
Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισµοί ασφαλείας για τα τρακτέρ γενικότερα δεν άλλαξαν πολλά στα µηχανήµατα που είναι εµφανή στον χρήστη. Ένα από αυτά πάντως που φαίνονται είναι η νέα επιλογή επιβράδυνσης τρακτέρ χωρίς να πατάει ο οδηγός το φρένο.
Από τη στιγµή που η επιλογή αυτή έγινε διαθέσιµη, οι µηχανικοί της CNH Industrial ανέπτυξαν ένα νέο σύστηµα πέδησης, το οποίο µάλιστα έχει πατενταριστεί. Αρχικά το σύστηµα ITBS (Έξυπνο Σύστηµα Πέδησης Τρέιλερ) ενσωµατώθηκε στα τρακτέρ New Holland T7AC και θα προσφέρεται σε µία πιο ευρεία γκάµα µηχανηµάτων στο όχι και τόσο µακρυνό µέλλον. Εκτός από τα νέα µηχανήµατα, το σύστηµα αυτό θα µπορεί να µπαίνει και στα τρακτέρ που βγήκαν από τη γραµµή παραγωγής στα µέσα του 2017.
Πρώτα ένα γενικό backround: Όταν ο χειριστής µειώνει ταχύτητα µε το τρέιλερ κοτσαρισµένο, το αναρτώµενο µηχάνηµα αναπτύσσει µία δύναµη πίεσης η οποία δεν µπορεί να απορροφηθεί απλά πατώντας το φρένο στο CVT τρακτέρ, καθώς έτσι µπορεί να µειωθεί η ταχύτητα του κιβωτίου. Μερικοί κατασκευαστές χρησιµοποιούν ένα φρένο τρέιλερ, το οποίο δεν την επηρεάζει την ταχύτητα. Αλλά αυτό δεν είναι η ιδανική λύση. Άλλωστε, τα φρένα του τρέιλερ συχνά δεν είναι αρκετά δυνατά για να έρθουν σε απόκλιση οι τροχοί («toe-out»), και τα όρια TMR περιορίζουν τις πιέσεις απόκλισης στο 1 bar στο τρακτέρ.
Αυτός είναι ο λόγος που η New Holland διάλεξε αυτόν τον δρόµο και φρόντισε για µία εναλλακτική λύση χρησιµοποιώντας µία παρέκκλιση που παρείχαν οι κανονισµοί TMR. H εταιρεία αποφάσισε να υπολογίσει το ρυθµό επιβράδυνσης και τη δύναµη του τρακτέρ, χρησιµοποιώντας δεδοµένα από τη µονάδα χειρισµού του κινητήρα, έναν αισθητήρα ροπής µέσα στο κιβώτια ταχυτήτων και τη διαφορά ταχύτητας µεταξύ της επιθυµητής ταχύτητας του οδηγού σε σχέση µε την πραγµατική παρούσα ταχύτητα. Όταν οι δυνάµεις πίεσης αυξάνουν, καθώς ο οδηγός αφήνει το πεντάλ του φρένου ή τραβάει πίσω το χειριστήριο για να επιβραδύνει, υπάρχουν κάποιοι αλγόριθµοι που καθορίζουν πόση δύναµη πέδησης εφαρµόζεται στο τρέιλερ ώστε να ευθυγραµµίσει το ρυθµό επιβράδυνσης µε αυτόν του τρακτέρ.
Αυτό το νιώθει κάποιος άµεσα, ειδικά στο δρόµο όταν επιχειρεί µία κλειστή στροφή ή αναστροφή, για παράδειγµα. Εδώ ο συνδυασµός αυτός βοηθά σε µία άνετη επιβράδυνση και έτσι ο χειριστής µπορεί να πάρει άνετα τη στροφή. Ένα έξτρα χαρακτηριστικό ασφαλείας είναι πως τα φώτα πέδησης του τρέιλερ ανάβουν καθώς τα φρένα εφαρµόζονται αυτόµατα.
Το σύστηµα µπορεί να ενεργοποιηθεί µέσω του µενού χειρισµού του παρελκόµενου στο τερµατικό IntelliView. Προφανώς, ένα συµβατικό τρέιλερ µπορεί να µην είναι συµβατό µε ISObus, οπότε θα πρέπει να ενσωµατωθεί στο παρελκόµενο, όπου µπορεί κάποιος να χρησιµοποιήσει ένα προφίλ «τρέιλερ» το οποίο θα επιλέγεται κάθε φορά που θα κοτσάρεται το τρέιλερ. Με την ενεργοποίησή του, το ITBS δουλεύει µόνιµα στο περιθώριο µέχρι να γυρίσετε σε κάποιο άλλο παρελκόµενο στην οθόνη, ή απενεργοποιείται από το µενού του τρέιλερ.
∆οκιµάσαµε το νέο αυτό εξοπλισµό σε ένα New Holland T7.270 το οποίο τράβαγε ένα Krampe Big Body 650 που ήταν φορτωµένο µε 16 τόνους χώµα. Πραγµατικά εκπλαγήκαµε από το πόσο αποτελεσµατικό ήταν. Στο µηχάνηµα δοκιµής ένα µανόµετρο είχε τοποθετηθεί στη γραµµή ελέγχου για να µας βοηθήσουν να βλέπουµε πότε τα φρένα συµπλέκονται. Κάναµε πολύ δρόµο γενικότερα είτε σε ανηφόρες, είτε κατηφόρες, κάναµε αναστροφές όπως και άλλες µανούβρες και είδαµε ότι το IBTS ήταν πολύ βολικό, καθώς ο χειριστής δεν χρειαζόταν να κάνει και πολλά. Γενικότερα, η οδήγηση έγινε µία πολύ άνετη εµπειρία.