Για τους υπέθυνους ανάπτυξης, η αυτοκινούμενη BiG M της Krone ξεκίνησε ως πρότζεκτ, όμως σήμερα αποτελεί ένα από τα λίγα μηχανήματα αφιερωμένα σε ένα στόχο που επιτυγχάνεται με σιγουριά και ταχύτητα: η γρήγορη και μαζική κοπή χορταριού. Η BiG M κλείνει φέτος 25 χρόνια ιστορίας και ο υπεύθυνος ανάπτυξης της πρώτης μηχανής που κατασκευάστηκε το 1996, Josef Horstmann, έχει να πει τα ίδια που έλεγε και τότε.
Η αρχική ιδέα για την κατασκευή της BiG M ήρθε ως απάντηση στον περιορισμό που τέθηκε στη λειτουργία κοπής από την ισχύ που ήταν διαθέσιμη εκείνη τη στιγμή. Τη δεκαετία του '90, τα πιο ισχυρά τρακτέρ στα αγροκτήματα σπάνια να είχαν ισχύ μεγαλύτερη από 180-200 ίππους, γεγονός που περιόρισε την παραγωγή σε κοπή 6 μέτρων. Ο γενικός κανόνας που χρησιμοποιείται είναι ότι απαιτούνται 100 ίπποι για την κοπή των 3 μέτρων.
Η φιλοδοξία της Krone ήταν να δημιουργήσει ένα μηχάνημα που θα μπορούσε να κόψει με θημωνιά 9 μέτρων, διατηρώντας παράλληλα την ευελιξία που θα ξεπερνούσε τότε και τις δυνατότητες των μεγαλύτερων ενσιρωτικών.
Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1897, είχε μακρά εμπειρία στην κατασκευή γεωργικών εργαλείων, αλλά ο σχεδιασμός και η κατασκευή μιας μονάδας οποιουδήποτε τύπου ήταν ένα μεγάλο βήμα προς το άγνωστο τόσο για τους διαχειριστές όσο και για τους μηχανικούς ανάπτυξης.
Η τότε διοίκηση είχε πειστεί, θυμάται ο Horstmann, αλλά τελικά έδωσαν ένα πράσινο φως στο πρότζεκτ και έτσι γεννήθηκε η BiG M. Αναμενόταν ότι το νέο μηχάνημα θα ήταν ευπώλητο στους μεγάλους αγρότες της ηπειρωτικής Ευρώπης, αλλά αποδείχθηκε το ακριβώς αντίθετο. Δημιουργήθηκε μια ολόκληρη ομάδα μηχανικών που επέλεξαν την John Deere για κινητήρα και καμπίνα. Ο πρώτος κινητήρα παρήγαγε 260 ίππους και ενσωμάτωνε τρεις μονάδες κοπής και ξήρανσης.
Η αποδοχή από την αγορά
Στην αρχή, η υποδοχή από αγρότες και εργολάβους δεν ήταν τόσο θερμή. Θεωρήθηκε πολύ μεγάλο και άσχημο για τις ευρωπαϊκές συνθήκες, αλλά οι ζωντανές παρουσιάσεις έπεισαν τελικά τους «σκεπτικιστές». Στην Ιρλανδία έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στην αρχή, εκεί όπου αντιπροσωπεύει το 20% των συνολικών πωλήσεων. Δεν έλλειψαν βέβαια και τα προβλήματα, όπως οι επιρρεπείς σε δονήσεις ράβδοι κοπής, οι οποίες δυσκολεύονταν μάλιστα σε πετρώδεις συνθήκες. Και πράγματι, υπήρξε ανάγκη επίλυσης του τελευταίου.
Γιαυτό η Krone ανέπτυξε το σύστημα «Safe Cut» ως απάντηση σε αυτό το ζήτημα. Αυτός είναι ένας μηχανισμός με τον οποίο ο δίσκος αποσυνδέεται από τη μονάδα και ανεβαίνει προς τα πάνω για να αποτραπούν οι λεπίδες και στις δύο πλευρές. Τώρα προσαρμόζεται σε χλοοκοπτικά σε όλη τη γκάμα Krone και είναι ένα μόνο παράδειγμα του πώς η BiG M επηρέασε την τεχνολογική ανάπτυξη της εταιρείας στο σύνολό της.
Εξακολουθεί να υπερέχει
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την επιτυχία του μηχανήματος, λέει η εταιρεία, που έκανε τότε ένα τολμηρό βήμα και αναμείφθηκε. Παρ 'όλα αυτά, η αγορά αυτοκινούμενων χλοοκοπτικών παραμένει μικρή, και τώρα αντιμετωπίζει όλο και περισσότερο ανταγωνισμό από τρακτέρ 300 ίππων και άνω, εξοπλισμένα με αποσυναρμολογούμενα τριπλά χλοοκοπτικά.
Ωστόσο, η ισχύς του τρακτέρ μπορεί να αυξάνεται, αλλά οι θεμελιώδεις αξίες που πρεσβεύει μία BiG M εξακολουθούν να ισχύουν σήμερα, πιστεύει ο Δρ Horstmann. Η φιλοσοφία του παραμένει σήμερα αναλλοίωτη εδώ και 25 χρόνια: «Η σωστή μηχανή τη σωστή στιγμή». Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για ένα εξειδικευμένο μηχάνημα έτοιμο να πάει ακριβώς εκεί που ο χειριστής θέλει, δεν υπάρχει σπατάλη χρόνου στην τοποθέτηση των μονάδων κοπής και λειτουργεί άμεσα από την στιγμή που θα βγει στο πεδίο.