Ο Στάθης Κλωνάρης στην αρχή της τοποθέτησής του στάθηκε στην «κακή εφαρμογή» του ΣΣ 2023-27. Κατά την κρίση του, οι εφαρμοστικές αποφάσεις καθυστέρησαν αρκετά, ενώ η ενημέρωση των αγροτών (και γενικά των ενδιαφερομένων μερών) δεν ήταν η πρέπουσα.
Όσον αφορά το κομμάτι της «κακής εφαρμογής» της ΚΑΠ, ο κος Κλωνάρης αναφέρθηκε στην εμπειρία με τις δράσεις Βιολογικής Γεωργίας 31.9 και Κυκλικής Οικονομίας 31.4.
Η σχετική παρουσίαση για τις επιδοτήσεις της επόμενης ΚΑΠ είναι διαθέσιμη εδώ
Παρακολουθήστε ζωντανά την εκδήλωση:
Ακολουθεί η σχετική τοποθέτηση του συμβούλου, Στάθη Κλωνάρη:
«Καλημέρα σε όλους. Αυτά που θα πω κυρίως έρχονται από την εμπειρία που έχω από τα 4 χρόνια που ασχοληθήκαμε πολύ εντατικά για να καταρτήσουμε το Στρατηγικό Σχέδιο, μιας και εγώ ήμουν επιστημονικός υπεύθυνος μαζί με μία μεγάλη ομάδα 50 ατόμων από αρκετά πανεπιστήμια της Ελλάδος. Τί έγινε σε αυτή την ΚΑΠ; Το πολύ βασικό έχουμε μία μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των εφαρμοστικών κανονισμών. Αυτό πήγε πολύ πίσω την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ με αποτέλεσμα να γίνουνε διάφορα παράδοξα στο χώρο. Φανταστείτε δηλαδή ότι το Σχέδιο ενώ το γνωρίζαμε ότι ειχε εγκριθεί από τον Οκτώβριο του 22 επίσημα εγκρίθηκε τον Νοέμβριο του 2022 η πρώτη εφαρμοστική βγήκε το καλοκαίρι του 23 είχαμε ένα έτος το οποίο ήταν και οι εκλογές, είχαμε τα Τέμπη πιο μπροστά, αυτό πήγε πίσω και νομίζω γύρω στον Αύγουστο βγήκε η πρώτη εφαρμοστική. Ένα δεύτερο μειονέκτημα ήταν η μη ενημέρωση των αγροτών και γενικά των ενδιαφερομένων μερών εμείς προσπαθήσαμε κατά την σύνταξη, επισκεφθήκαμε 19 διαφορετικές πόλεις όπου εκεί πέρα συζητούσαμε με τους αγρότες ή θα έπρεπε να συζητάμε, και με τους συλλογικούς φορείς εισηγηθήκαμε να γίνει κάτι ανάλογο για τα ΚΥΔ και για τους συμβούλους να ενημερωθούν μετά τον Γενάρη, μετά την έγκριση, δεν έγινε κάτι τέτοιο άρα και εδώ πέρα έχουμε ένα έλλειμα. Το τελευταίο και βασικό που έχει να κάνει και με τα γεγονότα τώρα ήταν ο εκσυχρονισμός των πληροφοριακών συστημάτων και του ΟΠΕΚΕΠΕ και γενικά του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έτσι ώστε να παρακολουθήσουν την νέα ΚΑΠ γιατί ήταν μια απαιτητική ΚΑΠ, το είχαμε πει, και μάλιστα για όσους έχουν διαβάσει το στρατηγικό σχέδιο υπάρχει μια παραπομπή μέσα που λέει ότι ένας από τους σοβαρότερους κινδύνους θα ήταν να μην εκσυχρονιστούν τα πληροφοριακά συστήματα και είναι ζωτικής σημασίας για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ, δηλαδή είχε τονιστεί μέσα. Ερχόμαστε στην εφαρμογή, και έχουμε μια πολύ κακή εφαρμογή, πραγματικά πολύ κακή εφαρμογή, τα γνωρίζετε όλοι. Αν πάρω δηλαδή τα οικολογικά σχήματα που είναι πολύ χαρακτηριστικό, βιολογική γεωργία 31.9, στο στρατηγικό σχέδιο αυτό που είχαμε γράψει ήταν διατήρηση της βιολογικής γεωργίας που σημαίνει ότι δικαίωμα σε αυτό το σχήμα έχουν όσοι έχουν γίνει βιολογικοί καλλιεργητές είχαν ενταχτεί προηγουμένως στην βιολογική γεωργία την προηγούμενη 5ετία και όσοι βγαίναν από την 5ετία αυτοί θα είχαν δικαίωμα να κάνουν και το ετήσιο πρόγραμμα. Δεν ακούστηκε αυτό, η εφαρμοστική που βγήκε έδινε δικαίωμα σε όλους, με αποτέλεσμα να γίνουν αυτά που τα γνωρίζετε οι περισσότεροι.
Κυκλική οικονομία, 31.4, καταρχήν να ξέρετε ότι η ΚΑΠ είχε συγκεκριμένους δείκτες παρακολούθησης και έπρεπε να πέτυχουμε κάποιους δείκτες παρακολούθησης αλλιώς θα χάναμε χρήματα. Άρα και η αγωνία του σχεδιασμού ήταν ότι έπρεπε να φτιάξουμε τέτοια μέτρα πολιτικής που να πετύχουμε και τους συγκεκριμένους στόχους μέσα σε αυτούς ήταν και η κυκλική οικονομία σχεδιάστηκε από εμάς γιατί ένα στρατηγικό σχέδιο, δεν βγάλαμε εφαρμοστική εμείς απλώς την σχεδιάσαμε, ένα μέτρο κυκλικής οικονομίας το οποίο εφαρμόστηκε καταλαβαίνετε πολύ άσχημα με αποτέλεσμα να έχουμε αυτή την κακή εικόνα και τους ελέγχους.
Και να τελειώσω με το 31.6 ένα μέτρο το οποίο ήταν δημοφιλέστατο εμείς το φοβόμασταν πάρα πολύ το θέλαμε όμως πάρα πολύ γιατί είχε όλη τη σύγχρονη τεχνολογία μέσα, είχε τα νέα λιπάσματα, είχε τη φυτοπροστασία, τα φυτοπροστατευτικά, και πάνω από όλα είχε ενημέρωση γιατί βάζαμε τον αγρότη να κάνει μια εδαφολογική ανάλυση στην αρχή να έχουμε ένα starting point και μετά αυτά όλα θα εφαρμοζόντουσαν σε ένα αποθετήριο όπως είχαμε πει από τους γεωργικούς συμβούλους και κάθε χρόνο θα είχαμε ένα πλήρη ενημερωμένο εδαφολογικό χάρτη.
Εγώ ρωτάω «το αποθετήριο καταργήθηκε την επόμενη χρονιά δηλαδή στη τροποποίηση που έγινε, καταργήθηκε το αποθετήριο, τι γίνεται με αυτά τα δεδομένα? Ποιος τα έχει? Πως θα βγουν οι δείκτες?» Πραγματικά δηλαδή διερωτώμαι. Σας είπα μερικά πράγματα της κακής εφαρμογής τι μέλλει γενέσθαι τώρα, ο κύριος Κοντονής δηλαδή έδωσε ακριβώς πως θα είναι η νέα ΚΑΠ, έχει αρκετές ομοιότητες με την παλιά έχει κάποιες διαφορές κυρίως στη βασική ενίσχυση ας πούμε που θα δίνεται με ένα καινούριο τρόπο. Άρα για εμένα προτεραιότητα ποια είναι, ορθή μετάβαση σε αυτό το σύστημα της φθίνουσας εισοδηματικής ενίσχυσης. Πρέπει να εξαντλήσουμε όλα τα σενάρια να δούμε που στοχεύουμε και με ποιο τρόπο. Γιατί στοχεύουμε? Η στόχευση αυτή τη στιγμή είναι πολύ καλύτερη, πιστέψτε με γιατί εμείς είχαμε ένα πρόβλημα, είχαμε τα δικαιώματα, δηλαδή κάποιος θα έπαιρνε ενίσχυση αν είχε τα δικαιώματα αυτό κοιτάξαμε να το δούμε από τον ορισμό του ενεργού αγρότη, ποιος είναι ο ενεργός αγρότης; Λέω ένα σενάριο όποιος έχει 50% εισόδημα από τη γεωργία. Πήγαμε στην ΑΑΔΕ, μας δώσανε τα στοιχεία εμπιστευτικά ποιοι έχουνε 50% του γεωργικού εισοδήματος τους από την γεωργία, ξεχάστε το, κανείς, βρέθηκε ένα 40% των φορολογούμενων που είχε, όλοι οι υπόλοιποι είχαν εξωγεωργικά εισοδήματα. Άρα εμείς δεν μπορούσαμε να στοχεύσουμε γιατί θα πετάγαμε όλους τους δικαιούχους απέξω. Άρα τότε δεν γινόταν. Τώρα αυτή την στιγμή γίνεται. Άρα προτεραιότητα εκεί είναι.
Τώρα όσων αφορά το σύστημα των μικρών παραγωγών. Η πρόταση μας ήταν να καταργηθεί στην προηγούμενη ΚΑΠ. Αυτή τη στιγμή το βλέπω ότι μπορεί να επανεργοποιηθεί, ειδικά αν διαπραγματευτούμε καλύτερα και ανέβει το ποσό ενίσχυσης στις 3.500 ευρώ, νομίζω ότι εκεί μπορούμε να πούμε ότι θα μπουν όλοι οι συνταξιούχοι, οι ετεροεπαγγελματίες να μπουν εκεί μέσα χωρίς να έχουμε ελέγχους και οι κατ’ επάγγελμα αγρότες να είναι στην φθίνουσα εισοδηματική ενίσχυση (τσεκ).
[…]»