, που είναι στον κεντρικό τομέα της Αττικής και δεν δικαιούνται ενισχύσεις με βάση τον Γενικό Απαλλακτικό Κανονισμό. Αυτές οι επιχειρήσεις, όμως, μπορούν να έρθουν και να πάρουν δάνεια με το επιτόκιο αναφοράς χωρίς να έχουν κάποιο πρόβλημα, διότι αυτό δεν θεωρείται κρατική ενίσχυση.

Συνεπώς, στην πραγματικότητα όλες οι επιχειρήσεις της χώρας είτε με το χαμηλό επιτόκιο το 0,35 είτε με το επιτόκιο αναφοράς μπορούν, εφόσον είναι επιλέξιμες οι επενδύσεις τους, κατά τα άλλα, να αξιοποιήσουν αυτό το εργαλείο. Τώρα, οι επιλέξιμες δαπάνες για δανειοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι ευρύτερες από τις επιλέξιμες δαπάνες του Αναπτυξιακού Νόμου.

Ποια είναι αυτά που περιλαμβάνονται στο Ταμείο Ανάκαμψης και δεν περιλαμβάνονται στον Αναπτυξιακό Νόμο; Κατά βάση είναι το ΦΠΑ, η δυνατότητα να έχουν κεφάλαιο κίνησης και η δυνατότητα να έχουν δαπάνες μάρκετινγκ και κάποια άλλα. Είναι δυνατόν κανείς, να πάρει ένα δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 30% του συνολικού επενδυτικού να πηγαίνει είτε σε κεφάλαιο κίνησης είτε σε δαπάνες μάρκετινγκ συνδυαστικά.

Υπάρχει, επίσης, ένας δεύτερος τύπος, που πρέπει να ισχύει μαζί με το γεγονός ότι δεν πρέπει να ξεπερνάς το μέγιστο δικαιούμενο από τον Απαλλακτικό Κανονισμό ως κρατική ενίσχυση, για να μπορείς να συνδυάσεις τον Αναπτυξιακό Νόμο με τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ο τύπος προβλέπει ότι το δάνειο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας πρέπει να μην ξεπερνά το 50% του επιλέξιμου προϋπολογισμού του Ταμείου Ανάκαμψης μείον το ποσό ενίσχυσης του Αναπτυξιακού Νόμου, ανεξαρτήτως του αν το ποσό αυτό προέρχεται από ενίσχυση ή επιχορήγηση ή από φοροαπαλλαγή ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο που θεωρείται κρατική ενίσχυση. Αυτός ο τύπος πρέπει να συνυπολογίζεται σε αυτή την άσκηση. Οι σύμβουλοι που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν θα έχουν αρκετή δουλειά για να κάνουν αυτό το συνδυασμό. Εμείς, από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών, δεν ενθαρρύνουμε τις υψηλές επιδοτήσεις. Και ζητήσαμε από το Υπουργείο Ανάπτυξης και καταλήξαμε, η φοροαπαλλαγή στο μέγιστο βαθμό να είναι στα 5.000.000 ευρώ και η επιχορήγηση να καλύπτει τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, έτσι ώστε οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις να ενθαρρύνονται, να αξιοποιήσουν περισσότερο τα δάνεια και να αφεθεί χώρος και χρήμα στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες δεν έχουν τραπεζικό προφίλ. Δηλαδή, όλη η στρατηγική είναι ότι επειδή πάρα πολλές μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν τραπεζικό προφίλ και μπορεί να χρειαστούν ένα, δυο, τρία, τέσσερα χρόνια για να το αποκτήσουν, η προσπάθεια μας είναι να πηγαίνει η επιχορήγηση στις μικρές και πολύ μικρές, με μέγιστο ύψος τα 3.000.000 και οι φοροαπαλλαγές με μέγιστο ύψος τα 5.000.000 να πηγαίνει παντού, αλλά στις μεσαίες και στις μεγάλες, κατά κύριο λόγο.

Και να τελειώσω λέγοντας ότι έχουμε αυτά τα 20 επενδυτικά σχέδια, για τα οποία έχουμε επίσημη υποβολή στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Έχουν προϋπολογισμό 700.000.000 ευρώ εκ των οποίων 264.000.000 θα είναι δανειακοί πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης, 223.000.000 τα ίδια κεφάλαια και 204.000.000 εμπορικά δάνεια. Επειδή, εκτός από τα 20 που έχουν ήδη υποβληθεί, ακολουθούν άλλα 580 που είναι υπό επεξεργασία, αντιλαμβάνεστε ότι το εργαλείο αυτό θα έχει μια πολύ μεγάλη δυναμική και σε συνδυασμό με τον Αναπτυξιακό Νόμο, που είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο επίσης, θα καλύψουμε το σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Και επειδή υπήρχε μια απορία για το fuel pass, για να μην σας μένουν απορίες, μέχρι τώρα 2,3 εκατομμύρια συμπολίτες μας έχουν αξιοποιήσει το προηγούμενο fuel pass. Τα 2,3 εκατομμύρια είναι ένας πολύ μεγάλος αριθμός συμπολιτών. Είναι πιστεύουμε ένα πετυχημένο εργαλείο και την επόμενη εβδομάδα θα δούμε το sequel αυτού του εργαλείου, το fuel pass 2.

Σχόλια (4)
Προσθήκη σχολίου

15-06-2022 18:03Γιάννης

Ο Σκυλακάκης θα μας σώσει. Ντοροκοπρόσκυλο και ο άνθρωπος για όλες της βρωμοδουλειές των Μητσοτάκηδων. Στον "δεξιό πατριώτη" Τράγκα βρήκαν μετρητά, χρυσό και ακίνητα αξίας 100 εκατ ευρώ. Φαντάσου τι έχουν οι άλλοι. Οι Μητσοτάκηδες παίζει να έχουν και δισεκατομμύρια περιουσία Απορώ πως δεν έγινε και νέος αγρότης ο Κούλης να πάρει και τα 40.000 ευρώ. Δεν αφήνουν τα όρναια ούτε ευρώ. Εδώ και δέκα χρόνια ο Μητσοτάκης παίρνει επιδοτήσεις 8,500 ευρώ κάθε χρόνο. Και εγώ με δυναμικές καλλιέργιες με επενδύσεις 120,000 ευρώ τα τελεταία χρίνια δεν παίρνω ούτε τις μισές επιδοτήσεις από το Μητσοτάκη.

Απάντηση

15-06-2022 17:55Γιάννης

Τρίχες μπούρδες και λόγια παχιά σε όλα. Κόψε φάτσες και βγάλες συμπέρασμα. Ο Σκυλακάκης το ντοροκοπρόσκυλο θα μας σώσει. Οι γύπες μιζαδόροι τα αρπακτικά και οι ύαινες. Ουστ βρωμόφαρες.

Απάντηση

15-06-2022 14:18ΓΙΑΝΝΗΣ

Η Δυτ.μακεδονια δεν αποτελεί δίκαιημετάβαση λόγο απολιγνιτοπιησης;;;;;;

Απάντηση

15-06-2022 14:09Δημήτριος

Δεν βαρεθεικατε να μας δουλευετε

Απάντηση
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία