
Αναλυτικότερα, πρώτον: Ο χρόνος πληρωµής όπως όλα δείχνουν θα πάει προς καλοκαίρι αυτή τη φορά, λαµβάνοντας υπόψη τους ελέγχους που πρέπει να γίνουν σε 400.000 περίπου αιτήσεις. Και εδώ δεν είναι «απλά» τα πράγµατα όπως για παράδειγµα στη βασική ενίσχυση, αλλά πρέπει να εξεταστούν παραστατικά, δεσµεύσεις κ.λπ. Σηµειώνεται εδώ πως ακόµη και το Πάσχα που πληρωνόντουσαν τα οικολογικά σχήµατα δεν είναι σε καµία περίπτωση νωρίς. Φυσικά, ούτε λόγος για προκαταβολή της επιδότησης (µαζί µε το τσεκ εντός Οκτωβρίου) όπως γίνεται σε άλλα κράτη-µέλη µε Οργανισµούς Πληρωµών που σέβονται τον αγρότη.
Ξεφυλλίστε σε υψηλή ανάλυση την εβδομαδιαία Agrenda
∆εύτερον: Στη βιολογική γεωργία, είναι µεν παραπονούµενοι όσοι τέθηκαν αιφνιδίως εκτός της «διατήρησης» από την απόφαση Τσιάρα. Αλλά παράπονα εκφράζονται και από όσους εντάχθηκαν, εφόσον ο κύριος όγκος τους προέρχεται από το Μέτρο 11, δηλαδή την πρόσκληση του Προγράµµατος Αγροτικής Ανάπτυξης του 2022. Αυτοί θα δουν τα λεφτά που έπαιρναν να κόβονται στην καλύτερη στο µισό, ενώ ούτε σε άλλο οικολογικό σχήµα θα µπορέσουν να συµµετάσχουν λόγω της «ασυµβατότητας». Για παράδειγµα, ένας ελαιοπαραγωγός, πληρωνόταν µε 45,5 ευρώ το στρέµµα για τη διατήρηση της βιολογικής καλλιέργειας από το ΠΑΑ και µπορούσε να συµµετέχει και στη δράση για τα πολλαπλά καλοκαιρινά κλαδέµατα των οικολογικών σχηµάτων, διεκδικώντας ποσό συνολικού ύψους περί τα 10 ευρώ (το µειωµένο). Στα οικολογικά σχήµατα για τη διατήρηση, η επιδότηση ορίζεται στα 50 ευρώ το στρέµµα, ωστόσο λόγω της υπερβάλλουσας ζήτησης, τις δύο τελευταίες χρονιές (2023, 2024) έχει µειωθεί στα 28 ευρώ το στρέµµα περίπου.
Τρίτον: Οι έλεγχοι (επιτόπιοι και διοικητικοί) θα γίνουν στον πλέον αυστηρό βαθµό, ώστε να υπάρξει ένα καλό ξεσκαρτάρισµα και όσοι τελικώς πληρωθούν τα οικολογικά σχήµατα να είναι εκείνοι που πρέπει. Σηµειώνεται εδώ πως τέλη του 2025 θα έρθει στην Ελλάδα αντιπροσωπεία της DG Agri στα πλαίσια της Επιτροπής Παρακολούθησης της ΚΑΠ, και εκεί θα πρέπει να αποδείξει η χώρα µας πως έχει κάνει βήµατα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Άλλωστε, στα οικολογικά σχήµατα σε αντίθεση µε τα αγροπεριβαλλοντικά, όλοι όσοι κάνουν αίτηση και κριθούν επιλέξιµοι, πρέπει να πληρώνονται. ∆ηλαδή δεν υπάρχουν επιλαχόντες. Ως εκ τούτου, κάθε ευρώ που πηγαίνει εκεί που δεν πρέπει, φεύγει από την τσέπη ενός καθόλα νόµιµου παραγωγού. Το ίδιο θα µπορούσε να πει κανείς και για τις υπόλοιπες άµεσες ενισχύσεις (κυρίως τις συνδεδεµένες), ωστόσο στα οικολογικά σχήµατα που υπάρχουν και έξοδα για τις δεσµεύσεις, η αδικία γίνεται πιο έντονη.