BACK TO
TOP
Profi

Το νέο τρακτέρ της Deutz-Fahr κάνει μόνο του την δουλειά πολλών

Τα τετρακύλινδρα τρακτέρ της Deutz-Fahr, 120-140 ίππων της Σειράς 6 καλούνται να παίξουν το ρόλο ενός «µπαλαντέρ» για όλες τις αγροτικές εργασίες και να αποτελέσουν µηχανήµατα γύρω από τα οποία χτίζεται ένας στόλος. Εδώ δοκιµάζουµε το 6140 µε κιβώτιο powershift

Deutz--Fahr-6140

289
0

Παρόλο που εισήχθη στην γκάµα στα µέσα του 2017, το πρώτο από τα Deutz-Fahr µικρού πλαισίου της σειράς 6 δεν είχε κυκλοφορήσει µέχρι τις αρχές του προηγούµενου έτους. Όλα τα µοντέλα της συγκεκριµένης σειράς κατασκευάζονται από τον όµιλο SDF, ο οποίος εγκαθιστά τους δικούς του άξονες και συστήµατα µετάδοσης στα τρακτέρ. Η καµπίνα είναι η γνωστή Agrotron Κ που έχει λάβει όµως αρκετό φρεσκάρισµα. Το τρακτέρ της δοκιµής βρίσκεται κάπου στη µέση όσον αφορά στον εξοπλισµό, που σηµαίνει ότι διαθέτει µηχανικές βαλβίδες. Τον εξοπλισµό συµπληρώνει η µεγαλύτερη έκδοση µε αντλία 90 λίτρων/λεπτό ενώ στην άλλη µεριά βρίσκεται η έκδοση µε τις ηλεκτρονικές βαλβίδες. Η κατασκευάστρια προσφέρει και την προαιρετική επιλογή αδιαβάθµητου κιβωτίου στα τρακτέρ, δηλαδή του συνεχώς µεταβαλλόµενης µετάδοσης σασµάν CVT της SDF.

Επιπλέον, τα τρακτέρ µπορούν να έρθουν µε εργοστασιακά εγκατεστηµένο το πακέτο για προσάρτηση µπροστινού φορτωτή. Πιο συγκεκριµένα, ο φορτωτής που είναι αρχικά συµβατός µε τα µοντέλα είναι ο FZ30, ο οποίος κατασκευάζεται ουσιαστικά από την εταιρεία Stoll και διατίθεται από την Deutz-Fahr.

Η απόσταση µεταξύ των βραχιόνων στο συγκεκριµένο φορτωτή είναι 92 εκατοστά, κάτι που έχει όµως ως αποτέλεσµα την περιορισµένη ορατότητα του φορτίου. Γιαυτό το λόγο εµείς θα προτείναµε την έκδοση φορτωτή µε 110 εκατοστά απόσταση µεταξύ των βραχιόνων.

Όπως αναφέρθηκε, το µοντέλο 6140 φιλοξενεί έναν τετρακύλινδρο κινητήρα Deutz 3,6 λίτρων, συγκεκριµένα τον TCD 3,6L04. Το µοτέρ είναι συµµορφωµένο µε τα πρότυπα ρύπων Stage IV, µε σύστηµα ανακυκλοφορίας των καυσαερίων, φίλτρο µικροσωµατιδίων και σύστηµα SCR.

Η µονάδα SCR τροφοδοτείται από µια δωδεκάλιτρη δεξαµενή DEF που είναι τοποθετηµένη δίπλα στο 185 λίτρων ντεπόζιτο πετρελαίου στην αριστερή πλευρά.  Συνυπολογίζοντας και το πρόσθετο υγρό καυσίµου AdBlue, παρατηρήσαµε ότι το αυτόµατο ακροφύσιο ξεκόλλαγε επανειληµµένα στο στενό άνοιγµα, χωρίς να µπορέσουµε να αντιληφθούµε την αιτία που το προκαλούσε, καθώς είναι ένα εξάρτηµα τυποποιηµένο που χρησιµοποιείται ευρέως και σε άλλους τύπους τρακτέρ.

Στην παραδοσιακή µας δοκιµή, η πρώτη στάση αφορούσε στη δυναµοµέτρηση στο διάδροµο δοκιµών DLG. Πολύ σύντοµα ανιληφθήκαµε ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήµατος αύξησης της ισχύος (power boost), ούτε από εµάς ούτε από τους µηχανικούς της Deutz-Fahr. Πρακτικά, η λειτουργία αύξησης της ισχύος προσθέτει 6,7 ίππους στην υπάρχουσα ιπποδύναµη του τρακτέρ, σύµφωνα µε το φυλλάδιο-manual του κατασκευαστή. Το 6140 έχει συνολικά 130 ίππους-παρόλο που η ονοµασία του µοντέλου παραπέµπει στους 140 ίππους- και στην µέγιστη απόδοσή του ο κινητήρας αποδίδει 143 ίππους.

Πώς τα πάει λοιπόν ο πλήρως εξοπλισµένος κινητήρας του 6140 στη δυναµοµέτρηση του DLG; Στις ονοµαστικές 2200 σ.α.λ. το µοτέρ της Deutz αποδίδει 124,4 ίππους µε το pto. Αυτός ο αριθµός µεγάλωσε φτάνοντας τους 126,2 ίππους στην µέγιστη απόδοση του κινητήρα και καθώς οι στροφές καταλάγιαζαν στις 2000 σ.α.λ. Πρόκειται για ένα αξιοπρεπές αποτέλεσµα αν λάβουµε µάλιστα υπόψη µας τα στοιχεία που δίνει ο κατασκευαστής (105kW/143hp). Από την άλλη µεριά, η καµπύλη ισχύος δεν φάνηκε και τόσο ενθαρρυντική. Σε ποσοστό διαµορφώθηκε ως εξής: 1,4% επιπλέον δύναµη, σταθερό εύρος ισχύος περίπου 12% και µια αύξηση ροπής 25%.

Εντυπωσιακή όµως είναι η οικονοµία καυσίµου στο 6140. Στην µέγιστη απόδοση του pto το 6140 είχε ρυθµό κατανάλωσης 254g/kWh ( +10,6g/kWh του πρόσθετου υγρού AdBlue) ενώ στο Powermix, όπου το τρακρέρ υποβλήθηκε σε µια σειρά δοκιµών, ο ρυθµός ήταν εξίσου εντυπωσιακός µε 274g/kWh. Όσο για τη δοκιµή βαριάς εργασίας, ο ρυθµός κατανάλωσης αυξήθηκε σε φυσιολογικά πλαίσια αγγίζοντας τα 292g/kWh µε την µέγιστη ισχύ έλξης να φτάνει τους 106,3 ίππους. Κατά την µεταφορική εργασία, το 6140 ωφελήθηκε από τις στροφές του κινητήρα που µειώθηκαν στις 1972 σ.α.λ. (στα 40 χλµ/ώρα). Η κατανάλωση καυσίµου σε αυτό το κοµµάτι δοκιµών ήταν 413g/kWh, τιµή λίγο χαµηλότερη από τη µέση τιµή που έχουν πετύχει τα τρακτέρ της συγκεκριµένης κατηγορίας µέχρι σήµερα.

Πηγαίνοντας τώρα στο κιβώτιο ταχυτήτων, µε τις τέσσερις επιλογές εύρους, τις πέντε ταχύτητες, τα τρία βήµατα µετατόπισης και το powershuttle, πρέπει να προσθέσουµε την µεγάλη σηµασία που έχει και η λειτουργία για ανάβαση µε 30 σχέσεις και ταχύτητες που ξεκινούν από τα 130 µέτρα/ώρα (στην ονοµαστική ταχύτητα). Ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά µπορούµε να πούµε ότι είναι το σύστηµα APS για τις αυτόµατες λειτουργίες του powershift µέσω οθόνης και η λειτουργία Stop & Go. Η τελευταία επιτρέπει στον χειριστή να σταµατάει το τρακτέρ πατώντας µόνο το φρένο.

Από την οµάδα δοκιµής θεωρήθηκε λίγο δύσκολο να πρέπει να αλλάξει το εύρος των σχέσεων σε περιπτώσεις όπου το τρακτέρ εργάζεται παράλληλα µε µια θεριζαλωνιστική µηχανή. Το χαµηλότερο όριο στο µεγαλύτερη εύρος σχέσεων είναι εκείνο µε το οποίο το τρακτέρ κινείται µε  9 χλµ/ώρα, ταχύτητα µεγάλη για την παραπάνω περίπτωση.

Όσο για το υδραυλικό σύστηµα, θα συνιστούσαµε να επιλέξει κανείς την αντλία µε την απόδοση των 120 λίτρων/λεπτό και όχι µόνο για εργασίες µε φορτωτή. Η συγκεκριµένη αντλία διατίθεται στον στάνταρντ εξοπλισµό της µεσαίας έκδοσης του 6140, δηλαδή του δοκιµαστικού µας τρακτέρ. Η µέγιστη τιµή ροής έφτασε τα 112 λίτρα/λεπτό στη δοκιµή DLG αποδίδοντας, µε άλλα λόγια, 32,1kW, αριθµός εξαιρετικός. Οι δοκιµαστές εντυπωσιάστηκαν επίσης από τα εύκολα στη χρήση µηχανικά καρούλια µε σύστηµα κλειδώµατος της θέσης ροής καθώς επίσης και από τους πίσω συζεύκτες, οι οποίοι είναι σωστά τοποθετηµένοι.

Η ανύψωση µιας δισκοσβάρνας βάρους 3,5 τόνων δεν φέρνει το Deutz-Fahr 6140 σε δύσκολη θέση, χάρη στις καµπύλες ισχύος ανύψωσης που αυξάνονται ταχέως φτάνοντας τα 6700 daN καθώς ο σύνδεσµος σηκώνεται (βλ. γράφηµα «Ισχύς ανύψωσης και απαιτήσεις ανύψωσης»). Το τρακτέρ της δοκιµής ήταν αρχικά εξοπλισµένο µε έναν υδραυλικό άνω σύνδεσµο µε ευέλικτους πλεκτούς σωλήνες αλλά σύντοµα αυτοί αντικαταστάθηκαν µε κανονικούς εύκαµπτους σωλήνες από καουτσούκ.

Ένα νέο χαρακτηριστικό στο 6140 επιτρέπει στον χειριστή να ορίσει το µέγιστο βάθος του παρελκόµενου-για παράδειγµα ενός αρότρου- µέσω της οθόνης iMonitor, µε αποτέλεσµα το παρελκόµενο να δουλεύει στο προκαθορισµένο βάθος χωρίς διακυµάνσεις. Συνεχίζοντας την «περιήγησή» µας µέσα στην καµπίνα, αξίζει να   σηµειώσουµε πως, η πρόσβαση σε αυτήν είναι πολύ καλή. Σε πολύ καλό επίπεδο βρίσκεται και η ηχοµόνωση µέσα στο χώρο µε επίπεδο θορύβου 71,2dB, στην περίπτωση βέβαια που το σύστηµα εξαερισµού είναι απενεργοποιηµένο.

Τα καθίσµατα, είναι αρκετά άνετα, αλλά τα εύσηµα πάντως πρέπει να πάνε στη κονσόλα, η οποία, κατά τη γνώµη µας, τοποθετείται στην κορυφή της κατηγορίας µέχρι σήµερα. Οι οθόνες δίνουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, είναι εξαιρετικά ευανάγνωστες και συµπληρώνονται από έναν πολύ εύκολη στη χρήση λογισµικό. Για τις δουλειές στις οποίες χρησιµοποιήσαµε το τρακτέρ δεν χρειαστήκαµε το σύστηµα iMonitor, κυρίως επειδή αυτό δεν µπόρεσε να επικοινωνήσει µε το σύστηµα ISObus που διέθετε η σπαρτική της δοκιµής και ο λόγος κρύβεται στο γεγονός ότι, όπως αναφέραµε, πρόκειται για τρακτέρ που δεν ήταν έτοιµο για µαζική παραγωγή.

Όσον αφορά στην άνεση του χειριστή, η κατασκευάστρια δεν έχει κάνει εκπτώσεις, προσφέροντας στον προαιρετικό εξοπλισµό πνευµατική ανάρτηση για την καµπίνα και ανάρτηση στον µπροστινό άξονα. Ο κύκλος στροφής του 6140 είναι 11,80 µέτρα (µε ελαστικά 480/65 R28 και πλάτος τροχιάς 1,86 µέτρα) αριθµός που τοποθετεί το Deutz-Fahr στο µέσο όρο της κατηγορίας. Μέσα στον ισχυρό ανταγωνισµό βρίσκεται και το διαθέσιµο ωφέλιµο φορτίου του 6140, που, σύµφωνα µε την κατασκευάστρια, είναι 2,7 τόνοι από το καθαρό βάρος των 6320 κιλών (βάρος χωρίς τον βραχίονα του φορτωτή εγκατεστηµένο). Τα 4.8m/s2 του ρυθµού επιβράδυνσης είναι µια τιµή πολύ καλή αν αναλογιστούµε το µικτό βάρος των 9000 κιλών.

 

Σύνοψη: Το 6140 µε το κιβώτιο powershift σίγουρα έχει να παίξει ένα σηµαντικό ρόλο. Ο κινητήρας είναι εξαιρετικά ήσυχος και οικονοµικός, παρ'όλα αυτά θα µπορούσε να ήταν λίγο πιο ευέλικτος στις χαµηλές στροφές. Η µετάδοση προσφέρει 13 πολύ «λογικές» αναλογίες µεταξύ του βασικού εύρους στροφών µε 4 έως 12 χλµ/ώρα. Μόνο µειονέκτηµα αποτελεί το γεγονός ότι αυτές οι αναλογίες είναι κατανεµηµένες σε δύο εύρη και 6 ταχύτητες. Στα πολύ καλά χαρακτηριστικά του 6140 συµπεριλαµβάνονται επίσης η λειτουργία Stop & Go και το σύστηµα µετάδοσης powershift. Η υδραυλική απόδοση βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα χάρη στην πολύ καλή αντλία, ενώ πολύ καλή κρίθηκε και η ισχύς ανύψωσης. Κατά τη γνώµη µας, η διαδικασία της σύζευξης θα µπορούσε να είναι καλύτερη. Το ίδιο ισχύει και για το διαθέσιµο λάδι που παρέχεται για το υδραυλικό σύστηµα. Η καµπίνα εξαιρετική, όπως και η κονσόλα.

Τα µηχανήµατα της Deutz Fahr
 διαθέτει στην ελληνική αγορά η εταιρεία Θεοχαράκης ΑΕ (210/3479700)

 

 

 

Σχόλια (0)
Προσθήκη σχολίου
ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΣΧΟΛΙΟ
Σχόλιο*
χαρακτήρες απομένουν
* υποχρεωτικά πεδία

News Wire

Πληρωμές Προγράμματα Προϊόντα Τεχνολογία